[RR] Cypern - platta delen...
Tröttnade på helvetet i norr och lurade till mig en sista minuten-vecka på Cypern. Tyvärr på östra sidan så inga berg i närheten, men sol och torr asfalt finns det gott om. Bristen på berg gör också att det inte finns några landsvägshojar att hyra här, så jag tog den enda mtb:n med någorlunda osvampig gaffel jag hittade, en lite för stor Trek av enklast tänkbara modell. €18 för en vecka kändes överkomligt.
Skruvade på mina spd-pedaler och tog en provtur ut på Kap Greko:
Alla grusbackar borde ha en militär hinderbana vid sidan för den som inte blir trött nog:
I närheten, fina grottor och badmöjligheter för den som törs:
På väg till en fiskrestaurang halvvägs till Larnaca:
Dödsgrusväg längs sydkusten:
Flaskhållare – vem behöver kinaplast?
Tur att man inte behöver ta bussen:
Ju större hjul, desto bättre:
En av många vägar som inte alls ledde till Famagusta – har aldrig kört så mycket vilse som på den här ön. 40 mil hittills, varav säkert 15 åt fel håll och tillbaks igen.
Vid gränskontrollen till den turkiska delen får man lite stämplar och en konstig blick – kanske inte så vanligt med cyklister vid posteringen.
Typisk gata i turkiska Famagusta
Sunk-trek på Famagustas stadsmur
Några landsvägare kom rullande på väg hem till Limassol efter vad som måste varit en tuff distansrunda. Avhängd av pensionärer – det händer inte ens mig.
På väg hem från Larnaca börjar jag bli lite törstig, men det verkar vara stängt:
Tur att jag hade ett par pedalbärs hemma!
Fler bilder finns på bloggen nedan (för den som fortfarande inte bestämt sig för att fly Sverige och hälsa på medelhavet...)
Skruvade på mina spd-pedaler och tog en provtur ut på Kap Greko:
Alla grusbackar borde ha en militär hinderbana vid sidan för den som inte blir trött nog:
I närheten, fina grottor och badmöjligheter för den som törs:
På väg till en fiskrestaurang halvvägs till Larnaca:
Dödsgrusväg längs sydkusten:
Flaskhållare – vem behöver kinaplast?
Tur att man inte behöver ta bussen:
Ju större hjul, desto bättre:
En av många vägar som inte alls ledde till Famagusta – har aldrig kört så mycket vilse som på den här ön. 40 mil hittills, varav säkert 15 åt fel håll och tillbaks igen.
Vid gränskontrollen till den turkiska delen får man lite stämplar och en konstig blick – kanske inte så vanligt med cyklister vid posteringen.
Typisk gata i turkiska Famagusta
Sunk-trek på Famagustas stadsmur
Några landsvägare kom rullande på väg hem till Limassol efter vad som måste varit en tuff distansrunda. Avhängd av pensionärer – det händer inte ens mig.
På väg hem från Larnaca börjar jag bli lite törstig, men det verkar vara stängt:
Tur att jag hade ett par pedalbärs hemma!
Fler bilder finns på bloggen nedan (för den som fortfarande inte bestämt sig för att fly Sverige och hälsa på medelhavet...)