Artikel: All Mountain - Jakten på den heliga Graalen

am-graal-preartikel-160mm-448x293.jpg

All Mountain-cyklar har på senare tid omdefinierat mountainbikingen tillbaka till dess rötter. Cykla allt, överallt, på en och samma cykel - nästan i alla fall. Teknisk stigcykling, freeride och bikepark på samma hoj är något som cyklarna i den här kategorin lovar att klara av. Hur fungerar den kompromissen?

I en storsatsning kommer vi på happymtb.org att testa fem AM-cyklar. Både var och en för sig på hemmastigar och i ett grupptest i de spanska bergen. Kan någon av cyklarna i 160 mm-klassen vara något för dig?

Läs mer på förstasidan: http://happymtb.org/

Senast redigerad av en moderator:
Go bojz, go! Hade vart kul att se Roscoen i gruppen, men fem är ju fem.

Jag får tröstcykla i Lunsen med Affe o Orv imorrn istället.

Vi åker f.ö. den 18:e, det framgick inte av artikeln tror jag. Så ni har gott om tid att komma på obskyra aspekter ni vill ha testade på cyklarna. :)

Cyklar själv på en Sanction 1.0 -08. Måste säga att jag blir förvånad varje gång jag är ute och cyklar, den ÄR bra på allt, eller i varje fall tillräckligt bra. cyklar både singeltrack i skogarna runt Lerum, hörs på namnet att det är lerigt. Och en del tripper till Bamseparken. Lika roligt varje gång.

Nu är jag lite orolig att ni inte skall tycka att den är lika bra som jag tycker.... man vill ju inte ha gjort fel val :)

Ser med spänning fram imot resultatet.

//P

Det ska bli intressant att läsa om hur Kona Magic Link beter sig. Vågad konstruktion det där.

Härligt! Det här kommer att bli intressant att följa. Nej, ingen avundsjuka här heller, ingen alls....

Sweet!
Avundsjukan får mig att vilja äta en hel karta alvedon.

Om ni inte inte redan genomfört testet, be Switchbaks om att får köra "Brutus for Men" -stigen.
Den sätter dämpningen och hanterbarhet på cykel REJÄLT på prov. Flera kilometer brant, switch-back rock-garden...

SafeSurfer skrev:
-------------------------------------------------------
> Vore kul att höra en diskussion om spd eller
> plattisar till AM också.

Jag och Westman kör plattisar och övriga någon form av inklippat om jag minns rätt.
Jag har växlat friskt mellan plattisar och inklippat (shimano, time, wellgo, crank brothers) under åren men kör nu plattisar för all cykling. Det är en fråga om vad man är mest bekväm med tycker jag och plattisar (kombinerat med bra skor!) känns bäst för mig. Just nu, snart kanske jag kör inklippat igen :-)

Den All-Tyska Cykel-Nomenklatur-Nämnden ber att få protestera mot namnvalet. 160 mm cyklar skall inräknas under Enduro-gruppen: Långsamt uppför o snabbt nerför.
AM: 120 - 140 mm o snabba överallt men inte dimensionerade för bikeparks o dylikt.

Genau
o cykla lugnt!
/S

Men allt står ju i texten redan, Trek eller Kona vinner så ni behöver inte trampa mer. Ta med båda upp till Kaknästornet och släpp dem från utkiksplatsen ned i asfalten, den som är mest hel vinner.

Ska som tidigare nämnts bli intressant att läsa resultatet om konas magic-link. tycker det varit få utlåtande om den på nätet om man ser till hur knepig den är.

Åhhhh, grattis pöjkar!

En liten kommentar till utförandet: Jag tycker att ni borde köra samma däck på alla cyklar då detta påverkar totalupplevelsen så mkt.

oxr skrev:
> mytis: det tycker testpatrullen också, det är
> därför de kommer göra det.

Vad bra!!

Fast då tycker jag att det är konstigt att skriver "Hemmavid kommer vi använda de däck som cykeln levereras med" i artikeln... ;-)

Hemma testar vi däcken som kommer med cykeln, i Spanien kör vi enhetliga däck. Då får vi båda svaren.

C-dale skrev:
> Den All-Tyska Cykel-Nomenklatur-Nämnden ber att
> få protestera mot namnvalet. 160 mm cyklar skall
> inräknas under Enduro-gruppen: Långsamt uppför
> o snabbt nerför.
> AM: 120 - 140 mm o snabba överallt men inte
> dimensionerade för bikeparks o dylikt.

Kärt barn har många namn. :) Enduro/AM/FR, kalla det vad du vill. Jag skulle säga att 120-140 snarare är XC numera, medan AM är 140-160 mm. Det råder snabb inflation i slaglängd. Det är inte så många år sedan Kona Stinky hade 130 mm slag fram och bak.

Safesurfer : Jag kommer att köra plattisar och Five Ten-skor.

Mytomspunnen : I Spanien kommer vi köra enhetsdäck, hemmavid kommer vi testa stigdäcken som respektive cykel kommer med. Det står ett stycke om hur vi tänker kring det i artikeln.

Vi vill ju bedöma cykeln även så som den kommer från tillverkaren, med de däck som de bedömmer som rätt för cykeln. Men för att det inte ska bli ett rent däckstest så kör vi enhetsdäck när vi kör i Spanien.

Vad är det jag ser?! Ni har ju missat att ta med den ultimata AM-cykeln. En Giant Reign SA måste vara den bästa AM-cykeln. Framförallt för att jag har en. ;)

Ingen Specialized Enduro SL? Jag som är sugen på en sån... Oh well, ska ändå bli intressant läsning! :)

Spännande men lite väl mycket för mig. Det lite lättare segmentet med modeller som Giant Trance X, Scott Genius och Trek Fuel Ex är riktigt lockande för mig.

Det ska rolig läsning ändå. Ha en trevlig resa!

Naaaääää...det här vet jag inte om jag kommer våga följa...tänk om någon är hur bra som helst. För då MÅSTE jag bara ha en sådan!

Aaaarrgghhh - känner redan hur "vill-ha-demonen" börjar viska...kööööpköööööööp!

Westman skrev:
> Mytomspunnen : I Spanien kommer vi köra
> enhetsdäck, hemmavid kommer vi testa stigdäcken
> som respektive cykel kommer med. Det står ett
> stycke om hur vi tänker kring det i artikeln.

Jo, det var liksom därför jag kommenterade det. :-)
Såhär tänkte jag: Eftersom cyklister som kan tänka sig att lägga de pengarna det handlar om för ngn utav de cyklar ni testar nog kan tänka sig att pröjsa några hundralappar till för att åka på sina favoritsulor så tycker jag att konceptet "hemmacykling på standar-spec-däcken" är ett feltänk. Men jag förstår hur ni tänker också.

Hursom är jag riktigt avis på uppdraget ni "fått"! Ha så skoj!

Jag är en stolt ägare av en Kona Coilair DL förra året och nu en Trek Remedy 8 så jag vet vad jag tycker men det ska bli roligt att följa erat test!

Micke

Testade lite magic link under Konas presentation förra året och var inte så imponerad, fast testade extremt lite, men kändes väldigt flexigt. Har även läst liknande omdömmen i andra tester, så ska bli spännande att se vad ni märker under lite längre test.

Vi pratade även med Konas designer som ligger bakom cykeln, och det faktum att magic-linkens utforming gör att den reser sig (dvs ger brantare gaffelvinkel etc) när man använder frambromsen, vilken vi såg som nackdel vid utförsåkning.

Svaret vi fick på den att man ju inte använder frambromsen när man kör utför, utan fokuserar på bakbromsen....

Annars är det ett rätt trevlig tanke med en flack cykel utför som reser sig när man trampar.

Albion skrev:
> Vi pratade även med Konas designer som ligger
> bakom cykeln, och det faktum att magic-linkens
> utforming gör att den reser sig (dvs ger brantare
> gaffelvinkel etc) när man använder frambromsen,
> vilken vi såg som nackdel vid utförsåkning.
>
> Svaret vi fick på den att man ju inte använder
> frambromsen när man kör utför, utan fokuserar
> på bakbromsen....

Det var ju ett intressant sätt att tackla den frågan... :-) Undrar varför man har större bromsskivor fram på en DH-cykel än där bak?

/Leo

Leo skrev:

> Det var ju ett intressant sätt att tackla den
> frågan... :-) Undrar varför man har större
> bromsskivor fram på en DH-cykel än där bak?
>
> /Leo

Ja, precis det vi tyckte också, men vi tog aldrig chansen att testa cykeln på riktigt utför, så kanske inte är ett stort problem. Men vi garvade ihjäl oss av det svaret iaf.

Snillen spekulerar? =)

Leo skrev:
Undrar varför man har större
> bromsskivor fram på en DH-cykel än där bak?
>
> /Leo

Albion skrev:

> Ja, precis det vi tyckte också, men vi tog
> aldrig chansen att testa cykeln på riktigt
> utför, så kanske inte är ett stort problem.
> Men vi garvade ihjäl oss av det svaret iaf.

Förmodligen av samma anledning som man har det på bilar, mc, trial, cross etc ;) Enduro/freeride innefattar väl kanske inte enbart downhill och i redovisningen av testet skriver de ju även:

"Teknisk stigcykling, freeride och bikepark på samma hoj är något som cyklarna i den här kategorin lovar att klara av. Hur fungerar den kompromissen?"

Kul! Får se hur länge jag kan hålla mig ifrån att skaffa en fet AM-hoj. Remedyn tycker jag verkar riktigt grym så det ska bli kul att se hur ni gillar eller ogillar den.

Så när kommer testpatrullen till Lunsen?

Synd att Turner 5-spot är så fasligt dyra, annars får jag verkligen rekommendera en. Jag har haft min sen 2004 och tyckte lika mycket om den i lördags som första dagen jag satt på den.

T.R.S. skrev:
> Snillen spekulerar? =)
>

Tror du missförstod nått där ;-)

Någon som sitter inne på info om vad cyklarna kostar och var man hittar dem i Sverige?

Är det något som skiljer alla Kern-modellerna åt, eller är det bara komponenter (och färg på lacken) som skiljer?

Det kommer komma separata artiklar om respektive cykel.

I fallet Kern så finns en länk till deras svenska representant längst ner i artikeln.

Vi kommer att ange det svenska riktpriset för cyklarna i resp. artikel.

Tillbaka
Topp