[RR] LVG Lunchtur i Philadelphia (Uppdaterad med del 4 ; Fororten)

RobinWa

Medlem
Inspirerad av andra RR tänkte jag göra en variant av dagens bild och en RR. Sedan snart tre år bor jag utanför Philadelphia men jobbar mitt I stan. Luncherna ägnas åt att trampa runt en numera välkänd slinga längs Schuylkill river som delar staden I två halvor.

0.jpg

Trots att Philly är en av USAs mest cyklande städer känns den full av bilar. Detta är Schuylkill Expressway (kallas Schuylkill Parking Lot under rusningstid) under lågtrafik och det är en av matarlederna in till stan.
Det första kollegorna lär en här är att man inte bråkar med bilar. Bilar innehåller vapen och att bli skjuten är ohälsosamt.
Som kuriosa så sköt en kille på IT-avdelningen en dam på motorvägen eftersom han ogillade hennes körstil. På mitt kontor har tre av de 9 amerikanerna “concealed carry permit”. MTBR har ett helt gäng med trådar om hur/vad man har för vapen med sig när man cyklar.
I början hade jag svårt för att ta mig fram I trafiken, men numera hävdar kollegorna att jag gravt överskattar medelförarens intelligens.

1.jpg

Uteliggare finns det gott om, runt vår slinga finns nog ett tiotal. Just denna bor på ett brunnslock alldeles utanför vårt kontor. Tydligen släpper kvälls-städerskan in honom I vår hall där han får tillgång till toa och dusch. Det enda som saknats från kontoret är lite mat och det må väl vara hänt. Till arbetsdelen och cykelförrådet (utvecklingslabbet egentligen) har vi kodlas ;-).

2.jpg

Stadskärnan har ett antal höghus som kom av att New York (90 minuter bort med bilen) blev för dyrt för att ha kontor I. Bolagen flyttade söderut och man rev upp delar av gamla stadskärnan till förmån för hus I 50-våningsklassen.

3.jpg

Philly ar välkänt för sina murals och det finns det 100-tals av. Denna är en av de gladare men många har politiska/ras eller historiska teman. Ju sunkigare område desto mer blir budskapen “alla skall vara vänner och ta hand om varandra”. Staden beskrivs som en street-to-street stad vilket innebär att går man ena hållet ur en port så är allt lugnt, går man andra kan det gå illa. Några hundra meter från denna mural så är det väldigt många vänskapsbudskap.

4.jpg

5.jpg

Vi styr norrut längs västra sidan av floden och passerar Boat house row (som ligger på ostsidan) som figurerar I inledningscenen av “It’s always sunny in Philadelphia” .

6.jpg

Endel broar har blivit kvar sedan den gamla tiden och I de flesta fallen bygger man bara en ny strax över /bredvid om det passar.

7.jpg

Efter att ha korsat floden och vänt söderut så kommer vi in I Fairmount park som är ett stort naturområde med både cykelbanor, gamla slott, kyrkor och inte minst mountainbike-områden. Det går en multi-use trail längs flodkanten och den utnyttjas flitigt av cyklister och löpare.
Lika vilt som det kan vara på vägarna, lika vänligt är det på cykelbanorna. Får du punka så är chansen väldigt liten att det passerar mer än 3 cyklar innan någon frågat om du behöver luft/slang/verktyg/guidning/karta. Detta gäller även på stigarna i skogen, man är alltid välkommen att haka på om man ar ny och framförallt känner man sig alltid välkommen om man väljer att följa med.

9.jpg

Våren har kommit extra tidigt I år, tulpanerna har slagit ut redan I mars och träden är I vissa fall redan färdigblommade. Vintern har varit suveränt mild och jag har kunnat cykla (under trevliga omständigheter) hela vintern igenom. I höstas så sade jag till mig själv, “inte många sådana här dagar kvar, ta vara på dem”, men månaderna gick och nu är våren snart slut! Jag kommer sakna vädret när jag är tillbaka I Sverige.

8.jpg

Ju närmare man kommer stadskärnan desto fler människor blir det på stigen. Idag var det kallt (6 grader) och då minskar antalet träningsfolk markant. I fredags (23 mars) var det 26 grader och då var det slalomåkning mellan alla som var ute. Att fetman breder ut sig I USA kan inte komma som en överraskning för någon. Men det man ofta missar är att det ar en klassfråga. Det billigaste sättet att äta sig mätt på är att gå till McD eller liknande. Addera att stadskärnorna innehåller I princip inga affärer större än närlivs så blir resultatet därefter. Men på stigen är det gott om både vältränade och smala amerikaner. Där jag bor I förorten finns inget fetmaproblem alls.

10.jpg

Ingen text om Philly skulle vara komplett utan en Rockyreferens, trappan är framför Philadelphia Museum of Art, och det är givetvis samma trappa som Rocky springer upp för… Det finns till och med en staty I fullstorlek (alltså väldigt kort) alldeles utanför bilden till höger. Efter att rundat museet är det bara att kryssa sig mellan bilarna tillbaka till kontoret och hoppas på att morgondagen blir varm och solig!

Senast ändrad:
RobinWa skrev:
-------------------------------------------------------
> Som kuriosa så sköt en kille på IT-avdelningen
> en dam på motorvägen eftersom han ogillade
> hennes körstil. På mitt kontor har tre av de 9
> amerikanerna “concealed carry permit”. MTBR
> har ett helt gäng med trådar om hur/vad man har
> för vapen med sig när man cyklar.

Snacka om kulturkrock...

Hur är det med stilregler och vapen, är det ungefär som med minipump här i Europa? Dvs motionärerna har pickadollen fastsatt på ramen, medan de som vill se lite mer tävlingsmässiga ut har puffran i ryggfickan? :-)

Cool. Jag har alltid velat besöka Philadelphia, men haft problem att planera in det under mina USA-resor. Tack för bilderna.
Jag blir inte ledsen om du tar med dig kameran på nästa cykelexkursion också.
Vågar du hoja till West Philly? (där Fresh Prince var born and raised och got in one little fight (och där slutar min kunskap om min West Philadelphia))

Enber skrev:
> Finns det lågviktspuffror i kolfiber?

Titan kanske duger?

DT skrev:
> Snacka om kulturkrock...
>
> Hur är det med stilregler och vapen, är det
> ungefär som med minipump här i Europa? Dvs
> motionärerna har pickadollen fastsatt på ramen,
> medan de som vill se lite mer tävlingsmässiga ut
> har puffran i ryggfickan? :-)

Ja, bade minipumpen och puffran ar ju viktiga att ha tillgang till fort om det kniper sa det gor det sakert.

Nja, jag skall ju inte saga att jag ar nagon expert, men antingen i svanken eller i camelbaken verkar vanligast.
Det som kanske ar lika udda ar att jag igar snubblade in i en polis med en riktig revolver (tank Lucky Luke), komplett med patroner i baltet. Lagt hangande fran hoften forstas.
Vanligast ar annars att Philly-polisen har automater med kardborreband runt laret, ungefar som insatsstyrkan har i Sverige. Skottsaker vast ar standard, du ser aldrig en polis utan den.

Senast ändrad:
BOFH skrev:
> Cool. Jag har alltid velat besöka Philadelphia,
> men haft problem att planera in det under mina
> USA-resor. Tack för bilderna.
> Jag blir inte ledsen om du tar med dig kameran på
> nästa cykelexkursion också.
> Vågar du hoja till West Philly? (där Fresh
> Prince var born and raised och got in one little
> fight (och där slutar min kunskap om min West
> Philadelphia))

Skojj att du gillade traden. Bilderna ar ju lite sadar, de ar tagna med mobilkamera.
Platade lite idag ocksa, skall lagga up dem senare. Drog mig lite utanfor den vanliga rundan for att visa hur det ser ut dar.
Kanske skall jag gora en trad fran en bilrundtur vi gjorde i north Philly for ett tag sedan.

West Philly ar ett stort omrade med bade bra och daliga kvarter. Will Smith (precis som JLo) kommer fran en av de finare delarna (medel-klass), Wynnefield http://en.wikipedia.org/wiki/Wynnefield,_Philadelphia,_Pennsylvania
Tydligen gick han i high School pa Overbrook High (jag aker forbi den skolan med taget varje dag) och det ar val kanske inte nagon hojdare.

Att nastla sig in med cykel i "riktiga" west philly ar inte sa tillradligt, men kanske skulle jag ta med den riktiga kameran och dokumentera vagen fran centrum till fororten via 69th st station (sparvagnen gar genom de samre delarna av west P.)

Hittade den har kartan vilket kan belysa problematiken:
http://www.philly.com/philly/news/s...phia_Homicides_1988_2011.html?cmpid=131298209

Hursom, nu skall jag inte skriva ner Philly alltfor mycket, det finns massa fina omraden och det ar ju valdigt enkelt att bara fokusera pa det daliga. Vi trivs kanon och tycker att det ar synd att kontraktet snart tar slut...

Del tva.
Jag tog en extra svang igar, ca 10 minuter extra i langsamt tempo. Dessa platser ligger alltsa mindre an 400 meter fran dar bilderna i del 1 ar tagna.
Ha i atanke att jag visar de samre delarna, som jag skrivit tidigare finns en massa jattefina stallen i Philly, men de kanske inte ar lika roliga (spannande) att lasa om.
Ursakta franvaron av prickar over aao. Min dator har inte de tecknen och eftersom jag snart skall hem orkar jag inte pula med det.

11.jpg

Enligt ”government regulation” far inte byggnader utgora en fara for allmanheten. Alltsa nar de blir tomda sa spikar man for plyfa for fonstrena, satter ett hanglas pa dorren och sedan ar allt klart. Det ar en stor industri att kopa pa sig hus fran konkurser (foreclosure) och sedan antingen hyra ut det igen eller att man helt enkelt lamnar det tills marknaden blir battre. Med mangden hemlosa sa ar husen sallan obebodda, och dafor har en helt ny affarsmojlighet uppenbarat sig. Man anstaller folk som gar runt och kontrollerar om det verkar bo folk i husen.

12.jpg

Vid huset alldeles till hoger i bild sa satt ett gang ungdomar, sa jag fegade ur och vande…

13.jpg

Muralsarna blir fler och mer lokalorienterade. Rutmonstret som ar pa denna ar en karta over omradet.

14.jpg

I takt med att omraden blir samre blir texterna/malningarna mer socialt engagerande

15.jpg

Ingangen till en grundskola. Notera skylten om ”Visitors Entrance” Skolgarden ar omgiven av hoga staket.

16.jpg

Innifran den vanstra byggnaden hordes musik fran steeldrums. Hela langan sag overgiven ut annars.

17.jpg

Titta pa hoghusen som syns mellan husen. I absolut inre delen av staden finns mest medel-overklass och strax utanfor dessa sa ligger omradena med nastan enbart icke-vita. Folk verkar gruppera sig efter ursprung precis som pa sa manga andra stallen. Enligt mina kompisar (en svart och en Phillipinare) sa finns det betydande problem med racism aven om man inte garna talar om det.

18.jpg

Hogstadieskolan alldeles vid vart kontor. Da de slapper ut eleverna efter skolan finns ALLTID 3 polisbilar och sedan star lararna och skriker ”disperse” till eleverna. Forra aret inforde Philly utegangsforbud efter 21.00 for alla under 18 efter ett antal flash-mobs (mer eller mindre organiserade grupper av ungdomar som vandaliserade omgivningen). Galler for alla fonster neranfor andra vaningen och 3 meters staket runt garden. Vapen ar forbjudna i skolan och flertalet av de allmana skolorna i Philly har metalldetektorer vid ingangarna.
En av mina kollegor blev ranad med pistol av nagra killar fran 8e klass en kvall.

19.jpg

En av in/utgangarna pa skolan. Kann hur ambitionen och kreativiteten flodar... Philly har for ovrigt beslutat att de allmana skolorna inte behover sa mycket pengar och darfor dras bidragen ner. Larare sparkas...

Senast ändrad:
Grymma målningar på en del av husväggarna. Men får en känsla av ett totalt misslyckande från ledningen när jag ser övriga bilder och läser dina texter...

Kan bara tänka på The Wire när jag läser.

Men jag antar att det kan vara en trevlig stad att bo i eftersom du stannar.

Kan bara tänka på The Wire när jag läser.

Men jag antar att det kan vara en trevlig stad att bo i eftersom du stannar.

perzzon skrev:
> Kan bara tänka på The Wire när jag läser.
>
> Men jag antar att det kan vara en trevlig stad att
> bo i eftersom du stannar.

Nu har jag inte sett The Wire sa jag vet inte mycket (HBO kostar en massa pengar sa vi har inte den), men Baltimore ar ratt sa ruffigt. Det finns manga likheter, ed Philly, en jattefin liten karna i mitten, men sa snart du lamnar den sa gar det utfor.

Jag gillar att bo har, men egentligen ar ju cyklingen den enda kontakten med centrala Philly jag har. Tar pendeltaget in pa morgonen och tillbaka pa kvallen.
Vi bor i Wayne http://en.wikipedia.org/wiki/Wayne,_Pennsylvania som ar helt ok.
For att shoppa aker vi norrut till Kingo of Prussia http://en.wikipedia.org/wiki/King_of_Prussia_Mall eller nagot av de andra stallena i fororterna.

Stumpy skrev:
> Intressant läsning, men man blir klart osugen att
> åka dit. Tack!

Idag skall jag ner till centrala stan, tar lite bilder darifran for del 3. Det blir till fots, men lite finare omraden. Kanske andrar du dig da...

Intressant läsning och bra bilder.
Problemfria samhällen finns nog inte i verkligheten, även om graden av problem
varierar. Men att det kan vara stora skillnader mellan kvarter som närapå gränsar till varandra
såg jag redan på slutet av 80-talet i LosAngeles. 3 kvarter från skyskrapor med advokatfirmor
stod skrotbilar på gatorna och drogande gäng hängde i gatuhörnen.

Men nog ser Philly ut att ha en del att erbjuda även om det inte är nr 1 på resemålslistan.

RobinWa skrev:

> Idag skall jag ner till centrala stan, tar lite
> bilder darifran for del 3. Det blir till fots, men
> lite finare omraden. Kanske andrar du dig da...

:)
Ser jag fram emot!

Vi bodde hos bekanta i West Philly när jag var där, ganska nära UPenn. Det var inte alls illa men visst kändes det lite som att man kunde hamna på luriga ställen om man gick fel. En av killarna i huset hade nyss blivit påkörd av en bil när han cyklade från jobbet och hade en saftig räkning från ambilansen på kylskåpet... Sammantaget tyckte jag ändå Philly var en grym stad, de gamla delarna i city är riktigt fina och gemytliga t.ex.

algol skrev:
> Vi bodde hos bekanta i West Philly när jag var
> där, ganska nära UPenn. Det var inte alls illa
> men visst kändes det lite som att man kunde hamna
> på luriga ställen om man gick fel. En av
> killarna i huset hade nyss blivit påkörd av en
> bil när han cyklade från jobbet och hade en
> saftig räkning från ambilansen på kylskåpet...
> Sammantaget tyckte jag ändå Philly var en grym
> stad, de gamla delarna i city är riktigt fina och
> gemytliga t.ex.

De flesta omraden kring UPenn ar helt ok, men det finns daliga ocksa (norr om market runt 4oth street tex). Att dra hela West Philly over en kam gar inte.

Over huvud taget ar det dyrt med sjukvard har. Den ar dock i de flesta fall valdigt bra. Har man forsakring som tacker sa gar det fort att fa ratt och bra hjalp.

Min son (da 3 ar) trillade hemma en sondagskvall och slog ut sina tva framtander i overkaken. Vi packade in oss i bilen och akte till sjukhuset. Pa vagen ringde vi dit och sa att vi strax skulle komma. Jag slappte av frun och sonen pa akutintaget medans jag parkerade ca 50 meter bort. Nar jag kom tillbaka sa satt de i ett rum och doktorn var redan klar med de viktiga undersokningarna. Knappt 30 minuter senare fanns en tandlakare pa plats. En stund senare var vi fardiga och pa vag hem.
Jag ser inte fram emot Ostra sjukhusets barnavdelning en sondagkvall.

RobinWa skrev:
> perzzon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan bara tänka på The Wire när jag läser.
> >
> > Men jag antar att det kan vara en trevlig stad
> att
> > bo i eftersom du stannar.
>
> Nu har jag inte sett The Wire sa jag vet inte
> mycket (HBO kostar en massa pengar sa vi har inte
> den),

Det är en helt fantastiskt bra serie, köp den gärna på DVD och se vid tillfälle. Kvarteren påminner väldigt mycket om dina bilder.

Mkt intressant med både bilder och fakta kring dem. Om du har tid och ork så lägga gäran upp mer :-)

Del 3. Vi far nog borja se det som en ReseRapport snarare an Ride Rapport, men forhoppningsvis gillar nagon den anda. Idag skall jag till ortopeden som ligger nastan langst ut i ostra delen av Philly. Resan blir till fots och med tunnelbanan.

20.jpg

Som jag skrivit tidigare ar West Philly ett stort omrade med bra och daliga omraden. Langs Market street (huvudgatan genom Philly) ligger universiteten tatt. Vart kontor ligger i det som kallas University City. Draken ar Drexels marke och det anses vara ett av toppuniversiteten inom tekniska utbildningar.

21.jpg

Eftersom billig mat ar en hornsten i universitetslivet sa star mat-bilarna tatt. De kallas i folkmun antingen for ”Roach-coach” eller ”Grease-truck”. Letar man finns det dock helt ok mat bland dem.

215.jpg

Vi narmar oss 30th street station (huset till vanster) som ar centralstationen och med finanscentret pa andra sidan Schuylkill.

22.jpg

Tunnelbanan ar precis som i NY mattligt intressant, nagot skabbigare an vad NYs ar nufortiden

23.jpg

Men man kan ju alltid se skojj saker. Vinrod plysch kostym , fake-cigarett och ett lagom stort Michael Jackson komplex…

24.jpg

City Hall ar centrum av Philly. En vacker byggnad som numera finner sig lite intrangd av hoghusen.

25.jpg

Men vissa aldre byggnader star sig, det ar en skon blandning av gammalt och nytt i stan.

26.jpg

Vissa har givetvis tagit en Whopper wednsday (da kostar ett Whopper meal 20kr och en whopper 11.50) for mycket

27.jpg

Medans andra inte verkar ata sa manga Whopper.

28.jpg

Polisen ar alltid narvarande och de cyklar antingen Cannondale eller Trek mtb. De har var ovanligt lite utrustade, de brukar ha pistol, tazer och targas (maze) med sig. Skottsaker vast ar standard. Blaskjortorna har den under och de svartkladda over.

29.jpg

Murals finns aven har, men oftare med gamla engelsman eller som har presidenter pa

30.jpg

31.jpg

Ju langre in i ”finare” omraden vi gar sa byts den slitna mtbn med rostig kedja (som finns i overflod i del 2 omradena) mot fargmatchade fixies. Inte helt ovantat okar fixie-koncentrationen i takt med trust-fund hipsters…

32.jpg

33.jpg

Har har nagon arbetat… Den hogra delen av muralen ar gjord med sma klinkerplattor (typ 15*15mm) medans vanstra halvan ar traditionellt malad. Texten langst ner till hoger ar ett citat fran Abe Lincoln om kampen mellan gott och ont.

34.jpg

Nu ar vi inne i den historiska delen. Huset innehaller Liberty bell http://en.wikipedia.org/wiki/Liberty_Bell men jag hade varken tid eller lust att lagga pengar pa att ga in. Bortanfor Liberty bellhuset ligger grunden kvar till original vita huset. Namnet vita huset (dar presidenten bor) ar alltsa inte byggnaden sjalv utan dar presidenten bor. Philly var huvudstad i USA mellan 1790-1800. Har signerades Declaration of Independence och man drev fram det som nu ar USA. http://en.wikipedia.org/wiki/Philadelphia . Man sydde aven den forsta Amerikanska flaggan har. Det gjordes av Betsy Ross och man har bevarat hennes hus.

35.jpg

Gamla kongresshuset. Pennsylvania och Delaware omradet har en lang historia av Svenskt inflytande. I American Swedish Historical Museum sa hanger en tavla med texten ”Nar Kapten Karl Andersson anlander till Delaware kommer civilisationen till Amerika” (fritt taget ur minnet, far leta fram kortet nagon kvall). Endel av mina kollegor delar tydligen inte den uppfattningen

36.jpg

I denna del av Philly ligger bostadsratterna dar man har dorrvakt och overvakningskameror i hushornen.

37.jpg

Okande soldatens grav i Washington Square

38.jpg

Farre hus med plyfa-fonster

39.jpg

Ingen storstad i USA ar utan ett Chinatown. I Phillys kan man fika for 10 kr, kopa udda matvaror, fa massage eller bara strosa runt.

40.jpg

Som vanligt satter man sin egen pragel pa Muralsarna.

41.jpg

Efter rundvandringen sa knatade jag till Reading Terminal Market och kopte kaffebonor och Ahi tonfisk att lagga pa grillen ikvall.

Senast ändrad:
Tack för ansträngningen!
Jag hade inbillat mig att Liberty Bell förvarades i Independece Hall och inte i en apple store. Alltid lär man sig nåt nytt...

Inga problem, det har faktiskt varit skojj att gora detta med mobilkameran. I vanliga fall slapar jag runt pa en systemkamera och da blir det inte sa spontant.

Liberty bell var nog i independence hall tills tidigt forra aret om jag minns ratt. Da flyttades den till det nya huset som endast ar gjort for klockan. Det brukade vara begransat antal biljetter till IH varje dag sa de kanske inte pallade turist trycket.

Intressant och trevliga rapporter.

Kan man hoppas på en RR från någon tur utanför staden? Vore kul att se hur naturen ser ut utanför bebyggelsen också.

Ahh, det var därför du vågade plåta skönheterna med barnvagnen... :-)

RobinWa skrev:
> Inga problem, det har faktiskt varit skojj att
> gora detta med mobilkameran. I vanliga fall slapar
> jag runt pa en systemkamera och da blir det inte
> sa spontant.

Jag skall se hur mycket cyklande det blir. Hinner jag fa ihop nagot skojj sa skriver jag en rapport till.
Om knappa tre veckor sa packar vi ihop levernet har och flyttar tillbaka till Goteborg...

Senast ändrad:
Var själv där den 19/3 och tittade på bla "Rocky trappan"

Bilagor

• NewYork 135.JPG
    NewYork 135.JPG
    72.1 KB · Besök: 60
  • NewYork 133.JPG
    NewYork 133.JPG
    95.5 KB · Besök: 64
  • NewYork 134.JPG
    NewYork 134.JPG
    123.6 KB · Besök: 52
  • NewYork 123.JPG
    NewYork 123.JPG
    82 KB · Besök: 71
David; Skojj att du var har, trist att jag inte visste. En hojj till hade jag alltid kunnat fixa...
Lagg garna upp fler bilder om du kanner for det!

Tack for alla kommentarer forresten!

Del 4 – Fororten
Jag har fatt nagra kommentarer/fragor om varfor jag stannar I en sadan stad/tillvaro. Det enklaste svaret vore vadret. Annars ar det val i korthet att vi trivs i stort aven om det finns delar i den amerikanska livsstilen vi inte gillar.
Denna delen av reportaget blir mer om hur det ser ut dar vi bor och omkring dar. Bilderna ar tagna pa vag till tva olika kalas dar jag valde att cykla till dem istallet for att aka med resten av familjen i bilen. En av sakerna jag gillar har ar att det ar helt ok att komma i shorts och t-shirt till middagar/kalas. Mer avslappnat helt enlkelt.

42.jpg

Wayne har en egen liten multiusetrail. Den foljer den gamla banvallen till tagbanan som overklassen tog ut till sina sommarstallen forr i tiden. Stationshuset ar bevarat, men ingen aktivitet verkar forsega dar.

43.jpg

Asfalt som flitigt utnyttjas av barnfamiljer, joggare och hundagare. En blandning av cyklar, razor-sparkar och allt annat icke motor-drivet. Vid sidan kan man gora lite avstickare och kora korta mtb-slingor . Om man ar lagd at det hallet finns ett ovningsomrade for golfare alldeles bredvid. Och inget fritidsomrade skulle ju vara komplett utan baseballplan, lekplats och ett litet vattendrag. Trailen ar dryga 8km lang och korsar Wayne i huvudsak parallellt med huvudgatan

44.jpg

Langs sidorna ligger en blandning av nya och aldre hus

45.jpg

Pa vag hem igen. Pa bakgatorna ligger ”medelklasshusen” inget namnvart exklusivt men i de flesta fall helt ok.

46.jpg

Som overallt i USA finns det gott om kyrkor.

47.jpg

48.jpg

Huvudgatan som kantas av butiker av olika slag. I huvudsak behover man inte lamna Wayne om man inte vill. Allt man behover finns, bio, bibliotek, sjukvard, shopping.

485.jpg

Start hemifran helgen efter. Pasken skall firas med knytklalas och ”egg-hunt” hos en annan familj. Bilden ar tagen forra veckan da det (hemska tanke) var molningt. Idag ar det battre, solsken, shorts och t-shirt och tempen skall under eftermiddagen stiga till drygt 20 grader. Betydligt kallare an for ett par veckor sedan da vi hade 27... Men det ar val synd att klaga, tydligen snoar det i Goteborg.

49.jpg

Cykelvagen gar strax utanfor ”centrala” Wayne och man befinner sig snart i nagot som narmast kan beskrivas som landsbygd a la hisingens outback.

50.jpg

Har inne har jag alltid undrat vem som bor. Marken verkar inte brukas och huset ar sa langt bort att det inte syns alls fran vagen. I tjanstebostaden som ar lika stort som vart hus star en Porsche Cayenne S parkerad…

51.jpg

Har drar det ofta langa kedjor med cyklister forbi sa aven om amerikanska trafiken ar sadar i forhallande till cyklister sa funkar det bra i detta omradet. Inte sallan ser man grupper om 30-40 stycken, som alltid fullkittade och med hojjar som ar fa forunnat i Sverige.

52.jpg

53.jpg

Kvar fran lite aldre tider finns det gott om fina hus. Tradgardarna narmast husen ar valskotta av horder med mexicanare som kommer in och fixar. Narmare vagen ar det bara gras som klipps men i ovrigt klarar sig sjalv.

54.jpg

55.jpg

Har och var finns sma omraden med hus till slut ar jag framme for att ata heminlagd sill och brod, lite grillat och sedan avrundat med jordgubbsrulltarta (med nygjord sylt pa farska jordgubbar givetvis. Ar det inte sasong i Florida sa ar det i Kalifornien!) Hemat ar det dessutom nerforsbacke…

Sedär. Nu blev det helt plötsligt väldigt förståeligt varför man vill bo där. Ser ju riktigt mysigt ut. Tack igen för bilderna.

GoranS skrev:
> Intressant och trevliga rapporter.
>
> Kan man hoppas på en RR från någon tur utanför
> staden? Vore kul att se hur naturen ser ut
> utanför bebyggelsen också.

Kanske av intresse; en mtb-tur strax soder om Philly:

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1843575

RobinWa skrev:
> Del 4 – Fororten
> ... En av sakerna jag gillar har ar
> att det ar helt ok att komma i shorts och t-shirt
> till middagar/kalas. Mer avslappnat helt enlkelt.

Hoppla! Den där klädkoden var helt i min smak.

Tillbaka
Topp