[Artikel] Hellas Off Road – storyn om ett filmprojekt

Westman

Aktiv medlem
DanielBuckard_730-448x262.jpg

Många av er har säkert sett teasern till filmen Hellas Off Road, helt och hållet inspelad i terrängen runt Stockholm. Nu kan vi stolt visa hela filmen här på HappyMTB! Vi har också tagit oss en pratstund med Daniel på RedFilm, skaparna av filmen. Det blev ett samtal om visioner, cykling och…tja, film.

Läs mer: http://happymtb.org/2011/11/26/hellas-off-road-storyn-om-ett-filmprojekt/

Senast ändrad:
Vackert bildspråk och härligt ljus, men om man ska utdela lite konstruktiv kritik skulle jag gärna se lite mindre slowmo, det känns lite som att hela filmen är ett intro ibland.

Cyklisterna verkar riktigt duktiga, men det framgår lite dåligt i filmen tycker jag. Det är sällan man ser både stigen och hela cyklisten i bild, vilket gör det svårare iaf för mig som cyklist att leva mig in i filmen och känna hur det skulle vara att cykla där själv. Vissa av stuntsen (typ när han cyklar på stocken eller hoppar över bäcken i slutet till exempel) hade sett rätt mycket häftigare ut ut andra vinklar, imho.

Jag gillade filmen med Beo och Cruxet mycket mer, mer cykelglädje och busrejs-känsla när de håller på att köra om varandra hela tiden, mindre slowmo och känns mer spontant.

Nu ser det här väldigt neggigt ut kanske, så jag ska tillägga att jag ändå uppskattade både filmen i sig och trenden med mer AM-film i allmänhet.

Riktigt bra film överlag, jag njöt av att se den!
Men även jag tänkte _erbjuda_ lite konstruktiv kritik. Tyvärr är det lite svårt att lägga nivån på kritiken då jag inte vet nivån på vare sig budget, utrustning, tidspress osv..
* Ljudläggningen med pålagda cykelljud var riktigt bra, de förstärkte upplevelsen. Däremot tycker jag att musiken var helt fel ibland. Vissa musikpassager hade passat bättre till långsamma panoreringar över blommande landskap. Till cykling tycker jag att musiken ska matcha den action som man faktiskt ser.
* Väldigt stort fokus på filmeffekter tyvärr. Man kan väl säga att det känns som att det är dålig balans mellan effekter och en bra story. I början och slutet känns det som att berättelse försökte skapas, som börjar och slutar i cykelaffären. Däremellan flyter allt ihop, miljöbyten, stigar, dag, solnedgång.
* Cyklisten som försvann ett tag i slutet av filmen, vad hände där? (jo, jag förstår att det kanske var han som skadade axeln)

Ser fram emot fler filmer!

Edit: Just ja, skulle även ta upp det där med syftet med hela filmen. Det var lite svårtolkat tycker jag. Produkt/reklam-film? Träna-effekter-film? Inspirera till cykling? Jag tyckte det var svårt att se vad budskapet var..

Senast ändrad:
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Riktigt snygg film men såg mestadels ut som
> XCstigar och inte AM ;)

Det kanske är därför dom sa följande i intervjun: visa teknisk XC-cykling när den är som bäst..

Kul med en så påkostad film i hemmamiljö!

Introfilmen blir jag riktigt riktigt glad av att se, men den får ju såklart extra draghjälp om man känner cyklisterna...

Johan A skrev:
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Riktigt snygg film men såg mestadels ut som
> > XCstigar och inte AM ;)
>
> Det kanske är därför dom sa följande i
> intervjun: visa teknisk XC-cykling när den är
> som bäst..

Det syns inte om fredrikw får som han vill och happy läggs ner :p

lundatok skrev:
> Skojsigt!
>
> En svensk bra film och vips är hela Happy
> oscarjury.

Ja de känns kul att så många verkar kunna då mycket om film.
Om budskapet var svårtolkat kan jag bara säga att det var grymt kul att göra filmen och daniel ska ha creds på allt han gjort!

Proffsigt. Snyggt filmat, bra cyklat och kul idé.
Men jag gillade också provfilmen bättre. Jag kom på mig själv med att spola fram då och då när det kom nya närbilder i slowmotion. Men vad tusan - kul hursomhelst att sånt här görs i Sverige! Nästa film kommer bli grym.

hagdahl skrev:
> Men vad tusan
> - kul hursomhelst att sånt här görs i Sverige!
> Nästa film kommer bli grym.

Håller med.

Snyggt filmad och duktiga cyklister. Tyvärr pallade jag inte se klart filmen, efter några minuter började jag hoppas framåt i hopp om högre tempo men jag tycker att alla slow motion förstörde resultatet. Trist att vara negativ till cykelfilm som jag egentligen gillar.

Kalasbra! Har ju redan kommit en del påpekanden och kritik, så jag väljer att fokusera på det positiva: fantastiskt fina actionbilder och underbar cykling! Gillar verkligen den suggestiva drömlika stämningen i filmen. Måste också säga att jag tycker det är grymt kul att det filmas lite teknisk stigcykling/AM som omväxling till all pyjamasracingporr man är van vid.

Så länge kritiken är konstruktiv ser jag inte riktigt vad problemet är. Även de som har haft åsikter har ju också tyckt det varit en bra film och sagt detta.

Hackade för mig med men trodde det var för att jag batch-konverterade RAW-bilder samtidigt...

Snyggt! Imponerad av hela projektet, jag vet ju hur lång tid det tar att spela in en scen på några sekunder, så jag kan tro att det ligger en del tid bakom. Kul att någon vågar göra en sån här satsning, Daniel på Redfilm är grymt duktig på det han gör.

Men jag tycker också att provfilmen var lite bättre ;)

fredrikw skrev:
> nu är det min tur.
>
> +1 på hela marrans inlägg.

Bäst att vi förevigar detta med en citering.

+1 till på marran. Det är som marran skrev jäkligt svårt att leva sig in i filmen när man inte ser var cyklisterna kör och vilka utmaningar dom ställs inför. Det blir bara en vacker skog med färglada tröjor som åker runt. Häftigt på sitt sätt men vart tog cyklingen vägen?

Många snygga kameravinklar och delvis riktigt snyggt filmat men tyvärr alldeles för rörigt klippt.

För mycket hopp mellan snabbare actionklipp och långsamma slow motionklipp som dessutom inte är sammanhängande. Musiken sänkte filmen något så otroligt för mig. Inte nödvändigtvis musiken i sig utan användat av den. Passade inte alls ihop med filmen och den rörde till det ännu mer.

Sen har jag svårt att fatta alla stå-upp-och-spurta-allt-vad-du-har-på-lättåkta-"grusstigar"-klippen... Det är varken Hellas eller MTB för mig...

För mig blev detta tyvärr en besvikelse. Tekniken och kunskapen om hur man använder den finns ju uppenbarligen då det hela som sagt var är riktigt snyggt gjort men det viktigaste för mig, den där känslan som gör att det bara pirrar till i hela kroppen när man ser filmen, och man bara vill ut och cykla själv, saknas helt och förstörs tyvärr av den röriga klippningen tillsammans med det ännu rörigare musikvalet.

Tumme upp för ett otroligt ambitiöst projekt och kul med svensk cykelfilm men tyvärr räcker det inte för mig.

Pepp! Mäktigt och modigt att köra ett sånt här projekt. Riktigt cool att se hellas-stigar genom RED-ögon och helikopterperspektiv. Man anar att det ligger en hel del rigg-svett bakom många sektioner.

Höjdpunkterna för mig var "racing-partierna" på ängsstigar/öppen skog (grymma kameraåkningar) i snabb kombo med roots/rocks och så de slo-mos där man ser cyklarna jobba hårt. Också bra känsla i hjälm-susar-genom-löv- och armbåge-swooshar-trädstam-bilderna, väldigt mycket hellasromantik. Sedan vill man ju se mer av äkta cykling och moves/teknik som John i brant/lös nedförsbacke eller på trial-stock. Sammanhängande äkta partier som visar på verkliga krux och partier borde också gå att få ihop.

Inför nästa gång vore det fint med mer fart, mer overtakes och så vill man ju ha en helikopter som följer ett tight busrace på en snabb stig åtminstone en-två kilometer (FPV FTW)! Gissar att tempot i denna film är något anpassat för att ligga och rulla på en skärm på mässa eller i butik, och för det är det ju klockrent.

Senast ändrad:
Skitbra proddat o filmat, får man inte sug att ta sig till hellas å cykla så är man blind.
Skitfräna effekter när det sladdas och spelas upp i slowmo, det är dock ingen vidare bra publicitet som kan bli lök på laxen och kan resultera i bannlysning i hellas.

Snyggt!

Men +1 på flera av kommentarerna.
Fantastiskt snyggt filmat, men jag saknar tyvärr lite av cykelkänslan och inspirationen från provfilmen.
Kan inte riktigt släppa känslan av att det är en kamerademo man tittar på och inte en cykelfilm.

Det hade dock varit kul att se filmen med tajtare klippning, då det är mycket snyggt material.

Suppersnygg som den är. Konstnärligt och tekniskt jätte bra! Gillar att man blandar in lite skön slowmotion. Lagom av allt. *Applåderar*

Ni andra experter som tror ni är Ingmar Bergman kan gå ut och göra en bättre film om ni vill. Jag ser fram emot resultatet. Lycka till !

-Skogling

Ingemar Bergman skrev:
> Suppersnygg
> Konstnärlig
> tekniskt jätte bra!
> skön slowmotion.
> Lagom av allt.
> *Applåderar*

Ok experten, eftersom du verkar ha koll på allt själv ser jag också fram emot din film.

Jag förstår allvarligt talat inte varför så många har problem med att det kommer konstruktiv kritik från de som kanske inte gillar precis allt med filmen. Måste man tycka allt är bra bara för att det handlar om cykling? Det är ju faktiskt ingen som har sågat filmen, utan snarare kommit med synpunkter utifrån en högst personlig synvinkel. Förstår inte alls problemet. Välkommen till sociala medier liksom.

Jämfört med dig så är jag bara en vanlig idiot Fredrik. Du får ursäkta men jag orkar inte ens argumentera med en som alltid tror han vet bäst om allt och alla.

Jag har "problem" med självutnämnda experter. Jag försöker inte vare en själv. Det får andra vara. Jag tror inte heller att filmskaparen gjorde filmen och visade den på Happy för att lära sig göra film. Faktiskt.

Men jag kan lite om foto men ytterst lite om filmproduktion. Men med den ringa kunskap jag har om filmmakeri så förstår jag att det är otroligt tidskrävande. Speciellt att göra actionfilmer med kameraåkningar mitt ute i bushen...

Nej jag kommer inte göra någon film. Jag är 10.000 gånger bättre på att dammsuga eller hänga tvätt.

God fortsättning !

Men shit vad detta var känsligt då... Jag tycker att det är ok att åsikter oavsett om man är expert eller ej och oavsett om man tycker något är bra eller dåligt, så länge som man är konstruktiv och balanserad i det man säger. Har man problem med detta är det ju oerhört enfaldigt att läsa kommentarer i ett forum.

Länken hit, till den här tråden, från artikeln heter "Kommentera och diskutera på forumet".
Kanske är det en ledtråd att dom faktiskt vill ha lite input?

Avslutningsvis, har du några tips för de som vill göra en egen film?

Generellt så tycker jag att det är viktigt när man håller på med film att inte lyssna alltför mycket på någon som tror sig veta hur allt ska vara. Lita på det du tror på och kör på det fullt ut.

Oj, fetstil, är det som att prata lite högre för att försöka övertyga? Kommer versalerna i nästa inlägg? :)

Nej du Skogling, du vägrar verkligen både läsa och förstå vad jag menar. Min poäng är att man inte behöver vara expert för att kunna ha en åsikt, oavsett om den är positiv eller negativ, varför är det så svårt att acceptera? Du får gärna tycka att man inte får ha åsikter om man inte själv kan göra saker bättre, men då måste det ju gälla både positiva och negativa åsikter, eller?

fredrikw skrev:
> Oj, fetstil, är det som att prata lite högre
> för att försöka övertyga? Kommer versalerna i
> nästa inlägg? :)

Nej, jag skrev med fetstil för att få smaka lite på din beska fredrikw. Ty drygheten är i slutändan ditt allra vassaste vapen. Lite klappa på huvudet liksom...

Senast ändrad:
Aaahh... jag känner ju inte någon i filmen, jag har aldrig cyklat i Hellas, jag bor inte ens i Sverige och nej; jag kommer inte heller att göra en egen film.

Mitt intryck? (Oberoende av om någon bryr sig eller inte). Helt ok film, en del snygga klipp, vinklar och kameraåkningar... ser dessutom ut att vara ganska rolig cykling med vad jag kan se duktiga cykliister.

Ok, men som icke-bekant med området så orkade jag inte se filmen till slut.

Men den var bra, men idag måste cykelfilmer vara sanslöst bra för att jag ska orka se dem till slut. Eller ha en lokal förankring kanske. Vilket den här saknar för mig.

Så ja: filmen är bra, men inte jättebra.

Bergman har talat.

Skogling, jag håller helt med. Tänk på att åsikter är som rövhål, alla har en. ;)

Senast ändrad:
lundatok skrev:
> Skogling, jag håller helt med. Tänk på att
> åsikter är som rövhål, alla har en. ;)

Heter det inte ett rövhål? ;)

Tillbaka
Topp