[Artikel] Rose MTB 2012 – AM och uppåt

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
megavalanche-448x301.jpg

HappyMTB har klämt, känt och provcyklat Roses 2012-modeller i Alpe d’Huez. Förra veckan gick vi igenom XC och 29-ers, i del två tittar vi nu närmare på de mer långslagiga cyklarna – All mountain och uppåt helt enkelt.

Läs artikeln: http://happymtb.org/2011/08/31/rose-mtb-2012-am-och-uppat/
-------------------------------------------------------------------------------------
Rose_drz_29er_westman_2.jpg

HappyMTB har klämt, känt och provcyklat Roses 2012-modeller i bergen kring Alpe d’Huez.
I denna första del tittar vi närmare på XC och 29ers.

Läs artikeln: http://happymtb.org/2011/08/26/rose-mtb-2012-–-xc-och-29er/

Senast redigerad av en moderator:
Intressant! Dr Z kan vara "the ticket" för mig som inte kan bestämma mig för FS 29er. Det där med att den kändes lite "allround" känns rätt bra för mig.

Intern vajerdragning är ju mysigt men intern slangdragning tycker jag var ganska korkat. En av de fantastiska sakerna med cyklar är enkelheten att byta ut de som är trasigt eller ska uppgraderas. Intern slangdragning krånglar till det alldeles för mycket.

Precis, mycket bättre med slangen utanpå däcket så man kan byta den enkelt när den går sönder !

Ungefär som engelsmännen som har vattenledningarna på utsidan av husen så det är enkelt att byta när det fryser..

Mmm, alla cyklar utom de med intern slangdragning har bromsslangen fäst på bakdäcket med buntband.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Intern vajerdragning är ju mysigt men intern
> slangdragning tycker jag var ganska korkat. En av
> de fantastiska sakerna med cyklar är enkelheten
> att byta ut de som är trasigt eller ska
> uppgraderas. Intern slangdragning krånglar till
> det alldeles för mycket.

Det beror ju på hur svårt det är att lossa slangarna. Med Formula Speed-Lock så är problemet ur välrden: http://happymtb.org/2011/06/17/forsta-titt-formula-speed-lock-2012/

Fast själv skulle jag aldrig köpa en hoj med intern kabeldragning. Det skall vara enkelt att meka.

Ja, det står ju i artikeln:
"Priserna för Mr Big startar på cirka 16 000 kronor för instegsmodellen Mr Big 2 med Pro-ram och går upp till cirka 30 000 kronor för toppmodellen med WC-ram."

"Dr Z kommer att finnas i flera olika utrustningsnivåer med pris från cirka 17 000 till 30 000 kronor."

Dessutom finns åtminstone Dr Z på rose hemsida:
http://www.rosebikes.se/artikel/rose-dr-z-6-29/aid:524154

Intressanta kommentarer om Beef Cake. Är inte 180mm det nya 160mm? Är detta inte Rose svar på Scott Genius LT? I så fall går den nog rätt bra i skogen. Igge såg inte värst trött ut på senaste turen.
När man tittar på ramvinklar och vikten så ser den helt klart ut som cykeln för allt, dvs stökig skog och bike parks.
Det nyvarande modellerna väger 14 kg, utan pedaler, med X0 komponenter. Det framgår inte av testen om det var X0 eller X9 modellen.
Finns något som talar mot att den ersätter cyklar som Giant Faith och Scott Voltage FR?

Robert skrev:
> Intressanta kommentarer om Beef Cake. Är inte
> 180mm det nya 160mm? Är detta inte Rose svar på
> Scott Genius LT? I så fall går den nog rätt bra
> i skogen. Igge såg inte värst trött ut på
> senaste turen.
> När man tittar på ramvinklar och vikten så ser
> den helt klart ut som cykeln för allt, dvs
> stökig skog och bike parks.
> Det nyvarande modellerna väger 14 kg, utan
> pedaler, med X0 komponenter. Det framgår inte av
> testen om det var X0 eller X9 modellen.
> Finns något som talar mot att den ersätter
> cyklar som Giant Faith och Scott Voltage FR?

Huruvida 180 är det nya 160 mm får vi vara pragmatiskt inställda till. Det beror mer på de individuella cyklarna - och personliga preferenser. En del gillar mer slaglängd och att sitta och köra stridsvagn över det mesta, andra gillar mer finess och att behöva välja lite mer linjer. Inget är rätt eller fel, alla ska ju köra det de helst vill! Det är också därför vi ser allt från helstelt till 180 mm i skogen numera..

Visst kan Beef Cake fungera bra i skogen för den som vill köra 180 där, vikten är definitivt låg nog. Men jag skulle vilja sätta en liten slant på att Uncle Jimbo (160) eller Granite Chief (150) är snabbare på 95% av sträckan för de allra flesta. Vad som är roligast är dock helt individuellt så klart.

Klart är i alla fall att Beef Cake absolut inte skulle göra bort sig i våra svenska bike parks!

Modellen vi testade var Hammerschmidt-utrustad så vikten var något högre än en X0-modell. Ang Faith och Voltage FR så är det väl så att dessa lite mer överbyggda cyklar har en stor fördel - hållbarhet. Så Beef Cake med X0 är med all säkerhet inte vad våra liftanläggningar kommer köpa in som hyrcyklar.

Senast ändrad:
mafakka skrev:
> Vad tycker ni om Granite Chief? Är det en värdig
> utmanare till Canyon Nerve AM?

Ja det tycker jag definitivt. GC är en väldigt kompetent och trevlig cykel med låg vikt, bra dämpning bak och bra specar. Jag kör för övrigt på en Granite Chief 4 XT 2011 i den här videon (det är jag i fångvaktartröjan) och tycker inte cykeln gör bort sig när man utmanar den över vad den egentligen är tänkt för.

Till 2012 skulle jag rekommendera att gå upp på modellerna som har Fox RP23-bakdämparen, den är betydligt vassare än Monarchen på den/de billigaste.

Senast ändrad:
Westman skrev:

> Klart är i alla fall att Beef Cake absolut inte
> skulle göra bort sig i våra svenska bike parks!
>
> Modellen vi testade var Hammerschmidt-utrustad så
> vikten var något högre än en X0-modell. Ang
> Faith och Voltage FR så är det väl så att
> dessa lite mer överbyggda cyklar har en stor
> fördel - hållbarhet. Så Beef Cake med X0 är
> med all säkerhet inte vad våra liftanläggningar
> kommer köpa in som hyrcyklar.

Det var mest att jag fick frågan från en grabb som både ville ha DH och skogscykel som första cykel
Jag blev lite mer positiv till cykeltypen när jag såg Igge trycka ner sin Genius till 140mm fram och fick då en trevlig XC-cykel med mycket låg BB. Dock med lite mer barlast.
Och vad det gäller X0 i bikeparks så det ju inte helt ovanligt bland weight weenies.

Hur är storleken på GC jämfört med t ex Canyon Nerve AM?

Jag får rekommendationen medium för GC på Roses hemsida medans jag får small på Canyons, därför blir jag lite fundersam på storleken man får ut från kalkylatorn på Roses hemsida.

Edit: sa jag att artikeln var mycket bra och läsvärd dessutom?

Senast ändrad:
Robert skrev:
> Westman skrev:
>
> > Klart är i alla fall att Beef Cake absolut
> inte
> > skulle göra bort sig i våra svenska bike
> parks!
> >
> > Modellen vi testade var Hammerschmidt-utrustad
> så
> > vikten var något högre än en X0-modell. Ang
> > Faith och Voltage FR så är det väl så att
> > dessa lite mer överbyggda cyklar har en stor
> > fördel - hållbarhet. Så Beef Cake med X0 är
> > med all säkerhet inte vad våra
> liftanläggningar
> > kommer köpa in som hyrcyklar.
>
> Det var mest att jag fick frågan från en grabb
> som både ville ha DH och skogscykel som första
> cykel
> Jag blev lite mer positiv till cykeltypen när jag
> såg Igge trycka ner sin Genius till 140mm fram
> och fick då en trevlig XC-cykel med mycket låg
> BB. Dock med lite mer barlast.

Absolut! De flesta modellerna av Beef Cake är utrustade med Talas och kan alltså sänkas i nosen. Det blir kanske inte en optimal skogshoj, men definitivt en som funkar. Kompromissen blir då viktad mer åt bike park-hållet, jämfört med en AM-cykel som också ska gå i liftmiljö.

> Och vad det gäller X0 i bikeparks så det ju inte
> helt ovanligt bland weight weenies.

Absolut, grejerna tål det - det är nog mer en ekonomisk fråga som hindrar fler från att köra lättviktsgrejer inom FR/DH. Bakväxlar har tyvärr liksom en tendens att vara förbrukningsvara för många.

Jerry skrev:
> Hur är storleken på GC jämfört med t ex Canyon
> Nerve AM?
>
> Jag får rekommendationen medium för GC på Roses
> hemsida medans jag får small på Canyons,
> därför blir jag lite fundersam på storleken man
> får ut från kalkylatorn på Roses hemsida.

Jag upplever Roses storlekar som ganska typiskt mellanstora. Har iofs enbart provat Medium och Large men dessa anser jag ligga ganska mitt i fåran. Vad du kan göra är att kontakta Rose sverige i Rose-tråden och fråga vad de tror ang storlek.

Glöm inte att du kan custom-speca styrstamslängd i konfiguratorn om du beställer. Det gör ju att du kan satsa på t ex en Medium med lite kortare styrstam om du är osäker. Med bonuseffekten att cykeln blir roligare utför! GCn jag kör i videon har 70-stam vilket jag tycker är en bra kompromiss mellan rolig utför och fortfarande kompetent uppför.
>
> Edit: sa jag att artikeln var mycket bra och
> läsvärd dessutom?

Tack! =)

rikard skrev:
> skall jag tolka artikeln som att rohloff nu finns
> som x12?

Såvida inte Rose har fått tag i ngn adapter - så antar vi det. De hade dock inga Rohloff-utrustade cyklar på plats så vi såg det inte med egna ögon.

Tillbaka
Topp