[RR]Cykling vid Bodensjön - uppdaterad med årets bilder
(2011 års bilder finns lite längre ner i tråden, närmare bestämt här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1418154/1636793#msg-1636793 )
Semesterveckan i Baden-Württemberg med Gandhi och några ickecyklister gav mersmak. Fina vägar att cykla på, lagom backigt och fina gamla städer att strosa runt i. Landsvägscykling visade sig vara helt passé därnere, det var bara läderhudade gubbar 60+ som körde stålspjut med bockstyren. Däremot fanns det förstås gott om cykelkultur i andra former - AM, XC och DH, men framförallt anskrämliga standardjonnar med trekkingstyren.
Vi flög med Ryanair till Memmingen och hyrde bil där. Under veckan hyrde vi ett stall ombyggt till lägenhet på en gård vid Mindelsee vid Bodensjön. Perfekt att bo några kilometer utanför närmaste stad. Nästa gång måste vi för ekonomins skull försöka få sponsring på vårt nya favoritöl Rothaus!
Den som är intresserad av annan turism än cykling - men hamnat på fel forum - hittar fler bilder från resan på annan plats. Här är några mer cykelrelaterade bilder:
Cykelväg längs Mindelsee:
Hästgården vi bodde på:
Gandhi hade perfekt psykkel för små grusvägar:
Men min Wilier gjorde sig också bra i leran:
Nere vid Konstanz såg vi alperna (men hann inte upp för dem):
Marknad i Radolfzell:
Cykelreparationsgymnasiets träningsläger:
Vårt favoritbryggeri, det delstatliga Rothaus, sponsrade förstås ett mtb-team:
Och hade finfina (eller snarare fulsnygga) cykeltröjor i presentshopen:
Vi inspirerades av Fikasvettot och tog en äppelkaka vid Bodensjöns strand:
Men där fick man inte ha med sig sin cykel:
Barbeque hemma på hästgården:
Gandhis hoj har allt man behöver:
Schienenberg bjöd på fina serpor i lummig lövskog:
Inte gick det fort. Men vem har sagt att fikatouring ska gå fort:
Min Wilier fick punka tre gånger på en timme, visade sig bero på ett krypande fälgband:
Men när jag väl upptäckt det så var slangarna slut så punkan lagades med eltejp:
Gandhi väntar på öl efter en fantastisk utförslöpa från Schienenberg:
Tyvärr hade de inte Rothaus så det fick bli en Fürstenberg ("ett av de bästa ölen i världen", ja åtminstone ett av de 2-300 bästa):
Vår minsta medresenär fick sitt första landsvägsspjut:
Carboloading enligt Fikasvettotmetoden, sydtysk rabarberkaka:
Typiskt tysk landsväg:
Två cyklar och fyra personer med packning gick att klämma in i hyrbilen:
(edit: bytt rubrik)
Semesterveckan i Baden-Württemberg med Gandhi och några ickecyklister gav mersmak. Fina vägar att cykla på, lagom backigt och fina gamla städer att strosa runt i. Landsvägscykling visade sig vara helt passé därnere, det var bara läderhudade gubbar 60+ som körde stålspjut med bockstyren. Däremot fanns det förstås gott om cykelkultur i andra former - AM, XC och DH, men framförallt anskrämliga standardjonnar med trekkingstyren.
Vi flög med Ryanair till Memmingen och hyrde bil där. Under veckan hyrde vi ett stall ombyggt till lägenhet på en gård vid Mindelsee vid Bodensjön. Perfekt att bo några kilometer utanför närmaste stad. Nästa gång måste vi för ekonomins skull försöka få sponsring på vårt nya favoritöl Rothaus!
Den som är intresserad av annan turism än cykling - men hamnat på fel forum - hittar fler bilder från resan på annan plats. Här är några mer cykelrelaterade bilder:
Cykelväg längs Mindelsee:
Hästgården vi bodde på:
Gandhi hade perfekt psykkel för små grusvägar:
Men min Wilier gjorde sig också bra i leran:
Nere vid Konstanz såg vi alperna (men hann inte upp för dem):
Marknad i Radolfzell:
Cykelreparationsgymnasiets träningsläger:
Vårt favoritbryggeri, det delstatliga Rothaus, sponsrade förstås ett mtb-team:
Och hade finfina (eller snarare fulsnygga) cykeltröjor i presentshopen:
Vi inspirerades av Fikasvettot och tog en äppelkaka vid Bodensjöns strand:
Men där fick man inte ha med sig sin cykel:
Barbeque hemma på hästgården:
Gandhis hoj har allt man behöver:
Schienenberg bjöd på fina serpor i lummig lövskog:
Inte gick det fort. Men vem har sagt att fikatouring ska gå fort:
Min Wilier fick punka tre gånger på en timme, visade sig bero på ett krypande fälgband:
Men när jag väl upptäckt det så var slangarna slut så punkan lagades med eltejp:
Gandhi väntar på öl efter en fantastisk utförslöpa från Schienenberg:
Tyvärr hade de inte Rothaus så det fick bli en Fürstenberg ("ett av de bästa ölen i världen", ja åtminstone ett av de 2-300 bästa):
Vår minsta medresenär fick sitt första landsvägsspjut:
Carboloading enligt Fikasvettotmetoden, sydtysk rabarberkaka:
Typiskt tysk landsväg:
Två cyklar och fyra personer med packning gick att klämma in i hyrbilen:
(edit: bytt rubrik)
Senast redigerad av en moderator: