[RR] Cypern - platta delen...

Campa

Ny medlem
Tröttnade på helvetet i norr och lurade till mig en sista minuten-vecka på Cypern. Tyvärr på östra sidan så inga berg i närheten, men sol och torr asfalt finns det gott om. Bristen på berg gör också att det inte finns några landsvägshojar att hyra här, så jag tog den enda mtb:n med någorlunda osvampig gaffel jag hittade, en lite för stor Trek av enklast tänkbara modell. €18 för en vecka kändes överkomligt.

Skruvade på mina spd-pedaler och tog en provtur ut på Kap Greko:

_DSC7835.jpg

Alla grusbackar borde ha en militär hinderbana vid sidan för den som inte blir trött nog:

_DSC7846.jpg

I närheten, fina grottor och badmöjligheter för den som törs:

_DSC7895.jpg

På väg till en fiskrestaurang halvvägs till Larnaca:

_DSC8075.jpg

Dödsgrusväg längs sydkusten:

_DSC8086.jpg

Flaskhållare – vem behöver kinaplast?

_DSC8084.jpg

Tur att man inte behöver ta bussen:

_DSC8095.jpg

Ju större hjul, desto bättre:

_DSC7959.jpg

En av många vägar som inte alls ledde till Famagusta – har aldrig kört så mycket vilse som på den här ön. 40 mil hittills, varav säkert 15 åt fel håll och tillbaks igen.

_DSC7977.jpg

Vid gränskontrollen till den turkiska delen får man lite stämplar och en konstig blick – kanske inte så vanligt med cyklister vid posteringen.

_DSC8043.jpg

Typisk gata i turkiska Famagusta

_DSC8037.jpg

Sunk-trek på Famagustas stadsmur

_DSC8006.jpg

Några landsvägare kom rullande på väg hem till Limassol efter vad som måste varit en tuff distansrunda. Avhängd av pensionärer – det händer inte ens mig.

_DSC7918.jpg

På väg hem från Larnaca börjar jag bli lite törstig, men det verkar vara stängt:

_DSC8099.jpg

Tur att jag hade ett par pedalbärs hemma!

_DSC8072.jpg

Fler bilder finns på bloggen nedan (för den som fortfarande inte bestämt sig för att fly Sverige och hälsa på medelhavet...)

Hehe, gillar flaskstället.
Ser skönt ut med lite sol och värme. Skall skruva på Rotorklingorna i eftermiddag. Hoppas på premiär i veckan.
/K

Prognosen hemma ser rätt ok ut för veckan, kan kanske tänka mig att hoppa på planet hem trots allt? Lämnade tillbaks tvåhjulingen idag så istället har jag simmat längder i poolen. Trist och jobbigt på det hela taget.

Crosscar skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kunde ringt eller mailat min pappa så hade han
> kunnat hyra ut en LVG åt dig. Kolla
> http://www.cycle-in-cyprus.com

Jag hade tänkt ta med egen cykel men det gick inte att boka och SAS kunde inte garantera plats för den så i sista stund fick den stanna hemma. Kollade upp alternativen och hittade din pappas sajt här på Happy, men förutsatte att det inte skulle vara så populärt (=billigt) med leverans och hämtning av cykel tio mil bort. Nästa gång blir det boende på västra sidan (och lite vinterträning innan)!

> Eller så bara frågat om GPS eller guidade turer
> =)

Att köra vilse är halva nöjet, det är ju då man får se allt det där man annars missar! Jag har GPS i luren men alla kartor stämde bara sådär halvbra - särskilt i närheten av buffertzonen, vid Pyla och runt Salamis.

Det går alltid att kolla, han har ärenden ibland så man vet aldrig. Eller så kunde han mött upp och hämtat tillbaka cykeln på flygplatsen =)
GPSturerna som han har är lite mer exakta och dessutom med alla fina stigar/vägar som finns.

Så hör av dig nästa gång så fixar han säkert det

Tillbaka
Topp