[Artikel] Rallarvägen – kulturstig für alle

Westman

Aktiv medlem
4-448x296.jpg

Nästan längst upp i Sverige ligger några små hålor som vintertid besöks av skidåkare med adrenalinbehov och sommartid av fjällvandrare. Men det finns många skäl för cyklister med stigbegär att söka sig hit, ett av dem är Rallarvägen i Riksgränsen.

Läs mer: http://happymtb.org/2012/01/13/rallarvagen-–-kulturstig-fur-alle/

Senast ändrad:
Sweet, vackra färger blir det i dimman. Riktigt fina bilder också, vore kul att kunna fotografera ordentligt.
Synd ändå att ni inte fick klart väder, utsikten från den där bänken är rätt värd. Det finns ett par bilder på det i vårt RR.

Ser härligt ut, blir något att försöka söka upp tidig höst. Är det mycket folk (cyklister som vandrare) på leden?

När vi åkte var det ett norskt gäng som låg före oss, men vi mötte inga på stigen. Det är i princip ingen som färdas på stigen i motsatt riktning, alltså från Rombak till Riksgränsen.

Abisko turiststation anordnar en vandring på stigen två ggr i veckan och det är väl en del andra vandrare där också. Vid båtbryggan var det fler cyklister än vandrare.

Eftersom vädret var lite halvdåligt för oss vågar jag inte uttala mig om det är högre belastning vid finväder.

sjodell skrev:
-------------------------------------------------------
> Vackert foto och bra text! Synd bara att det ska
> vara så långt dit.

+1

marran skrev:
> Tror inte vi mötte en själ när vi var där.

Joo, det var ju två(tre?) grabbar på MTB som vi mötte när vi var nästan ute i fjorden.

bortom12e skrev:
> Peppad man blir alltså!
> Tog ni också tåget dit?

Om det var mig du frågade så ja.

Westman: Snyggt, men jag har sagt det förr och säger det igen, länka direkt till artikeln och inte bara förstasidan så blir jag en klad hest!

sjodell skrev:
> Vackert foto och bra text! Synd bara att det ska
> vara så långt dit.
>
> /Sebastian

Vadå, det är ju bara några mil dit? Nej just fan, jag bor ju i göteborg nu... ok, det är långt.

Åka till rombak var alltid lika uppskattat på friluftsdagarna i högstadiet, så jäkla fint där. Bar med mig en hylsnyckelsats dit ner en gång, men det hade jag inget för och det är en annan historia.

Edit:

Vad skulle det egentligen ha kostat med båten och cyklarna då?

Senast ändrad:
Kul reportage!
Vi var dar i somras och haller med om att det ar en kanontur.
Var tur borjade i Bjorkliden. Hade tankt cykla over fjallet till Vassejaure dar vi skulle overnatta - men fick ge upp for stigen vi tog var helt enkelt for trixig for att det skulle vara roligt, iaf for mig. Retratt till Rallarleden som btw inte ar sarskilt spannande mellan Bjorkliden och Vassejaure.
Nasta dag cyklade vi Vassejaure - Riksgransen - Rombaksbotten och retur till Riksgransen. En heldagsovning.
Uppforsbacken tillbaka fran havet upp till Riksgransen var seg - kommer jag ihar ratt sa raddade en kanelbulle mig fran ett fullstandigt blodsockerhaveri :)
Alternativet med bat och buss ar ju inte sa dumt! Om man ar palast och planerad ..... vi spontanhojjade nar vi anda var norrut och besokte familjen.

Picture193Small.jpg

Jag har varit där i fyra år och alltid kört den stigen. Fantastisk, åtminstone tills det är dags att cykla upp igen! VIll man ha lite extra kan jag rekommendera att ta en omväg upp till Katterats station och titta på det gamla nazistlägret (intå så mycket kvar). Men stigen tillbaka ner är finfin!

Cyklade Rallarvägen till Rombaksbotten för några dagar sedan. Den större båt som man tidigare tydligen kunnat åka med till har nu bytts mot en RIB-båt. Snabbare, men den tar normalt inte cyklar. Kontrollera med föraren om just den tur du tänkt passa funkar att få cykeln med på. Dessutom var allt vi hörde om cykel på buss eller tåg att det beror på humöret hos chaufför/konduktör om det funkar eller ej. Vi hade tur och fick med cyklarna på både båt och buss. Otroligt upplevelsefull tur som hade ett par ställen där man kan testa sina anlag för höjdskräck.

matsarne skrev:
> VIll man ha lite extra kan jag
> rekommendera att ta en omväg upp till Katterats
> station och titta på det gamla nazistlägret
> (intå så mycket kvar). Men stigen tillbaka ner
> är finfin!

Zombie Nazis?

Tillbaka
Topp