[RR] Vårcykling i Bucharest

Sigge Star

Aktiv medlem
Tjenahej,

Som ivrig påhejjare av Ride Reports brukar jag själv bidra lite då och då. Nu är det ett tag sedan men ett halvår med TWAR och sedan en utlandsflytt med fru och tre barn kan väl duga som ursäkt.

Bor numera i underbara Rumänien. Den första tiden har det varit mest fokus på jobb, inskolning av barn och praktikaliteter men också skidåkning. I och med att de flesta inte har järnkoll på Rumänien tar jag mig friheten att börja med att klippa in lite bilder från skidåkning på tre olika ställen relativt nära stan. Det tar 1,5 timme till närmsta ställe och där kan man ta två kabiner upp till 2000 möh (går på sommaren också…!)

Poiana Brasov
1PoianaBrasov1024x768.jpg

2PoianaBrasov1024x768.jpg

Sinaia (1,5 timme hemifrån)
3Sinaia1024x682.jpg

4Sinaia1024x682.jpg

Azuga
5Azuga1024x682.jpg

6Azuga1024x682.jpg

Kanske lite svårt att föreställa sig men de senaste två veckorna har det varit över 25 grader och för bara 5-6 veckor sen var här en meter snö. Alltså rätt naturigt att satsa på skidåkning medan snön försvinner.

Men till cyklandet… Självklart drar ju bergen som gigantiska magneter, men man får väl börja med skogen intill där man bor. Gjorde en runda på knappt två mil och lyckades hålla mig borta från asfalt sånär som några hundra meter:
karta.jpg

Som, sagt våren är här
7Blommor1024x768.jpg

Leriga partier fick mig att dra på skärmarna, men det visade sig rätt onödigt
8Stig1024x768.jpg

Det enda jobbiga med cyklingen här är väl de vilda hundarna, som i och för sig mest håller till bland husen. Utrustad men en manick med industridesign från amerikanskt 60-tal kan man med högfrekvent ljud få bort en del av dem.
9frekvens768x1024.jpg

Lite snö ligger kvar fläckvis trots över 25 grader!
10sn1024x768.jpg

Platt som tusan men trots allt en skön stig
11stig768x1024.jpg

Men sen skrämmer jag upp en flock vildsvin som drar iväg i skräck. Men det jämnas snart ut när en fet pinne sprätter upp i bakjulet och en klassiker är ett faktum. Bakväxel och växelöra böjda bortom hopp.
12suck768x1024.jpg

Som tur var, bara 100 meter hem, men det är ingen vacker syn
13bjd768x1024.jpg

Nåväl, kanske inte så eggande rapport denna gång, men vi får se om jag får till lite roligare cykling vad det lider. Har i alla fall med dagens cykling fått till en riktigt go cykeltröjabränna på armarna.

Sigge

Kul att se andra bilder från Rumänien än fattiga, smutsiga gråtande människor som är den bild jag fått på näthinnan av någon anledning.

Det där såg ju kalas ut på alla sätt! Och spännande med vildhundar, här i Sthlm är ju det värsta man kan råka på en stigtaliban, och de brukar ju vara hyggligt ofarliga.

Hur liberal är man med vapen där btw? En liten pistol kal.22 vore ju praktiskt mot vildhundar.

Tänkte väl att det skulle komma ett livstecken ifrån dig här,det var Janne som tipsade mig.Kör som vanligt våra helgrundor i trakterna av Åsa,Frillesås och här är faktiskt riktigt vårigt här också.Blev just påmind att beställa hem ett öra till min hoj också alltid bra att ha med sig i fält.
Hade`

Hej där! Trevliga bilder. Jag är född några mil utanför Brasov. Ska köra ner i sommar med sambon och vi tar med oss cyklarna för första gången. Poiana Brasov och ner till centrum verkar vara en fin tur, går ju mest utför. Sen tänkte vi klättra upp till toppen av Bucegi (Omu 2500m). En annan tur går kring nationalparken Piatra Craiului. En tur kring vulkansjön St Anna är inte heller fel, bokskogen är helt magisk.

Herrelösa hundar är otrevliga, rabiessprutor (som tydligen ges i magmuskeln) är än mindre roliga. Det värsta är dock alla brunbjörnar som kan dyka upp lite var som helst, populationen har ökat lavinartat under diktaturen och även åren därefter. En uppretad brunbjörn på 200-300kg är jävligt svår att skrämma iväg. Sannolikheten att man träffar på en brunbjörn är ändå ganska liten, men konsekvenserna är fatala. Det blir en svår avvägning om naturupplevelsen är värd risken.

Naturen i sig är inte lika spektakulär som i alperna, men i kombination med de anspråkslösa fjäll-bönderna och deras små farmer, skapas en unik atmosfär.

hehe, en 22:a hade varit fint, men jag vågar inte utmana den ngt märkliga sympati som finns for dessa hundar. Kanske ännu värre att ha ett gäng rumäner som jagar en än några hundar...

Fässberg, manicken är från USA. Jag får kolla när jag kommer hem (i Munchen nu).

MTBonden: Gott, kor hårt!

Adam78. Kul! Brasov är grymt trevligt. Ar i kontakt med en kille som håller ihop scenen därborta. Kolla in kolla klippen:

/Sigge

Mullners, trodde bara det vqr rumäner som flyttade till andra länder för att jobba. Hade ett gäng som grannar förra året och jäklar i min låda vilka fester dom hade, även om det skulle arbetas dagen efter.

Tillbaka
Topp