[Artikel] Falun - Ett cykelmekka?

Westman

Aktiv medlem
3.-Skuggarvet-448x297.jpg

Falun är staden med Sveriges enda inomhusvelodrom – men vad finns utanför väggarna på arenan? HappyMTBs utsände har cyklat i Dalarnas residensstad i sommar och undersökt möjligheterna för det mesta i cykelväg; från landsväg och stigcykling till dirt, ramp och downhill.

Läs mer: http://happymtb.org/2011/09/23/falun-ett-cykelmekka/

Senast ändrad:
Mycket bra artikel! Kan inte annat än hålla med, Dock har jag bara provat stigarna vid lugnet, men vilka stigar! Falugänget gör ett jättebra jobb där! De två dirtbanorna verkar finfina, det blir nog ett besök snart.
//micke

Arbetet med anlagda stigar är en förebild för övriga Sverige. Det finns iof på andra ställen men då inriktade på svetto-XC, jag tänker då på spåret här i Göteborg.

Lagligt anlagda rekreations-XC/AM genom vackra landskap är framtiden i storstan.

Bra jobbat Falun!

Jaha, tydligen är det i falun man ska bo? Det där planerade besöket där uppe måste bli av i alla fall!

Bra artikel!

Är man lagd åt dirthållet kan man nästan tycka att hela dalarna är ett mecka: Borlänge, Djurås och Säter ligger ju på ett stenkast från Falun och har varsin dirt.

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> +1
>
> Synd det ligger så långt bort! ;)

Bah, jag har släpat betydligt gnälligare cyklister än dig från Ludvika till Falun så om de kan köra 45 minuter så vet jag att du kan ;).

//Kristin

carl-pedal skrev:
> Bra artikel!
>
> Är man lagd åt dirthållet kan man nästan tycka
> att hela dalarna är ett mecka: Borlänge, Djurås
> och Säter ligger ju på ett stenkast från Falun
> och har varsin dirt.

Insjön har också en dirt! Och sen är Vansbros 4X-bana värd ett besök också om man vill ge sig ut på roadtrip i Dalarna.

Det finns även en inomhus BMX-bana i Falun vid velodromen som nyttjades för sista deltävlingen i svenska 4X-cupen nu i helgen. Denna var inte i så bra skick när artikeln författades, men nu är den verkligen jättefin! Banan är primärt till för cykelgymnasiet och jag vet faktiskt inte hur tillgången för allmänheten kommer att se ut i höst/vinter.

//Kristin

Får utforska ännu mera när jag åker "hem" till föräldrarna nästa gång. Det finns ett myller av olika roliga stigar uppe på lugnetområdet. Även ute i Hosjö finns det ett antal trevliga stigar.

mats412 skrev:
> Det finns iof på andra ställen
> men då inriktade på svetto-XC, jag tänker då
> på spåret här i Göteborg.

Vilket spår?

Var kommentarsstormen efter förra artikeln en sån urladdning? Idel glada tillrop som kommentarer till den här! Eller har det varit fint väder i hela Sverige idag? (-:

xdr skrev:
> Det finns ett myller
> av olika roliga stigar uppe på lugnetområdet.
> Även ute i Hosjö finns det ett antal trevliga
> stigar.

Nämen hallå, vart finns de trevliga stigarna i hosjö? Jag har väl hittat en del men dom går ju bara till & från lugnet...
Annars är ju hela gamla militärområdet, eller ja, allt norr om riksvägen proppat med roliga stigar, rottneby brukar jag/vi samlas ibland för en lagom gubbsväng som avslutas med ett glas gyllene belöningsvätska på slussen( sämre kan man ha det..). Stångtjärn och upp till källslätten har det också blivit några gånger i sommar, och några överj@vliga backar på jungfruberget.
Men några roliga stigar i det jag kallar hosjö har jag inte hittat än...

jomper skrev:
> Var kommentarsstormen efter förra artikeln en
> sån urladdning? Idel glada tillrop som
> kommentarer till den här! Eller har det varit
> fint väder i hela Sverige idag? (-:

Ett gammalt elakt bergtroll bor i berget härintill, förbi hans dörr gå barnen så tyst och still.....

jomper skrev:

Får försöka:

Men vaddå, i Falun åker man ju skidor!

jomper skrev:

Ja, alltså, jag tyckte att jag hade med massor av saker som brukar orsaka hätska debatter på Happy, typ religion, bilder på tjejer med cyklar, män med rakade ben och män med orakade ben. Lite fler dissar hade jag allt förväntat mig.

Hasse#7 skrev:
> Bra artikel, bra skriven och fina bilder. Väldigt
> informativ och inbjudande. Tack!

Tack själv! :)

//Kristin

Lillskeden skrev:
> Det var alldeles för positivt, har inte e. lärt
> dig att cykling är av ondo?

Har ju till och med inkluderat honom för att öka känslan av misär men det hjälpte uppenbarligen inte.

//Kristin

Se där! Inget ont som inte har något gott med sig. Du får se till att skada dig mer nästa säsong så du får tid att skriva fler trevliga artiklar. Fast helst efter att vi kört torsdagscykling i Falun.

Kan bara hålla med. Grabben min går på YA elit så man försöker hälsa på han så mycket man kan. Inte alla som har en bra ursäkt o få komma iväg o cykla på härliga stigar.Och sen den stora satsningen på velon Ska snart upp o rulla lite igen på banan, om Johan vågar släppa lös mig där. Sist ja körde så bröt ja lårbenet,aj som satan gjorde det ;(
Ha de //Per

Hmmm...Törnbergs stig borde ju vara värd att nämnas...
Sen finns det massor med stigar på Jungfruberget, gamla I13 området och runt Stångtjärn..

Man får nog se denna artikel som ett litet axplock om man vill cykla i skogen.
;-)

Finns många roliga ställen här men hoppas verkligen att Romme Alpin kan sätta igång med lite dh och xc snart, det skulle kunna bli riktigt bra där.

Anders_SOL skrev:
> Hmmm...Törnbergs stig borde ju vara värd att
> nämnas...
> Sen finns det massor med stigar på Jungfruberget,
> gamla I13 området och runt Stångtjärn..
>
> Man får nog se denna artikel som ett litet
> axplock om man vill cykla i skogen.
> ;-)

Visst är det så! Tror att cykling i Falun med omnejd lätt skulle kunna fylla en hel (en)cyklopedi.

//Kristin

Härlig artikel!

Notera dock att Velodromens nya hemsida är http://www.velodromen.se vi är vad vi heter ;)
OCH så har Velodromen öppet året om, under sommaren/lågsäsong så kommer vi minst ha 2st pass i veckan schemalagt.
En notis är att Vi på Velodromen jobbar speciellt hårt för att alla ungdomar ska kunna få en bra start i deras cykelliv och erbjuder därför bra priser. Vi kommer även att ha flera läger för just ungdomar.

Passa på att besöka Falun nästa helg då vi har Premiären i CX-cupen på lördagen och även första kursen på Velodromen för säsongen!

> Anders_SOL skrev:
> --------------------------------------------------

> >
> > Man får nog se denna artikel som ett litet
> > axplock om man vill cykla i skogen.
> > ;-)

Ett välplockat axplock - bra artikel Kristin!
/Per

Bra öde på Lugnet i MTB-spåren också. Rätt blött på sina ställen men kul utför och många mjölksyre partier på 15km spåret.

6181598914_59f69f3376.jpg

Skoj!

Såg ut att finnas möjlighet till fler olika stigar i skogen också.

Senast ändrad:
Jerry skrev:
> Var kan man hyra stuga som ligger lämpligt i
> förhållande till Lugnet?

..eller Främby Udde valde vi när Lugnets camping var fullbokat. Det visade sig vara ett bra öde och vi trivdes bland fina stugor och hygglig personal.

Jerry skrev:
> Bra artikel!
> Var kan man hyra stuga som ligger lämpligt i
> förhållande till Lugnet?

Som Öijer sa, Lugnets Camping & Stugby har helt ok stugor 100 meter från spår, cykeltvätt mm.
http://www.lugnetscamping.se

Scandic Lugnet ligger knappt 400 meter från spåren.

Främby Udde är ett trevligt alternativ nere vid sjön, men en bit bort.

Falu Fängelse http://www.falufangelse.se/ erbjuder vandrarhemsboende, fem min från Lugnet.

Bland annat.

/Per

Ser fint ut, Falun. Om ni vill fortsätta på temat religion, efter cyklande präst och cykelmekka så har vi ju i Göteborg ett trevligt ställe som heter Paradiset. Öppet mål för nästa artikel? ;-)

/Leo

Globalistic skrev:
> Det finns många Raggare i Falun...

Don't mention it, jag kommer fortfarande ihåg när jag blev jagad av en raggarbil modell större och ett gäng raggare modell argare. Det här inträffade när jag var ung punkare och spelade turbonegro - Raggare is a bunch (of motherfuckers) skithögt under cruisingen.

Tillbaka
Topp