[RR] Midsommartur (jetzt mit Video)

Yeti

Aktiv medlem
Jag hade hela tiden för avsikt att göra några tuffare övernattningsturer i början av juni. Några långa och tunga dagar skulle ur ren träningssynpunkt ha varit nödvändiga, då jag ska cykla Tahko MTB 180 km i början av juli. Nu blev det dock inte så. Situationen på jobbet och en krånglande visdomstand ändrade mina planer och det tog ända till midsommarveckan innan jag kom iväg. Tanken var också att jag skulle cykla på min Pugsley för att prova ut några saker inför en längre cykeltur i Lappland i slutet av juli. Vevlagret ville dock annat och jag väntar nu på ett nytt.

Lämpligt till sommarsolståndet kom jag dock iväg. Jag slutade jobbet lite tidigare på måndagen, packade min Salsa Fargo och steg på tåget till Karis. Väderleksprognosen lovade mest regn, vilket i kombination med ovanligt stora mängder myggor var en garanti för åtminstone en del misär. Planen var att cykla i max fyra timmar till en sjö på Hangö udd.

Tågen är alldeles utmärkta med gratis WLAN och försäljning av kaffe och kaffebröd. Utrymmet för cyklar är dock begränsat.
IMG_6216-hd.jpg

Ankomst till Karis kl 18:06.
IMG_6220-hd.jpg

Sandåsen till Ekenäs erbjuder både dåliga vägar och fina stigar att cykla på.
MVI_6232.jpg

Lupin.
S90_6146-hd.jpg

IMG_6229-hd.jpg

S90_6161-hd.jpg

Min barndoms strövmarker väster om Ekenäs.
S90_6166-hd.jpg

Lillträsket
IMG_6235-hd.jpg

IMG_6237-hd.jpg

Getpors.
S90_6172-hd.jpg

Lite spångar vid Långmossen.
IMG_6245-hd.jpg

Regnet är på kommande.
IMG_6249-hd.jpg

Jag fortsatte mot Vitsjön, en av tre sjöar i trakten med samma namn. Det började regna. Under den sista biten till min planerade tältplats gick det inte att cykla, utan det vara bara att bära och leda cykeln. I detta skede började jag undra varför en del människor använder vodka för att koppla av från det hektiska arbetslivet. Det finns ju andra alternativ: Jag ägnade inte jobbet den minsta tanke då jag kämpade med cykeln mot myggorna och regnet.

Tältplatsen såg bra ut och jag började sätta upp tältet i regnet.
MVI_6254.jpg

IMG_6257-hd.jpg

Regnet upphörde och jag tog mig ett uppfriskande bad.
MVI_6259-1.jpg

Myggtäta kläder gjorde det möjligt att njuta av kvällen.
IMG_6264-hd.jpg

Det började snart regna igen. Jag hade satt upp tältet för regn och ingen vind, så det var mycket luftigt.
IMG_6267-hd.jpg

IMG_6269-hd.jpg

En alldeles utmärkt tältplats.
S90_6175-hd.jpg

S90_6176-hd.jpg

Solnedgång kl 23:05 och soluppgång kl 04:00 innebar ordentligt med ljus hela natten, speciellt som solen inte var långt under horisonten. Det regnade en hel del under natten och i ett skede blåste det så pass kraftigt att jag lossade en tältlina som spände upp ena vestibulen och spände tältet närmare marken, vilket lyckades utan att jag lämnade sovsäcken helt.

Regnet gjorde att jag inte kände mig lockad att stiga upp för att beskåda soluppgången. I stället steg jag först klockan sju. Det vanliga morgonrutinerna följde.

My preciouss...
IMG_6274-hd.jpg

S90_6179-hd.jpg

Jag dröjde en stund med avfärden för att låta solen torka tältet, efter att först ha torkat av det men en PackTowl.
IMG_6278-hd.jpg

På väg igen.
MVI_6280.jpg

En tillbakablick på tältplatsen.
IMG_6283-hd.jpg

Jag cyklade i kanske hundra meter innan det blev dags att skuffa cykeln genom skogen igen. Det var vått och ingen brist på myggor.
MVI_6284.jpg

Allting har en ände och jag kom till en otydligt stig som snabbt blev bättre.
S90_6185-hd.jpg

En annan Vitsjön. Pansarvagnshindren från kriget för 70 år sedan utgjorde inget problem för min Fargo, trots att en del antytt att den har pansarvagnslika egenskaper.
IMG_6286-hd.jpg

IMG_6296-hd.jpg

Grodyngel.
IMG_6293-hd.jpg

Katadyn Hiker-vattenfiltret fungerar fortfarande bra.
S90_6194-hd.jpg

Pansarvagnshindren fortsatte genom skogen på andra sidan sjön...
IMG_6298-hd.jpg

IMG_6299-hd.jpg

Mera befästningar från kriget.
IMG_6302-hd.jpg

Det fanns också långa diken som detta. Ett annat sätt att hindra pansarvagnar?
IMG_6304-hd.jpg

Nog med krig. Jungfru Marie nycklar.
S90_6199-hd.jpg

Tanken var att cykla på en liten skogsväg längs gränsen till skjutområdet, men förekomsten av vakter och övningar med skarp ammunition fick mig på andra tankar.
IMG_6305-hd.jpg

IMG_6306-hd.jpg

Lunch. Den hårda vinden höll myggorna borta. Lunchen bjöd Korpijaakko, http://korpijaakko.wordpress.com/2011/05/29/plans-for-the-summer-the-finnish-packrafting-epic/ , på.
MVI_6311.jpg

Högholmen.
IMG_6313-hd.jpg

En punktering nu och då är en del av helhetsupplevelsen, precis som regn och mygg. En helstel cykel kräver aktiv cykling med hela kroppen. Denna gång såg jag inte den skarpa stenen och kunde följaktligen inte lätta på framhjulet, så det blev en genomslagspunktering.
IMG_6317-hd.jpg

Västerby Storträsket bjöd på ett lämpligt ställe för en kaffepaus.
MVI_6323.jpg

S90_6203-hd.jpg

Jag fortsatte tillbaka mot Karis med målet att hitta en bra tältplats förhållandevis nära tågstationen.
S90_6205-hd.jpg

Svedja träsk.
S90_6209-hd.jpg

Vita lingonblad. Albinism eller sjukdom?
S90_6210-hd.jpg

Tältet uppslaget ungefär en halvtimme från tågstationen.
S90_6213-hd.jpg

Real Turmat gör fortfarande den bästa friluftsmaten.
S90_6217-hd.jpg

Nästa morgon. Jag steg upp klocken fem på morgonen och tog det lugnt med morgonkaffet och gröten.
S90_6220-hd.jpg

Tiden går fort när man har roligt eller bråttom och plötsligt var klockan alldeles för mycket. Det blev bråttom...
S90_6221-hd.jpg

Jag kom fram till tågstationen med två minuter till godo. Tåget avgick kl 6:45.
MVI_6328.jpg

En timmer senare var jag i Åbo och cyklade hem för att lämpa av utrustningen innan jag fortsatte till jobbet. Det blev en trevligt liten utflykt med 165 km cykling och cykelskuffande samt två nätter ute, allt för priset av en arbetsdag och tågbiljetter.

Ett bildspel med flera bilder: https://picasaweb.google.com/petnylund/MidsummerOvernighter#slideshow/5621647412694744242">slideshow

Edit: Video

Senast ändrad:
Riktigt fin RR.
Tahko MTB ser ju spännande ut men tyvärr så är mina finskakunskaper starkt begränsade, finns det ingen info på Engelska eller Svenska?

ordens skrev:
-------------------------------------------------------
> Riktigt fin RR.
> Tahko MTB ser ju spännande ut men tyvärr så
> är mina finskakunskaper starkt begränsade, finns
> det ingen info på Engelska eller Svenska?

Tidigare har det funnits info på engelska, men tydligen inte längre. Det är i alla fall fråga om Finlands enda stora MTB-evenemang, med runt 1700 deltagare. En del kör kortare rutter, men runt 1200 kör ett varv (60 km), runt 160 kör två varv (120 km) och 10-20 personer kör den längsta rutten, som varannat år är 180 km (3 varv) och varannat år 240 km (4 varv). För att få delta i de längsta versionerna måste man på något sätt kunna visa att man är kapabel till det.

Tahko MTB är för de flesta ett motionsevenemang, men en del tävlar också seriöst.

Ganska få svenskar brukar delta. Däremot brukar det esterna ofta placera sig bra. Tahko MTB hålls i östra Finland vid Nilsiä: http://maps.google.com/maps?q=tahko...28.060198&sspn=0.010109,0.037551&z=15&iwloc=B

Instämmer som andra redan sagt oerhört inspirerande!! O vilken tältplats den första helt underbar. En fråga angående the precious one kaffefiltret med hållare, var har du fått tag på den, skulle väldigt gärna vilja få tag på en sån

Tack för kommentarerna.

Kaffefiltret är ett GSI Ultralight Java Drip beställt från globetrotter.de (Filteraufsatz fur Tassen).

Yeti skrev:
> Kaffefiltret är ett GSI Ultralight Java Drip
> beställt från globetrotter.de (Filteraufsatz fur
> Tassen).

Tack för ytterligare ett fint RR och ett bra tips
/B.

Yeti skrev:
> Tack för kommentarerna.
>
> Kaffefiltret är ett GSI Ultralight Java Drip
> beställt från globetrotter.de (Filteraufsatz fur
> Tassen).

Tack för tipset. Beställd idag. Ser fram emot att kunna dricka bryggkaffe vid friluftsfärder

Tillbaka
Topp