Jag har missat denna tråd.
Lite info för er om min avgörande roll i denna fråga.
Jag har åkt med cykel på tåg i väskan sedan 1990. Över 250 enskilda resor. Jag har aldrig haft problem med cykel i väskan.
SJ uppdaterade sina bagageregler (med maxmått 80x50x35cm) i början på juni. Det skapade en förvirring hos personal och kundtjänst och tågmästare.
Det tog stopp för mig 16 juli på väg till Laholms 6 dagars! Tågmästaren hänvisade till "nya reglerna". Jag kontakade kundtjänst. Det kom fram att det maxmåtten 80x50x35 cm gällde även för specialbagaget. Stopp för skidor, cyklar i cykelväskor, gitarer, golfklubbor, osv.
Den 19 juli (söndag) skapade jag denna tråd på Facebook om situationen.
https://www.facebook.com/garryljones/posts/10153120855267989
Jag taggade några Facebook vänner: Eva-Lena Frick. Håkan Persson. Anderz Picco Persson. Pär Edgren. Anders Grönqvist. Sven Åke Nilsson. Tommy Prim. Oskar Svärd. Bernt Johansson. Kjell Nilsson. Lars Myrberg. Anders Bromee. Sara Olsson. Micke Thorén. Susanne Ljungskog. Madeleine Lindberg. Kjell-Erik Kristiansen. Anders Selling.
Många av er känner till några av dessa i alla fall.
Prata om att det tog fart. Efter rekord (för mig) antalet delningar blev jag intervjuad av Rikspressen (som skrev om detta) och även ett radioprogram.
Jag pratade med SJ ledning på tisdag (21 juli). De backade direkt och skrev om sina bagageregler. Tänk att ett statligt bolag kunde ändra sig! - Och inom 48 timmar från mitt Facebook inlägg.
Mitt Facebook tråd om segern mot SJ för oss cyklister.
https://www.facebook.com/garryljones/posts/10153125927367989?pnref=story
SJ Bagageregler före mitt agerande (19 juli 2015)
SJ Bagageregler efter mitt agerande (21 juli 2015)
Jag tackar även andra som har hört av sig till SJ i frågan. Kul att ha bidraget till något, ensam hade jag aldrig lyckats.
PS
Observera att det var egentligen aldrig meningen att förbjuda stora specialbagage, i pratiken blev det ändå ett förbjud under en kort tid då tågmästarna och kundtjänst tolkade texten bokstavligen.