Artikel: Gotland runt på 50 mil

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Så här i mörkaste vintertid kanske det kan passa med ett sommarreportage från Gotland?

Gotland runt - 50 mil med cross - så nära kusten som möjligt (några undantag!) på stig, traktorväg, grusväg, i obanad terräng och en del asfalt. Fem dagar. Tält och eget kök. Handla på livs och gårdsbutiker längs vägen och plussa på med trevliga restaurangbesök när tillfälle ges.

dsc_4875-medium-448x297.jpg

Läs mer

Senast redigerad av en moderator:
Cyklar mycket på Gotland varje sommar, det är väldigt trevligt. Något som starkt bidrar till detta är asfalten på vägarna - det är alltid jämnt och inga hålor, man behöver aldrig titta på vägen framför sig (kanske lite).

Royal T skrev:
-------------------------------------------------------
> Cyklar mycket på Gotland varje sommar, det är
> väldigt trevligt. Något som starkt bidrar till
> detta är asfalten på vägarna - det är alltid
> jämnt och inga hålor, man behöver aldrig titta
> på vägen framför sig (kanske lite).

Fast vi undvek asfalten så mycket det gick! Den enda längre sträckan vi körde asfalt var från Klintehamn till Lummelunda. Från Östergarn till Visby var det dock cykelväg.

Vi hade faktiskt kunnat trixa runt rätt mkt på grusvägarna vid Tofta.

Något som slog oss vid flera tillfällen var hur folktomt det var överallt på östkusten trots högsäsong mitt i Juli.

Riktigt härligt. Fick mig verkligen att längta till Gotland igen. Vi brukar vara i Åminne på somrarna. Er runda såg verkligen härlig ut.
/J

Härligt med lite sommarminnen, och fina bilder. Det är skönt med cross-aktiga hojar så man inte blir alltför asfaltsbunden.

Fint och inspirerande! (Men inte så varmt eller? Slår väl vinterhärket vi har nu med en 30 grader iofs...)

Jonas, intresserad av gpx-en! Och vad är det för Kona Malin kör på?

Skönt repotage som bara påminner om sommaren i allmänhet och de på Gotland i synnerhet. Fina bilder. Men dethär med bockstyre i skogen - kan de va nåt...?

Riktigt snygg runda. Bra bilder! Och skickligt att hitta bra stigar på västra sidan! Man måste nog ha gps för att hitta där antar jag? Annars får man blåsa på på asfaltvägen upp mot Kappelshamn och det är midre kul.
Grusvägen från Bläse till Fårösund är finast. (Förutom självaste Fårö då förstås.)

Härligt reportage. Det ser väldigt trevligt ut med CX!

Just nu behövs det lite motivation för att komma ut öht:-)

Tack för lite sommar känsla :) Gotland finns med i funderingarna över kommande semstercykling, nu blev jag än mer sugen på att cykla runt på ön i sommar.

Ah, gött! Såg riktigt trevligt ut! Man kanske skulle ta och rasta puggen runt Gotland nån gång? Det verkar ju relativt platt även om cykeln förhoppningsvis kommer vara växlad till sommaren...

Fan vad trevligt! Fick en att längta till Kalkstenshawaii där man tillbringat familjesemestrar som barn, ett år bortkastad militärtjänst och otaliga timmars utrgrävningar, bla vid Ljugarn...

Förstår inte varför den där skäggiga typen ska vara med på så många bilder :o)

Vi är ett antal familjer som sedan urminnes tider firar midsommar och nyår tillsammans och de senaste åren har vi försökt att göra nånting gemensamt även på sommaren, ungefär en veckas aktivitet av nåt slag. Vad vi ska göra bestämmer vi på nyårsafton och förslagen brukar bli många, oövertänkta och fantasifulla :o)
Det har blivit, i kronologisk ordning:
- kanalbåt i England
- vinresa till Frankrike
- vandring i Jämtlandsfjällen (Blåhammar-omr)
- Göta kanal-cykling (västgötadelen)
Tro det eller ej men vännerna blev så begeistrade av att cykla så till sommaren har vi bestämt att vi ska cykla på Gotland. Till saken hör att få av de andra har tidigare varit speciellt intresserade av fysiska aktiviteter, allra minst att cykla, men vändningen kom när jag lyckades lura upp dem till Jämtlands-fjällen. Glädjande att de fann fjolårets cykling så roligt, trots att vi hade skitväder, att det blir da capo sas.
Artikeln kommer säkert att vara till inspiration och ledning för oss även om vi kanske inte kör så långa etapper och troligen inte kommer att tälta.

Tack
/GurraG

Hej,

Jag blir glad av alla fina kommentarer!

Nisseson: Jag cyklade då på en Kona Jake. Trevlig cykel.

GPS:en var kunglig för att hitta rätt under turen.

Cykla cross på Gotland kan verkligen rekomenderas. Vi är sugna på och talar om att göra exakt samma tur en gång till (med lite finslip), det är gott betyg.

//Malin

Riktigt fint reportage! Håller helt med om Rute, värt en omväg var på ön man än befinner sig. Vore fint med en Gps-kart-bild. Kusträckan från Sysne norrut till Katthamarsvik är min personliga favorit.

Mycket inspirerande!

Drog Gotland runt på MC för en massa år sedan. Blir sugen att upprepa projektet utan motor.

Men måste man verkligen ha GPS för att hitta en schysst väg nära kusten? Köper jag en GPS blir det knappas penningar över till färjan...

Bättre reklam för ön går nog inte att hitta :) Värmer mitt ö-hjärta. Fina bilder här i kylan (-25 utanför fönstret nu). Cross ja, dags å köpa upp sig.

jomper skrev:
> Det var sjukt trevligt faktiskt. Har nog
> GPX-spåret kvar om nån vill plagiera.

Härliga sommarbilder och tack för ett trevligt reportage! Jag vill mer än gärna titta på er rutt i detalj, dock har varken gps eller programvara i dagsläget. Går det ändå tro?

Vilket härligt reportage att läsa en ledig dag, när det är 14 minusgrader ute.
Och vilka fina bilder!
Bra reklam för Gotland, touringcykling och saker man kan göra tillsammans.
Ska nog försöka få frun att läsa den också :-)

Kul läsning.
Undrar om jag kan få med sambon och barn på ett liknande upplägg om några år?
/Peter

PeterA skrev:
> Kul läsning.
> Undrar om jag kan få med sambon och barn på ett
> liknande upplägg om några år?
> /Peter

Klart du kan det Peter!

Jag och Sara gjorde också Gotland runt på 50 mil 2005. Vi cyklade mest på leden moturs. Tyvärr regnade det rätt mycket... Vi tog även en avstickare till Gotska Sandön. Det kan verkligen rekommenderas.

PICT1062.JPG ht=536

Sara framför Karlsöarna.

PICT1094.JPG ht=536

Tältplats nånstans på östkusten.

PICT1144.JPG ht=536

Gotska sandön i solnedgången.

PICT1182.JPG ht=536

Välbehövlig energipaus efter några timmar i motvinden.

Vad gäller att ta med barn gjorde vi Åland i sommar:

DSC00093.JPG ht=544

/Björn

När man cyklar på Gotland är det viktigt att räkna kyrkorna man passerar. Sommaren 2008 var vi på Gotland i en vecka Jag cyklade 3-4 mil varje morgon åt olika håll och hade som minst 7 kyrkor på turen och som mest 9.D v s ungefär en var 5 km.

Just den veckan regnade det fruktansvärt mycket. Fast på morgonturerna var det hanterbart. På bilturerna senare på dagen mötte vi otaliga cykelturister som var dränkta. Skönt att krypa in i en stuga när man kom hem.

Ujujuj, vilken fintur! Fina bilder o bra reporage, det börjar dyka upp en hel del fina restauranger runt om på ön m riktigt god mat, närproducerat o bra på alla sätt. Det jag här i Stockholm saknar är stränderna runt Gotland, att kunna promenera eller cykla längs en tämligen enslig kuststräcka, stanna o kasta lite flatmackor o filosofera i allmänhet. Ekstakusten är en gammal favorit, brukar besöka den varje år o ha en mysig picknick.
Man kanske ska dra med sig cykeln i sommar!

//Micke

Härligt med en somrig RR när man är däckad med snubig näsdäbba och 15 minus ute. Fina bilder också!

Gott nytt år på er!

/Dewe

Tillbaka
Topp