[VISA-touring - massa bilder] Massif Central

abel

Ny medlem
Så hade det äntligen blivit dags för min första touring. Fyra dagar ledigt från jobbet och en tur på nätta 40 mil genom Massif Central i centrala Frankrike.

P101.jpg ht=258

Från Lyon till starten i Le-Puy-en-Velay var det smidigt att ta tåget på två timmar. Som tur är har fransmännen en viss förståelse för cykelresenärer och tillhandahåller smidig upphängning för cyklarna.

P1020101.jpg ht=484

Eftersom jag inte hade någon större lust att hysa en tredje cykel i min lägenhet på 38m2 fick jag lov att kränka CR1:an med pakethållare och sidoväskor. Jo jag vet, den ser plötsligt ut som en åsna... :-/

P1020105.jpg ht=484

Först dagen cyklade vi mot St Flour och hittade lite avsides vägar som vindlade sig genom ett naturreservat. Tog det ganska lugnt längs smala mysiga vägar utan trafik...

P1020120.jpg ht=484

...innan vi kom fram till första övernattningen i en gammal farm. Mkt trevlig...

P1020136.jpg ht=484

Mysigt cykelväder morgonen därpå då vi skulle passera Puy Mary som är en topp längs en gammal vulkan. Stora förväntningar...

P1020137.jpg ht=484

Vägen klättrade sakta uppåt och vi rastade på ett mysigt fik/restu/hotel på vägen.

P1020163.jpg ht=484

Märkligt att vi inte mötte några bilar på vägen upp.

P1020170.jpg ht=484

När vi närmade oss toppen blev det brantare och de sista tre km var lutningen drygt 10%. Simon pressade på medan jag låg efter och kämpade för att inte komma för långt efter.

P1020175.jpg ht=484

Till slut kom vi upp och kunde njuta av en glass på serveringen. Vägen slingrade sig längs kanten till vulkanen med en diameter på 7km. Därefter väntade en vådlig nedfart på runt 1000 höjdmeter till lunchen.

Efter lunchen upptäckte jag till min förargelse att jag fått punktering, kanske michelin pro3 inte är dom optimala touringdäcken...

P1020186.jpg ht=484

Någon kom därefter på den geniala idén att avsluta dagen med ytterligare 400 höjdmeter. Detta var utan tvekan resans mest krävande klättring, betydligt brantare än upp till vulkanen.

P1020198.jpg ht=484

Belöningen väntade dock när vi kom upp. En svag nedförsbacke slingrandes längs kanten till dalen nedanför. Kunde utan ansträngning hålla runt 40-45 km/h utan rulle. Helt magiskt...

P1020208.jpg ht=484

På kvällen i Mauriac spelade dom lokala hjältarna gamla franska klassiker, faktiskt mer underhållande än vad man kan tro!

P1020225.jpg ht=484

Den tredje dagen till Brioude var den längsta och även om den saknade längre klättringar passerade vi flera djupa dalar på runt 300-400 meters djup. GPS:en räknade till slut knappa 2000 höjdmeter.

P1020234.jpg ht=484

Landskapet var dock betydligt öppnare med oändligt många kor som betade längs vägen. Dock blev vi jagade av åskmoln hela dagen....

P1020243.jpg ht=484

...som nästan kom ifatt oss vid lunchstoppet.

P1020250.jpg ht=484

Efter en aldeles för stor lunch och överläggningar med kocken kom vi fram till en lämplig färväg som självklart började med ytterligare 400 höjdmeter. Simon som kom direkt från kylan i Manchester lyckades inte smälta maten i värmen, själv var jag dock på topp. Märkligt att gårdagens tur inte hade satt sig i benen!

P1020255.jpg ht=484

Och här kommer Paul och Simon...

P1020256.jpg ht=484

Och efter en något mindre imponerande Col...

P1020259.jpg ht=484

...hade vi ännu en underbar utförslöpa ner i en canyon framför oss. Märkligt nog hade vi energi för fartlekar och skyltspurtar!

P1020263.jpg ht=484

Kvällen bjöd på en fantastisk fyrarättersmeny på 15 euro, dock drygade vi ut den med champagne och mer vin.

P1020277.jpg ht=484

Sista dagen fick vi äntligen lite svalkande regn över oss...

P1020310.jpg ht=484

...men det klarnade innan vi kom tillbaka till Le-Puy-en-Velay och jag fick en rejäl lucka till klungan i en nedförslöpa. Utbrytningen blev tyvärr inhämtad men jag tog spurten med några centimeters marginal till Simon efter att Salim hade fått kramp (!). Skojig avslutning på en lyckat tour.

P1020311.jpg ht=484

Tillbaka till Lyon...

P1020329.jpg ht=484

Bilagor

• P1020186.jpg
    P1020186.jpg
    81.5 KB · Besök: 61
Vad ända in i glödheta....?
Nej, det där tycker inte jag såg vidare trevligt ut.

Vicka lyllosar. Helt magiskt.

/E

Här strilar det ned lite innan - som det heter på danska - börjar pisseregna. Och jag är förkyld.
Nu vill jag ännu mer köra lite lätt touring i Europa.

Det här var det grummaste reportaget hittills. Allt som räknas... Frankrike...Check, Mat...Check, Berg...Check, Cykel...Check, Vin...Check, Allt som gör livet värt att leva...Check.

Åh.

Gratulerar till en fin tur!
Och tack för en fin Rapport.
Man blir sugen....

Jag tror att Gud skapade Frankrike för cykling!

Har själv cyklat där och man slås av hur perfekt det är.

-Man kan transportera cyklar på tåg och bussar.
-Det går alltid att få till bra fika stopp.
-Man kan bo billigt och superbra.
-Bilister håller sig till de stora vägarna och de bilister man träffar på vet hur man hanterar cyklister även om de kör i klunga.

Listan kan göras lång!!

Jag vet, cykeln såg plötsligt väldigt långsam ut men vad gör man? Det fungerade dock väldigt bra, quick release-fästen och pakethållare från Tubus.

saltgurkan skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykelväskor och pakethållare på en CR1, snacka
> om att kränka cykeln ;). Nåväl, fina bilder,
> jag är inte alls avis.

Alldeles för stora packväskor för att kvala in som en Visa-touring enligt min mening. Men i klassen lättviktstouring är den här RR:en svårslagen, fina landskap, mat, vägar och vin - top notch!

Little Stereo skrev:
> Baahhh, vad är väl en bal på slottet... ;-) T

...den kan ju vara urtrist och tråkig och alldeles aldelles......

abel skrev:
> Som tur är har fransmännen en viss förståelse
> för cykelresenärer...

Tack för galet fina bilder och inspiration inför semestern!

Jag länkade in din franska tågbild i mitt sura blogginlägg från igår om SJ:s "cykelsatsning" - hoppas det var ok?

Helt ok...

Roligt att bilderna uppskattas!

Campa skrev:
> abel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som tur är har fransmännen en viss
> förståelse
> > för cykelresenärer...
>
> Tack för galet fina bilder och inspiration inför
> semestern!
>
> Jag länkade in din franska tågbild i mitt sura
> blogginlägg från igår om SJ:s "cykelsatsning" -
> hoppas det var ok?

Men jösses. Det borde vara en varning på såna här trådar. Jag känner mig kränkt på djupet.
Otroligt härliga bilder. Berg, vin, öl, cykel, gubbar.... Gaahh..
/J

Ässsch, vinomat-cykling i Frankrike är överskattat. Jobba övertid för att kunna åka till Göteborg på semester är minst lika bra.

bigmollo skrev:
> Men jösses. Det borde vara en varning på såna
> här trådar. Jag känner mig kränkt på djupet.
> Otroligt härliga bilder. Berg, vin, öl, cykel,
> gubbar.... Gaahh..
> /J

+1 Fy fan (vad jäkla trevligt det ser ut)...Bastards!

Håller med, till mitt försvar måste jag dock påpeka att jag fick väskorna gratis och att dom är ytterst sparsamt fyllda. Till nästa tur blir det till att införskaffa en mindre väska...

fastforward skrev:
> Alldeles för stora packväskor för att kvala in
> som en Visa-touring enligt min mening. Men i
> klassen lättviktstouring är den här RR:en
> svårslagen, fina landskap, mat, vägar och vin -
> top notch!

Tillbaka
Topp