[RR][Lvg] Bästa cykelturen hittils! (bilder, Frankrike)

Dubmaster

Medlem
Sommarens semester spenderades i Sydfrankrike i en liten by nordväst om Beziérs som heter Cazedarnes. Innan jag åkte ner hade jag bokat en hyrcykel hos "Mellow Vélos" i Paraza. Av 14 dagars semester skulle jag kunna utnytja 10 dagar till cykling bland vinrankor och medeltida byar.

Cazedarnes.jpg ht=482

Det var med en stor respekt jag smög fram mot dom mindre bergen i languedoc då det är absolut platt överallt i hemtrakterna men efter ett par dagars försiktig cykling tog jag min an en lite tuffare tur.

huset.jpg ht=482

Jag startade hemma i Casedarnes som ligger på ca 130m med en utförslöpa på ett par kilometer tills jag är nere i dalen.

map.jpg ht=571

Ett par kilometer efter det är det dags för dagens första klättring en efter omständigheterna ganska blygsam stigning, men då det är hett och solen fortfarande eldar på rätt bra blir det glass och kaffe paus i på ett mysigt café/bar alldeles efter bron i Roquebrun.

Roquebrun.jpg ht=725

Efter det följer vägen floden Orb upp emot Vieussan. Bergstopparna runtomkring ligger på mellan 600-700m och längst nere i ravinen känner man sig liten.

Vieussan.jpg ht=482

I Vieussan svänger jag vänster över den smala stenbron och påbörjar dagens riktiga klättring. Jag är mycket tacksam över trippeln fram och ligger hela tiden på gränsen, det eviga mantrat i huvudet är "andas och få kontroll över pulsen".

Vieussan_lngre-upp.jpg ht=482

Men samtidigt är omgivningarna så vackra och dofterna slår emot en i lager efter lager av rosmarin timjan och någon annan lite örtig doft att det är svårt att få någon fokus. Efter vad som känns som en evighet flackar det ut och vägen löper utmed berget med en utsikt som är otrolig.

kurva.jpg ht=482

Jag cyklar igenom några små samlingar av hus som knappt är utmärkta på kartan innan det väder neråt mot Berlou. "Pizzabussen" Är i berlou den här kvällen så jag möts av den mycket frestande doften av nybakt pizza och funderar på hur jag skulle kunna få med mig en ner, förnuftet tar dock över och jag lämnar byn hungrig. Nu rätas vägen ut och det handlar om en lång men inte speciellt brant utförskörning ner till Prades-sur-Vernazobre. Jag kör igenom dalen och väljer att närma mig Casedarnes på en liten väg som går över berget. Även den hör stigningen känns ordentligt i benen men jag tar det ganska lungt, vägen är inte lika sametslen här som tidigare under turen.

Det här var min första resa till frankrike där jag har haft tillgång till cykel och jag måste säga att det måste vara svårt att hitta ett skönare ställe att cykla på. Behagliga temperaturer så länge man inte cyklar tidig eftermiddag. Omgivningarna är ursköna och det går att hitta turer för alla benstyrkor. Inga supertoppar men runt Caroux som syns på några av bilderna kan man komma upp på 1100m, någonting jag sparade till ett senare tillfälle.

Sen föll det sig ju så att en större cykeltävling passerade när jag var där nere så håll tillgodo!

saxo.jpg ht=482

Astana.jpg ht=482

sprint.jpg ht=725

Senast redigerad av en moderator:
Ush, äckligt. Nån borde censurera såna här trådar. Jag tycker vi skall dela upp forat i läsvärt trams och deprimerande lockand avundsjukskapande vackra inlägg.

Tillbaka
Topp