Artikel: Kona trollar med länkaget

micke-dropp.jpg

Hur görs en cykel med 7,4″ slaglängd i baken och flack gaffelvinkel klättervänlig? Kona har introducerat sin magiska länk som lösning, denna ger i teorin en 6″-cykel med brant gaffelvinkel på väg upp och 7,4″ med flack vinkel på väg ned - helt automagiskt. Så långt teorin, vi har tagit reda på hur Kona CoilAir Supreme fungerar i praktiken.

Läs mer

Senast redigerad av en moderator:
Låter som hojen inte lämnat protoypstadiet. Synd att de första köparna ska tvingas bli försökskaniner, men chansen finns att slippa det om man läser testet förstås. Tack för trevlig läsning.

Den provtur jag gjorde i Vättle stämmer inte helt med vad som skrivs i testet men det kanske beror på att Coilairen var så lik min gamla -05:a och den är ju helt underbar. Tycke och smak samt vanor spelar stor roll. Lite orolig för det där med flex ni skrev om. Jag hann aldrig märka av det. Vore ju synd att upptäcka det efter ett inköp...

TnT, om man är van vid att hojen lätt stegrar, kommer betyget bli bättre då?
(Kör ju en Coiler idag och min hardtail med 160-gaffel är väl inte jättesvår att stegra med)

plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite orolig för det där med flex ni skrev om. Jag hann aldrig märka av det.

Du skulle ha testat den på Horsickan, det var där jag nästan fick en chock trots ~40 timmar på cykeln. Trodde länkaget glappat upp igen men det var fortfarande stumt och fint.

> TnT, om man är van vid att hojen lätt stegrar, kommer betyget bli bättre då?

Tja, du kan ju bortse från den negativa aspekten av lätt i fronten och högt BB. Resten kvarstår. :)

Det första jag tänkte innan jag läste artikeln var att ramen såg lite klen ut ovanför vevpartiet. När FS vs HT debatten rasade som värst så var ett av argumenten mot FS att det krävde mer underhåll. När man ser alla länkage och fjädrar på den där hojjen så känns det som om man hellre servar en hardtail i längden. Lite over-engineered verkar det som?

Håller med om det där med prototypstadiet, ML-ramen skulle behöva vidareutvecklas något från dagens inkarnation för att man ska få ut ngt av de positiva aspekterna med geometriförändringen. Som det är nu så överskuggar de negativa aspekterna(riktigt flexig ram och geometri i obalans) totalt fördelarna.

Som det är nu så kan man sätta sig på cykeln med frambromsen på och trycka till på pedalen - då ser man hur undre delen av ramen vrider sig flera centimeter i sidled. Läskigt! Kona borde biffa upp konstruktionen med dit lite mer metall på sidorna på bekostnad av lite högre vikt.

När de ändå håller på skulle de gärna få korta kedjestagen med ca 20 mm och stoppa dit minst samma mått på front center (dvs avståndet vevlager - framaxel). Det skulle göra cykeln roligare och lugnare.

Väldigt trevlig artikel!
Jag gillar verkligen konceptet med magic link, det jag funderar lite på när jag ser konstruktionen är vad som händer när man bromsar med frambromsen i nedförsbacke? Borde den inte återgå till främre läget då? Det känns inget vidare i så fall...

Inget jag noterade, har man väl "flippat" över länkaget stannar det gärna där till man börjar trampa. Beror på hur hårt man ställt dämparen för Magic link iofs., är den hårt ställd trycker den över till normalläge lättare.

Bromsar man utför har man säkert på en del bakbroms också, det håller Magic linken i "DH-mode".

When you brake, brake like you mean it.

Funderade faktiskt på varför de inte lagt kedjestagen ovanför vevpartiet som Marin bland annat gör men antog att det berodde på at de inte kunde få magic linken att jobba på rätt sätt då. Det skulle ju höja frigången i alla fall.

Synd som sagt, kan ju inte vara nåt vidare för kona att släppa iväg den innan den funkar bra mkt bättre. Kul att läsa om den annars, har varit nyfiken på den där konstruktionen.

Mathias skrev:
> Funderade faktiskt på varför de inte lagt
> kedjestagen ovanför vevpartiet som Marin bland
> annat gör men antog att det berodde på at de
> inte kunde få magic linken att jobba på rätt
> sätt då. Det skulle ju höja frigången i alla
> fall.

Frigången blir den samma då det ändå är största eller mellan klingan som sticker längst ned.

Såg att pris skulle dyka upp senare:

Så här har ni:

Riktpris i butik 2009 är. 4995 EUR

Vilket är lika med 56.300 SEK

..Men helt klart är ju att dom på något sätt måst få till ett rakt kedjestag för att lösa flex problemet!

lankage-431x600.jpg ht=600

Inbildar mig att det borde gå att byta plats på kedjestagets infästning i länkaget - och länkens infästning i ramen.
Därmed kommer länken lägre ned, och kan även flyttas längre bak, då den röda fjädern måste flyttas till framsidan av länken för att det skall fungera.
Då kan kedjestaget kan kortas och rätas ut ganska mycket. Men kan hända att det blir för känsligt för slag...

Sitter säkert ett gäng ingengörer och gnuggar geniknölarna för att förenkla konstruktionen, kolla bara på Giant Regin från första modellen till den senaste, rätt stora förändringar.

Enda jag kände när jag körde utför med CoilAiren var att när man stod upp i snabbare nerförsbackar och svängde fram och tillbaka med stigen så kunde den vara lite lömsk, först understyrt för att plötsligt bli överstyrt, satt jag ner på sadeln märkte jag inget av de tendenserna.

Kan ju lika gärna bero på min 'körstil' men inget jag kände på de övriga testhojjarna.

Albion skrev:
> Såg att pris skulle dyka upp senare:
>
> Så här har ni:
>
> Riktpris i butik 2009 är. 4995 EUR
>
> Vilket är lika med 56.300 SEK

Oj!

Om man bortser från värdet av komponenterna så hade den varit iskall om den så kostade 4995 SEK.

Varför köpa en dålig cykel när man kan få två riktigt bra för samma peng?

kona colilair, världens första midjestyrda mtb!

Hjulen är dock riktigt bra, max st är lätta och håller för väldigt mkt tuktande

Bra jobbat (som vanligt får man börja säga), riktigt intressant läsning.

Synd på ett intressant koncept som uppenbarligen inte realiserats på ett bra sätt.

/Johan

VO2max skrev:
> Hjulen är dock riktigt bra, max st är lätta och håller för väldigt mkt tuktande

Ja de verkar hålla fint, håller dessutom i däcket väldigt bra. Fast att baknavet glappade upp och kräver specialverktyg är inte bra.

Albion skrev:
> Såg att pris skulle dyka upp senare:

Riktpriserna har nu kommit och enligt vår kontakt på Kona är de:

Coilair 23.095:-
Coilair Deluxe 37.795:-
Coilair Supreme 52.490:-

Känns som om Kona har varit lite för ivriga på att få ut sin nyhet på marknanden, verkligen tråkigt. Undra om Kona har patenterat sin lösning (har för mig att jag har en ram med likadan lösning någonstans)!? I vilket fall så är det en trevlig lösning de har kommit på för AM-hojj.

Intressant läsning på många sätt o vis, men jag hade gärna sett en kortare personlig åsikt från var o en av testdeltagarna, som ett komplement.

Nog har Kona haft tid på sig att ta fram cykeln. Första pressvisningen var för 2 år sedan, men sen dröjde det nästan ett år innan cykeln fanns till salu, vilket verkade lite skumt!

Att Mavicnavet glappade upp sig kanske inte var så bra, däremot är det ju jättebra att de lätt kan
justeras med de kombinerade däckjärn/navjusterare, som alltid följer med när man köper ett Mavichjul.

/S

Powderanddust-guiderna körde med Coilair Deluxe i Verbier förra sommaren. Dom verkade gilla dom annars, gafflar (2008 satt det en Marzocchi 55 på dom) strulade en hel del, och bussningar på magic link var inte helt tysta.

Bra recension, verkar inte så mångsidig som man trodde...

C-dale skrev:
> Intressant läsning på många sätt o vis, men
> jag hade gärna sett en kortare personlig åsikt
> från var o en av testdeltagarna, som ett
> komplement.

+1, vore intressant!

>
> Nog har Kona haft tid på sig att ta fram cykeln.
> Första pressvisningen var för 2 år sedan, men
> sen dröjde det nästan ett år innan cykeln fanns
> till salu, vilket verkade lite skumt!
>

+1, har en cykeltidning från vår 2008 (finsk Fillari), där har dom intervju med designer Brian Berthold. Han sade då att han har lagt tre år på designen, och att ett års fördröjning var pga. att han ville inte släppa ut den innan han var helt nöjd med den!

Bara för skojs skull plockade jag ihop prylarna som sitter på Supreme hos http://www.bike-discount.de/ inklusive bakdämpare och allt annat (även växelvajrar). En del prylar fanns inte så då tog jag de lite dyrare, t.ex. Race Face Deus-vevparti istället för Atlas AM.

Summan blev €3.100 eller SEK 33.836,50 med gårdagens växelkurs. Det betyder att enbart ramen kostar 18.653,50 i Supremepaketet.

Räknade även på billigaste CoilAir för 23.095:-. Den har en hel del Kona-prylar som jag ersatte med kända namn fast billiga prylar utan att vara dåliga. Kläderna kostar då €1.622 eller 17.762,52 vilket lämnar 5.332,48 för ramen.

Jämförelsen haltar då jag säkert tog dyrare prylar än Konas egna så säg 10.000 för ramen. Supreme borde då inte kosta över 44.000,-.

Det kostar att ligga på topp.

Känner igen den där prisstrategin från då jag köpte min -05:a. Skall man köpa en KONA är det ofta billigare att köpa instegsmodellen och uppgradera själv. Tycker det är en märklig strategi, men den tycks fungera för den har funnits med ett tag. Lite tråkigt kan jag tycka =(

Hej, har inte varit inne på Happy särksilt mycket förut, inte heller deltagit i någon diskussion.
Men det var ju intressant.
Själv cyklar jag gärna CoilAir, särskilt när det går lekfullt utför med inslag av trampsektioner.
Bifogar en annan recension för den intresserade.

www.konaworld.com/09_reviews.htm

Westman skrev:
> gunnar.westholm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> http://www.bikerumor.com/wp-content/uploads/2009/0
>
> > 7/2010-kona-cadabra-mountainbike.jpg
>
> Ser betydligt cleanare ut än nuvarande lösning!

Instämmer. Det kedjestaget bör inte flexa mer än normalt. Cadabran kan nog bli min nästa hojj.

Den såg onekligen smutt ut, men kedjestaget flexar nog lika mycket som på coilair om inte mer. Underröret såg däremot styvare ut.

Konas scandiumramar brukar dock inte vara helt gratis tyvär...

rikard skrev:
> Den såg onekligen smutt ut, men kedjestaget
> flexar nog lika mycket som på coilair om inte
> mer. <<<<<<<<<<<

Håller inte med om det. Det som gør att kedjestaget på Coilair flexar är ju den spinkiga böjjen under BB.

Kona_Coilair_supreme_2.jpg ht=451

Med rakt stag så bör det inte staget flexa märkbart mer än normalt, även fast det är några cm längre på Cadabra än på andra ramar.

kona_link_2.jpg ht=483

Bra!

Det som flexade på den tidigare modellen var den undre böjen samt själva infästningen till denna i framtriangeln. Förmodligen hade bussningarna där inte klarat ett halvår med den sneda belastning som uppstår.. knak knak.

Det nya ser mycket bättre ut. Kanske dags för ett nytt test..!

Man får då hoppas att det sitter en bredare bussning längst ned på länken. Det borde ju vara möjligt när inte kedjestaget stjäl utrymme i bredden på framsidan av vevlagret.
Jag har sånn tro på magick-link konceptet, och höga förväntningar på att dom har fått det att fungera på Cadabran. Hoppas därför på ett test snarast.
Efter floppen på första försöket så borde Kona vara väldigt intresserade i att rädda "magins" rykte. Så en demohojj innan snön kommer borde dom kunna fixa åt er!?

Ja, det där ser ju lovande ut som sagt. Vore skoj att testa och se ifall version 2 av systemet fungerar bättre än version 1.

the_TnT skrev:
> gunnar.westholm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> http://www.vitalmtb.com/videos/features/2010-Kona-
> Magic-Link,178/2010-Kona-Magic-Link,523/sspomer,2
>
> Inget nytt kom fram i filmen, dvs. inget om hur
> länkaget ändrats till version två. "Är det
> styvare?" är den främsta frågan.

Är det det lagringarna i magi-länken du tänker på?
Westman nämnde att det även var själva infästningen till denna i framtriangeln som flexade. Alltså glappande bussningar. (Är det inte kullager?)
Det borde ju vara enkelt att rätta till med bättre toleranser.

När nu kedjestaget änligen är format som det borde varit från början. Dvs asymetriskt, med en diagonal "avstyvare", som på merparten av alla dämpade ramar. Så kan ju den delen inte vara annat än styvare.

Det lutar väldigt åt att 2010 blir ett scandium-år. http://www.bikemagic.com/news/article/mps/uan/7291 Høgt BB passar fint i dom Norska stenrøsena. Om nu bara ETA kunde återuppstå oxå..

Tillbaka
Topp