[NU MED RR, video + bilder]Tråden för oss som åker till Marocko på en cykelvecka idag...

Christer

Aktiv medlem
[NU MED RR, video + bilder]Tråden för oss som åker till Marocko på en cykelvecka idag...
Som rubriken lyder, denna tråd är till för alla som skall till Marocko och cykla i Atlasbergen kommande vecka.
Diskutara fritt om solskyddsfaktor, däckval, solglasögon eller inte...

Åhh, vad nöjd och självgod jag känner mig nu, HAHAHAHA!

Senast redigerad av en moderator:
Du kommer att ha fullt upp med att fundera på om din lampa kommer att vara levererad när du kommer hem igen. ;)

Ja jävlar ja, man kan bli masgsjuk ja... men pannlampa skall jag inte behöva!
Vill ni ha vykort?
Första dagens riktigt cykling bjuder på...

"The Kasbah Trail
This morning we get away early for the 2.5 hour transfer high into the
Atlas Mountains. This is the first and last such transfer of the trip –
there are other short drives later in the tour but mainly to get us from
the valleys to the high passes so we can get in as much varied and
top-notch biking as possible, without wasting time in vehicles.
Our destination is the remarkable Kasbah at Telouet, a beautiful yet
crumbling place which once hosted such famous visitors as Winston
Churchill and Charlie Chaplin. While you enjoy a tour of the Kasbah
and its inner palace, followed by a superb traditional lunch, we get
the bikes ready to ride.
Today’s ride begins with a warm up on a quiet backroad before the
rocky, loose and sometimes steep 36km track along the Ounila
Valley. The semi-desert scenery is stunning, and unlike anything
you’ll see elsewhere in Morocco, with craggy mountains looming over
a lush green river valley. Villages appear out of nowhere, disguised
by their simple construction using the soil and rock of the surrounding
mountains. After passing by the next impressive Kasbah of
Tamdaght we arrive at the most famous of all – Ait Benhaddou – and
spend the night at a hotel close by.

Eftersom jag har dolt Christers inlägg undrar jag vad han skriver.. Eller egentligen inte när jag tänker efter...

Glöm inte Hjälm ryggskydd och att tejpa skumgummi på ramen.

Har läst någonstans att barnen kastade sten även i Marocko.

Och nej jag är inte avundsjuk.. nej ..inte alls .. öhh jo :|

Näe, dit vi skall kommer alla vilja krama oss, ingen stenkastning!
Och, kan någon whine:a åt mig i tisdagstråden om att min pannlampa inte kommit än. Gärna versalt.

Jag ska ringa in ett anonymt tips till tullens tipstelefon. Ni kommer att få ett varmt välkomnande när ni kommer tillbaks till Arlanda...

Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ska ringa in ett anonymt tips till tullens
> tipstelefon. Ni kommer att få ett varmt
> välkomnande när ni kommer tillbaks till
> Arlanda...

Ring Marocco istället.

Cyklarna fick lämnas i den fruktade hissen på terminal 2.... där har dom fastnat tidigare. Det skall talas allvar med boardingpersonalen när det är dags att boarda. Nu är det raggmunk och en bira....

Senast redigerad av en moderator:
För min del tror jag att solskyddsfaktor 0 ska vara tillräcklig. Jag är ju spansk!

Fan va kul Christer, vilka är det som åker? Är hela veckan arrangerad med grym cykling?

Ja. Cykling 7 dagar i följd. En turné runt Marocko. Mer info om resan finnas på cycleactive's sida.

Christer skrev:
> Cyklarna fick lämnas i den fruktade hissen på
> terminal 2....

Oj, jag beklagar sorgen.

bigmollo skrev:
> Christer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cyklarna fick lämnas i den fruktade hissen på
> > terminal 2....
>
>
> Oj, jag beklagar sorgen.

+1, där blev min DeRosa 1,5 dygn försenad när jag flög till Mallorca... :-( T

Nu har jag läst "Tråkigt för oss som åker till Marocko i en cykelväska idag", flera gånger.
Kan det vara ett omen?

Nissen skrev:
> Jag förväntar mig dagliga statusrapporter med
> bildbevis!

+1
har det inte twittrats har det inte hänt.

Kan ni inte stoppa ned en gps-telefon med Endomondo i nån av cykelväskorna så vi kan följa på webben vart den tar vägen?

Var i Marocko i 85, Det sög. fick dysentri och barnen kastade stenar på oss i Asilah. Och det var innan 9/11.

Nissen skrev:
> Jag förväntar mig dagliga statusrapporter med
> bildbevis!

Japp, med bilder av kränkta kameler.

Är det bara jag som tycker att ingen borde ha svarat på den ûberdryga tråden så den hamnade långner bakom nåt annat tråkigt. Det hade ju varit den ultimata hämnden på dessa herrar...
=)

/Inte alls avis

Cyklarna är med till milan i alla fall. Snart dags att sova...imorgon väntar 25gradin värme och nån skur. Perfekt for att dämpa dammet på de torras stigarna. Bilder och rr utlovasefter hemkomst.

Puss o kram er allihop.

Ni kommer att tillbringa hela dagen med att jagas uppför backarna av ilskna haschbönder med kalashnikovs. Sen bli ni magsjuka.

(Det är väl ingen som genomskådar hur avundsjuk jag är?)

Äh! Torra och dammiga ökenstigar är inget mot nyfallen snö på A-trail...

DSC03526.JPG ht=525

Christer....Titta på det leendet...fatta att du skall slösa bort en vecka av ditt liv ute i Öknen. Tur att du varje fall fick med dig cykeln.

Jag skäms faktiskt lite över att jag ringde det där samtalet…

Lugn o fina nu. en RR är på väg.
Väntar på en filmsnutt som kommer tumla om litegrann, featuring a tisdagsrajd-superstar!

Den som väntar... :)

da PEF skrev:
> Piss tråd!! Jag vill ha bilder nu.
> //P

+1

Haha. Pef, du har ju nån bild som är resultatet av en vecka i Afrika. :)

Crap!
Inte bra förhandlingsläge för mig. Skall lägga energi i ärendet snarast!

Sådär ja!

Jag fick precis loss min fot som fastnat i köksfläkten och kan skriva en RR...

Snabbsummering är att CA's "tour of Morocco" är riktigt bra.

-Svårighetsgraden var varierande, allt från "grusväg" till en del full-on DH-sektioner.
-Fysiska svårigheten var jmf. låg (med andra alpresor jag gjort), runt 300 till 1000m klättring per dag, 6 dagar i rad. Cykeltid ca 4-8h per dag. Vädret i Oktober var snällt, högt uppe 8-15grader, havsnivå runt 20+.
-Upplevelsefaktorn var skyhög! Magnifika vyer över Atlasbergen, kulturell upplevelse som inte kan beskrivas i ord utan bör upplevas på plats. Människorna, marknaden i Marrakech, dofter... mmm!
-Couscous-faktorn var dock noll, inte ett enda korn couscous fick jag i mig!

Nog skrivet, här kommer videosnuttar från en av deltagarnas "head cams".

The Tischa Pass;

En del av den Marockanska "Magic Carpet"

Ourika -> Anassin mountains

Det som inte visas var resans skräckupplevelse!
Juan I här på forumet fick för sig att det är en bra ide att volta ner för en ravin med vassa stenar överallt.
Anledning till detta beslut han tog är fortfarande oklart.
Seriöst läbbigt var det i alla fall, och under en kort stund trodde jag att han inte skulle cykla mer...
Att ha en ryggsäck med saker i på ryggen när man landar på vassa stenar och studsar/glider tumlar runt ett 10-tal höjdmeter nedåt är ett gott skydd!

Info om resan kan hittas på;
http://www.cycleactive.co.uk/mountain/africa/morocco.html

-Skulle jag rekommendera denna resa till någon?
Otvivelaktigt JA på den frågan.

Satan i gatan. Inte läge att åka dit om man är höjdrädd alltså!

Härliga filmer!

Läckert, ser ut att ha varit riktigt fin åkning!

Men det utlovades en tisdagsrajd-superstar? Baserat på filmerna kan ni lika gärna ha bott på en finlandsfärja i en vecka...

Ja, du har rätt.
Det var Juans krasch som jag trodde skulle komma med på film.
Dessvärre får detta endast tas för hörsägen än så länge.
(och, av nån anledning som har med hastighet att göra fastnade inte jag till förmån för hollywoodcyklister :) )

Kompilerade lite av mina bilder från äventyret med.
Enjoy!

P1060477_small.JPG ht=427

Avlastning efter en 4x4-transport

P1060479_small.JPG ht=427

Fantastisk passage

P1060474_small.JPG ht=480

En glad men kaktuspunkterad Juan

P1060486_small.JPG ht=427

Fantastisk vy, notera vägen.

P1060490_small.JPG ht=427

Jag och vår guide Hassan

P1060494_small.JPG ht=480

En glad men punkterad Juan, igen.

P1060500_small.JPG ht=427

Gruppfoto inför en slingrande singeltrack...

P1060523_small.JPG ht=427

Regn hade förstört några av vägarna, så det blev för oss att bygga väg.

P1060532_small.JPG ht=427

En Indiana Jones-hängbro att cykla över. "Keep to the middle" var instruktionen. Klåfingrig som man är testade jag att inte vara det. Resultatet blev självsvängning och skitnödighet. Dock helskinnad.

P1060581_small.JPG ht=427

Vacker natur, vackrare cykel... :)

P1060583_small.JPG ht=427

En nedfart som är brantare än vad en bild beskriver, löst grus... skoj!!!

P1060585_small.JPG ht=427

En av "the locals" i en by vi passerade. Skön stil.

P1060600_small.JPG ht=480

Hembjudna på mat med avslutande te. Mannen i huset hade uppvisning i tekokning och servering.

P1060607_small.JPG ht=427

Ännu en obligatorisk cykel i spektakulär omgivning. Notera parabolerna på taken.

P1060611_small.JPG ht=427

Trails, trails, traiiiiiiiiiils....

P1060615_small.JPG ht=427

En vandrande buske. (wtf?)

P1060638_small.JPG ht=427

Mer fantastiska stigar/leder, upplevelsen var enorm!

P1060639_small.JPG ht=427

En av dom sista brantare nedfarterna innan den tekniska cyklingen var slut.

P1060645_small.JPG ht=427

Kulturell bonusbild, ett par olivstånd på marknaden i Marrakech.

//Christer

Tillbaka
Topp