Artikel : Bikeparktest - Gesundaberget

Westman

Aktiv medlem
37695_416608729163_522174163_4676613_7393945_n-448x298.jpg

I takt med att fler och fler cyklister blir sugna på att testa utförsåkningens ädla konst ploppar det också upp fler och fler bikeparks i vårt avlånga land. Skoj tycker vi, men samtidigt gör det valet över vilket berg man ska besöka svårare. Därför är det nu dags att bena ut vilka alternativ som är värda dina surt förvärvade slantar. Vi startar med en nygammal klassiker - Gesundaberget vid Siljan i Dalarna.

Läs artikeln : http://happymtb.org/2010/08/06/bikeparktest-gesundaberget/

Senast redigerad av en moderator:
Fyfan, lera är väl bara kul om man är sponsrad åkare som får gratis cykel och kläder, annars är det bara elände, fast nog torkar det relativt snabbt ändå i Gesunda?

Nu blev jag sugen att ta mig dit igen... =)

Verkar som det har tillkommit spår sedan förra året. Kul!

Om någon timme så står jag på toppen och pekar framhjulet nedåt! Om nu bara Jerry kunde skynda på med handlandet i Mora så vi kommer fram snart... :-)

sikkel skrev:
-------------------------------------------------------
> Ta med bikparkens hemsida oxå.
> Gesundas är inte bra.

+2

Gesunda är ok om man bor nära. Bor man i Göteborg finns det dock bättre ställen på närmre och samma avstånd.

Drammen utanför Oslo (3h 45min från Gbg) och Hafjell (ca 6h från Gbg). Till Drammen kan man dessutom åka över dagen. Längre och tuffare banor än Gesunda och bra mycket större drop.

En stor aspekt som artikeln missade är att singletracksen slutar halvvägs till liften förutom en omärkt stig(led)som kommer ganska långt ner. Ganska viktig detalj för dem som inte gillar 4x-banor och andra grusvägar.

Obed skrev:
> En stor aspekt som artikeln missade är att
> singletracksen slutar halvvägs till liften
> förutom en omärkt stig(led)som kommer ganska
> långt ner. Ganska viktig detalj för dem som inte
> gillar 4x-banor och andra grusvägar.

Hej!

På skogssidan slutar de flesta spåren 2/3 ner och visst kan man köra sista tredjedelen på carpet. Alternativt kan du köra rakt fram i cornerkurvan på carpet, korsa accelerator och faktiskt köra sista tredjedelen single track på en fin stökig stig som slutar nedanför 4X-en. Tror det är nedre delen av gamla Viper Trail/Stökspåret (den är inte uppmärkt).

På andra sidan går Tävlingsspåret, Under Liften och Malin Lindgren hela vägen ner.

Så jag håller inte med dig om det du säger även om du har delvis rätt.

E-beth skrev:
> Gesunda är ok om man bor nära. Bor man i
> Göteborg finns det dock bättre ställen på
> närmre och samma avstånd.
>
> Drammen utanför Oslo (3h 45min från Gbg) och
> Hafjell (ca 6h från Gbg). Till Drammen kan man
> dessutom åka över dagen. Längre och tuffare
> banor än Gesunda och bra mycket större drop.

Håll utkik för kommande artiklar på ett forum nära dig inom snar framtid..!

Och Bettan, alla bor inte i Göteborg! ;)

Tvekar starkt på att "Under liften" är den minst åkta, skulle kunna sätta en päng på att de är vipern :) o du lyser väl lite väl mkt solsken i arslet på magic carpet?
Annars tycker jag de va en bra artikel :) Kul att de fortfarande Kanske ska byggas ngn NS-sektion

Muts skrev:
> Tvekar starkt på att "Under liften" är den minst
> åkta, skulle kunna sätta en päng på att de är
> vipern :) o du lyser väl lite väl mkt solsken i
> arslet på magic carpet?
> Annars tycker jag de va en bra artikel :) Kul att
> de fortfarande Kanske ska byggas ngn NS-sektion

Först måste jag skriva att det var en bra artikel. Mer sånt tack.

Jag tyckte att Framebreaker verkade vara ett spår som inte åks mycket. Det var dessutom ej framkomligt på sina ställen. (Langa hit pengen Muts.)
Viper åkte jag 2ggr sist jag var där medan under liften bara blev 1 gång.
Viper har jag åkt minnst 4ggr totalt medan underliften bara åkts 2 ggr totalt. Det var Westman Testman som lurade in mig under liften första gången (tackar för sällskapet).

Solsken i arslet eller skallen i backen? Hursomhelst så är magic carpet ett bra maskingrävt spår.

Lars.E skrev:
> Först måste jag skriva att det var en bra
> artikel. Mer sånt tack.

Kul att det uppskattas, tack! Har fler planerade i pipelinen..

>
> Jag tyckte att Framebreaker verkade vara ett spår
> som inte åks mycket. Det var dessutom ej
> framkomligt på sina ställen. (Langa hit pengen
> Muts.)

Jo, hehe Framebreaker har nog varit avstängd sedan två år tillbaka eller så.

> Viper åkte jag 2ggr sist jag var där medan under
> liften bara blev 1 gång.
> Viper har jag åkt minnst 4ggr totalt medan
> underliften bara åkts 2 ggr totalt. Det var
> Westman Testman som lurade in mig under liften
> första gången (tackar för sällskapet).
>

Tack själv, det är alltid kul när man får sällskap på Under Liften och får åka lite brant!

Jag "åkte" Framebreaker 2006, vi var ett gäng som bar ned cyklarna där. mattel var den enda i den gruppen som kan anklagas för att ha åkt den...

Skulle de inte återöppna den men med lägre huckfaktor? Snygg skylt på den i vart fall, lika dan som alla svarta cykelledsskyltar men själva cykeln har dubbelt rambrott. :)

Även om det nästan är lite på gränsen till OT så tycker jag att man kan lägga till Gesundas "Studio boende", (obs ej stugbyn), på plus-listan.

Om man bortser från priset, (som man ju reflexmässigt alltid tycker är för dyrt), så tycker jag att det boendet håller en förvånansvärt bra nivå.

http://www.gesunda.com/boende/studio.aspx

Ambitiös genomgång. Kanske det kan vara idé (inför framtida artiklar) att skriva lite mer om den övriga cyklingen (XC/LVG), kanske är av intresse för de som åker dit hela familjen om inte alla vill köra DH.

Fikasvettot skrev:
> Ambitiös genomgång. Kanske det kan vara idé
> (inför framtida artiklar) att skriva lite mer om
> den övriga cyklingen (XC/LVG), kanske är av
> intresse för de som åker dit hela familjen om
> inte alla vill köra DH.

Det hade absolut varit fint - men då jag är ett enmans-journalistteam och ägnar all min tid i själva parken jag "testar" blir det inte praktiskt genomförbart. Lika lite som att jag hinner testa golfbanorna runt om eller, i det här fallet, springa på tomteland.

Jag såg att Sigge, twingate & Co cyklade lite stig runt Gesunda på sin tripp (med utförlig RR), kanske går det att söka mer info där.

Jag försöker få med mig min flickvän till Gesunda, så jag skulle också vara intresserad av lite mer info om XC- och LVG-cyklingen i området... Ska söka lite själv, men om det är någon som sitter på några guldkorn får ni gärna tipsa!

Lite matnyttig info till alla som tänkt bege sig till Gesunda. Jag läste nyss på hemsidan att de enbart har öppet helger framöver.

H. skrev:
> Jag försöker få med mig min flickvän till
> Gesunda, så jag skulle också vara intresserad av
> lite mer info om XC- och LVG-cyklingen i
> området... Ska söka lite själv, men om det är
> någon som sitter på några guldkorn får ni
> gärna tipsa!

Vad gäller landsväg så finns det en hel del i området. Bla så går utgår ju Siljan Runt från kyran på Sollerön. Så det är bara att köra siljan runt :)

Vad där i helgen nu. Måste säga att det var fin åkning där uppe. Lite blött och halt i de icke preparerade spåren. Singletrack-favoriten blev nog stökspåret. Framförallt nedre halvan. Annars så var skogsmys fin!
Magic Carpet och Xcellerator var mycket trevliga spår! Fint flyt i de lederna. Det behövs inge downhill monster där utan en fin AM-hoj duger långt!
Att liften var långsam gjorde inte mycket. Skönt med vila och att missa ett par minuter gjorde inte mycket.

De som hyrde cyklar var nöjda med det de fick. De verkade vara i fint skick. Kanske onödigt specade om man vurpade. En SRAM x.0 bakväxel kanske är onödigt dyrt på en hyrcykel..

Bra och prisvärt boende var det också.

Kommer helt klart att återvända!

Kom på ytterligare en fördel med Gesunda efter helgens besök:
I Mora råder sedan länge bensinkrig mellan mackarna, passa på att tanka där jämfört med 50 öre/litern dyrare i grannkommunen. :)

4:e besöket denna sommar nu i helgen, banorna i toppskick!

Del 2 av filmen Radio Nowhere av Peter Fredberg ligger nu uppe på Happy, och innehåller fin rock'n'roll-cykling från Gesunda:

Tillbaka
Topp