Tips för att smussla med cykeln hos SJ

mwahlstedt

Ny medlem
Ska till svärföräldrarna i Östergötland i helgen och tänkte ta med en cykel för att träna lite. Dock har jag ingen cykelväska och funderar på det smidigaste sättet att få med hojjen på tåget. Just nu lutar jag åt att antingen slå in den i sopsäckar eller gå till en cykelaffär och kolla efter en cykalkartong. Någon som har någon annan briljant idé?

Hade jag tänkt till lite hade jag ju kunnat cykla dit men nu är tågbiljetterna köpta och vårvädret allt annat än stabilt så vågar inte lita på att det känns lockande på fredag efter jobbet.

En mjuk cykelväska är bäst, finns på CykelCity o är väl värt pengarna. Har åkt tåg många gånger med en sådan väska som du tar på axeln, aldrig några problem med SJ om man kommer med en sådan.

Är det inte aktuellt med en väska så gäller det ju att komprimera ihop hojen så mkt som möjligt. Sopsäckar verkar grymt bökigt och kartong är tveksamt om SJ godkänner.

Mjuk cykelväska är riktigt bra - väl värt pengarna. Det finns alltså en anledning till att man inte får ta med en cykel - i första hand är det inte storleken utan att kedja, drev och annat ofta är smutsigt och med en sådan väska hanteras det bra.

Mjuk väska vore såklart smidigt men största problemet är att jag i princip inte har någonstans att försvara den (om man inte kan packa/knöla ihop den så att den blir jättekompakt). Ska gå och kolla lite!

Ingen som har provat att köra med kartong? Känns rätt smidigt men inte roligt om SJ vägrar...

Detta fick jag som svar från SJ tidigare. ang att ta med cykel på tåg.

"
Om du monterar ner cykeln och paketerar den i till exempel en cykelväska så kan ni
ta med cykeln som handbagage. Annars är det inte möjligt att ta med cykel ombord på
våra SJ tåg.

Med vänliga hälsningar

SJ AB
Mattias H
"

Jag fick en gång ett påpekande från en konduktör när hon såg att jag hade en cykelväska "du vet att man inte får ha cyklar med sig på tåget, va?" Jag svarade att "nej, jag trodde det var OK om cykeln var i en väska" och "men tjejen i andra vagnen som har med sig en ståbas i väska, det går bra eller?"

Konduktören hade inget riktigt svar på det.

Jag har kört på sopsäckar/gammalt lakan, då har det varit envägstransport. Ska man fram och tillbaka över en helg är ju väska smidigare, men det går nog att slå in betydligt smidigare än vad jag gjorde.

mwahlstedt skrev:
-------------------------------------------------------
> Mjuk väska vore såklart smidigt men största
> problemet är att jag i princip inte har
> någonstans att försvara den (om man inte kan
> packa/knöla ihop den så att den blir
> jättekompakt). Ska gå och kolla lite!
>
> Ingen som har provat att köra med kartong? Känns
> rätt smidigt men inte roligt om SJ vägrar...

Den blir kompakt om du viker ihop den, inga problem.

pLu skrev:
> Kan du inte umgås med svärföräldrarna
> istället för att cykla? :-)

Haha, bra poäng! Huvudanledningen till att vi åker ner att jag hade tänkt köra Kålmårdsbiken, men av olika anledningar har jag mest cyklat racer i år och känner att tävlingen nog skulle bli mer jobbig än kul. Därför känner jag att jag med gott samvete kan sticka ut en stund på lördagen eller söndagen. Dessutom har jag lovat att hjälpa till med diverse byggnationer resten av tiden så allt för dålig svärson tycker jag inte att jag är :)

ol__ skrev:
> Jag har kört på sopsäckar/gammalt lakan, då
> har det varit envägstransport. Ska man fram och
> tillbaka över en helg är ju väska smidigare,
> men det går nog att slå in betydligt smidigare
> än vad jag gjorde.

Får skjuts hem igen så det är bara vägen ner som är problemet.

Klart du ska ta med dig cykeln och köra Kolmårdsbiken. Många är lite otränade så här på vårkanten, samt ryssommar verkar vara på gång, så en härlig tur i Kolmården blir en trevlig start på mtb-andet.

Globalistic skrev:
> Cykla till LKPG?

Ja det är ju ett alternativ, men måste jobba till runt 15. >7 timmars cykling på det innbär att jag är framme efter 22. Lägg till ett matstopp så är klockan 23 och hela kvällen har gått.

Ett annat alternativ är såklart att sticka tidigt på lördag morgon men då försvinner ju ännu mer social tid.

Aja, får se hur jag gör.

poqa skrev:
> Jag har åkt tåg med cykeln i kartong utan några
> klagomål.

Det låter bra. Förmodligen beror det på vilken konduktör som jobbar och vilket humör denne är på men tror jag kommer chansa. Det är väl bara att sitta med lurarna i och inte låtsas om nånting om de frågar vems kartongen är. Ska väl mycket till innan de slänger av baggage? Och om de börjar bråka får man väl ta det på plats. Tror dessutom att tåget inte stannar många gånger innan vi ska av i Norrköping.

mwahlstedt skrev:
> Förmodligen beror det på vilken
> konduktör som jobbar och vilket humör denne är
> på

+1

> Det är väl bara att sitta med lurarna i och inte låtsas om
> nånting om de frågar vems kartongen är. Ska
> väl mycket till innan de slänger av baggage? Och
> om de börjar bråka får man väl ta det på
> plats. Tror dessutom att tåget inte stannar
> många gånger innan vi ska av i Norrköping.

"För allas trivsel ombord och av säkerhetsskäl får du endast ta med så mycket handbagage som du själv kan bära och som heller inte inkräktar på dina medresenärers utrymme."

Jag brukar fråga och vänligt reda ut det med konduktören från start var de vill att man bäst ska placera jätteväskan. Aldrig varit något problem.

Regler för bagage finns även reglerat i "normalvillkor för järnvägstrafik" som bl.a. finns tryckt i Resplus Tågtider. Utöver det Tille skrev som är en sammanfattning. Att prata med tågpersonalen är alltid en bra ide. Att låtsas som att det regnar är generellt en dålig ide och brukar inte uppskattas vare sig det gäller otympligt bagage eller problem med biljetter etc.

Kan man välja t.ex. lok och vagn istället för X2000 är det väl inte så dumt. X2 är byggt som ett portföljtåg med uruselt bagageutrymme. Dock är vagn 6 isf det minst dåliga eftersom den har rullstolsplats och lite mer utrymme generellt.

algol skrev:
> Regler för bagage finns även reglerat i
> "normalvillkor för järnvägstrafik" som bl.a.
> finns tryckt i Resplus Tågtider. Utöver det
> Tille skrev som är en sammanfattning. Att prata
> med tågpersonalen är alltid en bra ide. Att
> låtsas som att det regnar är generellt en dålig
> ide och brukar inte uppskattas vare sig det
> gäller otympligt bagage eller problem med
> biljetter etc.
>
> Kan man välja t.ex. lok och vagn istället för
> X2000 är det väl inte så dumt. X2 är byggt som
> ett portföljtåg med uruselt bagageutrymme. Dock
> är vagn 6 isf det minst dåliga eftersom den har
> rullstolsplats och lite mer utrymme generellt.

Förstår er poäng och visst har ni rätt. Det är ett regionaltåg och det brukar ju vara hyfsat med plats på de tågen.

Stumpy skrev:
> Har du tur finns det godsfinka på det tåget. Då
> kanske du kan ställa den där.
> Om du åker dubbeldäckare, så finns
> barnvagnsplatser.
> http://www.sj.se/content/1/c6/12/07/15/t9-251588-S
> J-VagnsskissDubbelD.PDF

Bra tanke med godsavdelning! Får se till att vara där i tid. Dubbeldäckarna har ju stora utrymmen vid dörrarna också så där borde det inte vara nåt problem om jag är med och flyttar på grejerna om de står i vägen nångång.

Jag har tagit cykel inslagen i presenning ett par ggr, och i kartong en gång. Aldrig behövt försvara den, men varit beredd med svar som bandsåg, solarium och andra saker de inte bett om att slippa.

På vissa avgångar finns cykelvagn. Det är dock bara vissa stationer som har av eller påstigning för cykeln, för att de har särskild personal som rycker ut o hjälper cykeln med detta. Det kräver även cykelbiljett.

När jag tänker på vilka cyklar som åkt måste det varit några gånger. Kona Dr Dew var jobbigast. En Merida-hybrid bäst. Univegan var jobbig för att sadelstolpen satt fast så jävligt att den fick sitta där o sticka upp.

Bara en fråga om det här med cykelväska: Kör ht och fs i storlek 22" respektive XL. Rymms dessa i en cykelväska eller är det förbehållet mer "normala" ramstorlekar?

Jag snodde dragkedjan från en sån där gigantisk ikea-kasse, fulsydde ett rektangulärt fodral av ett tunt tyg. Fäster spännband runt ramen som går ut genom öppningen på dragkedjan nästan stängd, så man kan bära paketet över axeln utan att den tunna väskan belastas av hojens tyngd. Så har man en liten jättelätt "väska" att ta med. Gick bra med 16-17kg hojen till jämtland förra sommaren.

Har tagit tåg ifrån Amsterdam till Stockholm med cykel nedpackad i svarta sopsäckar... inga problem i Europa mest skratt ifrån medresenärer och personal, men SJ var lite sur på X2000 upp till huvudstaden, men dom erkände att dom inte riktigt förbjöd det så länge jag kunde bära det.. (vilket var tämligen svårt då jag hade full touringutrustning, dvs packväskor, cykel, campingutrustning etc... trasigt knä gjorde att jag inte cyklade hem igen). Så länge du packar det så det inte ser direkt ut som en cykel tror jag att det funkar :-)!

MarcusS skrev:
> Är det någon som blivit nekad att ta med cykeln
> och fått lösa transporten på annat sätt?

Ja det hände mig en gång. "Det fanns inte plats"- SA dom fast jag så det fanns plats.

Men det var visserligen inte SJ utan DSB First på Bohusbanan mellan Uddevalla och Göteborg. Jäkla skittåg... :-(

Billigaste varianten som fortfarande är vettig:

Köp en av ÖBs eller BTs billiga presenningar och svep om bågen. Ta först bort lite delar om du vill ha ett kompaktare paket. Spänn ihop med nylonspännband som även funkar som handtag.
Cheap! bääää

Little Stereo skrev:
> Du har aldrig funderat på att ta buss i stället
> ? :-) T

Jo det hade ju varit en säkrare lösning. Bokade dock tåg av gammal vana (det går lite snabbare) och tänkte inte så mycket på cykelproblematiken.

En gammal handduk eller badlakan och lite tejp brukar funka. Har en handduk som jag torkar rent kedjan med som jag brukar använda.

Jag var faktiskt så ambitiös att jag tog en brädbit med några träklossar på som jag spände fast under ramen, från vevlagerhuset till bakgaffeländen. Därefter svepte jag in hojen i ett gammalt lakan och lite bubbelplast på valda ställen.

Synd att en sån här tråd ska behövas. Varför går det utmärkt, tom uppmuntras, med cykel på tåg i Danmark, England etc??
Någon borde göra något!

Om ni åker de sk öresundstågen från DSB first så är de byggda enligt Dansk lag och har särskilld plats för cyklar. Vad jag vet så går de till Växjö och Göteborg som längst, kanske fler orter? Där kostar det lika mycket som en barnbiljett att ta med sig cykeln. Fast om man packar ner den i en väska så är det handbagage och gratis. För jävligt att vi skall motverka cyklingen på detta sätt i Sverige.

Dock om man är omständig så borde det gå att sy ihop en resa med massor av olika lokaltåg, de brukar man kunna ta med cykel på.

Jag har provat både kartonger, gamla lakan och plastsäckar. Numera har jag en en mjuk cykelväska samt en stor ryggsäck. På stationen monterar jag ihop cykeln och knölar ner cykelväskan i ryggsäcken. Övrig packning för en långhelg går också ner i ryggsäcken.

MVH
Magnus

Så här kan man väl inte ha det på tågen?

TDSstage720-635x421.jpg

http://velonews.competitor.com/2011...ree-tour-de-suisse-with-gregg-bleakney_179523

staine skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du?
>
> Tyvärr, jag är lat gammal och korkad.

Attans. Det kunde ha funkat.

pLu skrev:
> Så här kan man väl inte ha det på tågen?
>
> http://velonews.competitor.com/files/2011/06/TDSst

Nej, va f-n, det går inte, dessutom är det i utlandet och där är de konstiga och farliga.

Det är bara vi i Sverige som är normala och har förstått att man inte kan tillåtas
ta med cykeln på tågen.

Skämt åsido, på rätt många av olika mer "lokala" tåg, som X-tåget, Upptåget, TågiBergslagen,
SL:s pendeltåg m fl är det ofta tillåtet att ta med cykel utan att maskera den.

Ibland kostar det 20-30-40 kr och antalet platser kan vara begränsat men det är tillåtet!

/Fedde

Tillbaka
Topp