Vallåsen säsong 2010.

Bream

Aktiv medlem
Vallåsen säsong 2010.
Välkommen till Vallåsen säsong 2010

Vi kommer att använda denna tråd för att hålla alla uppdaterade via 2010 Bike Park säsong.

Och vi börjar med en smäll i maj, hissar start för en ny säsong på helgen den 8 och 9 Maj.

Följande helger kommer att se backen öppen för FYRA DAGAR I RAD, 13-16 Maj!

Helgen efter Vallåsen står värd för den 1st omgången av 2010 Svenska DH Cup, 22-23 Maj.

Öppettiderna för alla dagar är 10-16.

p4pb4949858.jpg

Vallåsen säsong 2010.
Kommer dragningen för sverige-cup tävlingen att lämpa sig för annat än dubbelkronat och inte mer än 6" i slag fram o bak?

/M

Vallåsen säsong 2010.
Robert skrev:
-------------------------------------------------------
> Blir något bättre utbud på maten i år?

Hej Robert,

Det beror på vad efterfrågan finns under året, till att börja med kommer det att vara korv och smörgåsar från butiken. Om vi får mer efterfrågan vi har möjlighet att öppna mat hall.

tomcaten skrev:
> Kommer dragningen för sverige-cup tävlingen att lämpa sig för annat än dubbelkronat och inte mer än 6" i slag fram o bak?

Du kan cykla DH Cup kursen på en hardtail om du är tillräckligt bra, men du kanske inte alltid den snabbaste nedför backen. 6-8" riggar är den snabbast typ ner kursen.

Vallåsen säsong 2010.
Hej igen, en annan snabb e-post,

Som jag skrev tidigare, Vallåsen ska värd för svenska DH Cup i maj och vi behöver din hjälp!

Den 22 & 23 Maj, behöver vi marshalls hjälpa övervaka spår, om du vill hjälpa dem du svara på mig på e-post.

Vi kommer att erbjuda alla utbildning och utrustning som fordras plus gratis lunch och dryck.

Du måste vara på Vallåsen mellan 13:00 till 18:00 på Lördagar och 10:00 till 16:00 Söndag.

Tack för hjälpen, jag hoppas att höra från dig.

Cheers,

Jeff and the Vallåsen crew

Vallåsen säsong 2010.
Idag fick vi förstärkning av en 20 tons grävmaskin som hjälper till att bygga ett nytt avslut till Tårtan, och imorgon kommer en liten 3-4tons historia som vi ska baxa in i skogen för att fixa till lite berms. Ska försöka ta lite bilder under dagen imorgon så ni kan få se vad som är på gång!

Vallåsen säsong 2010.
scottrider skrev:
> har ni fixat till tårtan än med grävmaskinen:P

Jepp :D Större delen som blev förstörd i samband med avverkningen förra året är återställd och hela slutdelen är grävd med maskin, stora vallar och lagom stora hopp! Sen har tårtan fått en ny början som går ner till vänster från toppstationen istallet för branten till höger som det var tidigare.
Idag har även den långa grusade gröna slingan fått sig en dos av sleven, bättre vallar och lite justerade kurvor för bättre flow.
Vi har även börjat bygga en rejäl DIRT två spår ett stort och ett mindre.
Och sen får vi inte glömma en helt ny avslutning på Pipeline!
Och mer är på gång!
Mvh/
Crallan

Vallåsen säsong 2010.
Om någon skulle köra från Lund eller Malmö till Vallåsen och du har plats jag skulle vilja åka med. Jag kan hjälpa med bensin. Eller om någon vill åka med mig och kan hjälpa med bensin det också gå bra!

(Skickar ett mail till mig.)

Tack

George

Vallåsen säsong 2010.
Instämmer med föregående talare, tack för idag! Vädret var inte alls så jobbigt som jag trodde, lera fanns i precis lagom mängd för att bli nöjd :)

Ses snart igen!

Vallåsen säsong 2010.
Despite a lot of rain last night the riding today was great, now drying out nicely since the rain has stopped and hopefully the sun should show up tomorrow as well :D

p4pb5009475.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Vallåsen säsong 2010.
Blev ju en riktigt grym åkdag igår ! Vi hade hur kul som helst i spåren !!
De nylagda bitarna var riktigt bra, som blir ännu bättre när det får sätta sej..

Bra jobbat Jeff och ni andra i Vallåsen !

Vallåsen säsong 2010.
AH skrev:
> Blev ju en riktigt grym åkdag igår ! Vi hade hur
> kul som helst i spåren !!
> De nylagda bitarna var riktigt bra, som blir ännu
> bättre när det får sätta sej..
>
> Bra jobbat Jeff och ni andra i Vallåsen !

Jag är glad att du gillade helgen, till och med regn kunde inte stoppa oss.

Jag kan inte ta åt sig äran för det hårda arbete det här året, så tack till Crallen och Fredrik.

En vecka i solen nu kommer att baka spåren och nu redo för nästa veckoslut 4 dagar långa mötet.

Vallåsen säsong 2010.
Haha ja efter att ha velat fram och tillbaka en del så valde jag att jobba idag och köra på Vallåsen imorgon.. kanske det bästa beslutet men man har väl kört i väta förr :)

Vallåsen säsong 2010.
Hej!

Jag är väldigt sugen på att prova lite DH för första gången. Kan jag köra på en Specialized Epic med vanlig hjälm+ryggplatta utan att döda mig själv eller cykel?

/Stefan

Vallåsen säsong 2010.
Klart att du kan köra på en Epic (heldämpad XC-cykel?), men du vill kanske undvika större hopp och sånt. Se till så att du kan sänka sadelstolpen i botten, annars blir det jobbigt. SPD funkar. Det finns de som kör DH med det, men jag tycker själv att plattisar ger lite större frihet, särskilt när det blir brant och tekniskt. Jag har kört på vallåsen med en hardtail, och det är egentligen bara det svarta spårets övre del som är för teknisk för det.

Vallåsen säsong 2010.
ahhh, skön dag idag i Vallåsen! Yr.no visade nog vädret för någon annan ås, för solen kom och värmde gött både i liften och lerhålen, som torkade upp utmed dagen. Blev riktigt snabbt på västsidan på eftermiddagen.

Epic...

gjorde själv den resan för 4 år sedan. Var beredd på att det kommer att kosta. Du kommer att bli sugen på större cykling och riktig dämpare bak! Men men... det funkar givetvis. Och som kommentarer ovan; kör med plattisar och ett tips är att ställa upp trycket i bakdämparen och istället ha fade-ventilen i det läget där du inte har ngn fördröjning i dämparen. Kör på bara, du kommer att ha skitkul.

Lycka till!

//Sigge

LundaStefan skrev:
> Hej!
>
> Jag är väldigt sugen på att prova lite DH för
> första gången. Kan jag köra på en Specialized
> Epic med vanlig hjälm+ryggplatta utan att döda
> mig själv eller cykel?
>
> /Stefan

Vallåsen säsong 2010.
Typiskt att den bästa dagen för Vallåsen var igår, när jag var tvungen att jobba. Det ser ut att bli blötare till helgen.
Bättre lycka nästa helg.

Man kan köra i Vallåsen på det mesta, men man får roligare om man har en cykel som är gjord för ändamålet. När jag var där förra året var det många XC-gubbar som körde nedför berget och de såg också glada ut.

Vallåsen säsong 2010.
NilsK skrev:
> Ingen som sitter inne på en hjälmkamera film
> från cupspåret ;)

Jag körde med hjälmkamera nerför svarta spåret igår. Det är i alla fall delar av det som kommer bli cup spåret.
Men knappast i cup tempo...

Vallåsen säsong 2010.
stenmark skrev:
> NilsK skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ingen som sitter inne på en hjälmkamera film
> > från cupspåret ;)
>
> Jag körde med hjälmkamera nerför svarta spåret
> igår. Det är i alla fall delar av det som kommer
> bli cup spåret.
> Men knappast i cup tempo...
>
>

Jaha,
"Waiting in line
This video will start converting in approximately 00:15:50. You can leave this page and we will email you when this video is ready for watching."

Hur gick den nya cykeln?

Vallåsen säsong 2010.
Nya cykeln gick bra. Fast jag var inte riktigt i form på förmiddagen. Eftermiddagen gick bra.
Kom inte riktigt överens med framvagnen, men efter lite pillande på rattarna så gick det bättre. Jag har inte rört dom innan, utan gått på förra ägarens inställning. Men 11 av 16 klick på high speed comp. kändes helt fel. Mycket bättre när jag skruvade ner det lite.

Det är en panasonic Ft1 som jag filmade med.

Vallåsen säsong 2010.
Kul att jag jobbar idag och cyklade igår, skulle varit tvärtom. Aningen blött, fick hålla andan ibland när man gick helt undervatten men det funkade. Brorsan första tur och förutom knäckasadelenmedbulorna incidenten gick det bra. Längtar tills det torkar upp. Tårtan kommer bli sjukt rolig alltså..

/ Lebbet

Tillbaka
Topp