[Artikel]Roscoe – Inte som alla andra

Westman

Aktiv medlem
header-448x297.jpg

Gary Fisher har sällan gjort saker som alla andra gör. De flesta människor går inte omkring och småmyser i lila plyschkostym och oktagonala glasögon. Annorlunda säger dock inget om huruvida något är bra eller dåligt, utan bara att det är just annorlunda. Sådan skapare, sådan cykel - Gary Fisher Roscoe 1 är precis sådan. Inte som alla andra. Vårt test har svaret på ifall det är bra eller dåligt i detta fall.

Länk till artikeln : http://happymtb.org/2009/05/22/roscoe-–-inte-som-alla-andra/#more-1713

Senast redigerad av en moderator:
Detta var efterlängtat, och ni har verkligen lyckats riktigt grym recension helt enkelt!
Mycket informativt, välskrivet och bra upplägg med stig resp utförs egenskaper.
Fina bilder som skapar åksug och videon som grädde på moset.
Piskar lätt det mesta jag tagit del av vad det gäller tester både i tidningar och på weben.

/Micke.

Senast redigerad av en moderator:
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Grattis David. Nu vet du att din cykel är på
> topp!

Kul! Men det är klart att det förpliktigar till att nyttja cykeln oxo.

Vill första bara instämma med övriga kommentarer om artikeln, att det är ett nöje att läsa den, se bilder och video. Proffsig, innovativ och underhållande. Kanonjobb, Fredrik, Tobbe & Harri m fl!

Just tryggheten i cykelns uppförande tycker jag är en av dess främsta positiva egenskaper. Jag kör gärna (så) fort (jag vågar) på den.

Min cykel är ju inte helt identisk med den som är testad. Jag har ju bl a en Pike 409-gaffel som saknar den G2-geometri som RP24an har. 10 mm längre slag och en ngt flackare gaffelvinkel. Känns bra när det går utför, men jag tycker att det ibland märks lite negativt i branta uppförsbackar.

För skogscykling duger 160 mm framskivor, men det kommer helt klart att bli 200 mm d:o till Morzine-veckorna i sommar... och kanske ett par Minionsulor isf Nobby Nicarna.

rikard skrev:
> Har jag fattat det rätt om jag tror att det är
> 10mm through axle på cyklar med den där
> baksvingen?

Nej, det är en konventionell stickaxel med "cam lock"-låsning. Axeln är däremot jättelång och går genom ledpunktens båda halvor. Det går inte att ta loss hjulet utan att dra ur axeln helt. Så "quick release" är det inte riktigt men 10 mm genomgående är det inte heller.

Dottern och jag har kollat på filmen 10 ggr nu. "Jag vill se Tobbe cykla omkull" heter det och så får man trycka på play igen.

Det skall bli spännande att se rescentionerna av de andra hojarna sedan.

Väldigt välskriven recention, bra jobbat!

Är det bara jag som tycker att man borde få lite lyxigare bromsar (Juicy 3) och vevparti (Deore) på en cykel som kostar knappt 33 tusen?

MacBear skrev:
> Väldigt välskriven recention, bra jobbat!
>
> Är det bara jag som tycker att man borde få lite
> lyxigare bromsar (Juicy 3) och vevparti (Deore)
> på en cykel som kostar knappt 33 tusen?

Det är ju verkligen lågbudget känns som att cykeln iaf borde vara utrustad med bättre bromsar.
Fattar inte riktigt hur de tänker där. Det drar ju ner en del på körupplevelsen när bromsarna inte riktigt matchar resten av cykeln....

Bromsarna funkar väl rätt bra till det cykeln egentligen är tänkt för om jag fattar saken rätt. Nånstans måste man ju dessutom spara in när man kittar en hoj för 30 lök med dämpare för nästan 20k. =)

Så onekligen smärtfyllt ut. Men nu har du fått lära dig att OTB:er görs bäst på mossa och där det finns lämpligt stöd att ställa ifrån sig cykeln emot så man slipper få den i ryggen.

Hur passade storleken M de olika testpiloterna? För ni varierar väl en hel del i längd.
Nu är iofs storlek rätt individuellt men i ungefär vilket kroppslängdsintervall passar en Roscoe i storlek M?

Med ett uppmätt effektivt överrör på 585 mm och en styrstam på 90 mm fungerar i min åsikt en Roscoe storlek M för cyklister på 180 +/- 5 cm. Det är naturligtvis en ungefärlig siffra, tycke och smak spelar också in.
För mig på 183 cm hade även en L funkat (uppgiven ETT 610 mm) men då med kortare styrstam än 90 mm.

Bara att instämma i kören. Mycket trevlig läsning. Alla tummar upp.
Hojen verkar ju grym men det ska bli spännande att se hur den står sig mot resten av startfältet.

Kan också tycka att alla specialare är lite synd även om det innebär högre prestanda. Uppgraderingar, eBayfyndande och komponentbyten är ju del av hobbyn :)

/Johan

Bra kommentar! Mickes uppskattning känns ganska rätt fast jag skulle vilja vidga den lite. Vill man ha en lite mindre hoj eller 4X-känsla kan man köra en M upp till 188cm i längd tycker jag, jag hade iaf inga problem med att den var för liten med mina 188cm. Längden(585+90) var ganska lagom för utförscyklande för mig. I kombination med att cykeln levereras med 3cm styrrörspacers så ger det en del utrymme för justeringar upp och ner. För ren skogscykling tror jag man bör satsa på en L om man är 185+.

Kul med all feedback på artikeln också! :)

Hade möjligheten att testa den lite jag med. Ifall man vill kunna trampa ordentligt med den, tänk köra något långlopp (eller till stora delar bara vanlig skogskörning) eller liknande skulle jag vilja påstå att en L är att föredra om man är över ca 180cm. Sadelstolpsröret är kort för att ge en låg standover och jag skulle gissa på att det inte fungerar med en 350mm stolpe ifall du vill sitta högt. Detta är något som jag tycker är värt att nämna då cykeln absolut fungerar bra att trampa med och 140mm slag är inte överdrivet mycket nu för tiden. Möjligtvis komplettera med en kortare styrstam för dagar då man vet att det är mer lekfull nedförslutande cykling man ska utsätta den för.

Ifall man vill ha den till uteslutande leka fungerade en M fint (fast jag tror att den L hade fungerat minst lika bra) även för längre grabbar precis som Westman skrev, jag är 191cm. En längre stolpe än 350mm skulle nog de flesta över 180cm känt att det behövt dock. Förstår inte riktigt varför tillverkare inte levererar cyklar med 400mm från fabrik, de extra grammen kan det vara värt.

Mycket intressant. Slår vilka düska tabeller som helst:-)

Vådlig OTB Tobbe!

Ser fram emot resten av artiklarna.

Mycket bra testat. Bra jobbat.
Hela hojen verkar intressant och styrvinkeln i synnerhet. Tror mbA skrev om denna styrfilosofi för flera år sedan. Det är verkligen på tiden att den får genomslag ute på marknaden nu.

Vad är det med den där styrgeometrin som är så speciell då? Det var ju exakt det där som Bridgestone gjorde i början på nittiotalet, med exakt samma argument. Det är nog ingenting enskilt som ändrar körintrycket mer än värdet på trail. Många tillverkare har sedan Bridgestone:s lilla revolution inte matchat framgaffeln med styrhuvudsvinkeln på ett bra sätt, vilket är långt ifrån optimalt.

Ett problem är nog att gaffeltillverkarna och ramkonstruktörerna arbetar separat. Framgafflar görs i bulk med samma geometrier utan anpassningsmöjligheter, och cykeltillverkarna tycker kanske att det funkar "tillräckligt bra", eller att det är för dyrt och krångligt att beställa efter egna specifikationer. Hoppas att diskussionen kring den här cykeln gör att behovet av olika försprång för olika styrvinklar kommer fram. Med flackare vinklar på styrhuvudet behövs mer försprång. Ett trail på sju-tio centimeter är nog optimalt för allt mellan xc till dh tror jag, lite mer kanske för dh-cyklar med riktigt långa slaglängder. Skulle vara kul att veta vad den här Rosco:en har?

Kollade videon. Jag tycker bakdämpen jobbade väldigt progressivt när den filmades på stökstigen. Det var ju vad jag kunde se bara 25-30% av slaget som jobbade. Sedan bromsade compressionen upp dämparen. Med så lite slag bak skulle man ju vilja att hela slaget arbetade när det går full fart på stökig stig. Men, jag kanske har fel...

Tillbaka
Topp