Kepsen drar igång på lördag

Fasen också, när en deltävling äntligen är i närheten av mina hemtrakter så är det fullständigt omöjligt o vara med, är redan dubbelbokad den dagen (14e). GRRR!

Vi håller på att se till så att alla är försäkrade, men ska behålla det enkla. Dessutom ska vi skicka Friedrich på en språkkurs:)
Klas Öberg
StoCF

Hela poängen med KEPS:en är väl för sjutton att det bara är att dyka upp och köra. SMACK får gärna anordna en regelrätt tävling med anmälan, licens och hela klabbet, men att de får snylta på KEPS-varumärket fattar jag inte att Stockholms Cykelförbund accepterar.

Utöver kängan låt mig också ge en eloge till SMACK för att de vill ordna tävling - jag ser gärna fler XC-lopp. Svenska Cupen förra året var ju inte direkt gödslad med tävlingar.

SMACK snyltar inte på Kepsen, utan är sanktionerad av StoCF. Som arrangör är man ansvarig för de som tävlar, StoCF undersöker möjligheten att teckna en försäkring som även täcker de som är äldre än 15 år. Vi hoppas att hitta en snabb lösning.
Klas Öberg
StoCF

Hemförsäkring täcker inte skador som uppkommer under tävling, och ibland inte heller vid träning inför tävling.

Licensen innehåller en försäkring som gäller för tävling och träning inför tävling.

Men detta är väl ändå propagandaarrangemang och kräver inte högre sanktionering är distriktsförbund.

Licenskrav och klubbtillhörighetskrav ska inte behövas och som tidigare nämnt stämmer det inte överens med Keps-konceptet.

Senast redigerad av en moderator:
Här är den fakta som vi från SMACK kan ge så här långt..

Keps Cup lördagen den 14:e mars! SMACK arrangerar Keps Cup en MTB tävling mitt i Märsta med start vid Pinbackens klubbstuga. Parkering sker lämpligast vid Lidl eller COOP Extra. Därifrån går det cykelväg längs järnvägen till starten. Banan som mäter 1,6km per varv har en rejäl stigning per varv och till 2/3 går banan på motionspår eller grusväg samt 1/3 på stig. Samling 11:00 - Start 12:00. Anmälan sker påplats. Deltagare över 15 år skall ha tävlingslicens (2008-års licens gäller till den 1/4). Engångslicens kan lösas påplats och kostar 75:-. Fika serveras efteråt mot 20:- OBS! Det har kommit nästan 1dm snö vilket gör att vi rekommenderar MTB med breda däck.. kanske till och med dubbdäck.

Här kan ni se banan |http://www.smack.cc/smackweb/smackbilder/SMACK_keps.jpg|
Höjdkurva för banan |http://www.smack.cc/smackweb/smackbilder/SMACK_keps_kurva.jpg|
Hitta till starten |http://www.smack.cc/smackweb/smackbilder/hitta_pinbacken.jpg|
Information om Keps Cup finner ni mer här |http://www.stockholmcf.se/keps/|

Gällande de regler och den klassfördelning som gäller har vi inget att säga. Det är inte vi från SMACK som bestämmer dessa. Vårat förslag om man vill att tävlingarna skall vara en träning med tidtagning så kanske man skall ställa krav på arrangörsklubbarna att de har gruppolycksfallsförsäkring för sina medlemmar i stället. Den gäller vid organiserad träning för klubbens medlemmar.

zteffes skrev:
-------------------------------------------------------

> Gällande de regler och den klassfördelning som
> gäller har vi inget att säga. Det är inte vi
> från SMACK som bestämmer dessa. Vårat förslag
> om man vill att tävlingarna skall vara en
> träning med tidtagning så kanske man skall
> ställa krav på arrangörsklubbarna att de har
> gruppolycksfallsförsäkring för sina medlemmar i
> stället. Den gäller vid organiserad träning
> för klubbens medlemmar.

Jag kanske missar någonting här... men om andra klubbar kan arrangera utan licenskrav, vad hindrar just er? Keps Kup är en träningstävlingsserie, eller tävlingsträningsserie om man föredrar det uttrycket. Detta innebär träning med tidtagning och resultatlista.

Om det inte är ni som bestämmer reglerna, vilka gör då det? och varför är det inte samma "regler" som andra klubbar måste efterleva? Vad hände med "deltagande sker på egen risk"?

Vi försöker att lösa detta, men det verkar svårt. Om en klubb låter personer över 15 år att köra utan tävlingslicens så gäller ingen försäkring. (oavett vad man vill kalla detta) Det kan tyckas enkelt att låta de tävlande köra på egen risk, men om någon skadas alvarligt och stämmer arrangören så blir det ruskigt dyrt oavsett om det blir något skadestånd eller inte. Jag har försökt och fortsätter att diksutera med både försäkringsbolag och SCF hur vi kan lösa detta på ett så bra sätt som möjligt. Jag hoppas att kunna återkomma med en positiv lösning.
Klas Öberg
StoCF

Börjar låta som en USA-import med rädslan för att bli stämd.
Jag ramlade på en cykelträningstävling, jag stämmer arrangörsklubben för vurpan istället för att ta ansvar för mig själv.

Förslag om detta verkligen är ett potentiellt problem;
Låt varje deltagare skriva på ett "avtal" eller kalla det vad du vill där man som deltagare frånsäger sig rätten att stämma arrangörsklubben i händelse av olycka oavsett vållande. Om inte det fungerar, låt samtliga i samband med anmälan teckna ett gratis endagsmedlemsskap i klubben eller liknande och snylta på klubbens försäkring vad det nu är. Alla har väl ändå en hemförsäkring som gäller. Tanken med kepsarna är väl att man ska dyka upp som man vill med vilken cykel man vill, dra en startlinje i gruset och säga klara färdiga gå "für alle" utan att man skall behöva ha licens eller klubbtillhörighet?

klas öberg skrev:
> Vi försöker att lösa detta, men det verkar svårt. Om en klubb låter personer över 15 år
> att köra utan tävlingslicens så gäller ingen försäkring. (oavett vad man vill kalla detta)
> Det kan tyckas enkelt att låta de tävlande köra på egen risk, men om någon skadas alvarligt och
> stämmer arrangören så blir det ruskigt dyrt oavsett om det blir något skadestånd eller inte.

Har det skett någon ändring av lagar, försäkringsvillkor, stadgar eller annat som driver fram licenskravet? Om så inte är fallet räcker det väl med att konstatera att KEPS:en har fungerat fint sedan 15 år och att det bara är att köra på som vanligt.

Själv är jag glad att vi i Sverige fortfarande slipper skriva under telefonkatalogstjocka kontrakt så fort vi vill utsätta oss för minsta fara.

Licens på kepsen... Jaja, världen förändras.

Klas:
"Det kan tyckas enkelt att låta de tävlande köra på egen risk, men om någon skadas alvarligt och stämmer arrangören så blir det ruskigt dyrt oavsett om det blir något skadestånd eller inte."

Ge ett exempel på någon som gjort detta. Nyfiken faktiskt. Luktar mer "kläm åt de som försöker smita undan licens och klubbtillhörighetskravet" från kansliet.

Tänk på dopingprov med. Hur skall man kunna dömma ut dopingstraff om en cyklist inte har någon klubbtillhörighet?

Hej Mattias,
Vi har inget intresse av att vilja klämma åt någon utan det hela handlar om hur vi kan se till att alla har en bra försäkring. Inte minst viktigt är åldergruppen 15-18 som är minderåriga, men som inte omfattas av klubbarnas olycksfallsförsäkringar. Vi har haft tur som sluppit olyckor och jag har nog bara sett en enda relativt svår olycka, (SM 2007). Liknande arr som Kepsen ordnas i flera andra distikt och det upplägg vi nu har är detsamma som deras, ex Dala serien. Min ambition är att jobba med en regelförändring så att vi får möjlighet att regelrätt anordna sådana här arrangemang med ett enklare regelverk, men samtidigt med fullgott försäkringsskydd. Vi har försökt att knyta till oss ett specialarr med försäkringsbolag, tyvärr fick vi inte grönt ljus av SCF som stoppade det initativet.
Klas Öberg
StoCF

Det är inga "regler" som har ändrats, problemet är att Kepsen tidigare inte har följt reglerna. Tack och lov så har ingen olycka inträffat. Vi har under många år kallat det för en "träningstävling", "träning med tidtagning" etc, men hur man än vrider och vänder på detta så faller det inom ramen för en "tävling".

Det vore utmärkt om det i tävlingsreglementet fanns utrymme för den här typen av tävlingar, men det gör det inte idag. Licensfria propagandatävlingar gäller bara ungdomar.

Från Stockholms Cykelförbund och arrangörsklubbarna finns inget intresse att göra Kepsen till något annat än vad det varit, men samtidigt måste vi följa regelverket, annars finns risken för problem om något händer.

/Andreas

Med tanke på att licensen kostar några hundringar och dom flesta som cyklar med lite högre ambitioner kör med cyklar som kostar många tusenlappar så har åtminstonde jag svårt att förstå varför någon hellre vill köra oförsäkrat än lägga några kronor på en tävlingslicens ? Snacka om att snåla på fel kostnader... :-/ Jag har tävlat ca 10 år nu och när jag kraschade och pajjade en tumme i vintras sparade jag mer pengar på försäkringen än licensen har kostat för mig under dom åren jag har tävlat med god marginal :-) T

Licensen innebär att man underkastar sig SCF:s regelverk. För de flesta är det nog inget problem, men i alla fall en del kan tänkas vara avigt inställda till det.

Det är väl en otrolig skillnad att betala runt 700 kronor (klubbmedlemsskap som krävs för licens + licens) och att inte betala ett jota? För "aktiva cyklister med dyra cyklar" spelar det som nämnt ingen roll men på marginalen för att locka intresserade att testa en tävling tror jag att kostnaden och krånglet licenskravet medför är helt avgörande.

Calle - som själv är både medlem och licensinnehavare mycket tack vare att KEPS:en fick mig att hålla kontakten med tävlandet under några mindre (mtb-)aktiva år.

Det är ju många som gladeligen pröjsar 500kr eller mer för att köra långlopp som motionär eller bränner samma summa pengar på bira en fredag, att det är kostnaden som avgör vägrar jag tro men att en del vägrar rent principellt verkar mer förståligt eftersom kepsen ju var något man bara samlades och körde från början. Hur har det igentligen kommit sig att det är klubbar genom stockholms cykelförbund sanktionerat scf som arrangerar det numera ? Det var väl det som man ville slippa från början med kepscupen :-/ T

Lägger mig i lite även om jag aldrig kört någon Kepstävling. Men kört träningstävlingar, en riktigt kul tävlingsform. Perfekt för att få med kompisar att prova på lite tävlingar och så med. Ska man behöva betala en massa och krångla med licens och sådant blir det genast mycket krångligare, isåfall blir det ju bara en vanlig tävlingsserie.

Daddy D.Lux skrev:
> Det är väl en otrolig skillnad att betala runt
> 700 kronor (klubbmedlemsskap som krävs för
> licens + licens) och att inte betala ett jota?
> För "aktiva cyklister med dyra cyklar" spelar det
> som nämnt ingen roll men på marginalen för att
> locka intresserade att testa en tävling tror jag
> att kostnaden och krånglet licenskravet medför
> är helt avgörande.

+1

Klas: Applåderar din ambition att få en regelverksändring till stånd. Det behövs. För övrigt var det inte StoCF jag menade med kansliet, men det tror jag du förstår.

Hej alla tävlingssugna,

till helgen är det Keps Cup på delar av mångas favoritbana, NICK i Ursvik.

Info finns på både Keps cup och på JCK hemsida

http://www3.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=309930&epslanguage=sv

Alla är varmt välkomman men man bör ha i åtanke att underlaget kommer att vara blankis, sorbet eller lera eller en kombination av dessa underlag. Därför vill vi att man med tänker på detta när man väljer däck så vi slipper skador.

Viktigt att tänka på är att man INTE får cykla över löpspåren (då kan vi glömma en Keps i Ursvik nästa år).

Järfälla CK och NICK hälsar alla välkomman till en kul tävling i helgen. Samling 11.00 start 12.00

Little Stereo skrev:
> Det är ju många som gladeligen pröjsar 500kr
> eller mer för att köra långlopp som motionär
> eller bränner samma summa pengar på bira en
> fredag, att det är kostnaden som avgör vägrar
> jag tro men att en del vägrar rent principellt
> verkar mer förståligt eftersom kepsen ju var
> något man bara samlades och körde från början.
> Hur har det igentligen kommit sig att det är
> klubbar genom stockholms cykelförbund
> sanktionerat scf som arrangerar det numera ? Det
> var väl det som man ville slippa från början
> med kepscupen :-/ T

Keps Cup har "alltid" arrangerats av klubbar anslutna till Stockholms Cykelförbund/Svenska Cykelförbundet (åtminstone sedan mitten av 90-talet då jag kom med). Lika länge har man brutit mot tävlingsreglementet avseende licens och så är det hur man än vrider och vänder på det. Däremot kan man tycka att tävlingsreglementet skulle kunna innehålla en stege där man klassar tävlingar och kraven på dessa olika. Det är ju faktiskt så att det är viss skillnad på en Keps-deltävling och en nationell XC-tävling, men tävlingsreglerna är idag lika. Istället för att diskutera huruvida "reglerna" har ändrats osv så är det bara att sätta igång och motionera om förändrade tävlingsregler till nästa år.

/A

Var ute för någon timme sedan och kollade lite på NICK. Is, lera och vissa fina bitar är en kort sammanfattning. Isen har en konsistens som närmar sig sorbet, den håller ibland och ibland så bryter man igenom ner till leran under. Kan tänka mig att det snabbt blir isblandad lera när det är många som åker imorgon. Det greppade dock riktigt bra på isen även utan dubbar när jag var ute, med det är inte någon garanti för att det är likandant imorgon. Det räcker kanske att det är kallt i natt så isen blir hårdare för att det ska bli riktigt halt. Vad vet jag...

Jag lägger upp lite bilder. "Placera bild" knappen funkar inte men jag hoppas all bilder kommer med ändå.

/* Jörgen */

Bilagor

• P3200007.JPG
    P3200007.JPG
    136.5 KB · Besök: 49
  • P3200008.JPG
    P3200008.JPG
    126.2 KB · Besök: 58
  • P3200011.JPG
    P3200011.JPG
    111.1 KB · Besök: 53
  • P3200013.JPG
    P3200013.JPG
    127.6 KB · Besök: 47
  • P3200014.JPG
    P3200014.JPG
    146.2 KB · Besök: 51
  • P3200017.JPG
    P3200017.JPG
    114.7 KB · Besök: 49
  • P3200021.JPG
    P3200021.JPG
    84.2 KB · Besök: 54
  • P3200022.JPG
    P3200022.JPG
    150.7 KB · Besök: 56
  • P3200023.JPG
    P3200023.JPG
    151.3 KB · Besök: 56
  • P3200027.JPG
    P3200027.JPG
    116.9 KB · Besök: 54
  • P3200029.JPG
    P3200029.JPG
    136.6 KB · Besök: 51
  • P3200030.JPG
    P3200030.JPG
    153.3 KB · Besök: 57
Låt mig gissa, Micke orm och Stefan Nilsson som 1:a & 2:a ?
Edit : Luriga bilder, Happyiten Per Kumlin vann tydligen före Stefan Nilsson :-) T

Calle vann

Calle och jag ser rätt lika ut på bilderna också...

Tack föresten för en fin tävling och fina bilder!

Herrseniorer
1 Per Kumlin Spårvägen CF 01:06:06 27
2 Stefan Nilsson Spårvägen CF 01:00:20 30
3 Johan Norin CK Norrtälje 00:09:16 21
5 Tomas Storm Spårvägen CF 01:16:30 14
6 Mikael Salomonsson Pedalogerna 01:00:17 35
7 Isak Strömberg Cykloteket 01:10:59 18
8 Magnus Hellberg Cykloteke 01:14:30 16
9 Karl Nilsson Skara CK 01:08:17 24
10 Carl Friberg Kvänum 00:55:05 40

Jag såg att listan är sorterad efter startnummer.

H sen

1 Carl Friberg 0:55:05
2 Mikael Salomonsson 1:00:17
3 Stefan Nilsson 1:00:20
4 Pär Kumlin 1:06:06
5 Karl Nilsson 1:08:17
6 Johan Norin 1:09:16
7 Isak Strömberg 1:10:59
8 Magnus Hellberg 1:14:30

cerro skrev:
> Micke S: Helt klart, kör du med träningshoj och
> inte fått din nya eller varför den cykeln med
> stel gaffel?

jag körde en lite för liten och lånad vintercykel utan fungerande frambroms.

Tillbaka
Topp