BOS Engineering tillbaka i Sverige

Westman

Aktiv medlem
Pressrelease från ilikebike:
Från WRC åter till MTB -BOS är tillbaka!

Franska dämparmästarna BOS Engineering finns nu representerade i Sverige av ilikebike. Efter nästan ett decenium utanför cykelbranchen är man nu tillbaka med full kraft. Det första målet är att skapa de bästa dämpargafflarna och bakdämparna för Downhill och Freeride.

Under Februari släpper BOS äntligen de första gafflarna till allmänheten. Dubbelkronade Idylle och enkelkronande N’Dee är efter över ett år av testande äntligen klara för leverans.
stoy01.jpg ht=396

Bakdämparen S**Toy

Efter att de senaste åren ha fokuserat sin energi på rallyvärlden har BOS under ett par år börjat ta sig tillbaka in på MTB-scenen i form av uppgraderingskit till befintliga gafflar (Rock Shox, FOX och Marzocchi). Dessa kit är något man nu slutar tillverka för att fokusera på en bättre produkt -nämligen sina egna gafflar. Under 2009 har BOS också förfinat sin bakdämpare S**Toy och erbjuder den i nu utförande för nästan samtliga downhillcyklar på marknaden.

BOS planerar att över de närmsta åren satsa stort på alla former av mountainbike och kommer utöka modellprogrammet med tiden.

Mer info : http://www.ilikebike.se/

BOSdhr.jpg ht=725

Turner DHR med BOS S**Toy och BOS N'Dee

Eftersom dessa produkter rönt en viss uppståndelse och en och annan bula ute i stugorna har vi på happymtb enväldigt bestämt oss för att vi måste göra ett vetenskapligt test av grejerna. Eller med andra ord - försöka köra skiten ur dem.

För den nytillkomne läsaren ges härmed en kort lektion i downhillhistoria. Max Commencal drev innan han startade cykelmärket Commencal i mitten på 90-talet ett team på världscupen kallat Sunn Chippie som i många år dominerade samma cup. Teamet gav sig in i DH-cirkusen i en tid då många körde på helstela cyklar. Med ett fräscht synsätt började man analysera vad som kunde göra en åkare snabbare på berget. Teamet hade en av världens mest kända dämpartekniker, Olivier Bossard(BOS, get it?) och bestod av handplockade lovande BMX-åkare från frankrike. Är det någon som hört talas om Nico Vuillouz, Cedric Gracia, Fabien Barel och Anne-Caroline Chausson? De startade alla sin karriär i detta team. Hängivelsen att bli snabbare leddes i mångt och mycket av herr BOSsard. Han började använda telemetri och andra analysmetoder för att titta på hur dämparna användes och utvecklade tillsammans med Sunn en helt specialbyggd cykel, Radical +. Denna cykel hade framgaffel och bakdämpare konstruerade av Olivier och revolutionerade sättet DH-cyklar och dämpare konstruerades för all framtid. I en tid där konkurrensen åkte på helstela mtbs kom plötsligt fransmännen i Sunn-teamet farande med hydrauliska dämpare fram och bak. Dominans är en underdrift. Resten är historia, som man säger.

Efter några års frånvaro från cykelscenen där Olivier hobbypillat med dämpare till rallybilar i WRC och Paris-Dakar är han nu tillbaka med en bestämd åsikt att han ska leverera de bästa dämpare som går att få tag i för mtb.

Vi på happymtb.org kommer att testa BOS-produkter under säsongen 2009 för att utröna om all hype kring dessa dämpare är sanning eller bullshit. Klarar de av att leva upp till alla förväntningar? Bakdämparen S**Toy, den singelkronade gaffeln N'Dee på 180 mm och den dyrare varianten av deras dubbelkronade gaffel (Idylle Pro) kommer att sättas under luppen. Eller ja, monteras på testriggen och försöka köras skiten ur helt enkelt. Allt för att kunna ge er info om absolut och relativ prestanda på prylarna inför ett eventuellt köp.
bos_horquilla.jpg

BOS Idylle Pro

Mer om produkterna : http://www.bos-engineering.com/MTB2/en.html

Kommentera och diskutera gärna i tråden!

Ja... Morewood är enda WC-teamet som kommer köra BOS (eller som åtminstone har en deal med BOS om att göra det) som det ser ut just nu iaf.

Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Trevligt! Även Morewood har BOS på sin nya
> Makulu, här nedan syns Nathan Rennie's nya
> polerade åk... :-9

Size XXXXL ungefär.

Onekligen finfina produkter. Kul o se om vanliga döda får ut något extra av dom än "vanliga" gafflar/dämpare på marknaden.

Hade inte nekat till att köra en säsong på dom heller!

Mvh

-M-

Spännande och obehagligt på samma gång, detta är inte en tid att köpa cykel i. Detta är en tid att vänta och för att till hösten köpa drömcykeln när allt finns svart på vitt! ;)

Manji skrev:
> Kul o se om vanliga
> döda får ut något extra av dom än "vanliga"
> gafflar/dämpare på marknaden.
>

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv! :)

budha : Testerna kommer påbörjas till utförssäsongen börjar på allvar, dvs när liftarna öppnar till sommaren.

Westman skrev:
> Manji skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kul o se om vanliga
> > döda får ut något extra av dom än "vanliga"
> > gafflar/dämpare på marknaden.
> >
>
> Jag kunde inte ha sagt det bättre själv! :)
>
> budha : Testerna kommer påbörjas till
> utförssäsongen börjar på allvar, dvs när
> liftarna öppnar till sommaren.

Jag har aldrig riktigt förstått vad som är det "extra" med dem, visst Idylle Pro har ett lite unikt system, men i praktiken då? :P

Skall bli riktigt kul att se hur det går iaf. :)

Finns redan tester av prylarna där man har konstaterat att sakerna är bra därför att dom fungerar utan att man tänker på det och att man helt enkelt inte kan ställa in dom kasst, inte så mycket för att de är vansinnigt mycket bättre än en optimalt inställd dämpare från någon annan tillverkare... :)

Annat jag har hört är att S**Toy känns mer som handen i handsken än vad gafflarna gör. Kanske en inkörningsfråga iofs.

Oskar_ skrev:
> Undra om deras trampcykeldämpare är lika
> värdelösa som dom var på Subarus WRC bilar...?

Dom lirade ju grymt på Mitshubishis Paris-Dakarbilar iaf.

Oskar_ skrev:
> Fråga Petter Solberg vad han tyckte om dom...

Vi kanske ska hoppas att Reiger börjar med cykeldämpare? :D

Oskar_ skrev:
> Fråga Petter Solberg vad han tyckte om dom...

Jo, jag vet att Subaru bytte ut dom inför 2009 och att de inte fick bilen att lira ihop med dämparna :) De körde ju vanliga "direkt från hyllan" BOS dämpare, medans konkurrenterna körde dämpare som specialbyggdes ihop med bilarna. Så var nog smart att byta till Öhlins för att hänga med.

Fast BOS MTB och BOS Rally är två olika utvecklingsteam etc, var en bra artikel om BOS MTB-bakgrund i senaste Dirt (om Sunn-teamet).

Nä, för till 2009 la SWRT tyvärr ner helt och hållet, men jag misstänker att du menade 2008 =) Öhlins körde SWRT inte utan Prodrive utvecklade väll egna ben tillsammans med BOS när den nya S14 Imprezan kom, tror jag..

Albion skrev:

> Jo, jag vet att Subaru bytte ut dom inför 2009
> och att de inte fick bilen att lira ihop med
> dämparna :) De körde ju vanliga "direkt från
> hyllan" BOS dämpare, medans konkurrenterna körde
> dämpare som specialbyggdes ihop med bilarna.
> Så var nog smart att byta till Öhlins för att
> hänga med.

Ja, förlåt inför 2008 :-)

De hade ju även massa problem med Pirelli har jag för mig.

Synd att Prodrive drog sig ur faktiskt, fast Rally är ganska OT :)

OT e såft =) Pirelli blev enhetsdäck från och med 2008, och 2007 körde SWRT BFgoodrich så på den punkten hade dom samma grejer som Ford och Cittra.

Albion skrev:

> De hade ju även massa problem med Pirelli har jag
> för mig.

Rippa skrev:
> Dom skyller väl på dämparna när chassit i den
> nya subban inte håller måttet. Hatchback...fnys!

Höhö, det var i hawkeye modellen (S12 och S13) dom hade störst problem...

Senast redigerad av en moderator:
Den där gaffeln ser riktigt lovande ut.
Som en Avalanche gaffel, fast i modernt chassie!

Sprängskisser?

Synd att de är så dyra, bara...

Albion skrev:
> Oskar_ skrev:
> --------------------------------------------------
> Så var nog smart att byta till Öhlins för att
> hänga med.

Öhlins - när får vi se cykeldämpare därifrån...?

Albion skrev:
> Öhlins hjälper väll CaneCreek ?

Ja det är samma teknik som i deras crossdämpare ttx.

JGZ skrev:
> Vet från säkra källor att det finns med en Stoy
> i sammanhanget...

Hade du läst tråden jag länkade så hade du också vetat att den skall bytas ut när Fox är klara med en DHX för hans cykel. :)

Nenja: Hade han läst tråden som du länkade hade han vetat var man får tag på en Vekstadsmanual till en Marathon race -06. ;)

Tillbaka
Topp