[RR] Italien om våren

Supersonic

Aktiv medlem
[RR] Italien om våren
En fantastiskt härlig cykelresa till Italien närmar sig sitt slut. Sex cykeldagar och en bit över 60 hårda mil har det blivit hittils. Det är märkligt att benen fungerar så bra som de gör trots att de känns helt slut, kroppen har kommit in i en andra andning och går att pressa trots att den känns rökt. Imorgon är sista dagen och den kröns av ett tufft pass med många ordentliga backar och en totallängd på femton mil. Här lite blandade bilder från trakterna runt Misano Adriatico, ett par mil söder om Rimini.

Ett kort stop för att vänta in resten av gänget efter en kortare klättring.
Bild003.jpg ht=544

Här har vi hamnat lite vilse och konsulterar kartorna för att reda ut var vi är och vart vi är på väg. Det är dock aldrig något problem eftersom det finns en miljon vägar och vi inte har bråttom utan är ute för att vara ute. Det är vägen som är målet.
Bild008.jpg ht=544

Härligt att mata mil. Det är mjukt kuperad terräng och en vanlig tiomilarunda landar ofta på 1100-1200 höjdmeter. Man kan välja på backar upp till 23% (vilket är helt fruktansvärt brant). Landskapet är fantastiskt vackert och man sitter bara och njuter varenda sekund, även när det gör ont och är brant.
Bild011.jpg ht=544

Ett kort pavéstråk genom en av de små byarna. Det ligger härliga fina små gamla byar överallt i landskapet. Det ser ut som om tiden stått stilla sedan ett par hundra år.
Bild014.jpg ht=544

Här en bild strax innan vi skulle påbörja klättringen upp till berget Carpegna. Själva berget ligger dolt bakom molnen. Vi bor vid Adriatiska havet och har klättrat upp till 700 meters höjd. Vid byn Carpegna börjar den kända och fruktade backen som sträcker sig upp till bergets topp på 1415 meters höjd.
Bild040.jpg ht=544

Marco "Pantanis himmel" står det på målat på italienska en bit upp för backen Carpegna. Jag kan lova en sak, det var då i alla fall inte min himmel. De första två kilometrarna är det 16% i snitt och backen är totalt 6,5 kilometer lång utan att det någonstans lugnar ner sig så man får hämta andan eller återhämta benen från mjölksyran. Jag tog mig upp för backen men den besegrade mig brutalt, jag var helt rökt när jag väl kom upp för de drygt 700 höjdmetrarna. Man får stå upp och bända sig fram i stort sett hela backen och trots det gick det bitvis så långsamt som 6 km/h. Fruktansvärt tufft och något jag aldrig kommer göra om igen. Men kul att ha gjort. Totalt avverkades en bit över 2200 höjdmeter under den dagens 14 mil. En lärdom är att det jag tidigare kallat backar hemma inte är något alls, referensramarna har ändrats fullständigt.
Bild045.jpg ht=544

Senast redigerad av en moderator:
[RR] Italien om våren
Med tanke på bild 3, hur är det att samsas på vägen tillsammans med Italienska billister?

(Utan att ha varit där säger ju ryktet att billisterna i alla fall i storstäderna kan köra ganska aggresivt. Men man kanske tar ut sin illska på andra billister istället för cyklister och fotgängare?)

[RR] Italien om våren
De italienska bilisterna är sjukt hetsiga och ska prompt fram oavsett kostnad. Tutan är klart mer använd än bromspedalen vid omkörningar av cyklister. De kör väldigt, väldigt nära cyklister, lastbilar kan dundra förbi med en decimeter till godo. De litar dock på att man inte vinglar, vilket gör att man måste låta bli det, annars blir man påkörd. Däremot är de fantastiskt givmilda i rondeller. Även om en bil redan befinner sig i rondellen och har klar förkörsrätt kan man dundra in med klungan och bilarna stannar och släpper igenom hela klungan utan protester. Bara man visar att man inte tänker ge sig och agerar bestämt. Ute på landsvägen kan de göra riktiga tokomkörningar mot mötande trafik bara för att klämma sig förbi en cyklistklunga. Ibland med någon halvmeters marginal innan den annalkande bilen möter klungan. Bilar kan stå parkerade rakt ut från parkeringsfickor, istället för längs med vägen så som avsett så man får vara vaken. De är även glada att köra fort i korsningar, även skymda sådana med stoptecken, så det kan bli spännande ibland. Stoptecken struntar de fullständigt i. Men på nåt sätt kan jag ändå gilla att de italienska bilisterna litar på cyklisternas disciplin. Det är ju så mycket cyklister här att bilisterna har stor vana att dela väg med oss. Hemma i Sverige är bilisterna helt ovana och vet inte vad de ska göra när det är en cyklist på en väg.

[RR] Italien om våren
Var där förra veckan, backen ÄR faktiskt ganska brant helt sjukt brant

På tal om bilister så känner jag mig säkrare i Italien än i Sverige,visa vad du vill och trampa på Tutan känns mer som en varning än att man är irriterad på cyklisterna och som sagt i rondelerna är
Italienarna mycket snälla

Kan rekommendera en resa till Italien man blir inte besviken

[RR] Italien om våren
Var själv nere i de trakterna (bild 4 känner jag igen, Mondaino?) i början av april och avverkade dryga 40 mil och 4400 hm.
Helt sjukt vackra vägar/omgivningar.
Optimized-IMG_1626.JPG ht=450

Håller i övrigt med om bilister, inga problem, om man bortser från en prejande lastbil (men det var i San Marino så det räknas inte).

Edit: En bild till, cykellunch:
Optimized-IMG_1654.JPG ht=450

[RR] Italien om våren
Idag lyste solen med sin frånvaro och det var istället grått, disigt och bitvis duggregn. Det gör dock inget när omgivningarna är så vackra som de är här nere. Det blev en tiomilarunda och två backar, den ena upp till Republiken San Marino.

Totalt har resan givit 26 timmar i sadeln och 67 varierande och backiga mil på 6,5 cykeldagar. Helt underbart och jag ser redan fram mot nästa års resa. Jag har insett att uppförsbackar är utmanande och förbaskat kul, oväntat kul. Långa snabba nedförslöpor med serpor är helt sjukt roliga att blåsa ner för.

Ikväll är det avslutningsmiddag och det blir lite sorgligt, vi har ju slitigt och kämpat ihop rätt många timmar nu. Skrikigt av smärta, hojtat av glädje, suckat av lycka, varit deppiga av energilöshet, frustat högljudt av förnöjsamhet när solen tittat fram efter en tids frånvaro, lovordat landskapet, förbannat branta backar, stöttat när andra haft det tufft, tagit mot hjälp när man själv varit nere, skrattat åt tokigheter, dragit en suck av lättnad över tillfällen då det varit nära med krockar eller vurpor, svurit över bilister, ropat ett glatt ciao till mötande italienska cyklister, hytt med näven åt lastbilar som svept förbi för nära, fått hjärtat i halsgropen över löst grus i serpentinsvängar, njutit av slät fin asfalt, förbannat gatstenspartier eller dåliga småvägar, frusit under fikastopp, glassat i solen på en piazza, avnjutit en glass eller en cappucino, pratat med cyklister vi mött, fått tips om bra vägar, tipsat andra om fina rundor. Ja allt man hinner med på en veckas semester.

Här en passage i grått dis.
Bild066.jpg ht=544

Grönt och lummigt, ren sommarkänsla.
Bild067.jpg ht=544

[RR] Italien om våren
Jag fyller på med några bilder,

110415-ix-48-BC.jpg ht=482

Troligen Cattolica i bakgrunden.

110415-ix-50-BC.jpg ht=725

Bosse.

110416-ix-17-BC.jpg ht=483