Angående Ledare i Aftonbladet "Vi måste prata om cyklisterna"

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

sparhawk

Medlem
Jag har läst många insändare, ledare och artiklar etc som tyvärr använder ett språk som skapar, eller späder på befintligt, cyklisthat som florerar i alltför stor utsträckning. Nu kom ytterligare en sådan ledare och jag var bara tvungen att kommentera...
Gäller denna: https://www.aftonbladet.se/ledare/a/VRvlE4/vi-maste-prata-om-cyklisterna

Nedan vår korta mailväxling.
-------------------------------------------------------------------------------
Hej Pernilla.

Vill börja med att jag inte vill stämplas med "whataboutism".
Jag har det i åtanke och egentligen är enda anledningarna till att jag skriver detta svar på din ledare är att jag stöter på massor av liknande gällande cyklister men ytterst få gällande andra trafikslag. Min erfarenhet från mellan 1.500 och 4.500 mil per år i trafiken (varierat beroende på jobb) är att denna fokusering på vad cyklister gör fel inte står i rimlig proportion till problemet i sig. Detta då i kombination med ett cyklisthat jag stöter på i tex sociala medier. Ett cyklisthat som dessutom verkar växa.

Vänligen,
Peter Johansson

Svar:
Nu är jag less på all denna anti-cyklist andan som florerar på sociala mediar och i traditionell media bland ledarskribenter, artiklar etc.
Om det vore en blandning av liknande inlägg som belyser tex bilister respektive cyklister på ett liknande sätt så skulle jag inte reagera. Nu är det inte så; jag stöter nog på 10 liknande artiklar/ledare etc om cyklister för varje jag stöter på gällande bilister.
Av min erfarenhet från trafiken, där jag rör mig i flera olika roller, så är det inte en representativ beskrivning av läget. Dessutom är konsekvenserna av dåligt beteende ofta mycket större/värre när det gäller bilister jämfört med cyklister (oskyddade trafikanter).

Först och främst: det är fantastiskt att folk cyklar. Fler – i hela världen – behöver ställa bilen och ta sig till och från jobbet utan att bidra till den globala uppvärmningen. Cyklister är miljöhjältar.
-- Ja så kanske det är. Jag skulle personligen inte gå så långt som att kalla dem för hjältar men det är bättre ju fler som väljer cykel istället för bil.

Men kanske är det denna hjältegloria som får cyklister att fara fram i trafiken som om de ägde världen.
-- Allvarligt! I min erfarenhet som cyklist, bilist, motorcyklist, fd yrkestrafikant och gående så är detta inget utbrett problem. De allra flesta sköter sig bra eller i alla fall lika bra som bilister gör. Det gör inte att det är OK att det finns cyklister som beter sig dåligt och ansvarslöst i trafiken men inte isolerat till cyklister.

Manliga spandexryttare som kommer susande runt hörnet och närapå klipper dig på mitten vid övergångsstället.
-- Att uttrycka sig på detta viset så som tex "Manliga spandexryttare" späder bara på det cyklisthat som florerar i dagspress och inom sociala medier.

De har svindyr utrustning och farten i blodet.
-- Hänger delvis ihop med med min kommentar precis ovan angående cyklisthat men vidare; vadå "har svindyr utrustning"? Vad är det som är svindyrt och i förhållande till vad? En bra kvalitetscykel för 15.000 till kanske 40.000 kr (ja finns även cyklar för runt 100.000 kr men inte många) jämfört med en bra kvalitetsbil för 450.000 kr? För mig är det snarare svinbilligt! Billigare i drift och försäkring också. Det känns som att syftet är att elda på folk att reta sig på cyklister.

Cyklister som kryssar in mellan bilarna och tvingar förare att ställa sig på bromsen.
-- Kontrar med bilister som prejar cyklister i diket eller kör om och slår på tvärbroms; med flit. Och nej; detta ursäktar inte cyklisterna men det är många ledare, eller liknande, i media och på sociala medier i samma stil som din men förvånande få om alla bilister som beter sig illa. Vad är det som gör det så illa med att cyklister gör så här? Lite nyansering tack.

Äldre såväl som synskadade beskriver den ljudlösa, blixtsnabba cyklisten som ett av de största hoten i trafiken.
-- Cyklister ska, liksom alla andra trafikslag, visa hänsyn i trafiken men snälla vad är det som är blixtsnabbt? En bil i 50 km/h är det också blixtsnabbt? Nja, sällan man hör blixtsnabbt nämnas när en bil körs i 50 km/h men en cykel i 20 km/h är tydligen det. Vidare har jag upplevt vid ganska många tillfällen att man försöker påkalla uppmärksamhet genom att plinga på klocka och, när ingen respons uppnås, ropa både en och två ggr. Man sänker farten och passerar den gående som blir rädd och tycker man dyker upp 'blixtsnabbt och ljudlöst' och man ser dem gå med hörlurar i öronen. Inte undra på att de blir skrämda när de inte hör vad som händer runtomkring dem. Vad ska man göra åt det? Och än en gång; JA även cyklister ska visa hänsyn i trafiken.

”Fruktansvärt provocerad”
Ambulans- och narkossjuksköterskan Christine Lorne twittrar: “Så fruktansvärt provocerad nu så att jag inte kan få nåt gjort. Var på en cykelolycka och andra cyklister KÖR PÅ AMBULANSPERSONALEN. När vi uppmärksammar dem på olyckan så ba: ‘Men det är cykelbana också’. Alltså hål i huvudet!!!”
I takt med att cyklister tar allt större plats behöver vi se skärpta lagar för de tvåhjulsburna.
-- Ja detta är helt galet och går inte att försvara. Men det hänger inte ihop med att det är en cyklist utan att det är en person utan förnuft och sympati. Detta gäller med största sannolikhet även om personern sätter sig i en bil. Jämför med bilister som passerar olycksplatser i hög fart och riskerar livet på dem som arbetar med att hjälpa och rädda. Men du har rätt i att detta behöver hanteras. Här är det snarare bättre kontroll som behövs tror jag och inte hårdare regler.

Mobilsurfande cyklister en fara
Lorne, som även är gruppledare för C i Nacka, får gärna driva frågan, för än värre blir det när cyklisterna inte ens håller blicken på körbanan. Sedan i februari är det förbjudet att hålla en mobiltelefon i handen medan du kör ett motorfordon. Samtidigt vittnar trafikpolisen i Malmö om hur mobilsurfande cyklister blir en allt större trafikfara. I cykeltäta Nederländerna är numera enbart handsfree tillåtet. Hur kan det inte finnas ett mobilförbud för cyklister?
-- Ja det behövs troligen något liknande även för tex cyklister.

Ja, det här är främst ett storstadsproblem. Det är också i storstäderna det bråkats mest om cykelbanor, i en trafiksituation som redan upplevs som trång och ideligen bromsas av köer.
Hur cyklister beter sig i trafiken riskerar att bli till ett argument för att inte göra plats för dem. Det vore väldigt synd, när de snarare behöver bli fler.
-- OK, men då bör detsamma appliceras även för bilister eller? Nähä, inte det. Som vanligt alltså. Spelar tydligen ingen roll vilka direktiv som gäller och vilka framtidsplaner och regler som sätts. När det satsas på trafiken är det alltid motordriven trafik som prioriteras och blir det konflikt om ytor är det gående och cyklister som får stryka på foten. Vidare så har vi ytterst, ytterst få cykelbanor i detta land. Det vi har mer av är GC-bana, dvs gång och cykelbana där båda trafikslagen blandas på samma yta eller i bästa fall separeras med ett streck på marken. Mycket problem skulle lösas om trafikplanerare tog cyklister som trafikslag på allvar och satsade på denna grupp. Bygga rejäla cykelvägar där cyklisternas behov får styra. Inte som nu när GC-banor har plöstsliga och omarkerade hinder mitt i sin trafikyta såsom stenbumligar, gråsuggor och trafikstolpar. Intressant läsning finns här: https://www.bicycling.se/blogs/kris...ar.htm?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook
Ganska skrämmande hur dålig infrastrukturen för cylister är i jämförelse med hur den ser ut för motortrafiken. Det finns bra exempel på hur man bygger i tex Danmark och Nederländerna.

Vänligen, men bestämt,
Peter (pappa, son, cyklist, bilist och mycket mera)
Hej Peter,
tack för ditt ambitiösa svar. Det finns först och främst ett självklart motstånd mot den utbredda bilismen, som sig bör. https://www.aftonbladet.se/ledare/a/lo7r9/rensa-stockholm-stoppa-bilarna

Men vi måste ändå kunna prata om problemet med cyklisterna. Till exempel behovet av mobilförbud, där vi är överens.
Och cyklister måste börja följa trafikreglerna, vilket undersökningar visar att de inte gör. "80 av 100 cyklister stannar inte för fotgängare" https://www.svd.se/80-av-100-cyklister-stannar-inte-for-fotgangare
Äldre och synskadade ska inte behöva vara livrädda för blixtsnabba cyklister som inte stannar. För cyklister är betydligt tystare än bilar. http://www.corren.se/nyheter/linkoping/cyklisterna-ar-storsta-hotet-om4302988.aspx

Vänligen, men bestämt,
Pernilla Ericson
Hej Pernilla.

Jag är inte emot att man belyser problemen i sig utan det är de föga smickrande superlativen (många stora ord blev det) som eldar på den tråkiga bild många bilister har om cyklister. Det finns flera konstaterade fall där bilister med flit utsatt cyklister för fara men även orsakat olyckor. Det har handlat om bilister som prejat ner i diket, kört in framför och tvärbromsat så cyklisten går i backen. De har ofta inte ens varit ångerfulla och händelserna har hejats på i sociala medier.

Ta upp sakfrågorna men gör det nyanserat. Det finns motstånd mot bilism men bilisthatet ser jag inte på samma sätt som cyklisthatet frodas.

Vi skulle kunna debattera detta fram och tillbaka länge men tror att vi i grund och botten har samsyn om det mesta. Handlar om hur man vinklar det hela men det kanske ligger i ditt uppdrag som ledarskribent.

Väl mött,
Peter

Vad är det som sticker i ögonen på folk när det gäller cyklister?
Jag förstår att man kan reta upp sig på dåligt beteende men det verkar inte riktigt räcka med att påpeka sakfrågorna.
Det ska skrivas "svindyr utrustning", spandexryttare, "som om de ägde världen" etc.

På vilket sätt bidrar det till att förbättra situationen?

Tyvärr tror jag det är en lönlös diskussion man big up för att du orkar.
Svensk populärmedia är driven av rädsla och att kunna utmåla en bov, vare sig det är en cyklist, diktator, utländsk president, "livsfarligt beteende" osv. något måste pekas ut som bov vi ska vara rädda för för att sälja lösnummer och samla klick.

sparhawk sa:
Vad är det som sticker i ögonen på folk när det gäller cyklister?
Jag förstår att man kan reta upp sig på dåligt beteende men det verkar inte riktigt räcka med att påpeka sakfrågorna.
Det ska skrivas "svindyr utrustning", spandexryttare, "som om de ägde världen" etc.

På vilket sätt bidrar det till att förbättra situationen?

Avundsjuka. Folk sitter fast i köer med sina dyra bilar och känner blodtrycket stiga, diabetesen kommer krypande, magen växer och hjärnan ruttnar långsamt av syrebrist. I det läget är det lätt att hata de som snabbt och smidigt tar sig fram

Inte otippat om det är så att det inte publicerats någon annan nyanserad cykelkrönika än den i expressen någon gång de senaste fyra åren.

Situationen kan också beskrivas som nedan.

Vi måste prata om bilisterna

Laglöst på fyra hjul – dags för skärpning

Först och främst: det är fantastiskt att folk kör bil.
Fler – i hela världen – behöver ställa cykeln och ta sig till och från jobbet
i moderna (el-) bilar som inte bidrar till den globala uppvärmningen.
Bilisterna är miljöhjältar.
Men kanske är det denna hjältegloria som får bilister att fara fram i trafiken som om de ägde världen.
Manliga racerförare som kommer susande runt hörnet och närapå klipper dig på mitten vid övergångsstället.
De har svindyr utrustning och farten i blodet.
Bilister som kastar sig mellan filerna och tvingar fotgängare och andra att slänga sig undan.
Äldre såväl som synskadade beskriver den ljudlösa, blixtsnabba moderna bilisten som ett av de största hoten i trafiken.

”Fruktansvärt provocerad”
Ambulans- och narkossjuksköterskan Christine Lorne twittrar: “Så fruktansvärt provocerad nu så att jag inte kan få nåt gjort.
Var på en bilolycka och andra bilister KÖR PÅ AMBULANSPERSONALEN. När vi uppmärksammar dem på olyckan så ba: ‘Men det är bilväg också’. Alltså hål i huvudet!!!”
I takt med att bilister tar allt större plats behöver vi se skärpta lagar för de fyrhjulsburna.

Mobilsurfande bilister en fara
Lorne, som även är gruppledare för C i Nacka, får gärna driva frågan, för än värre blir det när
bilisterna inte ens håller blicken på körbanan. Sedan i februari är det förbjudet att hålla en mobiltelefon
i handen medan du kör ett motorfordon. Samtidigt vittnar trafikpolisen i Malmö om hur mobilsurfande bilister fortsätter
att vara en trafikfara.
I biltäta Nederländerna är numera enbart handsfree tillåtet. Hur kan det inte finnas ett totalt mobilförbud för bilister?
Ja, det här är främst ett storstadsproblem. Det är också i storstäderna det bråkats mest om bilvägar,
i en trafiksituation som redan upplevs som trång och ideligen bromsas av köer.

Hur bilister beter sig i trafiken riskerar att bli till ett argument för att inte göra plats för dem.
Det vore väldigt synd, när de snarare behöver bli fler.

Knyckt från Aftonbladet och "förädlat".

/Fedde

Dasspapperet argumenterar som en femåring i två akter.

1. Lipa om något som en genustant på Södertörns högskola anser vara kränkande (alltså vad som helst från brevbärare till granskog)

- Invänta ilskna reaktioner

2. Buhu, jag bara delgav min åsikt och nu skriver vita män näthat. Valérie Solanas hade rätt hela tiden *gråter över sin sojalatte köpte med bidragspengar från JÄMO*

Som med alla mobbare så försvinner de inte tills man ignorerar dem...

ething sa:

1. Lipa om något som en genustant på Södertörns högskola anser vara kränkande (alltså vad som helst från brevbärare till granskog)

2. Buhu, jag bara delgav min åsikt och nu skriver vita män näthat. Valérie Solanas hade rätt hela tiden *gråter över sin sojalatte köpte med bidragspengar från JÄMO*

Med den retoriken tycker nog jag att du framstår som mobbaren här :)

Striden om vem som är mest PK respektive mest kränkt är hård...

Fattar inte att någon orkar bry sig. Ut och cykla med er i stället och skit i vad andra tycker om ditt cyklande. Lättkränkthet är ett så pass handikappande drag att man borde få egen cykelbana.

Vi måste prata om Aftonbladet, varför är dom så korkade, en negativ kraft som förstör samhället, dom missleder människor och lurar dom att tro på felaktiga principer, sprider felaktig information och lögner ----

mr.morango sa:
Fattar inte att någon orkar bry sig. Ut och cykla med er i stället och skit i vad andra tycker om ditt cyklande. Lättkränkthet är ett så pass handikappande drag att man borde få egen cykelbana.

Vet inte vem du tycker anse sig själv vara kränkt men syftar du på mig så missar du målet.
Jag ser ett problem för oss cyklister när den uppmärksamheten vi får i media vinklas till något förlöjligande, nedvärderande och rent allmänt negativ. Det blir farligare för oss i trafiken och svårare att få gehör för behovet av förbättrad infrastruktur.

ething sa:

Hahahaa!!

Storstads problem.

Säger som Glitch, big thumbsup för att du orkar.
Krönikören har säkert fått massor av hejande tillrop från vita kränkta män och innerstads pensionärer som tror att världen snurrar runt dem.

Internbråka inte nu. Cyklister är paria i Sverige ännu ett par decennier. Sen lämnar vi sakta det norra cykelhatsbältet och kommer ikapp Danmark, Nederländerna m.fl. Hav tålamod.
:)

staine sa:
"I cykeltäta Nederländerna är numera enbart handsfree tillåtet. Hur kan det inte finnas ett mobilförbud för cyklister?"

Tills alldeles nyligen var det helt lagligt att använda mobiltelefon när man kör bil. I Sverige. Fortfarande används den f.ö. i stor utsträckning av bilförare. Bara så artikelförfattaren inte missat nåt.
(källa: https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/sa-mycket-kostar-det-att-bryta-mot-mobilforbudet/)

Hear hear. Noterar att det fortfarande skrev- och rattsurfas relativt frekvent av motordrivna fordonsförare.

Väcker denna tråd då jag upplever cyklister som IDIOTER och ett STORT PROBLEM i samtliga storstäder i SVERIGE! Ni tar ta mig fan inte hänsyn till fotgängare alls! Ni skall alltid stanna för gångtrafikanter oavsett var vi går över!!!! För ibland måste även de korsa cykelbanan men ni väjer inte, ni stannar inte! Förstår ni hur farliga ni är? Ett barn kan bli invalid om de blir påkörda av er? Äldre kan få frakturer. Fattar ni inte att reglerna är som med motorbåt och segelbåt? Där motorbåten som är snabbast alltid har väjningsplikt! Det är samma regler som gäller för alla cykelidioter i storstäder för gående!!!! Ni som inte gör detta är IDIOTER det vill säga 99% av precis alla cyklister i storstäderna och endast där. Ni beter er värre än billisterna i storstäderna, där jag anser att ni cyklister borde bötfällas för både för hög hastighet, för finger pekningar, oförskämdheter i trafiken. Ni är dödsmaskiner för barn och äldre i just storstäder. Billisterna i storstäderna har blivit rena änglarna i jämförelse med er 2 hjuliga kamikazzee piloter! Visa för fan hänsyn!!!!

Väcker denna tråd då jag upplever cyklister som IDIOTER och ett STORT PROBLEM i samtliga storstäder i SVERIGE! Ni tar ta mig fan inte hänsyn till fotgängare alls! Ni skall alltid stanna för gångtrafikanter oavsett var vi går över!!!! För ibland måste även de korsa cykelbanan men ni väjer inte, ni stannar inte! Förstår ni hur farliga ni är? Ett barn kan bli invalid om de blir påkörda av er? Äldre kan få frakturer. Fattar ni inte att reglerna är som med motorbåt och segelbåt? Där motorbåten som är snabbast alltid har väjningsplikt! Det är samma regler som gäller för alla cykelidioter i storstäder för gående!!!! Ni som inte gör detta är IDIOTER det vill säga 99% av precis alla cyklister i storstäderna och endast där. Ni beter er värre än billisterna i storstäderna, där jag anser att ni cyklister borde bötfällas för både för hög hastighet, för finger pekningar, oförskämdheter i trafiken. Ni är dödsmaskiner för barn och äldre i just storstäder. Billisterna i storstäderna har blivit rena änglarna i jämförelse med er 2 hjuliga kamikazzee piloter! Visa för fan hänsyn!!!!
Akta dig för hjärtinfarkt!

Ni skall alltid stanna för gångtrafikanter oavsett var vi går över!!!!

Utanför ett övergångsställe får gående korsa cykelbanan endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för cykeltrafiken. Cykelbanan skall korsas tvärs över, helst vid en vägkorsning och utan onödigt dröjsmål.

Trafikförordning 7 kap. Bestämmelser för gående på väg
3 § Gående skall korsa en kör- eller cykelbana på ett övergångsställe. Om det inte finns något övergångsställe i närheten, skall gående i stället korsa kör- eller cykelbanan tvärs över denna och helst vid en vägkorsning.

Kör- eller cykelbanan skall korsas utan onödigt dröjsmål.

4 § ...Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

Förordning om vägtrafikdefinitioner
Cykelbana. En väg eller del av en väg som är avsedd för cykeltrafik och trafik med moped klass II
...
Väg ... 2. en led som är anordnad för cykeltrafik

Senast ändrad:
Förstår din frustration men du kan inte hitta på egna trafikregler lite så här stokastiskt och förutsätta att alla andra ska följa dom.

Återigen. Bilister dödar och lemlästade *betydligt* fler oskyddade trafikanter än vad cyklister gör, trots att bilisterna har i storleksordningen 1000 eller troligen 10000 ggr mer dedikerad yta för sitt trafikslag medan cyklister oavbrutet tvingas dela på sin yta med just fotgängare.
Den upplevda känslan för en fotgängare kan lätt bli att cyklister far hänsynslöst, men för samma cyklist som tvingas cykla runt fotgängare som inte är eller gör upp i kilometer efter kilometer och ännu en gång bromsar upp för att cykla runt nämnda fotgängare så går det i krypfart för en bilist en meter bort på andra sidan en trottoarkant så är de 10 km/r som cyklisten för inte ens tänkbart, där är en cyklist generella topphastighet på 30 km/t en skandal-låg hastighet och han eller hon kör förmodligen förbi situationen i 50 km/t eller mer.

Återigen. Bilister dödar och lemlästade *betydligt* fler oskyddade trafikanter än vad cyklister gör, trots att bilisterna har i storleksordningen 1000 eller troligen 10000 ggr mer dedikerad yta för sitt trafikslag medan cyklister oavbrutet tvingas dela på sin yta med just fotgängare.
Den upplevda känslan för en fotgängare kan lätt bli att cyklister far hänsynslöst, men för samma cyklist som tvingas cykla runt fotgängare som inte är eller gör upp i kilometer efter kilometer och ännu en gång bromsar upp för att cykla runt nämnda fotgängare så går det i krypfart för en bilist en meter bort på andra sidan en trottoarkant så är de 10 km/r som cyklisten för inte ens tänkbart, där är en cyklist generella topphastighet på 30 km/t en skandal-låg hastighet och han eller hon kör förmodligen förbi situationen i 50 km/t eller mer.
Skrev cubefritzz öht ett ord om bilister?
Edit: ja, det gjorde han visst

Om du vill påverka människors beteende tror jag du har bättre chans om du sakligt och i strukturerad form beskriver det upplevda problemet och gärna anger vilka källor du baserar dig på och därefter förklarar vad du tycker lösningen är.

Osammanhängande anklagelser på oklara grunder är något jag har svårt att tro att människor tar åt sig av. Det enda du kan förvänta dig är nog att folk går i försvarsställning och/eller idiotförklarar dig.

Bra att folk reagerar. Nu kanske ni ”cyklist-terrorister-i-storstäder” börjar visa hänsyn? I annat fall kommer gående reagera icke snällt. Precis så här beter sig cyklister i storstäderna i Sverige:
aggresiva djävlar! Jag kan börja filma cyklister i Sveriges storstäder och lägga ut de mest aggresiva på youtube så kanske det blir reaktioner åt rätt håll.

Är det road rage att be dagdrömmare att se upp?

Problemet är inte cyklister eller bilister eller fotgängare. Problemet är egoistiska själviska människor. Många verkar ha tanken "det är okej om jag gör detta". När jag tog körkortet -96 så var det första och viktigaste jag fick lära mig att jag ska göra allt jag kan för att undvika en olycka. Även om jag kommer från höger, det är grön ljus och allt annat som gör att jag har rätt att åka så ska jag inte göra det om jag ser att jag då skulle orsaka en olycka. Detta verkar många ha glömt eller förträngt. Lägg till kombinationen med rattsurfande, surfa när du cyklar, går etc så får du en fin cocktail. Själv har jag blivit påcyklad flera gånger. Både bakom ratten (cyklister som tycker det är perfekt att cykla ikapp och in i döda vinkeln trots blinkers åt höger i tid och påbörjad högersväng), och som fotgängare. En cyklist som hade sett mig snedda över vägen (inget överhångsställe så jag gjorde fel) men jag såg inte han då han kom bakifrån. Han klippte mig medvetet med styret. Så problemet i sig är nog inte fordonsslaget. Utan att folk snarare hävdar sin "rätt" i trafiken och inte hjälper varandra.

Problemet är inte cyklister eller bilister eller fotgängare. Problemet är egoistiska själviska människor. Många verkar ha tanken "det är okej om jag gör detta". När jag tog körkortet -96 så var det första och viktigaste jag fick lära mig att jag ska göra allt jag kan för att undvika en olycka. Även om jag kommer från höger, det är grön ljus och allt annat som gör att jag har rätt att åka så ska jag inte göra det om jag ser att jag då skulle orsaka en olycka. Detta verkar många ha glömt eller förträngt. Lägg till kombinationen med rattsurfande, surfa när du cyklar, går etc så får du en fin cocktail. Själv har jag blivit påcyklad flera gånger. Både bakom ratten (cyklister som tycker det är perfekt att cykla ikapp och in i döda vinkeln trots blinkers åt höger i tid och påbörjad högersväng), och som fotgängare. En cyklist som hade sett mig snedda över vägen (inget överhångsställe så jag gjorde fel) men jag såg inte han då han kom bakifrån. Han klippte mig medvetet med styret. Så problemet i sig är nog inte fordonsslaget. Utan att folk snarare hävdar sin "rätt" i trafiken och inte hjälper varandra.
håller med fullständigt. Bra inlägg.

Bra att folk reagerar. Nu kanske ni ”cyklist-terrorister-i-storstäder” börjar visa hänsyn? I annat fall kommer gående reagera icke snällt. Precis så här beter sig cyklister i storstäderna i Sverige:
aggresiva djävlar! Jag kan börja filma cyklister i Sveriges storstäder och lägga ut de mest aggresiva på youtube så kanske det blir reaktioner åt rätt håll.

Ha inte lurar i öronen och håll för fan vänster på kombinerad gång- och cykelbana, så ska du se att det blir bra.

Det stora problemet i trafiken, utöver bilar ity bilar är hårda, är gångtrafikanter som går i bredd, stirrar på telefonen, inte hör ringklockan (min låter HÖGT) emedan de har musik eller podd i öronen, håller till höger på GC-bana o s v.

Visa hänsyn.

Det stora problemet i trafiken, utöver bilar ity bilar är hårda, är gångtrafikanter som går i bredd, stirrar på telefonen, inte hör ringklockan (min låter HÖGT) emedan de har musik eller podd i öronen, håller till höger på GC-bana o s v.
Precis! Bilar är problemet för de kan skada cyklister när de far fram, och gångtrafikanter är problemet för de är i vägen för cyklister när de far fram. Bra sammanfattning av tonläget på happy!

Läste förresten att 80% av alla cykelolyckor med personskada tydligen är singelolyckor, enligt NTF. Värt att fundera på.

Jag är storstadscyklist, cyklar dagligen och gärna. Jag cyklar ofta mot rött när de är långt till nästa bil och hamnar ofta på ställen där man inte bör cykla.
Jag tänker inte försvara det, men jag ser det heller inte som ett problem.
Min respekt för trafikregler har sakteligen nedmonterars under tiden som cyklist, ett tag kunde jag räkna till fyra ställen mellan mig och centralen där cykelbanan helt sonika tog slut och jag fann mig själv i ett ingenmansland mitt bland biltrafik, ibland i fel körriktning.

Staden är anpassad för bilismen men bilen är inte anpassad för staden. I den ekvationen har vi stadsbor gått bet och det av storlek 'större'.
Segt trafikflöde, platsslukande färdmedel, buller och luftföroreningar. Jag har slutat förstå varför jag ska ha respekt för den utbredda bilism som finns.

Forgängare lämnar jag gladeligen företräde till, och makar de på sig för min skull så säger jag glatt tack.
På GCbanan cyklar jag sällan snabbare än 20 km/h och har musik på mobilhögtalaren istället för i lurarna.

Precis! Bilar är problemet för de kan skada cyklister när de far fram, och gångtrafikanter är problemet för de är i vägen för cyklister när de far fram. Bra sammanfattning av tonläget på happy!

Läste förresten att 80% av alla cykelolyckor med personskada tydligen är singelolyckor, enligt NTF. Värt att fundera på.
30 km/tim är ju såpass långsamt att merparten av alla bilister inte klarar att hålla den farten utanför skolor och förskolor. Det är samtidigt livsfarligt fort när det är en cyklist som ”far” fram.

Dörrning = singelolycka
Olycka pga omärkt betonggris i skymd kurva på cykelbana = singelolycka
Olycka pga ej uppmärkt vägarbete på cykelbana = singelolycka

VTI:s forskning kan hjälpa dig att nyansera bilden av singelolyckor.

Betvivlar inte för en sekund att du kan hitta cyklister som cyklar totalt hänsynslöst. Betvivlar likaledes att du om du ville skulle kunna hitta bilister som kör totalt hänsynslöst. Och jag betvivlar inte heller att du skulle kunna finna människor som går på ett sätt som är närmast provokativt.

Enstaka exempel visar bara att det finns människor som av lättja, respektlöshet, ouppmärksamhet, etc. uppför sig på ett olämpligt sätt i trafiken.

Vill du stärka ditt uttalande om att 99% av alla cyklister i storstäder ”är IDIOTER” behöver du ta till andra metoder än att lägga upp youtube-klipp på hänsynslösa cyklister.

Dumheter. Cyklister ska få ”fara fram” då det finns särskilda gång- och cykelbanor för detta. Gångtrafikanter ska också få ”fara fram” på samma plats, så länge de gör det på VÄNSTER sida och inte plötsligt SNEDDAR ÖVER HELA BANAN utan att se sig för, blockerar vägen helt, blir förbannade på att man plingar/inte plingar o s v.

Jag märker så tydligt att vi befinner oss i en transitionsperiod, där cykeln har börjat ta mycket mer plats. Det skapar irritation hos bilister, som är vana att få vara ensamma på vägen, och hos gångtrafikanter, som är vana att kunna gå som de vill på GC-bana. Men tyvärr, det är en ny tid nu, det är dags att börja dela med sig av utrymmet.

För övrigt delar jag helt uppfattning med @Skruff gällande Göteborg som cykelstad. Med några undantag är den rätt värdelös.

Ett färskt exempel är när jag för ett par veckor sedan ”for fram” på Säröbanans gamla banvall - ett slags motorväg för gångare, cyklister, rullskidåkare, inlinesåkare och så vidare. Läge att samsas och visa solidaritet, således. I höjd med fiiina Hovås gick två fiiina par (fyra personer) i bredd på banan. Jag plingade i god tid, plingade ännu mer när jag närmade mig ytterligare för att sedan ropa ”ursäkta!” varpå den äldre av de två fiiina männen vänder sig om och fräser ”Visa hänsyn!”

Att jag inte gav gubbjäveln en lavett ångrar jag fortfarande (men jag skulle förstås aldrig göra det). Fruktansvärt egoistiskt beteende. Usch.

Angående ”99 procent av alla storstadscyklister är idioter”: Den som sa’t - han va’t.

Senast redigerad av en moderator:
Jag är storstadscyklist, cyklar dagligen och gärna. Jag cyklar ofta mot rött när de är långt till nästa bil och hamnar ofta på ställen där man inte bör cykla.
Jag tänker inte försvara det, men jag ser det heller inte som ett problem.
Min respekt för trafikregler har sakteligen nedmonterars under tiden som cyklist, ett tag kunde jag räkna till fyra ställen mellan mig och centralen där cykelbanan helt sonika tog slut och jag fann mig själv i ett ingenmansland mitt bland biltrafik, ibland i fel körriktning.

Staden är anpassad för bilismen men bilen är inte anpassad för staden. I den ekvationen har vi stadsbor gått bet och det av storlek 'större'.
Segt trafikflöde, platsslukande färdmedel, buller och luftföroreningar. Jag har slutat förstå varför jag ska ha respekt för den utbredda bilism som finns.

Forgängare lämnar jag gladeligen företräde till, och makar de på sig för min skull så säger jag glatt tack.
På GCbanan cyklar jag sällan snabbare än 20 km/h och har musik på mobilhögtalaren istället för i lurarna.

Jag tycker att man ska kunna färdas fortare än 20 kilometer i timman. Ska vi göra cykling till ett verkligt alternativ till bil och buss som pendlingsfordon måste man kunna cykla i åtminstone 30 km/h då det är fritt fram, utan att behöva vara livrädd för gångtrafikanter som inte sköter sig, bilar som plötsligt korsar cykelbanan, livsfarliga hinder i vägen, banor som tar slut o s v.

Intressant att så många hävdar att det är någon annans fel och att cyklisten i princip är oskyldig. Bilismen är ondska etc. Tänk om alla skulle vara lika bra på att följa trafikreglerna som cyklister. Cykla mot rött är ok om man inte anser sig ha behov av att stanna. Vet många som gärna cyklar efter några öl för dom anser inte att dom påverkas av alkohol. Svettopendlare som sitter och jämför sina tider på Strava. Visst skulle folk kunna vara lite mer talangfulla när dom diskuterar trafikanterna. Men samtidigt så vill jag nog hävda att många cyklister är totalt talanglösa.

Intressant att så många hävdar att det är någon annans fel och att cyklisten i princip är oskyldig. Bilismen är ondska etc. Tänk om alla skulle vara lika bra på att följa trafikreglerna som cyklister. Cykla mot rött är ok om man inte anser sig ha behov av att stanna. Vet många som gärna cyklar efter några öl för dom anser inte att dom påverkas av alkohol. Svettopendlare som sitter och jämför sina tider på Strava. Visst skulle folk kunna vara lite mer talangfulla när dom diskuterar trafikanterna. Men samtidigt så vill jag nog hävda att många cyklister är totalt talanglösa.

”Svettopendlare”. ”Bilismen är ondska”. Nu tar du enna i så du skiter knäck. Attityden känns rätt unken. Inget fel med att jämföra pendlingstider på Strava (nej, jag har inte Strava och pendlar inte längre då jag bor nära mitt arbete).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp