[RR] Fargo inkörningstur

Yeti

Aktiv medlem
[RR] Fargo inkörningstur
Jag fick byggde ihop ett stycke Salsa Fargo för tre veckor sedan och det började vara dags att göra en riktig inkörningsrunda. Visst har jag gjort några turer på några timmar med den tidigare, men cykeln är planerad för mera än så.

Provpacking. Full vinterutrustning, inklusive kök för att smälta snö, ryms utan problem. Temperaturen var ca -6°C, så jag lämnade det långa liggunderlaget hemma. Ett lång liggunderlag till och utrustningen fungerar ner till kanske -23°C utan problem. Ingen ryggsäck behövs.

IMG_4472.JPG

IMG_4477.JPG

Efter att ha läst en godnattsaga för barnen gav jag mig av kl 21. Först cyklade jag 50 minuter genom stan...
IMG_4491.JPG

IMG_4499.JPG

... och kom sedan till Förbjudna Skogen, som knappt var cykelbar.
IMG_4501.JPG

Utsikt tillbaka mot stan.
IMG_4504.JPG

Ställvis fanns stig som gick att cykla på.
IMG_4520.JPG

Läger 20 meter från stranden efter två timmars cykling.
IMG_4541.JPG

Efter en hyfsat god nattsömn blev jag väckt av den första Sverigebåten kl 6:30. Jag drack kaffe och åt gröt samt beskådade den andra båten på väg in till hamnen.
IMG_4548.JPG

En annan vy över mitt nattläger.
IMG_4556.JPG

Som synes är ett kort (120 cm) Thermarest Prolite 4-liggunderlag i minsta laget. Sovsäcken kompenserade dock för värmeförlusterna.
IMG_4559.JPG

På väg igen kl 7:30.
IMG_4568.JPG

Havs(is)utsikt
IMG_4580.JPG

På väg hemåt på en väl underhållen cykelväg.
IMG_4583.JPG

Utsikt mot hamnen.
IMG_4599.JPG

Bara 8 km kvar.
IMG_4607.JPG

Salsa marknadsför sin Fargo som en "Offroad Adventure Bike", och för det ändamålet förefaller den vara mycket väl lämpad. Det kommer att bli många goda turer med den ännu.

Edit: Picasa ger nu ut bilder i 640 pixels bredd.

Senast redigerad av en moderator:
[RR] Fargo inkörningstur
Tänkte aldrig mer efter minus 48 i Arvidjaur. Men du var med en friskis, varför har du inte cykelväskor? Jag tycker att det fungerar lite offroad.

//Peter

[RR] Fargo inkörningstur
Far go - go far

Cykeln är av storlek XXL. Det är inte så stolligt som det låter, jag är ändå 192 cm. Skillnaden mot XL är 1 cm överrör, 1 cm styrrör och 3 cm standover. Båda storlekarna skulle säkert passa mig lika bra.

Jämfört med vanliga sidoväskor är det här ett mycket smidigare system. I de fall man hamnar att gå med cykeln är sidoväskor bara i vägen. Dock krävs det ju att man minimerar packningen ganska effektivt.

Det ska bli intressant att se hur en lastad Fargo fungerar i sommar när tillgången på stigar är bättre. Tanken är att göra en del blandade turer: skogsvägar och kortare partier med skogsstigar. För renodlade längre turer på tekniska skogsstigar kommer jag säkert fortfarande att köra med FS 29er och ryggsäck.

[RR] Fargo inkörningstur
Det här är vardagsedge helt i min smak! Blir riktigt inspirerad att hitta på lite egna äventyr.

Känns det stor skillnad på hur cykeln uppför sig när man börjar lasta på den?
Sitter det en dämpare på sadelstolpen eller är det någon form av förvaring?

[RR] Fargo inkörningstur
Cykeln är gjord för att klara ordentligt med last och är också lastad stabil i högre fart, trots att den samtidigt är lättsvängd och smidig i långsam fart. Den G2-liknande geometrin med större offset på gaffeln fungerar alltså utmärkt även här. Idén med packningssystemet är att försöka få tunga saker in i ramväskan och på det viset få vikten neutralt placerad. Och det verkar fungera utmärkt. Dock är utrustningen rejält mycket lättare än en vid traditionell cykeltouring, så helt jämförbart är det inte. Men visst finns det folk som kör Fargon med traditionell tung utrustning också. Det är också skäl att notera att ramen är närmare en mtb än en cyclocross. Det ryms 2,4-tums däck i ramen och 2,3-tums däck med rejäla 65 mm breda stänkskärmar.

Den dämpade sadelstolpen är kanske inte så snygg, men en ryggskada kräver lite extra försiktighetsåtgärder.

I ramväskan hade jag ett friluftskök för att smälta snö, cykelverktyg, pump, innerslang etc, termos med hett vatten, mat, extra handskar och mössa samt lite annat smått. Styrstångsväskan innehöll ett Thermarest Prolite 4 Short liggunderlag, en bivacksäck samt dunjackan. På pakethållaren en vintersovsäck och ett ombyte kläder. Allt som behövs för att vara ute på vintern.

[RR] Fargo inkörningstur
Jäkligt tufft.
Hoja ut och sova i skogen bara sådär. Varför inte :)

Om fikasvettot fick låna din hoj kunde han ha en rejäl tårta i ramväskan.

/Johan

[RR] Fargo inkörningstur
xc-mankan skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul att se Fargon i svensk natur. Denna udda
> fågel har länge legat högt upp på
> önskelistan. Vilken ramstorlek har du?

Tjena!

Svensk? Du reagerade inte av att han väcktes av första "svenskbåten"?

[RR] Fargo inkörningstur
Det borde jag gjort! Får skylla på bristande läskunnighet och att jag därför bara tittar på bilder eller den senaste veckans morfinintag!

[RR] Fargo inkörningstur
Cool cykel och snyggt väskset för offroad-touring! Kul med mini-äventyr.

Lite liknande setup har jag med mina Carradice-väskor+Janddt-ramväska, men din full-size ramväska skulle jag gärna ha själv! Har kikat på den där alaska-siten men var lite för dyrt och mina sömnadsfärdigheter är nästan obefintliga.. :-)

P7190857.JPG ht=544

[RR] Fargo inkörningstur
Hej!

Jag använder min Fargo i stort sett varje dag ännu, så att sälja den känns inte helt aktuellt. En utmärkt cykel!

H:
Peter

[RR] Fargo inkörningstur
Jaså, såhär 9 år senare använder du den mycket fortfarande. Gött å höra.

Hur ser den ut idag då?

Jag håller fortfarande på och kör in min, det är lite justeringar hit och dit innan det sitter allt. Igår vred jag ner styret lite, efter att ha kört en långrunda med lite mer uppvridet. Nu är det 21 grader på bocken. Verkar bra. Gillar verkligen styret, väldigt bra sort detta.

IMG_20190901_182927.jpg

[RR] Fargo inkörningstur
Om styret inte känns bra brukar det kunna gå att flytta upp reglagen, eller byta till ett styre med bättre form.
Smalare styre är också att föredra för de flesta av ergonomiska skäl. MTB osv såklart undantaget.

[RR] Fargo inkörningstur
Yeti sa:
Hej!

Jag använder min Fargo i stort sett varje dag ännu, så att sälja den känns inte helt aktuellt. En utmärkt cykel!

H:
Peter

Jag trodde jag svarade på ett PM, men tydligen hade morgonkaffet inte verkat. Det regnar ute nu, så det får bli ett par bilder från 2018.

P1030766.jpg

P1030772.jpg

Tillbaka
Topp