[Artikel]Långtest av nya Saint - del 1

Westman

Aktiv medlem
logga-1-of-1-448x298.jpg

Kejsaren i Shimanos gruppsortiment har fått nya kläder. Nya Saintgruppen säljs under mantrat “Find your flow” och är betydligt mindre krallig än tidigare. I takt med att viktmedvetenheten tagit över i alla discipliner av cykling så har den gamla tyngre Saintgruppen lättats och vässats till 2009. Happymtb testar hela gruppen och gör vårt bästa för att köra sönder grejerna under årets säsong. Efter tre lifthelger är det dags att summera de första intrycken. Blir det helgonförklaring, platt fall eller någonstans mittemellan?

http://happymtb.org/2009/07/24/langtest-av-nya-saint-del-1/

Senast redigerad av en moderator:
toppen artikel.

synd att man gjorde en felbeställning så att man har just ett sådant vevparti 68/73mm med 165mm armar liggandes till ingen nytta :(

Smask smask!

NilsK skrev:
-------------------------------------------------------
> toppen artikel.
>
> synd att man gjorde en felbeställning så att man
> har just ett sådant vevparti 68/73mm med 165mm
> armar liggandes till ingen nytta :(

Jag hör av mig när det blir aktuellt med nytt vevparti. ;)

Senast redigerad av en moderator:
nenja skrev:
> Smask smask!
>
> NilsK skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > toppen artikel.
> >
> > synd att man gjorde en felbeställning så att
> man
> > har just ett sådant vevparti 68/73mm med 165mm
> > armar liggandes till ingen nytta :(
>
>
> Jag hör av mig när det blir aktuellt med nytt
> vevparti. ;)

det ligger och väntar haha
nää, annars så får man väll köpa en ny ram och börja bygga ny hoj och i värstafall om ingen vill ha det så hamnar det på Fixin haha

Ska nog ta och beställa ett par brytbultar ifall jag råkar ut för en sån smäll också. Kanske kan göra en gruppbeställning genom Bikeplace/Cykelcity?

chksix skrev:
> Ska nog ta och beställa ett par brytbultar ifall
> jag råkar ut för en sån smäll också. Kanske
> kan göra en gruppbeställning genom
> Bikeplace/Cykelcity?

Ja gör det, inte fel att ha liggandes så slipper du vänta ett par dagar vid ett haveri!

Bra artikel! Hade varit roligt att veta vad grejerna väger IRL. Har bara sett att dom är x % lättare än gamla, men inga riktiga vikter.

just den där gula delen har vi i övik problem med oxo... det är ett antal växlar som ligger/går dåligt av troligtvis den orsaken

Jag har också de nya Saint vevarmarna. Verkligen toppen och jättesnygga tycker jag! (Innan man cyklar i lera...)

Men de har en liten udda grej. Armarna som man skruvar fast klingorna i är ca en mm tjockare än normalt. Helt rätt av Shimano att förstärka upp där! Men det blir lite problem om man ska montera normal bashring. Jag fräste ner min E-13 supercharger med ett vanligt frässtål för trä! Har en handöverfräs monterad i ett bord, så det var jätteenkelt. HM-fräs skär som smör i Makrolon!

Bara en notis!

Tillbaka
Topp