• Straight outta Sweden 3 premiär

Av:
    Wallner
    Nu är det efter lång väntan dags för premiär på Straight outta Sweden 3.

Vi har slitit, gråtit, slagit oss, jublat & skrattat under säsongen 2009 och nu visar vi en del av det på film.

Det bästa Sverige har att erbjuda från dirt, sloopestyle, street & park till Världscup-racing allt samlat i en film

Premiären hålls på Järfällas kulturscen i samband med Wallnerbros-open Lördagen den 7e november 21.00.

Adress: Mälarvägen 2

Lokalen har 400 platser så vi hoppas att alla kommer och gör det till en grym tillställning.

Efter filmen fortsätter de som kan, vill och har åldern inne ut för att fira av säsongen 2009.

Inträde är gratis.

Åkare som medverkar i filmen och finns på plats på premiären:

Robin Wallner

Martin Söderström

Niklas Wallner

Linus Sjöholm

Herman Ölund

Max Fredriksson

Tim Hammar

Simon Hedberg

Och en hel del random clips...
    SOS3.jpg
  • Re: Straight outta Sweden 3 premiär

Av:
    olzone
    Läge att lägga till "när/var/hur" på promobilden!? länk till hitta.se osv..

www.dittdrag.se

Av:
    Niko/Frost
    Börjar det inte kännas lite som Hajen 7 eller Rocky 6 eller Die Hard 4... Lite, utan att sätta något gångets års stämpel på det hela, lite Straight Outdated...

No offence då, ni har säkerligen slitit stjärten av er och det är garanterat hur mycket jobb som helst att slänga ihop en kvalitetsrulle med massa clip från olika tävlingar, events och sessions...

Men vafaan, var är nyskaparglädjen, var är återspegligen av kulturen där den återfinns idag? Det känns som om dom här clip-rullarna börjar gå på repeat... nu har jag givetvis inte sett filmen men listan på cyklister och tidigare erfarenheter borgar väl för det.

Jag menar inte att kritisera, ni har säkerligen gjort ett hejdundrandes bra jobb allihop! Jag menar bara att inspirera... förnya, utveckla, evolvera.

En cykelfilm med en fiktiv handling/storyline t.ex, det hade varit sjövilt och mustigare än bamses dunderhonung. :-)

Men för nu, *gäsp*.

Som sagt dock, ta inte åt er av kritiken då jag på intet sätt har någon rätt att kritisera när jag själv inte åstadkommit nånting ens i närheten, men ta gärna åt er av inspirationen till nästa rulle. Dussinrullar med random clips i huller om buller sortering ackompanjerat till vad-kidzen-nu-än-lyssnar-på-nuförtiden finns det gott om.

Av:
    tomcaten
    NF: ja fattar inte hur du kan dissa ngt. som du inte ens sett men har dömt av titeln!

du måste verkligen nått botten!

Av:
    Niko/Frost
    Niko/Frost skrev:
    -------------------------------------------------------
    > ...No offence då, ni har säkerligen slitit
    > stjärten av er och det är garanterat hur mycket
    > jobb som helst...
    >
    >...nu har jag givetvis inte
    > sett filmen men listan på cyklister och tidigare
    > erfarenheter borgar väl för det...
    >
    > ...Jag menar inte att kritisera, ni har säkerligen
    > gjort ett hejdundrandes bra jobb allihop! Jag
    > menar bara att inspirera...
    >
    > ...Som sagt dock, ta inte åt er av kritiken då jag
    > på intet sätt har någon rätt att kritisera
    > när jag själv inte åstadkommit nånting ens i
    > närheten...

Tomcaten, LÄS HELA TEXTEN FÖRFAN!

Av:
    Mårten
    Vafan skrev du inlägget för då Niko? :D

---
    "I swear that in a couple of years there won’t even be any footage or photos of people on bikes. Entire videos will just be sunglasses, mountain backdrops and monotonous drawls[...]"

Av:
    Niko/Frost
    Niko/Frost skrev:
    > ...Jag menar bara att inspirera... förnya, utveckla,
    > evolvera.
    >
    > En cykelfilm med en fiktiv handling/storyline
    > t.ex, det hade varit sjövilt och mustigare än
    > bamses dunderhonung. :-)

Mårten, det står väl där om du läser hela inlägget?

Är det bara jag som är trött på att cykelbranschen formligen spyr ur sig den ena dussinrullen efter den andra, var och en mer identisk än den förra? Jag försökte ge lite inspiration till att en förändring i det mönstret vore trevligt någon gång.

Av:
    Albion
    Fast det känns fel personer att hoppa på, här är några svenska grabbar som är ute på världscupen och kör, vissa har blivit riktigt riktigt bra på det. Sen för att det är kul så filmar dom en del och klipper ihop till en film som avspeglar säsongen och visar den gratis för intresserade.
    Den läggs även ut för gratis nerladdning.

Att försöka få typ Robin Wallner & Co att agera ut en fiktiv handling med storyline när de förbereder sig för en världscup tror jag blir svårt! Även fast hans "sudden"-klipp från världscupbanorna är riktigt roliga.

Däremot är din kritik berättigad när det gäller de stora filmerna som drar in en hel del pengar, och där personer får betalt för att vara med :-)

Av:
    Tobbe Arnesson
    Niko/Frost skrev:
    > var och en mer identisk än den förra?

Hur vet du att trean är lik tvåan om du inte sett den?

F.ö. hatar jag försök till handling i porr, som jag klassar det här som. Roam var mycket bättre än Seasons för det var mer cykling och mindre snack.

--
    Blogg: Åtta!

Av:
    Niko/Frost
    Ja det var ju som sagt inte menat som kritik, jag uppskattar helt klart alla grabbarnas insats på både den svenska och internationella cykelscenen och det ska dom ju ha eviga credits för! :-)

Så jag vill ju verkligen inte att någon tar illa upp, det var inte personligt menat så. Bara ville hinta om att det vore kul om någonting gjorde med lite nytänkande någon gång när det gäller cykelfilms/dvd-branschen.

Fick dock intrycket att det här var ännu en sån där film som sen skulle säljas för 200 kr exemplaret, men läggs den ut helt gratis så ber jag faktiskt om ursäkt - som du säger, ´kritiken´ är nog berättigad på dom allra flesta cykelfilmer som släpps idag men är det gjort som en "kompisrulle" som läggs ut gratis á la YouTube-klipp typ så var det ju helt fel ställe att släppa lite på ångan från åsikterna om dagens cykelfilmsindustri...

Men vänder man sig till skaparna av NWD-serien och säger "Gör nå nytt grabbar!" så lyssnar dom nog inte på det örat sålänge folk fortsätter punga ut 200 spänn för dussindyngan ;-)

Så, snälla, ta det inte som ett påhopp på det ni gjort - allt jag försökte göra var att komma med lite framtida förslag...

Av:
    mamme1
    Det är dom gånger när man öppnar en tråd utan att ha loggat in som man inser hur bra funktionen (Dölj användarens inlägg) är, trådarna blir mycket kortare & det är betydligt trevligare stämning i dom.

Way to go, grabs!
    Jag siktar på att komma dit, utförs e kul :D
    (finns det nåt hotell i Järfälla...?)

En skilje------------------------------------------linje
    Bikes are almost as good as guitars for meeting girls!
    Bob Weir (1947-)

http://www.youtube.com

Av:
    Albion
    mamme1 skrev:
    > Jag siktar på att komma dit, utförs e kul :D
    > (finns det nåt hotell i Järfälla...?)

Finns ett welcome-hotel vid Barkarby station (pendeltåget) som är "nära" bruket (där rejset är) & jakobsberg (där bion är).

Fast du har nog roligare om du bor i stan!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2009-10-26 12:04 av Albion.

Av:
    Niko/Frost
    the_TnT skrev:
    > Niko/Frost skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > var och en mer identisk än den förra?
    >
    > Hur vet du att trean är lik tvåan om du inte
    > sett den?
    >
    > F.ö. hatar jag försök till handling i porr, som
    > jag klassar det här som. Roam var mycket bättre
    > än Seasons för det var mer cykling och mindre
    > snack.

Okey, ett idéuppslag för att försöka vända dig... om vi tänker oss en klassisk urban freeride-scen med lite street-trial iblandat, men istället för att killen hoppar runt helt på måfå, så kanske han jagar någon, t.ex en Parkour(stavning?) som hoppar vilt mellan hustak och liknande... eller vi simulerar ett bankrån och två rånare på BMX försöker rymma med biljakt genom mörka gränder, skumma tunnlar osv. Eller två personer som av någon fiktiv anledning försöker komma först till ett och samma ställe, den ena på fixie och den andra på fullgung-FR-hoj, den ena rusandes mellan bilar á la newyork-suicide-messanger medans den andra tar en annan väg genom trappdubblar osv.

En handling behöver ju förstås inte stanna inne i stan, den kan fortsätta ut i skogen med en lite mörk och suspekt mötesplats där handlingen tar någon vändning för att t.ex få en tempoväxling, eller att fixie och FR-cyklisten möts upp, byter cykel med varandra och fortsätter åt varsitt håll där storylinen delar sig...

Typ Getaway in Sthlm är ju inte bara random clips, det är ju faktiskt en riktig, välplanerad, handlingsserie som man följer.

Ja, bara totalt spånande... men håll med om att nog fan vore någonting liknande tio gånger intressantare än att se alla dessa dussinclips samplade med lite random punkrock...

Som sagt, återigen, menar inte att kritisera utan bara att inspirera...

Av:
    Albion
    Håller med om att många NWD är samma "gamla" (fast nya) klipp om och om igen, och visst vore det kul med lite nytänk där. Däremot tycker jag det roligaste är de filmer som följer världscupsäsongen i DH, så där har man ju en "handling" automatiskt, race för race.

Vore kanske kul om nån släppte en cykelfilm i lite samma anda som de "Challenges" som de gör då och då i Top Gear. Olika typer av race och utmaningar. Typ en "The Stig" som kör 5 feta DH-hojjar på samma bana några gånger och ser vilken som är snabbast.

Av:
    Niko/Frost
    Albion, precis! exakt! tack å lov NÅGON som förstår mina tankegångar i varje fall! :-)

Det behöver ju liksom inte vara en episk saga (även om det vore trevligt med, haha) bara för att man tar upp ordet handling, men någonting som blir en sekvens där varje nästkommande scen är ihopknuten med den förra och det leder någonvart...

Av:
    MickeS
    Niko/Frost skrev:
    > Okey, ett idéuppslag för att försöka vända
    > dig... om vi tänker oss en klassisk urban
    > freeride-scen med lite street-trial iblandat, men
    > istället för att killen hoppar runt helt på
    > måfå, så kanske han jagar någon, t.ex en
    > Parkour(stavning?) som hoppar vilt mellan hustak
    > och liknande... eller vi simulerar ett bankrån
    > och två rånare på BMX försöker rymma med
    > biljakt genom mörka gränder, skumma tunnlar osv.
    > Eller två personer som av någon fiktiv anledning
    > försöker komma först till ett och samma
    > ställe, den ena på fixie och den andra på
    > fullgung-FR-hoj, den ena rusandes mellan bilar á
    > la newyork-suicide-messanger medans den andra tar
    > en annan väg genom trappdubblar osv.

Liknande är väl redan gjort i nån tidig Kranked?

Av:
    Niko/Frost
    Då har jag nog missat det MickeS? Kan du dra dig till minnes vilken av dom, det vore sjukt skoj att se!

Av:
    bigmollo
    MickeS skrev:
    > Liknande är väl redan gjort i nån tidig
    > Kranked?

Kranked 3 eller 4. Två poliser med plastrumpor jagar en snubb nerför trappor också sånt.

Kul med film, vart hade ni tänkt efterfesta? Lilla Barkarby ligger på cykelavstånd.
    /J

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    MickeS
    Search for the holey trail? Vilket nummer det nu var.
    Vill minnas Robbie Bourdon, Marocko, apelsiner på vift. Även en sekvens med 2 'poliser' med lösrövar som jagar en 3:e.

Av:
    Tobbe Arnesson
    Finns en fransk hobbyfilm där en snubbe jagas av en gående (!) snubbe i hockeymask, den var faktiskt rätt rolig. Någonstans på Internet går den att se. :D

Finns även ett par trialare som mörkerhoppar runt på hustak i Prag som har lite av en handling i sig, först till puben eller något. Den börjar med att de tar varsin trapp i spiral utför något torn.

Annars låter det som Niko borde köpa några säsonger Pacific Blue. ;)

--

Av:
    Niko/Frost
    En annan idé är ju en indirekt handling, t.o.m med lite humor... Killen vaknar upp på morgonen, kokar sitt kaffe, bläddrar snabbt igenom tidningen, drar på sig sina TroyLee-prylar och vankar ut i garaget där det står en dunderfet DH... drar iväg, och sen börjar vild freeride genom morgonrusningstrafiken med genvägar på höga murar osv... killen kommer fram till en hög, modern betong/glasskrapa och parkerar hojen utanför, tar av sig hjälmen och TroyLee-tröjan och byxorna, under har han svart kostym med pressveck, drar på sig dom smala fyrkantiga glasögonen och försvinner bort genom en dörr in i kontorskomplexet... Lite kent clark/superman-parodi...

Möjligheterna är ju liksom oändliga utan att produktionskostnaderna egentligen förändras.

Jag menar, jag kan ju inte vara den enda som är riktigt less på dussinrullar och tycker det här är en grym idé, och skulle bli helt överlycklig om rentav några svenskar producerade något liknande?

(Jaja, håll "Gör det själv då" kommentarerna för er själva ni som känner så eller inte håller med, det är en lite tröttsam standardfras...")

the_TnT skrev:
    > Annars låter det som Niko borde köpa några
    > säsonger Pacific Blue. ;)

Haha, kommer faktiskt än idag ihåg något PB-avsnitt där dom jagar knarkodlande skurkar på fyrhjulingar genom djungelplantage, och jag kan svära på att en av poliserna som jagar kör en MountainCycle ShockWave av gamla första modellen... det var väl 8 år sen eller så som jag såg det avsnittet, men det var riktigt snyggt filmat och riktigt kul... Hans Rey-avsnitt är ju grymma med :-)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2009-10-26 12:46 av Niko/Frost.

Av:
    Mårten
    Niko: Det där med clark/stålmannen är typ gjort. I en reklamfilm med Danny Macaskill. Grymt som fan. :D

TnT: Den trialvideon är grym. Gillar scenen där dom betalar en prostituerad för att få hoppa över henne med hojarna. Hon ser lite chockad ut... :D

Petr Kraus är den ena cyklisten, vem den andra är kommer jag inte ihåg...

---
    "I swear that in a couple of years there won’t even be any footage or photos of people on bikes. Entire videos will just be sunglasses, mountain backdrops and monotonous drawls[...]"

Av:
    hagdahl
    Här har vi den. Riktigt bra handling i det här introt tycker jag.

Av:
    Niko/Frost
    Mårten, äh väfään dä... blir ingen nyskapande regissör av mig iaf, det hör man ju, haha. Men just all den här typen av kreativa idéer, det borde ju stå för merparten av cykelfilmerna - det verkar ju ändå, för att tolka gensvaret på mitt (till en början något misstolkade) inlägg som att det faktiskt väcker betydligt mer intresse hos tittarna än random-clips rullarna?

Min förhoppning är väl (och som det var i mitt första inlägg), att det kanske sår ett frö någonstans hos någon eller några av dom i övrigt mkt talangfulla svenska cykelfilmsskaparna, och växer till någonting verkligt i framtiden :-)

Av:
    BFS
    Jag tycker det är kul med en svensk film. Det tycker jag utan att jag får resningar i högerarmen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Have a Happy period. Always. "Varför måste man sluta med sånt som är roligt bara för man blir äldre?"

Av:
    Maxmix
    Niko: Vill man se handling utan för mycket snack kollar man "The tipping point" av Clay Porter... Riktigt bra är den! Han vet vad han gör när han gör film.

Av:
    Lillskeden
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-02-20 18:35 av Lillskeden.

Av:
    Robin
    Cykelfilmer med handling av den typen Niko snackar om är ju sämre än porr med handling. Man tittar ju på cykelfilm för cyklingen och så länge det finns någon typ av röd tråd i filmerna tröttnar inte jag i alla fall.

/Robin

Av:
    E-beth
    Robin skrev:
    > Cykelfilmer med handling av den typen Niko snackar
    > om är ju sämre än porr med handling. Man tittar
    > ju på cykelfilm för cyklingen och så länge det
    > finns någon typ av röd tråd i filmerna
    > tröttnar inte jag i alla fall.

+1

Jag vill se linjeval och hur eliten klarar problem och svårigheter. Jag vill se sammandrag från världscupen och andra stora tävlingar. Jag vil INTE se någon utklädd pajjas som snackar en massa påhittad skit!

----------------------------------------------------------------
    http://www.elisabethengstrom.se

Av:
    Niko/Frost
    Robin, Ska jag vara helt ärligt så är jag rätt less på handlingslös porr med... nu menar jag inte att det ska vara något långdraget drama á la kärringporr eller dålig humor á la ridskolan etc - men det bör ju finnas ett syfte varför han pipper på henne eller vice versa, det skapar en nyans och en dimension mer än bara två människor som står och pucklar på varandra på köksbordet och sen hoppar vi till nästa sen när två nya människor pucklar på varandra i badrummet följt av en tredje scen där nu plötsligt tre människor pucklar på varandra i trappuppgången...

De filmerna har i mina ögon en sak gemensamt med random-clipsrullarna inom cykling, allt är bara ett enda stort anti-klimax...

Fast jag är väl skadad, har väl sett för mycket av både det ena och det andra och till slut nått den där gränsen när "Enough is Enough" och allt bara flyter ihop och blir samma meningslösa sörja som går på repeat...

Jonzén, dom flesta cyklister är väl ändå lite bredare i sitt intresse än att bara syssla med DH-racing och ligga och nöta samma backar, kurvor och berms dag ut och dag in. Dom allra flesta är väl faktiskt, mellan DH-racingen ute och hojar med polarna och cyklar för cyklandets skull - inte BARA för sportens skull? ...den skaran cyklister som ENDAST och ENBART cyklar för sportens skull, om vi talar inom mountainbiking och alla dess underkategorier, får nog plats i ena näven?

Visst tycker jag om hucking, men jag tycker också om trailcykling, xc, långfärd, lvg, racing-med-pendlarna och allt det där som ryms inom den klassiska termen ´Freeride´ (okynnescykling) som du nu förstås inte ska förväxla med dagens tolkning av ´Freeride´ som kräver en viss mängd slaglängd huggen i sten, en särskild bredd på styret och en förbestämd höjd på sadeln samt däcksbredd inom ett visst fördefinierat spektrum.

Och visst ska det få finnas filmer som bara är dh-racing och inget annat, och visst ska det få finnas random-clipsfilmer, och visst ska det få finnas alla filmer du kan tänka dig. Men jag bara vädjar till det filmskapande samhället, ´Ge oss något mer - någonting med substans!´

Av:
    Tobbe Arnesson
    Niko, har du sett denna? http://www.youtube.com

--

Av:
    Niko/Frost
    the_TnT, nu blir jag ju snudd på tårögd... det där var PRECIS den typ av film jag eftersträvade, det där var ju GRYMT bra, där har verkligen dagens klipp-och-klistra-filmskapare någonting att ta lärdom av! ...det var ju bara en fröjd för hela ögat och själen,

...men så har jag ju en riktigt svag punkt för kreativ vardagscykling framför uppstyrd eventcykling ;-)

Av:
    hagdahl
    Den är riktigt schysst den filmen. Fast lite overklig. Hur sjutton får han med sig tre olika cyklar samtidigt? Är det trickfilmat?

Av:
    Mr K
    Vilket anticlimax!
    Jag som trodde han skulle ha med sig mjölk hem :)

Gillar filmerna som tråden handlar om just för att de handlar om cykling och cyklisternas peronlighet.
    Är sjukt trött på inklippt handling i cykelfilmerna!

Av:
    42Hz
    the_TnT skrev:
    > Finns en fransk hobbyfilm där en snubbe jagas av
    > en gående (!) snubbe i hockeymask, den var
    > faktiskt rätt rolig. Någonstans på Internet
    > går den att se. :D
    >

Chain vs. Chain? =)

//HaRR! - Fat tires save lives! "Just Ride&Smile"
    - Temporary out of order -

Av:
    Stelben
    Jag kommer ihåg den här, första gången man ser den är det helt ok. Men ska man se den flera gånger så blir det bara tröttsamt och jobbigt.

http://en.wikipedia.org

Är iofs inte Cykel men ett lysande exempel på att det är värdelöst med en påhittad historia i den här typen av filmer.

Av:
    Niko/Frost
    Allting som involverar Benny Hill är tröttsamt mer än en gång, det gäller ALL film så man kan väl inte påstå att det fenomenet är unikt för cykling eller skateboard ;-)

/Eftersom folk inte förstår vad man menar så vill jag understryka att Benny Hill (C)(R)(TM) är en liknelse till Chain v.s Chain och ska inte tolkas bokstavligt, utan liknelsen bär med sig en underliggande poäng, som förutsätter kapaciteten att kunna läsa ovanstående inlägg lite mellan raderna./
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2009-10-27 01:21 av Niko/Frost.

Av:
    Tobbe Arnesson
    42Hz skrev:
    > Chain vs. Chain? =)

Yay!

--

Av:
    erik h
    Kul att se något från Wallners, oavsett om det är race-dokumentation eller spelfilm.

Här är den ovan nämnda trajlvideon. Det syns när folk har ett vidare perspektiv.

Man saknar ju Kranked-gängets monster-animeringar i racevideosarna nuförtiden.

--- aut Caesar aut nihil! ---

Av:
    Tobbe Arnesson
    erik h skrev:
    > Här är den ovan nämnda trajlvideon.

Det var bara halva, här är andra halvan:

--

Av:
    frankfurt
    låt skådisar spela och cyklister cykla. Det blir bäst så. De flesta cykelfilmer är dokumentärer av en anledning. Jag skulle gärna se en film där Robin W vinner WC allra helst även den som dokumentär. Fiktion med det temat skulle vara ok. Robin och niklas spelar dh-cyklister som åker runt och tävlar.

Av:
    Tobbe Arnesson
    Någon som kan länka in den där bonden som visar hur en cykel ska köras? Gjord av de där brittiska syskonen som är framgångsrika inom DH, två bröder och en syster. Ni vet vilken jag menar. Kommer inte på namnen bara...

--

Av:
    Niko/Frost
    erik h skrev:
    > ....Det syns när folk har ett vidare perspektiv....

+1
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2009-10-27 12:01 av Niko/Frost.

Av:
    42Hz
    the_TnT skrev:
    > Någon som kan länka in den där bonden som visar
    > hur en cykel ska köras? Gjord av de där
    > brittiska syskonen som är framgångsrika inom DH,
    > två bröder och en syster. Ni vet vilken jag
    > menar. Kommer inte på namnen bara...

Aderthons? (med riskt för felstavning)

//HaRR! - Fat tires save lives! "Just Ride&Smile"
    - Temporary out of order -

Av:
    Tobbe Arnesson
    42Hz skrev:
    > Aderthons? (med riskt för felstavning)

Nära nog:

--

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in