[RR] SF/Marin - Tiburon & Mt Tam

Stumpy

Aktiv medlem
Blev "ivägskickad" till San Francisco med jobbet för möten under nästa vecka. Vad passade då inte bättre än att åka i förväg några dagar för att se om man kunde cykla lite.
tiburonroute.JPG

Jag skulle lånat en gammal Raleigh landsvägshoj av en kollega, men det sket sig pga att han råkade få barn dagen före, så det blev till att leta upp en uthyrning som hade något vettigt. På Pacific Bicycles hittade jag denna Giant som passade som handsken.
pacific.jpg

Sedan bar det av längs Embarcadero och förbi Fishermans Wharf. Man behövde tydligen passera över någon bro för att ta sig över till Marin vilken jag blivit rekommenderad.
bron.jpg

Väl över på den "andra sidan" gick turen genom Sausalito. Jag har aldrig sett så många cyklister på något ställe som under denna tur. Det gick minst tio cyklister per bil under hela rundan, även om det just här blev lite trångt om utrymmet.
sausalito.jpg

Den här stigen hade varit intressant att utforska om man bara hade fått tag på en CX.
cxstig.jpg

Eftersom jag hade kört lite för långt, så fick jag vända åter. Fick dock problem att undvika snakebite, men det gick bra denna gången. Ett par damer som passerade samtidigt gåendes trodde att det var en skallerorm, men vad vet jag. Försökte iallafall passera på avstånd.
snakebite.jpg

På de flesta ställen var det alldeles utmärkta cykelbanor, alternativt markerad cykelfil på vanliga vägen. Alla bilister visade stor hänsyn.
cykelvag.jpg

De flesta som bodde i denna byn ute på Tiburon var det säkert inget synd om.
tiburonby.jpg

Nä, men vad tråkigt. 5 miles med krokig småväg, i princip fri från bilar.
kurvigt.jpg

Väl avdelade och respekterade cykelfält på vägarna. Man tackar! På väg in mot hamnen i Tiburun...
tiburun.jpg

...där lunch intogs. Måste erkänna att det var så mysigt att jag var tvungen att ta in ett till glas vitt när det första var slut.
tiburunlunch.jpg

Hittade för övrigt en bra cykelparkering precis intill restaurangen, så att jag hade koll på att den inte rymde.
tiburunparkering.jpg

Sedan bar det av hemåt, via Sausalito igen, efter lite irrande. Över den där bron och sedan sista biten tebax.
bronhem.jpg

Imorgon skall det förhoppningsvis bli en sväng ut på västra Marin. Skall försöka komma ihåg den riktiga kamurran då.

Senast ändrad:
Härlig semestertråd du gjort, tyvärr har man bara suttit i bilar i USA men det här ser onekligen ut som rätt färdmedel framförallt i SF. Nu längtar man tillbaka!

I San Francisco och på bron är det lite blåsigt och kallt (~16 grader), men det blir klart varmare när man kommer över till Marin. Skulle gissa på strax över 20 grader. Naturligtvis tänkte jag inte på att SF ligger lika långt söderut som södra Spanien, så det svider lite i skinnen. Har köpt solskyddsmedel nu. Snart blir det frukost och därefter iväg på dagens runda. Känner mig inte lika jetlaggad idag.

Om du vill köra ungefär samma väg igen kan du ta vänster direkt efter bron. Vid den där rastplatsen finns det en trappa som går under vägen. Då kan du cykla västerut, upp på kullen på norrsidan av Golden Gate och dels få fantastisk vy av bron och SF samt en jättefin tur ned mot stilla havet. Sen finns det en tunnel mot Sausolito på väg tillbaka (tror den vägen heter Bunker Rd). En favorittur som är lagom kort och enormt vacker!

Telefonen tyckte att det kunde räcka med att logga halvvägs, så resten av sträckan får ni fantisera ihop själva.
mttamroute.JPG

Idag blev det samma tur till att börja med längs Embarcadero, Fishermans Wharf och Golden Gate National Recreation Area.
embarcadero.jpg

fishermanswharf.jpg

ggnationalra.jpg

Nedanför brohuvudet var det några optimistiska vågsurfare som sökte den optimala vågen.
ggvagsurfare.jpg

Väl över i Sausalito var det bara att följa strömmen av cyklister.
sausalito.jpg

Dagens mål var att cykla uppför Mt Tamalpais, ner till Stinson Beach och därefter tillbaka via Muir Woods. Jag tror att jag hittade rätt avtagsväg in i Mill Valley. Vägarna var fantastiskt fina att cykla på, men gick inte dit jag skulle.
throckmorton.jpg

Det slutade vid en bom till en brandgata. Enligt en kille som jag pratade med, så skulle det gå bra med 23 mm däck, men det var inte det jag hade som mål idag. Gör om gör rätt.
summit.jpg

Efter några till felkörningar hittade jag iallafall rätt väg och klättrade uppåt.
xing.jpg

Fortsatt klättring uppför Panoramic Hwy, men eftersom jag inte är någon klättrare så var det svårt att njuta av det.
panoramic.jpg

När benen kändes riktigt sega uppenbarade sig en oas. Mountain Home Inn hade en terrass med fin utsikt, men framförallt kunde man få sitta ner och ta en öl.
mountainhomeinn.jpg

mountainhomeinnview.jpg

Nu trodde jag i min enfald att det skulle bära av utför, men det var ytterligare en bits klättring kvar.
panoramic2.jpg

När det väl vände ner, så gick det undan. Vid Pantoll Ranger Station hade de varit så vänliga att smälla upp både toaletter och "fontain" att fylla vatten från.
pantollrangerstation.jpg

Därifrån var det bara att rulla, bromsa och hålla hårt i styret på väg ner till Stinson Beach. Väl där upptäckte man att det var vind- och kitesurfning som gällde.
stinsonbeach.jpg

Som planerat var det här det skulle avnjutas lunch. Jag gömde mig för vinden inne på Surfers Café och intog deras paradrätt Fish'n'chips.
surferscafe.jpg

fishnchips.jpg

Eftersom det var en del utför ner till Stinson beach, så innebar det klättring därifrån. En knapp mil längs med Shoreline Hwy. Fint att det stämde med att man skulle få medvind där.
stinsonclimb.jpg

shorelinehwy.jpg

När det vände inåt land igen valde jag att åka genom Muir Woods, istället för att fortsätta på Shoreline Hwy. Det var massor med folk som var ute på trecking där och parkeringsplatserna var fulla. Det såg fint ut, så jag förstår dem väl. Vid en av parkeringarna, så fanns återigen möjlighet att fylla på vatten. Tänk vad de kan amerikanarna.
vattenflaskfylla.jpg

Titta! Långt där nere i dalen är vägen jag nyss cyklade på.
muirwoods.jpg

Nu var det bara att ta sig bort till Shoreline Hwy igen och följa den ner till Sausalito för hemfärd.
sausalitoback.jpg

Väl inne i stan igen bjöds man på en släng kultur också.
kutlur.jpg

Nu är cykeln igenlämnad och det blir jobb och möten hela veckan till hemfärd.

Om ni har vägarna förbi San Francisco, så missa för allt i världen inte att cykla upp i Marin. Det är det klart värt.

Senast ändrad:
Såg helt underbart ut, jag som inte ens cyklar landsväg. Den typen av arbetsresor verkar klart tänkbart även för mig!

/Sebastian

Tack för fin RR.

Satt som en smäck då jag själv bokade flygbiljetter till San Fransisco i fredags!

Planen är att cykla San Fransisco- Seattle i Juli.
Cross och racers med Bob Yak efter.

Den första planen var att hyra cykel men ingen verkar vara intresserad av att hyra ut enkel väg, så just nu lutar det mot att köpa cyklar på plats. (tips på trevliga cykelaffärer I SF mottages)

Åhh så trevligt det där såg ut!

Synd att man själv bara får åka på tjänsteresa till ställen som Fagersta och Bjursås.

heklamama skrev:
-------------------------------------------------------
> Planen är att cykla San Fransisco- Seattle i
> Juli.
Förbered dig på motvind, eftersom det normalt sett blåser nordlig vind längs kusten.

> Den första planen var att hyra cykel men ingen
> verkar vara intresserad av att hyra ut enkel väg,
> så just nu lutar det mot att köpa cyklar på
> plats. (tips på trevliga cykelaffärer I SF
> mottages)

De enda jag har hunnit med är Pacific Bicycles och Mikes Bikes. Mikes i Sausalito verkade större och mer välsorterad än den i SF, men jag tittade inte så noga eftersom jag bara var in och köpte en karta. Pacific hade en hel del cyklar inne. Kollade dock inte så noga eftersom jag inte skulle köpa någon. Köpte däremot nya skor och hjälm, till normalpris under CRCs webbpriser.

Edit: Gick inom Performance Bicycle på vägen tillbaka från hotellet igår, men jag tyckte inte det var mycket att hurra för. Pacific Bicycles var bäst av de som jag besökte.

Senast ändrad:
Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Står snart inte ut med ditt svåra lidande

Nej, det är verkligen olidligt.

Det blev inte mer cyklat på denna resan, men jag fick avsluta med en cykelrelaterad frukost idag iallafall.
raphacc.jpg

Gott kaffe, god bulle och en timme tittandes på tredje sista etappen av girot.

Om några timmar bär det av hemåt igen.

Tillbaka
Topp