Blinkmonglon+ANNAT! - Jag får spatt, hur få dem att sluta?

glitch

Aktiv medlem
Igår på väg till tisdagsturen höll jag på att drabbas av ett seriöst "Falling Down"-anfall.
På cykelbanan på Skeppsbron där det är trångt som det är, hamnade jag bakom en cyklande julgran.
Jag är helt för att man använder rikligt med reflexer och belysning så det klämmer inte skon, men om julgransfan har den dåliga smaken att blinka värre än ett lågstadiedisco rinner bägaren snabbt över. Snubben hade satt vita och röda lampor om vartannet över hela sig själv och sina kläder.
Jag som inte är epileptiker var nära på att svälja min egna. Stört omöjligt att se vad som händer runt omkring i trafiken för allt blink och mörkerseendet ska vi inte prata om.

Lyckligtvis skiljdes våra vägar längre fram men under hela resterande färden mot HBB funderade jag på hur man på ett vänligt sätt kan förklara för dessa blink-fantaster att det där bara är rent ofog och förstör mer än det tillför.

Ska man säga "Vad är det som har hänt, för du är väl ett utryckningsfordon som du blinkar?"
eller cykla fram och vid varje rödljus gå fram och stänga av en av deras lampor i taget? Är det ens lönt att försöka förklara hur irriterande det där blinkandet är för cyklister, bilister och andra medtrafikanter?

Senast ändrad:
Satsa på att läxa upp dom som kör med rött ljus framåt istället dom är livsfarliga. Dom andra är bara irriterande.

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Satsa på att läxa upp dom som kör med rött
> ljus framåt istället dom är livsfarliga. Dom
> andra är bara irriterande.

Tro mig, han hade några röda framåt också.

garpa skrev:
> Du kan skriva en tråd på happy om det och sen
> bli uppläxad av fredrikw! =)

Hahah klockrent! Han kommer väl in här när som helst :)

Garpas tips är nog bäst.

Men det finns nog inget att göra, det blir svårt att helt på egen hand lyckas backa mentalvårdsreformen?

jag kan ta fredriks roll, vi är nästan lika bortsett från att jag har skägg och mördar djur.

Fy! Alla som cyklar är våra vänner!

(Fast jag håller med dig. Jag får något mordiskt i tankarna när jag möter discocyklisterna.)

Köp en sån här http://troutie.com/Products/Detail/Darkness-Dominator och dra på boost-läget, vinklat aningen uppåt när du får möte med ett blinkmongo.

Blir de snea kan du ju alltid tala med dem om deras resp. din belysnings laglighet...

EDIT: Snabbläste och missade att det var blinkning bakåt som störde också. Då kan jag tipsa om att ljustuta med ovan länkade lampa. Det funkar finfint det med, åtminstone blir de flesta skraja och flöttar på saj...

Senast ändrad:
glitch skrev:
> svälja min egna. Stört omöjligt att se vad som
> händer runt omkring i trafiken för allt blink
> och mörkerseendet ska vi inte prata om.

Hade du lyse själv? I sånt fall kan jag ju meddelat att nåt mörkerseende hade du inte då. De var ju ljust (av ditt eget lyse tillochmed).

;-)

Stalle

Visserligen ett problem men ett försumbart sådant.

Större problem är ofta rödljuskörning, körning på fel sida, brist på tecken och tydlighet, avsaknad av ljus mm.

Enklast är nog att snällt be dem dem stänga av blinkandet, lägg till att du hört att olycksrisken ökar om man kör runt med blinkande ljus då avståndsbedömningen försvåras (ingen aning om det är sant men kan fungera för att skrämma folk), samt att snuten kan ge en böter för att man inte kör med korrekt typ av belysning.
Andra alternativ är örfilar och spottloskor men det känns så otrevligt.

Det är väl bara att försöka hojta till. Om tillräckligt många gnäller så kan man ju hoppas att dom tröttnar och stänger av blinket till slut.
Skall vi enas om att vi vrålar BLINKMONGO till alla blinkmongon vi möter? ;)

garpa skrev:
> Du kan skriva en tråd på happy om det och sen bli uppläxad av fredrikw! =)

Och då blir du inte den första att bli det, uppläxad;)

JMT skrev:
> lägg till att du hört att ... snuten kan ge en böter för att man inte kör med korrekt typ av
> belysning.

Det argumentet biter nog inte med tanke på hur många kör helt utan belysning. Dessutom prioriterar nog polisen inte att bötfälla någon som åtminstone har någon form av belysning även fast det är blink.

Vet inte, men hellre fulblinkande än död liksom (även om det finns gränser - för blinkandet alltså)

Lingon skrev:
> Skall vi enas om att vi vrålar BIGMOLLO till
> alla blinkmongon vi möter? ;)

Jag ser inte riktig hur det löser problemet.

Åk fram och prata lite snällt med personen i fråga vid nästa rödlyse. Du kan åtminstone använda lag-argumentet.

Som jag förstått det får man inte ha rött ljus framåt samt vitt/gult ljus bakåt. Dessutom får framlyset inte blinka.

glitch skrev:
> Igår på väg till tisdagsturen höll jag på att
> drabbas av ett seriöst "Falling Down"-anfall.

+1
Jag höll på att avsiktligt frontalkrocka med ett av alla blinkmongon jag mötte mellan Alvik och Fridhemsplan igår.
Det enda jag ser hos folk med starka blinkande lampor är: "Jag, jag, jag, jag, jag, jag!" eftersom de uppenbarligen skiter i hur det drabbar mötande trafik.
Jag är nog inte mentalt stabil nog för att cykelpendla för tillfället. Jag måste nog gå till mitt "Happy place".

Gör en EMP-app om du har en smartphone och mörda all elektronik du kommer i närheten. Extra skoj om det är en el-cykel du ska kränka oxo! =D

Tittade på James Cracknells utmaningar igår (det avsnittet när han korsade USA)
Han hade en baklampa (som blinkade) men fick en tätt förbipasserandes långtradares backspegel i bakhuvudet och skadade sig ordentligt. Han var helt borta i flera veckor på av smällen.
Får jag välja mellan att synas ordentligt i trafiken (och irritera medtrafikanter) jämfört mot att ha mindre irriterande lampor (för att inte störa medtrafikanterna), så är nog mitt val lätt!
Det är ju som alla andra ljuskällor när man är ute i trafiken, man ska ju inte titta mot ljuset då är det ju klart att man blir bländad. Kör man bil så kollar man ju inte in i den mötandes lampor eller hur?!

Svårt att ignorera blinkande lampor i mörker då hjärnan inte kan följa dom utan det sker något "nytt" hela tiden som drar till sig uppmärksamheten vid varje blinkning.

access skrev:
> Svårt att ignorera blinkande lampor i mörker då
> hjärnan inte kan följa dom utan det sker något
> "nytt" hela tiden som drar till sig
> uppmärksamheten vid varje blinkning.

Hmmmmmmm..........reagerar du som en guldfisk??
Aha! en lampa.....Aha! en lampa....Aha! en lampa......Aha! en lampa.....................

Scorpionen skrev:
> access skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Svårt att ignorera blinkande lampor i mörker
> då
> > hjärnan inte kan följa dom utan det sker
> något
> > "nytt" hela tiden som drar till sig
> > uppmärksamheten vid varje blinkning.
>
>
> Hmmmmmmm..........reagerar du som en guldfisk??
> Aha! en lampa.....Aha! en lampa....Aha! en
> lampa......Aha! en lampa.....................

Ja det är faktiskt precis så ögonen reagerar. De tittar åt det håll som blinkar vilket är blinkmongonas argument för blinkandet. Blinkar jag tillräckligt jävla mycket kommer man ju att se mig.
Problemet är att blinkmongot inte fattar att det dels gör det svårare att avgöra hur fort blinkmongot rör sig samt att det stjäl uppmärksamhet från andra saker i trafiken vilket är nog så farligt. På en cykelbana eller väg där det är trångt behöver jag både som cyklist och bilist ha koll på många saker runt omkring mig. Ett fast sken kan jag lättare behålla i ögonvrån en ett jävla miffo som blinkar runt värre än en LSD-trip gone wrong.

Kanske dags att kör Tilles variant och helt enkelt bara köra rätt in i idoterna så kanske de lär sig en läga?

Kung Stalle skrev:
> Hade du lyse själv? I sånt fall kan jag ju
> meddelat att nåt mörkerseende hade du inte då.
> De var ju ljust (av ditt eget lyse tillochmed).
>
> ;-)
>
Stalle, jag brukar inte rikta min cykellampa rätt in i mina ögon utan den lyser snett nedåt en bit framför mig. Detta medför att jag i allra högsta grad får ett visst mörkerseende i och med att jag inte direkt stirrar in i ljuset. Det mörkerseendet ryker dock rätt fort när discobiker kommer farandes.

Jag fattar seriöst inte grejen? Vill man synas kan man väl bara ha en reflexväst på sig och en vanlig framlampa och en vanlig baklampa? Varför i helskotta vill man åka runt och blinka det finns ju inget bra med det som inte t.ex. en reflexväst löser och det är tom. estetiskt mer tilltalande än en Haglöfs Tight rygga draperad med julbelysning.

Har man så dålig självkontroll att man inte kan låta bli att titta in i en blinkande lampa så kanske man skall hålla sig till spinning. Därmed inte sagt att det inte är sjukt irriterande.

Tille skrev:
> Min brist på självkontroll märks väl rätt
> tydligt på det här forumet.

Ja. Ett annat stort problem är att du tycks ha på tok för mycket självdistans för det här forumet.

Men du har ju inget mörkerseende när det är ljust ju!

Om du skall få mörkerseende (som tar mellan 15min och 45min att slå fullt) så är det tvunget att vara näst intill mörkt (har för mig att det är 0.0032 lumen/m2). Befinner du dig i stadsmiljö med om så lite ströljus från bilar, gatlyktor, din egen lampa osv så har du inget mörkerseende.

Annars är ju julgranar inte så kul!

Stalle

rikard skrev:
> Har man så dålig självkontroll att man inte kan
> låta bli att titta in i en blinkande lampa så
> kanske man skall hålla sig till spinning. Därmed
> inte sagt att det inte är sjukt irriterande.

Jag mötte vad jag antar var en blinkande P7-lampa på cykelbanan förra veckan. Jag blev bländad även fast jag inte tittade rakt in i den. Fast just i det här fallet var det inte blinkandet som var problemet utan styrkan på lampan.

Ett litet tips som jag har testat utan framgång är att skruva upp min egen monsterlampa på fulleffekt och rikta upp den från marken när jag blir bländad. Hittills har mottrafikanten aldrig bländat av, men de kanske tänker till efter att chocken lagt sig och jag har passerat. Min 900lm-lampa kan fulleffekts-blinka vilket förmodligen inte är ett dugg kul att mötas av.

Tille skrev:
> Min brist på självkontroll märks väl rätt
> tydligt på det här forumet.

Det är väl rätt sunt egentligen. Hellre tappa självkontrollen på ett forum än "out there":)

Tycker själv dessa julgranar är fasligt irriterande. Förbjud skiten. Det har diskuterats förr och vissa tycker det är bra men jag anser inte att det tillför trafiksäkerheten något. Avståndsbedömningen blir rätt kass också på någon som har blink på.

På tal om irriterande lysen så råkade jag igår ut för en cyklist med en betydligt starkare lampa än min som la sig på rulle bakom mig. Effekten blev att det blev jätteljust överallt utom precis där jag ville ha lyset, dvs rakt framför mig, så jag blev tvungen att sakta ner. Till slut fattade han vinken tror jag för han körde om mig. Eller så tyckte han bara att det började gå för långsamt.

Appropå irriterande blinkidoter, av någon underlig anledning till största del Volvos, dessa vidriga nya LED-baklampor på bilar som flimmrar och stör något så förbannat när man kör mörkerkörning!

Tydligen verkar de flesta inte märka av eller störas av det men vi som märker det blir grymt distraherade! Ärligt talat kan jag inte fatta att det är lagligt att ha så låg frekvens på billysen, det finns ju teknik som fixar detta!

Jag frågade en vän som jobbar på Volvos utv.avdelning ang. detta.
Han sa att den elektronik som de använder inte klarar t.ex. PWM, utan endast kan "dimra" mha att snabbt blinka dioden.

Kass ja. Jag håller med. Ändå har jag en sådan Volvo.

larsan skrev:
> Jag frågade en vän som jobbar på Volvos
> utv.avdelning ang. detta.
> Han sa att den elektronik som de använder inte
> klarar t.ex. PWM, utan endast kan "dimra" mha att
> snabbt blinka dioden.
>
> Kass ja. Jag håller med. Ändå har jag en sådan
> Volvo.

Men är inte PWM ett sätt att just "dimra" LED:ar?

42Hz skrev:
> Appropå irriterande blinkidoter, av någon
> underlig anledning till största del Volvos, dessa
> vidriga nya LED-baklampor på bilar som flimmrar
> och stör något så förbannat när man kör
> mörkerkörning!
>

Hur var det nu någon sa, om du inte kan låta bli att titta in i det blinkande ljuset så har du inget att göra på vägen ;-)

Mer seriöst har jag faktiskt inte alls tänkt på att bakljus-LED:arna skulle blinka på Volvobilarna. Tvärtom tycker jag de brukar ha en väldigt skarp och fin ljusbild?

Tillbaka
Topp