Tips för att smussla med cykeln hos SJ

Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Fredrik Z skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hade planer på att boka biljett till Åre till
> > på Torsdag, men börjar kännas som att bil
> är
> > ett enklare alternativ. Bra jobbat SJ.
>
>
> Du kan ju plocka upp andra på vägen. Din bil
> rymmer väl ett par nyllen. Du kan låna mitt
> ställ så får du på tre hojar till :)

Fördelen är väl att jag får med mig hunn nu också. Ska testa någon sorts H. lösning på koppel å cykla lite med honom.
(Men fortfarande tänker jag hävda att SJ är bakåtsträvande.)
Tycker egentligen om att åka tåg...

Det som är tråkigt ute på våra tåg är att bolagen vill ha så mycket folk med som dom kan trycka in i tågen och då får dom ej plats med ställen där man kan ställa cyklar...för där kan man ju ha några stolar istället som folk kan sitta på. De tågbolag som man kan ha cyklar med ombord är väl Öresundstågen och Tåg AB. Funkar även här i Götaland att ta med cyklar i mån av plats (och ombordpersonal godkänner) på Västtrafiks tåg. Dock ej lådcykel. Men på alla Sj AB's tåg så kan man ej ta med cykel. Funkar nog ej heller på MTR Express eller ngt annat bolag som kör mellan Göteborg och Stockholm.

Och inte kan man pollettera längre heller. Gjorde jag regelbundet på nittiotalet, fungerade jättebra. Nu är tågstationen här öde och tom, inte en människa jobbar här, det finns bara en biljettautomat.

Fast det står ju fortfarande ihopfällbar cykel i formuleringen eller?
Även om det är tydligt att måtten inte applicerar så kan ju en bara lite grann nitisk tågvärd kasta av dig ögona böj med den där formuleringen?!

"
På SJs tåg får du endast ta med dig så mycket bagage som du med enkelhet själv kan bära. Grundregeln är högst två väskor (maxmått 80x50x35 cm) per person samt datorväska/handväska. Utöver det får du även ta med dig ett specialbagage som hopfällbar barnvagn, skidor, golfbag, musikinstrument eller hopfällbar cykel. Skidor och hopfällbar cykel ska förvaras i skyddande fodral.
"

Hur många avgångar är det som går fullsatta på någon delsträcka? Min ytterst subjektiva uppfattning är att det är ett relativt begränsat antal avgångar där tågen verkligen blir fulla.

Även med omloppet av vagnar i beaktande borde det gå att planera s.a. vissa mindre populära avgångar alltid går med en vagn som har ett antal platser för cyklar. Då skulle man kunna erbjuda cykeltransport med ett obefintligt bortfall av intäkter i form av förlorade möjliga stolsplatsbiljetter. Dessutom kan en del intäkter fås om man tar ut en mindre biljettkostnad för cyklar. I Italien måste man t.ex. köpa en (relativt billig) cykelbiljett för att plocka med cykel oförpackad på regionaltågen.

Den kostnad som uppstår är med detta förslag kostnaden för att bygga om ett antal vagnar.

Sen undrar jag lite hur det är med skattningar av intresse att ta med cyklar på tåg. I Sverige har det varit praktiskt ogörbart under en lång tid att ta med cykel på SJ-tåg. Därmed är människor helt enkelt inte vana att göra det. Om det blev vanligt förekommande är det inte otänkbart att det skulle bli något som människor faktiskt spontant skulle beakta som ett rimligt alternativ. Så för att få en riktig uppfattning om potentialen tror jag att man skulle behöva ha möjligheten under ett antal år. Att ändra tankemönster och vanor hos en stor grupp människor är inget man gör på några månader eller ett år.

När cykeln är nerpackad i cykelväska är den ju ihopfälld...

För övrigt kan jag tipsa om att boka plats i den rullstolsanpassade vagnen på x2000. Betydligt mer utrymme för din cykelväska.

Nu har jag kollat med personer här på SJ som är mer insatta i bagagereglerna och det är ok att ta med sig en nedmonterad cykel i en transportväska eller liknande.

Det som personalen ombord har att ta hänsyn till är om det är så mycket bagage i en vagn att det påverkar säkerheten tex genom att det inte går att komma fram i gångarna.

Å då gör man enklast så att man skriver ut din utsaga och tar med utifall att det skulle bli diskussion med tågpersonalen?

Jag blev avslängd från x2000 för att jag hade med mig en emballerad bildskärm och en verktygslåda med motiveringen att SJ bara accepterar "vanliga" bagage. Det slutade med en hyrbil och 5000 kronor minus.

NLC skrev:
> Å då gör man enklast så att man skriver ut din
> utsaga och tar med utifall att det skulle bli
> diskussion med tågpersonalen?

Då tror jag att du aningen överskattat Dudsters pondus i bagagehanteringskretsar ;-)

Jag tar istället efter semestern och pratar med den som ansvarar för reglerna och för söker få till ett förtydligande om att det gäller ...hopfällbara cyklar och nedmonterade cyklar som förvaras i väska.

Låter bra!

Det ultimata vore väl man kunde boka "bagageplats" eller motsvarande för udda bagage som skidor och (isärplockade) cyklar, så slipper både SJ ch resenären/kunden obehagliga överraskningar. Lite som att man kan köpa till matpaket eller boka rullstolsplatsen.

NLC skrev:
> Låter bra!
>
> Det ultimata vore väl man kunde boka
> "bagageplats" eller motsvarande för udda bagage
> som skidor och (isärplockade) cyklar, så slipper
> både SJ ch resenären/kunden obehagliga
> överraskningar. Lite som att man kan köpa till
> matpaket eller boka rullstolsplatsen.

För fjärrtåg tror jag du har en bra ide med att boka bagageplats, inga överraskningar och man får också sitta nära bagaget så man kan ha lite koll.

För pendlingstrafik tror jag personligen på de lite större flexibla utrymmena, de funkar för hela cyklar bagage eller stående resenärer om det är rusning. Jag åkte för första gången med ett Öresundståg förra veckan och det ser ut som en bra lösning på deras tåg.

Eftersom det inte krävs platsbiljett på Ö-tågen gör det ju inte fullt så mycket om man nekas plats (eller det redan är fullt) och tvingas ta nästa tåg 20-60 min senare jämfört med att bli avkastad in the middle of nowhere och måste köpa ny resa för att komma vidare.

Dudster skrev:
> NLC skrev:
> -----
> > Å då gör man enklast så att man skriver ut
> din
> > utsaga och tar med utifall att det skulle bli
> > diskussion med tågpersonalen?
>
> Då tror jag att du aningen överskattat Dudsters
> pondus i bagagehanteringskretsar ;-)
>
> Jag tar istället efter semestern och pratar med
> den som ansvarar för reglerna och för söker få
> till ett förtydligande om att det gäller
> ...hopfällbara cyklar och nedmonterade cyklar som
> förvaras i väska.

Nu är reglerna förtydligade och cykel i väska finns med.
"Utöver detta får du även ta med dig ett specialbagage som hopfällbar barnvagn, skidor eller snowboard i fodral, golfbag, musikinstrument, en hopfälld cykel i fodral eller en demonterad cykel i transportväska.
Det är inte tillåtet att ta med sig föremål som är farliga, störande eller som inkräktar på dina medresenärers utrymme."

https://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=3470&a=176852&l=sv&l=sv&intcmp=1176852

Det kommer förstås fortfarande kunna bli en diskussion om det är väldigt fullt på tåget och därav ingenstans att ställa bagaget.

Pga anledning blev jag tvungen att åka TGV med cykel. På stationen sålde de cykelväskor för 40 euro.

2015-08-1809.37.06.jpg

40 euro för en cykelväska låter som en bra deal. Alltså jag skruvade av styret, ställde det i sidled och sen klädde jag cykeln i sopsäck och tejp. Snyggt? Nej. Men jag, cykel, dator, bildskärmar och en massa väskor kom från Stockholm till Göteborg utan att bli avslängda ?

Jag försökte nyligen få med en cykel på tåg till Sthlm. Omöjligt. Jag ville inte chansa, utan få ett förhandsbesked på att det var ok. Alla tvärvägrade, både SJ och Veolia. Försökte med buss, alla vägrade. Det slutade med att jag flög, det kostade 300:- för cykeln och inte mycket mer för mig, vilket blev billigare än vad tåg eller bussbiljetten hade gått på. Jag behövde bara vända styret, det var allt.

Frankenstein's Bike skrev:
> Jag försökte nyligen få med en cykel på tåg
> till Sthlm. Omöjligt. Jag ville inte chansa, utan
> få ett förhandsbesked på att det var ok. Alla
> tvärvägrade, både SJ och Veolia. Försökte med
> buss, alla vägrade. Det slutade med att jag
> flög, det kostade 300:- för cykeln och inte
> mycket mer för mig, vilket blev billigare än vad
> tåg eller bussbiljetten hade gått på. Jag
> behövde bara vända styret, det var allt.

Vilket bolag flög du med?

Jag har missat denna tråd.

Lite info för er om min avgörande roll i denna fråga.

Jag har åkt med cykel på tåg i väskan sedan 1990. Över 250 enskilda resor. Jag har aldrig haft problem med cykel i väskan.

SJ uppdaterade sina bagageregler (med maxmått 80x50x35cm) i början på juni. Det skapade en förvirring hos personal och kundtjänst och tågmästare.

Det tog stopp för mig 16 juli på väg till Laholms 6 dagars! Tågmästaren hänvisade till "nya reglerna". Jag kontakade kundtjänst. Det kom fram att det maxmåtten 80x50x35 cm gällde även för specialbagaget. Stopp för skidor, cyklar i cykelväskor, gitarer, golfklubbor, osv.

Den 19 juli (söndag) skapade jag denna tråd på Facebook om situationen.

https://www.facebook.com/garryljones/posts/10153120855267989

Jag taggade några Facebook vänner: Eva-Lena Frick. Håkan Persson. Anderz Picco Persson. Pär Edgren. Anders Grönqvist. Sven Åke Nilsson. Tommy Prim. Oskar Svärd. Bernt Johansson. Kjell Nilsson. Lars Myrberg. Anders Bromee. Sara Olsson. Micke Thorén. Susanne Ljungskog. Madeleine Lindberg. Kjell-Erik Kristiansen. Anders Selling.

Många av er känner till några av dessa i alla fall.

Prata om att det tog fart. Efter rekord (för mig) antalet delningar blev jag intervjuad av Rikspressen (som skrev om detta) och även ett radioprogram.

Jag pratade med SJ ledning på tisdag (21 juli). De backade direkt och skrev om sina bagageregler. Tänk att ett statligt bolag kunde ändra sig! - Och inom 48 timmar från mitt Facebook inlägg.

Mitt Facebook tråd om segern mot SJ för oss cyklister.
https://www.facebook.com/garryljones/posts/10153125927367989?pnref=story

SJ Bagageregler före mitt agerande (19 juli 2015)
before.jpg

SJ Bagageregler efter mitt agerande (21 juli 2015)
after.jpg

Jag tackar även andra som har hört av sig till SJ i frågan. Kul att ha bidraget till något, ensam hade jag aldrig lyckats.

PS
Observera att det var egentligen aldrig meningen att förbjuda stora specialbagage, i pratiken blev det ändå ett förbjud under en kort tid då tågmästarna och kundtjänst tolkade texten bokstavligen.

Senast ändrad:
GoranS skrev:
> Är sopsäckar godkänt som transportväska?

Svårt att säga, det blir en gissning av hur alla våra medarbetare agerar...

Råkar du ut för någon som tolkar regler väldigt bokstavlig kommer det nog tyvärr inte att vara ok, de borde dock vara få. Uppfyller packningen att den begränsar hur mkt plats cykeln tar och att den inte riskerar smutsa/olja ner medpassagerare eller inredning borde det inte vara ett problem. Mjuk cykelväska vs bra inpackat i påsar är ju ändå lite samma lika.

Jag har svårt att tänka mig att de senaste årens kritik inte har nått SJ:s ledning och att allt skulle bero på en enskild individs monolog.

Är reglerna för transport av cykel på tåg något som man ska tro tas upp av SJ:s ledning? Känns för mig som en fråga som hanteras längre ner i organisationen.

GoranS skrev:
> Är reglerna för transport av cykel på tåg
> något som man ska tro tas upp av SJ:s ledning?
> Känns för mig som en fråga som hanteras längre
> ner i organisationen.

Läs mitt inlägg över. Frågan nådde rikspressen och riskradio efter mitt Facebook inlägg. Då blev det en ledningsfråga. (Jag pratade med SJ ledning).

Jag noterar - FAN - att de ha skrivit om texten igen.

Nu står det även "demonterad cykel i transportväska."

Det var klart mellan mig och SJ leding att hopfälld cykel LIKSTÄLLS men en demonterad cykel. Nu med ordet "ELLER" har man gjort skillnad mellan "hopfälld cykel" och "en demonterad cykel". Andra transport bolag som transportera "hopfälld cyklar" kan nu påstå att "en demonterad cykel" är något annat.

Det ställer till det på de kortare returresor från cykelpass där man har kunnat cykla med svarta soppåsar i bakfickan och kommer hem med cykel på SJ tåg med Cykeln i påsarna. Nu kan tågmästaren hänvisa till nuvarande text och kräver cyklisten på transportväska.

Fram till nu har det räckt med "fordral" som kan vara svarta soppåsar.

Det känns riktigt dumt att de har rört till det igen!

Sant? Skärm på 55 tum eller?

StenViktor skrev:
> Jag blev avslängd från x2000 för att jag hade
> med mig en emballerad bildskärm och en
> verktygslåda med motiveringen att SJ bara
> accepterar "vanliga" bagage. Det slutade med en
> hyrbil och 5000 kronor minus.

GarryJones skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Är reglerna för transport av cykel på tåg
> > något som man ska tro tas upp av SJ:s ledning?
> > Känns för mig som en fråga som hanteras
> längre
> > ner i organisationen.
>
> Läs mitt inlägg över. Frågan nådde
> rikspressen och riskradio efter mitt Facebook
> inlägg. Då blev det en ledningsfråga. (Jag
> pratade med SJ ledning).
>
> Jag noterar - FAN - att de ha skrivit om texten
> igen.
>
> Nu står det även "demonterad cykel i
> transportväska."
>
> Det var klart mellan mig och SJ leding att
> hopfälld cykel LIKSTÄLLS men en demonterad
> cykel. Nu med ordet "ELLER" har man gjort skillnad
> mellan "hopfälld cykel" och "en demonterad
> cykel". Andra transport bolag som transportera
> "hopfälld cyklar" kan nu påstå att "en
> demonterad cykel" är något annat.
>
> Det ställer till det på de kortare returresor
> från cykelpass där man har kunnat cykla med
> svarta soppåsar i bakfickan och kommer hem med
> cykel på SJ tåg med Cykeln i påsarna. Nu kan
> tågmästaren hänvisa till nuvarande text och
> kräver cyklisten på transportväska.
>
> Fram till nu har det räckt med "fordral" som kan
> vara svarta soppåsar.
>
> Det känns riktigt dumt att de har rört till det
> igen!

Bra att du är engagerad Garry, det ger resultat.
Den sista omskrivningen initierade jag eftersom jag i denna tråd uppfattade att det fortfarande var otydligt.

Jag tror det är bättre att formuleringen är så specifik som möjligt. Om det finns otydlighet kring hur ett ord ska tolkas, tex hopfällbar cykel, så kommer det förr eller senare leda till diskussioner på en perrong. Eller att potentiella resenärer inte känner till tolkningen och tror hopfällbar cykel endast är cyklar av typen Brompton och därför inte tar tåget med sin vanliga cykel nedpackad i en väska (så hade nog jag tolkat det).

När det gäller transportväska vs fodral vs påse frågade jag hur tankarna gått förstod det som att man vill man minimera risken att ett bagage förstör inredning, andras bagage eller kläder samt ha möjlighet att ställa saker ovanpå större kollin, där av ordet väska. Den kan ju dock vara hård eller mjukt som ett fodral.

Ok. Jag förstår att texten inte var optimal efter ändringen.

Det är kanske inte så många som blir drabbat. Jag packar ner cykeln i väskan ganska ofta. Men jag kommer hem till Mora från Borlänge med SJ ibland. Det har varit en bra lösning sedan 1989 att ta med mig cykeln på tåget i svarta sopsäckar efter cykelturen dit. Fram till 31 kunde jag göra så. Och sedan igen från 21 juli efter händelsen i somras. Men nu är det stopp igen. Att reglerna var lite otydliga var bra för vi som åker ofta med cykeln i packväskan. Reglerna kan inte skräddasys för mig, helt klart. Lite tråkigt med den nya formuleringen men jag funderade själv om inte en tågmästare kunde tolka även det fel. SJ ledningen menade att innebördan var självklart.

GarryJones skrev:
> Ok. Jag förstår att texten inte var optimal
> efter ändringen.
>
> Det är kanske inte så många som blir drabbat.
> Jag packar ner cykeln i väskan ganska ofta. Men
> jag kommer hem till Mora från Borlänge med SJ
> ibland. Det har varit en bra lösning sedan 1989
> att ta med mig cykeln på tåget i svarta
> sopsäckar efter cykelturen dit. Fram till 31
> kunde jag göra så. Och sedan igen från 21 juli
> efter händelsen i somras. Men nu är det stopp
> igen. Att reglerna var lite otydliga var bra för
> vi som åker ofta med cykeln i packväskan.
> Reglerna kan inte skräddasys för mig, helt
> klart. Lite tråkigt med den nya formuleringen men
> jag funderade själv om inte en tågmästare kunde
> tolka även det fel. SJ ledningen menade att
> innebördan var självklart.

Den nya formuleringen är bättre.

MTR skriver ju att cyklar inte är tillåtet och maxmått på väskor är 80 x 50 x 35 cm.
Sen är det ju en annan fråga hur tillåtande tågvärdarna är.

Barnvagn är tillåtet, då borde barnvagnsväska vara ok?

I lumpen lärde jag mig att Polis måste ha skälig misstanke (alltså man sett personen stoppa nåt olagligt i väskan) för att öppna och endast Skyddsvakt får öppna "alla" väskor.

Om man hävdar att det ligger en barnvagn i väskan för tågvärden borde saken vara biff?

Tillbaka
Topp