Angående Ledare i Aftonbladet "Vi måste prata om cyklisterna"

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varför en tyken gapskrattsemoji? Försök istället definiera sunt förnuft.
Uppenbarligen så föredrar du din lilla maktmanifestation för att någon inte håller med dig. Du klassar "sunt förnuft" som att det på något sätt har med fördomar att göra och väljer därmed att totalt avstå sakfrågan. Skönt att det får dig att känna det som att du har makt :) Men för din skull så ...

"Sunt förnuft är en vardaglig benämning på sådant förnuft som rör sig på en alldaglig och lättförståelig nivå. I lite mer detalj kan detta dels innebära en sund och normal förstånds- och omdömesförmåga, dels den allmänna meningen — det vill säga samlingen av de åsikter om världen och tillvaron i allmänhet som delas av alla med ett allmänt sunt förnuft. En person med sunt förnuft har med andra ord förståelse för vardagliga problem, och/eller intuitiv uppfattning om rätt och fel."

Det känns, tyvärr, som att du inte har just sunt förnuft. Utan mer en välja att du ska bestämma vad andra ska tycka. Ett fåtal faktiska argument och enbart nedlåtande mot andra. Lyft gärna dina argument och om du får frågan om att prestera evidens för dina påståenden, gör det. Mycket trevligare än att t ex svarar OOMS med, "Aha. Du tänker att jag ska plocka fram all statistik åt dig? Den finns lättillgänglig så det fixar du själv."

Uppenbarligen så föredrar du din lilla maktmanifestation för att någon inte håller med dig. Du klassar "sunt förnuft" som att det på något sätt har med fördomar att göra och väljer därmed att totalt avstå sakfrågan. Skönt att det får dig att känna det som att du har makt :) Men för din skull så ...

"Sunt förnuft är en vardaglig benämning på sådant förnuft som rör sig på en alldaglig och lättförståelig nivå. I lite mer detalj kan detta dels innebära en sund och normal förstånds- och omdömesförmåga, dels den allmänna meningen — det vill säga samlingen av de åsikter om världen och tillvaron i allmänhet som delas av alla med ett allmänt sunt förnuft. En person med sunt förnuft har med andra ord förståelse för vardagliga problem, och/eller intuitiv uppfattning om rätt och fel."

Det känns, tyvärr, som att du inte har just sunt förnuft. Utan mer en välja att du ska bestämma vad andra ska tycka. Ett fåtal faktiska argument och enbart nedlåtande mot andra. Lyft gärna dina argument och om du får frågan om att prestera evidens för dina påståenden, gör det. Mycket trevligare än att t ex svarar OOMS med, "Aha. Du tänker att jag ska plocka fram all statistik åt dig? Den finns lättillgänglig så det fixar du själv."

Det är den andra definitionen av ”sunt förnuft” som du använder dig av, d v s ” samlingen av de åsikter om världen och tillvaron i allmänhet som delas av alla med ett allmänt sunt förnuft”. Jag lovar dig att ditt sunda förnuft och mitt sunda förnuft inte ser likadant ut. Eller att en amerikans sunda förnuft skiljer sig från en svensks. För att inte tala om alla idiotiska förslag som lanserats av politiker under förespeglingen att de är ett resultat av sunt förnuft.

Dessutom tenderar vad som utgör sunt förnuft att växla över tid. För femtio år sedan var det ett tecken på sunt förnuft att skolan skulle drivas utan vinstintresse, eftersom det leder fel. För tvåhundra år sedan var det sunt förnuft att anse att människan inte kan fara ut i rymden.

Frågan är om inte ”sunt förnuft” är ett av de mest flexibla uttryck som finns. Det är som ”hållbar utveckling” - det betyder allt och ingenting.

Varför skulle jag plocka fram statistik till Ooms? Det är en klassisk härskarteknik - ”källa på det”. Det går alldeles utmärkt att ta reda på detta själv om man är intresserad.

Att påpeka att trafiksituationen i städerna skulle bli bättre utan privatbilism, vilken av i princip alla samhällsplanerare pekas ut som ett jätteproblem, torde vara relativt oproblematiskt. Det är analogt med att påpeka att människan är orsaken till den kraftigt ökande halten koldioxid i atmosfären.

Jag noterar att du gärna slänger in små tykna smajlys i dina texter. Lägg ned det.

Senast redigerad av en moderator:
Om man tycker att cyklister (som grupp) är dåliga på att respektera trafikljusen så är den ändå ingenting jämfört med hur fotgängare (som grupp) beter sig.

Intressant hur du gör allt för att vara nedlåtande mot andra och samtidigt förklara hur dom ska bete sig. Det är vedertaget att när man kommer med ett påstående, då står man även för bevisbördan. Du har dessutom inte bemött mina sakargument en enda gång. Enbart visat hur nedvärderande du kan vara.

Mätningar som gjorts på t ex Södermalm har mindre att göra med bilismen än vad många tror. Däremot så är det väldigt beroende på industrin i norra Europa, särskilt under fel förutsättningar.

Du är relativt underhållande. Men framförallt patetisk ;)

Du menar att det är nedlåtande att argumentera emot din uppfattning? Ja ja, det är din förlust om du tycker så. Att kalla någon för patetisk är, tja, egentligen ett personligt påhopp vilket är förbjudet enligt forumets regler, men jag är inte så känslig. Framförallt eftersom invektiven brukar komma fram när argumenten tryter. ?

Du argumenterar som en klimatförnekare. Säger jag att det är människan som är orsaken till uppvärmningen faller bevisbördan på mig, trots att omkring 99 procent av världens klimatforskare är eniga om att så är fallet. Jag menar att det är samma sak med privatbilismens påverkan på trafiksituationen i städer - det finns ett massivt stöd i forskning för att den är negativ. Du kan välja att inte tro på det, eller kräva bevis, men det är inte mitt problem. Bevisbördan faller nog på dig om du går emot en uppfattning som stöds av en överväldigande majoritet av forskarsamhället.

Angående att försämra för bilismen, så är stadens utrymme för rörelse begränsat. Om vi på allvar vill att människor ska röra sig mer klimatsmart är det bilen som måste flytta på sig till förmån för andra transportslag. Givetvis kommer bilisterna att uppleva detta som en försämring. Länge gjorde man tvärtom, det vill säga förbättrade människors möjligheter att köra bil i städerna. Det leder ofelbart till inducerad trafik. Los Angeles brukar lyftas som det främsta exemplet på en stad som försökt bygga bort bilismens problem med fler vägar. Det fungerar inte.

Där sätter jag punkt för min medverkan i diskussionen.

Senast redigerad av en moderator:
Var för menar du att det inte ska gå att få samtliga trafikanter att leva i ett symbios?
sym·bi·os [‑å´s] substantiv ~en ~er • samlevnad till ömsesidig nytta mellan två artskilda organismer; äv. bildl.

"Trots att Sverige har bland Europas lägsta halter av luftföroreningar räknar man med att över 7 000 personer dör i förtid varje år på grund av exponering för framförallt partiklar och kvävedioxid."
- Naturvårdsverket

" Enbart vägtrafikbuller leder till hundratals för tidiga dödsfall per år i Sverige, enligt Trafikverkets undersökningar. Här får du veta mer om hur buller kan påverka din och andras hälsa."
- Boverket

" Effekter på boende och social isolering
Man ser också ett direkt samband mellan
graden av biltrafik i ett område och social isolering på ett sätt som kan tyckas
överraskande. I bostadsområden där bilen används som främsta transportform
till och från arbete, skola, fritidsaktiviteter, nöje och handel lever människor mer
isolerade från varandra än i områden där
gående och cyklande är vanligare.
"
- LfM
Bilismens avigsidor är minskad fysisk
aktivitet och negativ påverkan på hälsan

Kan inte du förklara för mig varför detta är att betrakta som symbios? Stress, buller, kassa lungor och psykisk ohälsa är vår lott som tvingas stå ut med bilismen.

"Du behöver dina varor levererade" inflikar någon.. Ja, det vill jag gärna ha. Men i min stad finns det ett spårvagnsnät med stor kapacitet som nästan står oanvänt en fjärdedel av dygnets timmar.
Avlasta transportbranschen genom att göra leveranser nattetid med den kollektiva infrastruktur vi har. Bygg ut det nätet och gör det enkelt attställa av containrar, lådor, whatever vid respektive leveransadress. Gör det som går på dagen också.
Jag bara spånar... Men söker man på det så verkar det ju långt ifrån omöjligt.

Att tro att de mest optimala lösningen på storstädernas infrastruktur är att varje person ska ha en egen plåtlåda, som väger 100 tals kilo med en privat förbränningsmotor är så dumt så det finns inte.

Bilismen är ett illavarslande fenomen så fort det ska skalas upp till större skala. I köer har varje individ en egen reaktionstid. Störningar ökar linjärt med antalet användare.

Här har du en vetenskaplig förklaring till hur suboptimalt biltrafikens flöde beter sig vid mindre störningar:

Vissa personer har insett att det är just där problemet ligger, separata reaktiontider och omöjligheten i att hålla ett synkroniserar flöde. Elon Musks experter försöker lösa detta genom att ställa bilar på vagnar, koppla ihop vagnarna och transportera bilarna under marken! Snacka om att uppfinna hjulet ånyo. Om man tillåter sig tanken att varje person i en storstad inte behöver sin egen bil.. Så är det ju endast en glorifierad variant av tunnelbana.
Någon som belyst detta är AdamSomething som nischar sig mot infrastruktur och stadsplanering:

Tycka vad man vill om honom men att bilismen skulle vara bästa lösningen för storstaden och på något sätt stå i symbios med oss som insett att vi varken vill ha den eller behöver den, det är skrattretande.

Senast ändrad:
Tur man inte bor i en storstad här i Sverige!!
Så många problem och elände ni verkar ha när ni tar er till jobbet?
Risk att dö i sotlunga pga utsläpp,riskera bli ihjälkörd i varje korsning av rödljuskörande bilar,gångtrafikanter som vinglar kors och tvärs....hade jag upplevt allt detta hade jag nog fasen flyttat till ett trevligare och lugnare ställe!

Men blir väl så här....tusentals individer på liten yta som tycker just sitt sätt är rätt,och ALLA ska anpassa sej till deras sätt....visa hänsyn för andras behov?? Nää...

Senast ändrad:
En bra lösning vore att ta bort trafikljus från innerstan. Då slipper vi alla rödljuskörningar och därmed allt gnäll om sånt. De infördes ändå bara för att flytta ansvar från bilister till påkörda gångtrafikanter på den gamla goda tiden när gator var till för att gås på.

Lite förvånad över att detta inte förs fram mer. Tycker själv att trafiken flyter på mycket bättre de gånger rödljusen krashar i någon stor korsningän när de funkar

En bra lösning vore att ta bort trafikljus från innerstan. Då slipper vi alla rödljuskörningar och därmed allt gnäll om sånt. De infördes ändå bara för att flytta ansvar från bilister till påkörda gångtrafikanter på den gamla goda tiden när gator var till för att gås på.

Lite förvånad över att detta inte förs fram mer. Tycker själv att trafiken flyter på mycket bättre de gånger rödljusen krashar i någon stor korsningän när de funkar
Är ju inte säkert att det funkar likadant när de permanent varit borta ett tag som när de någon enstaka gång är ur funktion.

Jag tycker det är mycket snack om att cyklister är livsfarliga och orsakar så mycket olyckor. Men samtidigt så ser jag mest bara notiser om att det är cyklisterna som dör.

Hur ofta är det en cyklist dödar någon i trafiken?

sym·bi·os [‑å´s] substantiv ~en ~er • samlevnad till ömsesidig nytta mellan två artskilda organismer; äv. bildl.

"Trots att Sverige har bland Europas lägsta halter av luftföroreningar räknar man med att över 7 000 personer dör i förtid varje år på grund av exponering för framförallt partiklar och kvävedioxid."
- Naturvårdsverket

" Enbart vägtrafikbuller leder till hundratals för tidiga dödsfall per år i Sverige, enligt Trafikverkets undersökningar. Här får du veta mer om hur buller kan påverka din och andras hälsa."
- Boverket

" Effekter på boende och social isolering
Man ser också ett direkt samband mellan
graden av biltrafik i ett område och social isolering på ett sätt som kan tyckas
överraskande. I bostadsområden där bilen används som främsta transportform
till och från arbete, skola, fritidsaktiviteter, nöje och handel lever människor mer
isolerade från varandra än i områden där
gående och cyklande är vanligare.
"
- LfM
Bilismens avigsidor är minskad fysisk
aktivitet och negativ påverkan på hälsan

Kan inte du förklara för mig varför detta är att betrakta som symbios? Stress, buller, kassa lungor och psykisk ohälsa är vår lott som tvingas stå ut med bilismen.

"Du behöver dina varor levererade" inflikar någon.. Ja, det vill jag gärna ha. Men i min stad finns det ett spårvagnsnät med stor kapacitet som nästan står oanvänt en fjärdedel av dygnets timmar.
Avlasta transportbranschen genom att göra leveranser nattetid med den kollektiva infrastruktur vi har. Bygg ut det nätet och gör det enkelt attställa av containrar, lådor, whatever vid respektive leveransadress. Gör det som går på dagen också.
Jag bara spånar... Men söker man på det så verkar det ju långt ifrån omöjligt.

Att tro att de mest optimala lösningen på storstädernas infrastruktur är att varje person ska ha en egen plåtlåda, som väger 100 tals kilo med en privat förbränningsmotor är så dumt så det finns inte.

Bilismen är ett illavarslande fenomen så fort det ska skalas upp till större skala. I köer har varje individ en egen reaktionstid. Störningar ökar linjärt med antalet användare.

Här har du en vetenskaplig förklaring till hur suboptimalt biltrafikens flöde beter sig vid mindre störningar:

Vissa personer har insett att det är just där problemet ligger, separata reaktiontider och omöjligheten i att hålla ett synkroniserar flöde. Elon Musks experter försöker lösa detta genom att ställa bilar på vagnar, koppla ihop vagnarna och transportera bilarna under marken! Snacka om att uppfinna hjulet ånyo. Om man tillåter sig tanken att varje person i en storstad inte behöver sin egen bil.. Så är det ju endast en glorifierad variant av tunnelbana.
Någon som belyst detta är AdamSomething som nischar sig mot infrastruktur och stadsplanering:

Tycka vad man vill om honom men att bilismen skulle vara bästa lösningen för storstaden och på något sätt stå i symbios med oss som insett att vi varken vill ha den eller behöver den, det är skrattretande.
Var sak på sin plats. Att manifestera den personliga friheten och valfriheten genom att själv köra bil i en stor stad (när det finns alternativ) kommer naturligtvis att skapa en uppsjö av extra problem. Ett av de mildare är högt blodtryck (iaf för mig).

För de som tror att elbilar kommer lösa städernas infrastrukturproblem:
F9229AE7-BD2F-42CF-A991-F4988270ADCE.jpeg

För de som tror att elbilar kommer lösa städernas infrastrukturproblem: Visa bilaga 591982
"Det är dåligt att vi slösar med jordens resurser, så jag bidrar till lösningen att köra lika mycket, fast med elbil. Nä, visst kan jag ta bussen men det är så krångligt. Synd bara att man måste snurra omkring så länge och leta efter parkeringsplatser."

"Det är dåligt att vi slösar med jordens resurser, så jag bidrar till lösningen att köra lika mycket, fast med elbil. Nä, visst kan jag ta bussen men det är så krångligt. Synd bara att man måste snurra omkring så länge och leta efter parkeringsplatser."
Inga problem...finns en lösning nått geni kommer med snart....Förbjud alla fossilbilar att parkera på parkeringsplatser!!
Visst fan....dom vill ju förbjuda alla bilar,(utom deras egna elbilar),så då blir det ju massor av lediga parkeringar!!
Problem solved....

Inga problem...finns en lösning nått geni kommer med snart....Förbjud alla fossilbilar att parkera på parkeringsplatser!!
Visst fan....dom vill ju förbjuda alla bilar,(utom deras egna elbilar),så då blir det ju massor av lediga parkeringar!!
Problem solved....
Att byta ut bilflottan till en elektrisk löser ett problem (utsläppen. Parkeringarna blir ju inte fler om alla kör elbil istf fossilbil). Men det är ju inte nån universallösning. När jag står på busshållplatsen brukar jag räkna hur många som sitter i varje bil. Snittet är över 1 pers/bil. Men inte mycket mer än just drygt 1 pers/bil. Ett jä*la slöseri på resurser, energi, trafikutrymme osv mm.

Om man tycker att cyklister (som grupp) är dåliga på att respektera trafikljusen så är den ändå ingenting jämfört med hur fotgängare (som grupp) beter sig.

Ändå är det klart fler som dör påkörda av bilar, sen i fallande ordning cyklister (enstaka om ens någon varje år) och antagligen ingen av gående som saknar uppsåt.

Det gör det också i mina ögon klart allvarligare att bryta mot trafikreglerna när man kör bil jämfört med när man cyklar eller går. Kan ha något med massa och hastighet att göra kanske?

Jag säger inte att det är så, men jag misstänker att lagstiftarna delar min åsikt eftersom framförande av bil kräver både körkort och rätt ålder.

Som sagt, jag ser nog 100 cyklister som kör mot helrött mot en bil som kör mot helrött. Hur ration är mellan rödljuscyklande mot gulkörande bilar vet jag inte, men cyklisterna vinner även den matchen överlägset.
Om vi istället tittar på hastighetsöverträdelser. Hur ser relationen ut då? Vilket är farligast?

Edit: Jag stör mig också på rödljuskörande cyklister, men de utgör sällan någon fara för mer än sig själva.

Bilfritt centrum blir den sista dödsstöten för handeln, kanske lika bra att rycka plåstret men vad ska finnas centralt när den mest köpstarka gruppen börjar leta sig till köpcentrum istället?

Jag hörde idag att det kostar 1100kr/månaden att hyra* ca. 10m² gatyta i innerstan i Stockholm. Det är ju vansinnigt subventionerat, tänk om samma yta kunde användas till något nyttigt.

*(Boendeparkering av bil)

Senast ändrad:
Omkomna i vägtrafik 2021
Skyddade trafikanter 125
Oskyddade trafikanter 85
Summa 210

Sedan 2011, undantaget 2018, har vi haft en tydlig kurva som visar att antalet omkomna i trafiken minskar. Gällande omkomna cyklister så har dom kommit fram till två faktorer. Man över 54 och att cykla utan hjälm. Det går troligen att hävda att korrelationen mellan ålder och att cykla utan hjälm.
Varför ska inte t ex cyklister leva under samma villkor som övriga fordon? Registrering, besiktning, skyddsutrustning, försäkring, alkoholkonsumtion etc. Förhoppningsvis så skulle det även underlätta att utreda stölder.

OBS! Anser fortfarande, trots vad vissa andra påstår, anser att samtliga trafikanter måste ta ett större ansvar i trafiken.

Om vi istället tittar på hastighetsöverträdelser. Hur ser relationen ut då? Vilket är farligast?

Edit: Jag stör mig också på rödljuskörande cyklister, men de utgör sällan någon fara för mer än sig själva.
Jag har ingen statistik. Bilarna kör ju oftast snabbare än cyklisten (av naturliga skäl). Det funkar okej så länge alla sköter sig (och lugnt ska åt samma håll utan plötsliga filbyten). Det är mestadels acceptabla hastigheter där jag cyklar. Där känns det mer som en dålig infrastruktur skapar problem (smala cykelspår, ibland bland bilar, som inte är riktigt logiska eller ens realistiska). När nån kör mot rött, "tjuvar" lite, improviserar och byter fil eller kombinationer uppstår problem. Eller när man inte har nånstans att ta vägen. Tex när bilar har grönt och ska svänga höger och även gångtrafikanter/cyklister har grönt som jag anser att det farliga uppstår. Här BORDE både cyklister, gångare och bilister ta på sig ödmjukhetshatten och inse att de måste samarbeta för att undvika olyckor. Cyklisten måste förstå att bilisten (trots att hen har ansvaret) kan ha svårt att uppfatta allt. Bilisten måste förstå att det är svårt att uppfatta allt, och vara försiktig för att det KAN dyka upp en cyklist som gjort allt rätt, osv.
Jag tycker det är dumt att bete sig så att man "bara" utsätter sig själv för fara. Tex rödljuscykling. Om nån cyklar mot rött, tvingar en bil/cykel att väja (vilket är en rätt naturlig reaktion då få vill köra på cyklister) kan det uppstå fara. Förutom irritation (som inte är bra i trafiken). Jag tycker vinsten med rödljuskörning är så liten, jmf med nackdelarna, att jag har svårt att förstå varför folk gör det (för att komma hem snabbare).

Bilfritt centrum blir den sista dödsstöten för handeln, kanske lika bra att rycka plåstret men vad ska finnas centralt när den mest köpstarka gruppen börjar leta sig till köpcentrum istället?
Så har handlarna alltid sagt. Där jag bor gjorde man gågata (istf att man skulle kunna köra fram till alla affärer). Vi kommer att gå under, sa handlarna. Handeln ökade (såklart). Anekdotiskt bevis, men det är onekligen trevligare att gå omkring och shoppa istf att hoppa omkring bland bilar. Stormarknaderna (i kombination med bilen) dödar nog centrumhandeln mer. Killgissning.

Bilar borde förbjudas, det är min åsikt :)

Så har handlarna alltid sagt. Där jag bor gjorde man gågata (istf att man skulle kunna köra fram till alla affärer). Vi kommer att gå under, sa handlarna. Handeln ökade (såklart). Anekdotiskt bevis, men det är onekligen trevligare att gå omkring och shoppa istf att hoppa omkring bland bilar. Stormarknaderna (i kombination med bilen) dödar nog centrumhandeln mer. Killgissning.
Ja det är ju just centrumhandeln jag syftar på. I Göteborg har vi snart bara de stora kedjorna kvar. Trängselskatt, västlänken, färre parkeringsplatser och marknadshyror har inte gjort susen direkt.

Omkomna i vägtrafik 2021
Skyddade trafikanter 125
Oskyddade trafikanter 85
Summa 210

Sedan 2011, undantaget 2018, har vi haft en tydlig kurva som visar att antalet omkomna i trafiken minskar. Gällande omkomna cyklister så har dom kommit fram till två faktorer. Man över 54 och att cykla utan hjälm. Det går troligen att hävda att korrelationen mellan ålder och att cykla utan hjälm.
Varför ska inte t ex cyklister leva under samma villkor som övriga fordon? Registrering, besiktning, skyddsutrustning, försäkring, alkoholkonsumtion etc. Förhoppningsvis så skulle det även underlätta att utreda stölder.

OBS! Anser fortfarande, trots vad vissa andra påstår, anser att samtliga trafikanter måste ta ett större ansvar i trafiken.
Spännande när man inte förstår skillnaden mellan ett motordrivet fordon som väger över ett ton, gärna två, och lagligt kan framföras i 120 km/tim – ofta snabbare, och en cykel …

Bägge fordonen ska tydligen klassas lika.

Det som är önskvärt och behövs är att fler använder cykeln som transportmedel, inte att göra det krångligare, svårare och mindre attraktivt att cykla.

Handeln i städer fungerade ju fint i ett par tusen år innan biltrafikens intåg, så jag är rätt säker på att det löser sig.

Jag skulle inte diskutera mer, och detta är ingen diskussionspunkt. Vill bara påpeka att handel i städer har förekommit åtminstone sedan sumerisk tid, alltså omkring 3200 år före Kristus, och sannolikt längre tid än så. ?

Ja det är ju just centrumhandeln jag syftar på. I Göteborg har vi snart bara de stora kedjorna kvar. Trängselskatt, västlänken, färre parkeringsplatser och marknadshyror har inte gjort susen direkt.
Du läste verkligen inte inlägget. Centrumhandeln *vinner* på förbjuden bilism.

Jag tycker det är mycket snack om att cyklister är livsfarliga och orsakar så mycket olyckor. Men samtidigt så ser jag mest bara notiser om att det är cyklisterna som dör.

Hur ofta är det en cyklist dödar någon i trafiken?

Senaste tio åren i Stockholm.

3803BD5D-0360-41BA-B904-E708C93B4DDE.jpeg

Och det är ju förståeligt att man inte vill ha en massa trafik i centrum. Det är väl få stora städer som satsar på just det? Jag var i Göteborg i somras (Rammstein) och det onekligen en fin stad. Jag vill dock inte köra bil i den. Tror inte alls att mer bilar hade gett mer liv till stadskärnan. Måste man verkligen ta bilen för att handla? Jag behöver det då inte.

Jag har suttit i två arbetsgrupper för cityhandel, en i Göteborg (Kungsgatan) och en i Stockholm (Åsögatan) och handeln i områdena följer andelen biltrafik väldigt träffsäkert. Färre bilar = färre kunder.

Jag skulle inte diskutera mer, och detta är ingen diskussionspunkt. Vill bara påpeka att handel i städer har förekommit åtminstone sedan sumerisk tid, alltså omkring 3200 år före Kristus, och sannolikt längre tid än så. ?
Typ, från då jorden skapades!

Jag har suttit i två arbetsgrupper för cityhandel, en i Göteborg (Kungsgatan) och en i Stockholm (Åsögatan) och handeln i områdena följer andelen biltrafik väldigt träffsäkert. Färre bilar = färre kunder.
Kan inte vara mycket business på Drottninggatan eller Gamla stan, då. Bara en front för knarkförsäljning (som jag misstänkte)!

Det är ju inte så många bilar på Drottninggatan i Stockholm. Är det tomt på kunder där?
Edit: pucktvåa @BFS

• Gilla
Reactions: WFD
Utanför ett övergångsställe får gående korsa cykelbanan endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för cykeltrafiken. Cykelbanan skall korsas tvärs över, helst vid en vägkorsning och utan onödigt dröjsmål.

Problemet är väl heller inte var de får korsa eller inte, problemet är att det sker genom ett lappkast utan någon minsta antydan om att de har för avsikt att byta riktning. Gärna tittandes på telefonen i stället för omgivningen.

Tur man inte bor i en storstad här i Sverige!!
Så många problem och elände ni verkar ha när ni tar er till jobbet?
Risk att dö i sotlunga pga utsläpp,riskera bli ihjälkörd i varje korsning av rödljuskörande bilar,gångtrafikanter som vinglar kors och tvärs....hade jag upplevt allt detta hade jag nog fasen flyttat till ett trevligare och lugnare ställe!

Men blir väl så här....tusentals individer på liten yta som tycker just sitt sätt är rätt,och ALLA ska anpassa sej till deras sätt....visa hänsyn för andras behov?? Nää...
Ja, det är lite lustigt. Om det nu är så hemskt i staden, varför bo där då? Nä, istället skriker man att allt man inte gillar eller stör sig på ska förbjudas. Är säkert samma människor som anmäler skolor och idrottsplatser till miljö- och hälsoskyddet eftersom det ”låter så mycket” när ungdomarna idrottar eller barnen leker, eller flyttar ut på landet och då anmäler bonden för att det luktar koskit. Noll empati för andra, utan tänker bara på sig själva.

Ska ut och käka men fortsätter gärna diskussionen sen, finns mängder med rapporter och undersökningar som tar upp ämnet. Av egen erfarenhet så måste det finnas en måttlighet, dvs man ska kunna ta sig med bil till centrum, men uppmanas att åka kollektivt eller med cykel.

Antar att skenande hyror, inte tas med? Det är utan tvekan fastighetsägarna som drivit på utvecklingen mot färre, men större butiker, och fler stora kedjor.

En år 2012 alltså? Vad är samma siffra för bilister som dödat fotgängare?

Har sett två riktigt otäcka påkörningar i Stockholm. Båda var fotgängare som sprang rakt ut i trafiken, inte rödljuskörningar. Inte barn som blev påkörda.

• Ledsen
Reactions: BFS
Antar att skenande hyror, inte tas med? Det är utan tvekan fastighetsägarna som drivit på utvecklingen mot färre, men större butiker, och fler stora kedjor.
Jo det finns med, marknadshyror ställer till det. Större kedjor kan gå med förlust för att ligga på rätt adress, pressar marginalen hårt för mindre aktörer. Färre kunder tar sen dödsstöten

Jo det finns med, marknadshyror ställer till det. Större kedjor kan gå med förlust för att ligga på rätt adress, pressar marginalen hårt för mindre aktörer. Färre kunder tar sen dödsstöten
Antar att fastighetsägare fortfarande "spar" lokaler till kedjor, genom att låta dom stå tomma.
En hyresreglering, liknande det som finns på lägenheter, vore bra.
Sen borde kommunerna fatta det som andra sagt i 30år, att köpcentrum dödar innerstäder.
Men det är ju lättare att skylla på saker som ont om parkeringsplatser och inga möjligheter att parkera utan för butiksdörren.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp