TSFS 2009:31, Angående lagar och regler.

Det var det konstigaste...

"Fordon får inte vara utrustat med larmanordning."

"Cykel med en maximal sadelhöjd mer än 435 mm och mindre än 635 mm ska ha en färdbroms bestående av fotmanövrerat reglage (fotbroms). Maximal sadelhöjd är avståndet från markytan till den övre delen av sadeln i sitt högsta läge. Detta krav gäller inte fordon som tagits i bruk före den 1 juli 2009."

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var det konstigaste...
>
> "Cykel med en maximal sadelhöjd mer än 435 mm
> och mindre än 635 mm ska ha en färdbroms
> bestående av fotmanövrerat reglage (fotbroms)..."

Tar väl sikte på små barncyklar. Men man undrar varför egentligen... är inte de små mer benägna att sätta ner foten och på så vis göra den påbjudna bromsfunktionen obrukbar?

/H

Hysteriska "barnexperter" som inte kan använda handbroms har uppenbarligen för stort inflytande på svensk lagstiftning.

Håller fullständigt med hobbit och oxr!

Jag pratade med barnsköterskan (+55år) vid 3- eller 4-årskontrollen av min äldsta kille. Han kör en Islabike CNOC 14" utan fotbroms. Sköterkan tyckte det var utmärkt att ha handbroms och var helt oförstående till reglerna. Hon menade att det som händer när barnen blir rädda är att de släpper fötterna från pedalerna och de blir då helt utan bromsmöjligheter, precis som Hobbit skriver. Jag kan se på min kille som modulerar bromsarna perfekt när han är ute och cyklar. Det är en fröjd att se han trampa samtidigt som han bromsar, allt för att kunna cykla långsamt då det är trångt och samtidigt kunna hålla balansen. Så med anektodisk bevisning är det en regel som man med gott samvete kan strunta i.

Jo, jag har samma erfarenhet. Det fick räcka med tre krascher in i en tegelvägg, sen övergavs fotbromsen.

Tillbaka
Topp