[Artikel]: Hembesök hos Rose

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Rose-Versand.jpg

Rose är ett namn som ofta förekommer på forumet och i diskussioner kring cykelköp. Men vilka är Rose och vad döljer sig bakom namnet? HappyMTB har varit på besök.

Läs mer: http://happymtb.org/2012/03/16/hembesok-hos-rose/

xenomorf skrev:
-------------------------------------------------------
> Väldigt välskrivet och intressant, bra jobbat!

+1!

Skogling skrev:
> Börjar nästan gilla Rose. :)

Ja med, dom verkar kanon, men jag har så jäkla svårt för typsnittet på ramen.
Det ser billigt ut på nått vis, vet inte varför?

På diagonalröret skriver dom ROSE fast dom skriver ju "tvärs över" så från sidan ser man inte vad det står.

Sånt irriterar mej.

Senast redigerad av en moderator:
Kanske inte så dumt med en Happy-resa till Tyskland. Om man inte vill åka med buss, flyger Ryanair från Skavsta till Weeze (ca 50km till Bocholt), eller också kan man flyga till Düsseldorf (ca 70km till Bocholt). Ifall det är många som åker kan jag ordna med en rundtur på fabriken. Vi har haft kunder i Finland som beställt sina cyklar, åkt ner till Bocholt och hämtat ut sina cyklar och cyklat hem.

Rose's svenska representant,
Jenni Ribacka

skier skrev:
> intressant och välskriven artikel! Framförallt
> för en logistiknörd som mig. Mmmm paket :)

Samma här, men då reagerade du också på det här:
"Lagret inventeras varje natt för att få en aktuell uppdatering av lagerhållningen" ;-)

Stewe skrev:
> Samma här, men då reagerade du också på det
> här:
> "Lagret inventeras varje natt för att få en
> aktuell uppdatering av lagerhållningen" ;-)

ja, jag reagerade oxå på det. det var nog lite språkförbistring får man hoppas. 30000 artiklar tar ju en stund att räkna annars.

Stewe skrev:
> På diagonalröret skriver dom ROSE fast dom
> skriver ju "tvärs över" så från sidan ser man
> inte vad det står.

Jag läser alltid ROOL eller KOOL, ibland tom TOOL... fast en Rose CX skulle jag nog kunna tänka mig ändå, den vita nån köpte nyss va snygg trots texten

Bra artikel!

Senast redigerad av en moderator:
72 skrev:
> Ledsen, men det var lätt den sämsta
> artikelliknande smörja jag har läst i år.
> Hoppas ni fick bra betalt.

Tänkte något liknande......

72 et al: Vad hade ni räknat med?!

Annars, kul att läsa lite fakta och inte-så-smyg-reklam som varande Rosekund sedan 15 år.

Fantastiskt bra ordning på allt och väl genomtänkt strategi. Mina två köp hos Rose har gått jättebra, dock ingen hel cykel ännu. Undrar om de har SAP som affärssystem? Ibland misstänker jag att det bara används utanför Tyskland som handelshinder :)

Det är svårt att skriva en artikel av de här slaget utan att det går att uppfatta som smygreklam, men många verkar uppskatta den ändå som tur är. Vi har haft flera liknande genom åren, både från annonsörer och icke annonsörer.

Jag tycker det var en välskriven artikel som beskrev skalan av verksamhet och hur allt ser ut oh fungerar utan att jag åtminstone uppfattade det som smygreklam. Eftersom postorderköp är emda alternativet för de flesta pga dåliga lbs så ör det väl relevant att det skrivs artiklar om en av de störstavaktörerna på marknaden?

Det som jag egentligen saknar i den här typen av artiklar är ju att det inte bara skulle stå positiva omdömen utan helst också lite negativa så det inte känns så reklamigt. Men vad för negativa saker kunde de liksom skriva? Att golvet var smutsigt? Tyvärr blir ju sådana här artiklar i den här stilen.

Med det sagt så var den ju riktigt bra skriven och det är kul att få en titt i logistiken +ANNAT som jag kan så lite om!

(själv är jag trogen rose kund sedan ett par år)

72 skrev:
> Ledsen, men det var lätt den sämsta
> artikelliknande smörja jag har läst i år.
> Hoppas ni fick bra betalt.

Asch, Peter Bratt, de använde faktiskt ordet "utstuderat" i artikeln, vilket ibland har en lite negativ klang. Så visst fanns där kritiskt ifrågasättande. ;-)

Hygglig rörelse de har byggt upp. Lätt att man skulle kunna tänka sig ngr semesterdagar i Bocholt. Nästa hoj blir nog en Rose.

vafan, sluta klaga, det är ju intressant att se hur det kan skötas. man önskar ju att sådana dör ställen fanns i sverige.

Intressant artikel, de är ingen liten garagefirma precis utan mycket större än vad jag trodde.
Tänk om en sådan grej som biketown skulle kunna funka i Sverige, men nej det går väl tyvärr inte med vår lilla befolkningsmängd?

välskrivet och spännande om tysk effektivitet. finns det något liknande någon annanstans?

håller med Skogling att, det är nästan så man börjar gilla Rose. de ligger ändå högre i mina ögon än Canyon som har förstört sina cyklar med en utomordentligt ful logga som de osmakligt nog har överallt på cykeln.

i den där vindtunneln, kan man få snö & regn med i den? ser framför mig hur någon stackars anställd står framför en potentiell köpare med en blomspruta..

Kaves skrev:
> välskrivet och spännande om tysk effektivitet.
> finns det något liknande någon annanstans?
>
> håller med Skogling att, det är nästan så man
> börjar gilla Rose. de ligger ändå högre i mina
> ögon än Canyon som har förstört sina cyklar
> med en utomordentligt ful logga som de osmakligt
> nog har överallt på cykeln.
>
> i den där vindtunneln, kan man få snö & regn
> med i den? ser framför mig hur någon stackars
> anställd står framför en potentiell köpare med
> en blomspruta..

Vad då stackars? Sadisterna på mönstringen* i Solna för 25-30 år sen skulle älska jobbet =)

*Förr i tiden fanns det något som kallades värnplikt och som tog närmare ett år av de flesta unga svenska mäns liv.

Jo lagerlogistiken har gått några snäpp framåt sedan jag jobbade på Fords centrallager i Finland. Det var ett intressant reportage om en tysk ikon bland postorderföretagen som säljer cykelprylar. Hoppas att de gör sin business rätt så att de inte går samma väg som Brügelmanns!
Det var ett bakslag för Rose att deras varumärke "Red Bull" blev registrerad av energidrycksfirman Red Bull, men kanske Rose varumärket snart är lika strongt som andra traditionella cykelmärken, för Rose har ett rykte om sig att leverera toppkvalitet till låga priser.

En fin liten PR-framgång för Rose. Välförtjänt måste tilstås. Ett cyklarnas IKEA - imponerande.

Nää ni vet att annat var det när man jobbade på VOlvo constructions lager i Eskilstuna det var plocklistor hit och automatiskt genereade inköpsorders dit och det bara sprutade plocklistor ur skrivarn. Ibland hängde sig artikelregistret ja djävlar då nästan rykte det ur AS400an.

Stream skrev:
> En fin liten PR-framgång för Rose.
> Välförtjänt måste tilstås. Ett cyklarnas IKEA
> - imponerande.
>
> Nää ni vet att annat var det när man jobbade
> på VOlvo constructions lager i Eskilstuna det var
> plocklistor hit och automatiskt genereade
> inköpsorders dit och det bara sprutade
> plocklistor ur skrivarn. Ibland hängde sig
> artikelregistret ja djävlar då nästan rykte det
> ur AS400an.

Låter ändå bättre än för oss som stod där och fick en pall med hjulmuttrar som skulle packas i kartonger om 20 eller vad det var.

Tillbaka
Topp