Artikel: Vallåsen - Sveriges sydligaste bikepark?

Hej finger

Vi har redan en 2-nivå droppe linje i början av den röda linjen som delar upp från en delad börja med den svarta linjen. Men det är en bra idé att kanske ha en annan så nybörjare kan arbeta upp till en högre nivå :)

Finns det möjlighet att bygga ett liknande hopp som på bilden?

Bild1.png ht=270

Bream skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej finger
>
> Vi har redan en 2-nivå droppe linje i början av
> den röda linjen som delar upp från en delad
> börja med den svarta linjen. Men det är en bra
> idé att kanske ha en annan så nybörjare kan
> arbeta upp till en högre nivå :)

Ja det hade varit riktigt schysst! Gärna där man har lite tid på sig att justera fart, så man inte kommer ut nåt svårt parti och missar totalt =)

Hallå!
Måste säga att jag tycker att vallåsen är grymt bra. Har varit där två gånger och känner att det finns mycket kvar att hämta för mig. Mycket trevlig personal dessutom! Bra jobbat! /carl

Tänkte åka ner till Vallåsen vid 8 tiden imorgon från GBG. Är det någon som vill ha en plats i bilen och splitta bensinpengarna? Blir typ 200kr var, fram och tillbaka.

thefinger skrev:
> Vart är den bilden tagen?

Dubbelhoppet på röset.

En liten uppdatering från senaste veckorna arbete, och så en ny linje föddes födelsedagen Slim

Innan
pbpic3579375.jpg

Efter
pbpic3579374.jpg

Avsnitt 1
pbpic3579373.jpg

Avsnitt 2
pbpic3579372.jpg

Avsnitt 3
pbpic3579376.jpg

Det behöver sängkläder i första innan det blir bra, men detta är vår första tekniska linje och kommer att vara sorterade röd eller svart eftersom det är ganska tekniskt och du behöver bra balans.

Mer för att komma och stora nyheter om 2009 DH Challenge, i år kommer det att bli större och bättre än någonsin med några fantastiska priser du inte vill gå miste om.

thefinger skrev:
> > Dubbelhoppet på röset.
>
> Hmm har jag missat det helt? Vart ligger det?
> Gröna, röda?

Det ligger innan det tighta skogsavsnittet som vi kallar "mödomsspåret", det namnet fick det av Jon för att det är så djävla tight mellan träden bitvis.

Man kommer till det spåret om man kör blåa starten och efter spången svänger man av vänster, spåret är målat rött.

Bream skrev:

> Det behöver sängkläder i första innan det blir
> bra, men detta är vår första tekniska linje och
> kommer att vara sorterade röd eller svart
> eftersom det är ganska tekniskt och du behöver
> bra balans.
>
> Mer för att komma och stora nyheter om 2009 DH
> Challenge, i år kommer det att bli större och
> bättre än någonsin med några fantastiska
> priser du inte vill gå miste om.

Skit kul att ni bygger mer! När har ni öppet nästa gång?

Bream skrev:
> Se sidan 3 för öppettider är vi nästa öppna
> 27 och 28 juli :o)

Ahh, jag tänkte just hur det såg ut nu under helgens högtider =)

Härom dagen var det för varmt för pushbike, nu är det fan på gränsen att det är för varmt för liftåkning. Det spekuleras om temperaturer en sväng över 25 grader på yr.no!

Ses i backen. :P

Vinden svalkade skönt i Vallåsen igår, vilket ju behövdes när det var ca 28 grader.

Bream mfl; har inte kört sedan förra året och kan bara säga att ni lyft stället rejält. Askul nytt spår med breda skinnies; körde det snabbt om och om igen i kombination med den lilla wallriden och gapet ner till liften igen. Gött jobbat - mer sånt och fler hopp!!

Vallåsen blev en värdig warm-up för British Columbia på Onsdag.

/Sigge

nenja skrev:
> Härom dagen var det för varmt för pushbike, nu
> är det fan på gränsen att det är för varmt
> för liftåkning. Det spekuleras om temperaturer
> en sväng över 25 grader på yr.no!
>
> Ses i backen. :P

Klent, vi körde 5h pushbike igår med start 11:00 :)
Runt en 25 grader var det väl, men snacka om att vara mör när dagen var slut.

Men nu till helgen får det bli Vallåsen (premiär för min del) och lite skön liftåkning =)

Jag är glad över alla njuta av fint väder och cykling, jag kan inte vänta på att bli ridning igen denna fredag :oD

ENORMA nyheter kommer snart om 2009 DH Challenge, i år det kommer att bli enorm, bara vänta och se!!!!

Någon som ska dit på lördag 4/7? Min vapendragare bröt nyckelbenet på midsommar så jag behöver någon att cykla med.

Tråkigt att cykla själv =)

I think it is safe to say that this weeks riding at Vallåsen will be dry, dusty and very fast :oD

Anyone coming you must checkout whats happened to Woodstock, it will never look the same again! ;oD

Imorgon åker vi (5st) från Varberg ner o göttar oss med lift o goa dammiga DH-slingor. Vad e det för något folk som kommer dit imorgon (lördag) då?

Funderar på att ta min XC hoj, och polarens Freeride (och polaren, självklart) och åka upp till Vallåsen typ den 14'de augusti. Detta för att han ska vara lagom mör i kroppen dagen efter, då han gifter sig. Självklart avslutas kvällen innan med en ordentlig fylla, så han är öm både till kropp, och sinne, dock efter avslutad cykling.

Dock uppstår frågan, vad har de egentligen för utrustningskrav på Vallåsen? Jag vet att kravet i stort sett är "hjälm", men mer exakt än så? Krävs det fullface, eller duger hans vanliga hjälm?
Med tanke på hans, och min kapacitet, känns det MYCKET sannolikt att det blir gröna leder hela dagen.

Jag gillar även kommentaren de har på sin sida om hyrcyklar... "Cyklar skall återlämnas i helt skick motsvarande normalt slitage."
Vad anses vara normalt. Jag menar, det ÄR en bike park, folk KOMMER köra omkull, SPECIELLT med hyrcyklar...
B!

Du kan åka med vanlig hjälm men vi rekommenderar en fullständig ansikte hjälm, back protector, handskar och andra pansar eftersom om man faller av sedan förhoppningsvis skadan blir mindre. I slutet av dagen är det tilläggsklausulerna beslut, men vi gillar våra besökare att åka hem med minnen av en stor dag och inte smärtan av skada!

När det gäller cykeluthyrning, naturligtvis saker och ting att hända men vi även be den som hyr att ta hand om cykeln som om det var det egna, gemensamma artig verkligen. Om cykeln sönder när det är riden normalt så kommer det att vara fast eller ersättas, men om den som hyr hoppar på hjul eller kast bort den minskade gapet du att debiteras.

Kommer du att ha kul ridning på din XC cykel men det blir svårt om din cykel och kropp. Jag skulle starkt rekommendera att lämna din xc cykel hemma och hyra en av våra Mongooses att verkligen njuta av de dagar cykling.

Cheers,

Jeff

Tack för svaret Jeff. Tror att det blir egen hoj som gäller för både mig och polaren. När grejerna inte längre fungerar är det tid att åka hem, och döva smärtorna med någon kemisk substans.
Jag lyckades nästan stå still och köra och trilla så att både jag och hojen behövde hemtransport i går, och några extrakostnader i form av ersättning för skadad utrustning finns det inte utrymme för.
B!

Jag är nyfiken som fan på hur underlaget är ser ut nu i helgen!
Är det blött efter allt regn eller har det runnit undan?

Blir det slaskigt imorn?

Simon

Någon sa något om att det va öppet torsdag till lördag alla helger nu? Är det så resten av säsongen eller? Tänkte dra dit någon torsdag sen sova i vindskyddet bredvid toppen av liften isåfall hehe ;)

från www.vallasen.se

ÖPPETTIDER
Vallåsen öppnade för cykelsäsongen den 9maj. Öppettiderna under säsongen är,

30,31 Juli

1,6,7,8,15,16,22,23,29,30 Augusti

5,6,12,13,19,20,26,27 September

öppettiderna är mellan 10 och 16

Söndag den 27 september avhålls tävlingen Vallåsen Downhill challenge vilket innebär att alla leder öster om liften tor är avstängda.

imorgon ska jag åka dit, hoppas det är lite torrare än förra helgen, mina wtb-däck var rätt kassa på att rensa lera, kändes som att åka på snö...

Ja vill med veta vallåsen challange? blir det den 27:e september lr? och får man 2 åk och inte ett som förra året? Typ det enda jag behöver veta :) Kommer dessutom filma delar av tävlingen så ju tidigare man får reda på det desto bättre :)

"Söndag den 27 september avhålls tävlingen Vallåsen Downhill challenge vilket innebär att alla leder öster om liften tor är avstängda."

Full details to follow soon, but basically, training Sat, race Sun, 1.5hr training Sun am, 2 runs, fastest counts and absolutely fantastic prizes!

Tillbaka
Topp