[Artikel] Stigcykel-grupptestet 2012 – Specialized Stumpjumper FSR Comp 29

Westman

Aktiv medlem
specialized_stumpjumper_FSR_Comp_29_HappyMTB-448x298.jpg

Stumpjumper FSR, det är ett anrikt namn och en cykel som sedan många år varit lite av en benchmark bland stigcyklar. Hur klarar sig den storhjulade varianten i våra svenska skogar? HappyMTB har svaret.

Läs mer: http://happymtb.org/2012/05/11/stigcykel-grupptestet-2012-specialized-stumpjumper-fsr-comp-29/

Senast ändrad:
Går det att köpa en sådan kedjestyrare och montera på vilken cykel som helst? Det hade varit fint med tyst cykel!

Sweet, artikeln fångar precis mina intryck efter ett år på en stumpy fsr 29er!

Blir nog till att skaffa en kedjestyrare och en reverb!

Köpte mig en Commandpost till min och visst blev cykeln grymt mycket roligare nerför. Hellaslok deluxe!!

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Köpte mig en Commandpost till min och visst blev
> cykeln grymt mycket roligare nerför. Hellaslok
> deluxe!!

Jag gjorde precis likadant och även om Commandposten inte på något sätt är nödvändig så gör den nedförslutningarna destå roligare.

Annars kan jag nog bara instämma med recensionen efter två månaders användning.

Akoa skrev:
> Går det att köpa en sådan kedjestyrare och
> montera på vilken cykel som helst?

+1

marmot skrev:
> Akoa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Går det att köpa en sådan kedjestyrare och
> > montera på vilken cykel som helst? Det hade
> varit
> > fint med tyst cykel!
>
> Annars finns ju den här också som funkar på
> samma sätt:
>
> http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/compone
> nts/chain-guide/product/review-bionicon-v02-chaing
> uide-12-46125

Tack! Den verkar schysst!

På filmen som ligger uppe på bike-discount så verkar det ju bli klart tystare? Med tyst menar jag att kedjan inte slår i ramen

Akoa skrev:
> På filmen som ligger uppe på bike-discount så
> verkar det ju bli klart tystare? Med tyst menar
> jag att kedjan inte slår i ramen

Ja, jämfört med att inte ha kedjestyrare är det klart det blir tystare. Men det finns olika grader av tystare. :)

Varför inte bara sätta på en riktig kedjestyrare? T.ex Blackspire stinger kostar bara ett par hundralappar, funkar fint till tvådelat och det blir tyst, och man får en kedja som aldrig hoppar.

Specialized verkar ligga i framkant på 29" stighojar, kul att se att de driver utvecklingen lite. Autosag däremot fattar jag inte alls, hur mycket extra vikt kostar det? Pumpa en dämpare är ju som ni också skriver inte speciellt svårt

marran skrev:
> Varför inte bara sätta på en riktig
> kedjestyrare? T.ex Blackspire stinger kostar bara
> ett par hundralappar, funkar fint till tvådelat
> och det blir tyst, och man får en kedja som
> aldrig hoppar.
>
> Specialized verkar ligga i framkant på 29"
> stighojar, kul att se att de driver utvecklingen
> lite. Autosag däremot fattar jag inte alls, hur
> mycket extra vikt kostar det? Pumpa en dämpare
> är ju som ni också skriver inte speciellt svårt

Hur tyst en BS Stinger är beror ju på vilken färg du har.

Min är svart med röd rulle, jag tror den tystaste är den som färgmatchar bäst med handtag, styrlagerspacers och sadelklämma.

marran skrev:
> Varför inte bara sätta på en riktig
> kedjestyrare? T.ex Blackspire stinger kostar bara
> ett par hundralappar, funkar fint till tvådelat
> och det blir tyst, och man får en kedja som
> aldrig hoppar.
Fråga på det, räcker det alltså med en BS Stinger för att hålla kedjan på plats om jag kör 1x9 med bash?

Kör du 1*9 kan du ju köra vilken styrare du vill så länge du har iscg-fästen eller riktigt vevlager att klämma den bakom.

Stinger styr ju bara nere, det tror jag inte funkar om du inte har framväxel. Jag kör E13 STS på min lekhoj, klämd bakom vevlagret. Har inte tappat en kedja sen den monterades för 3 säsonger sen. Visst, full retention kanske kostar 50g mer eller något, men det blir tyst som i graven och man behöver aldrig tänka på kedjan

Ok, tack för info!
Kör med en E Thirteen LG1 Trail nu men kommit på att min körstil inte lämpar sig utan bash. :)
Samt att jag inte får den riktigt inställd, så då funderade jag på alternativ.

Gräver lite i en gammal tråd...

Har snart en sån här i min ägo, dock kolfibervarianten och 2013 modellen:-) I alla fall, sitter o klurar på längd på sadelstolpe. Körde en KS på min förra cykel men den blev aningen glappig i sidled efter ett tag o funderar därför på en Reverb. Sitter ganska högt vid asfaltklättringar + transport, antar att det då är bäst att gå på 420mm modellen? (Såg ni körde den i detta testet därav trådarkeologin).

Kommer tyvärr inte hinna få hem cykeln innan jag måste shoppa sadelstolpen, annars kunde man ju mätt hur lång den behöver vara.

Svårt att svara på utan att veta vilken längd du har och vilken storlek på hoj..?

Men jag tyckte att 420 var bra för mig (Large, 187cm, normallånga ben) och det fanns lite kvar att ta av.

Sådärja, en timmes mekande o en j_vla massa svärande. Hålet i ramen för intern dragning till teleskopsadelstolpe är för litet för att få igenom hydraulslangen till Reverben, i alla fall på kolfibermodellen av ramen. Fan vad sur man kan bli, Spec har väl gjort hålet lagom stort för att passa Command Posten men "glömt" att några kanske kör andra stolpar. Pajasar.

Var tvungen att avreagera mig lite... Är det bra att borra i kolfiber?

Westman och AJ,

fin recension!

Jag är lite sugen på en stumpy fsr. Hur upplevde ni storleken? Lagom, liten, stor? Jag är 192 cm, tror ni en XL skulle passa mig bättre då?

Jag är 195 och hade kört L, körde en sån i whistler och har kört andra specialized i både L och XL. Föredrar L.

Beror lite på hur du tänkt kita den. Jag har bytt 90 styrstammen mot en 70 (tycker 70 stam passar bättre för det jag kör) och byt sadelstolpen mot teleskopvariant (utan set-back) och blev av med/tappade 4cm reach på detta. Tror den känts något liten med denna set up om jag varit 192.

Om det är till någon hjälp så såg det ut såhär på första suddiga provturen på gården, ovan nämnda komponentbyten gjorda. Jag är 184cm.

Edit. Det är alltså en large jag sitter på...

Bilagor

• DSC_0783.JPG
    DSC_0783.JPG
    57.8 KB · Besök: 56
Senast ändrad:
Här är jag (på Comfortably Numb) på en hyrd L, okänd styrstamslängd men antagligen originalspec, och jag är 195 cm.

8414342956_2cb77a746f_b.jpg

Galet trevlig hoj för övrigt. Hade jag inte haft mitt HT-29-bygge på gång så hade jag nog siktat på en sån. Något karaktärslös kanske, men det är bara en effekt av att den är så perfekt.

Äh, vad är comfortably numb jämfört med en innergård i Malmö?:)

Edit....jag är också väldigt nöjd med min, går som ett skott på hemmastigarna och funkar helt ok även i alperna. Bästa do-it-all cykeln jag haft.

Senast ändrad:
Snygga bilder, tackar :)

Jag tycker iofs dom ser identiska ut storleksmässigt, trots att jomper är 11 cm längre :)

jomper skrev:
> Här är jag (på Comfortably Numb) på en hyrd L,
> okänd styrstamslängd men antagligen
> originalspec, och jag är 195 cm.
>
> http://farm9.staticflickr.com/8501/8414342956_2cb7
> 7a746f_b.jpg
>
> Galet trevlig hoj för övrigt. Hade jag inte haft
> mitt HT-29-bygge på gång så hade jag nog siktat
> på en sån. Något karaktärslös kanske, men det
> är bara en effekt av att den är så perfekt.

Är det verkligen en 29"?

Luthman Photography skrev:
> Är det verkligen en 29"?

Haha, ja, det är jag helt säker på :-)

hunken21345 skrev:
> Westman och AJ,
>
> fin recension!
>
> Jag är lite sugen på en stumpy fsr. Hur upplevde
> ni storleken? Lagom, liten, stor? Jag är 192 cm,
> tror ni en XL skulle passa mig bättre då?

Tackar! Jag upplevde den som ganska stor och rymlig, dvs ganska lång reach. Jag hade nog bytt till en kortare styrstam än orginal 90 (jag är 187cm), så för dig borde L med 90-stam inte vara helt fel. Men du kan troligen ha en XL med kortare stam också, det är lite upp till tycke och smak. Bäst vore nog att försöka provrulla en och känna efter själv.

Lycka till!

Enligt storlekstabellen:
Bike Size

Small
152 - 165

Medium
165 - 178

Large
178 - 191

X-Large
188 - 198

Så ligger jag mer inom XL än L, så då är det säkert en XL jag borde ha. Det är väl inte en modell man ska förlänga styrstammen på allt för mycket? Och att ändra på andra hållet, dvs börja justera setback och annat är ju inte man ska göra utan där är det "fast" beroende på hur ens ben är uppbyggda.

Framför allt om man siktar på längre turer, då är väl snarare bekvämare med den större modellen?

Nu körde jag in mina mått på competetivecyclist och då ser det ut följande:

Z9cBE.jpg

Ligger alltså mitt på AM-fit eller mellan AM och XC-fit.

Antar att Stumpyn är ganska mitt mellan AM och XC? :)

Är nu en lycklig ägare till en Stumpjumper FSR Comp 29ER 2011.

Har varit ute och provtrampat lite och på platten på grusväg om det är torrt trampar jag ur väldigt lätt. På 2011:an sitter det en 33 klinga på stora om jag förstått det hela rätt.

Tycker att det ser ut att få plats med en rejält mycket större klinga.

Är det någon som provat att byta till större storklinga fram på en sådan MTB, och isf hur stor bytte ni till?

Framväxeln går väl inte att höja så enkelt på den där eller gör den det? Framväxeln sitter ju med två torxskruvar på den där och jag tänkte aldrig på om det fanns justermån uppåt när jag mekade med min.

Jag gjorde tvärtom och satte på en 32T istället då jag tänkte ta bort lillklingan. Fast på Mörksuggan trampade jag ur 32/11 oxå. Däremot så används ju min mest i Hellas.

Köpte du Tobbes? Jag har en exakt likadan och är apnöjd med min, har dock inte samma raffinerade krav som hr Frost!!

Kul att du är så nöjd med din!

Jo, det är Tobbes.

Läste mig till att det finns två olika främre växelförare som man kan byta mellan om man vill ändra utväxlingen.

Men när jag tittar på storklingan och växelföraren tycker jag att det ser det ut att vara möjligt och montera en rejält mycket större storklinga.

Så jag har väl igentligen två frågor:
1/ kommer det att att fungera bra eller dåligt om jag monterar en större klinga utan att byta växelförare?
2/ vilken storlek bör/kan jag ändra till?

Förutsättningarna är att:
- jag ska göra CV i mitten på augusti
- normalt gillar lite lägre kadens, ca 70 - 80.

3/ Blir 36 för lite, bör jag satsa oå 38 istället?

Vore ju skönt att slippa trampa ur på grusvägarna om det blir torrt. Läste någon stans att det t o m finns med någon asfalt snutt på CV.

Annars blir det nog bra med 22/33 för cyklandet här hemma.

Om det inte fungerar bra med en större storklinga, t ex 22/36 eller t o m 22/38 får det vara.

Senast ändrad:
Har 2013 modellen, 36t på stora fram som standard på denna årsmodell. Tycker det funkar ok men skulle jag grusvägsrejsa skulle jag gärna haft en 38t. Inte påläst om hur det funkar med framväxeln.

lundatok skrev:
> Grattis till en grym hoj! Har blivit fråncyklad
> åtskilliga gånger av en likadan. ;)

Var det när Kalis hade hojen eller när Tobbe hade den?

Nyss hemkommen efter fantastisk tur i Hellas på nya Hojjen tillsammans med Nissen å Snickers.

Den e ju grym helt enkelt.

Jag hade två haverier, en pedal som gick sönder (Concept Store i Sjöstan hade ett par nya Mallets, tack för det och monteringen!) och så hade jag av kedjan. Hade naturligtvis inget kedjelås för 10-delat så det blev ett fältmässigt fulmek istället.

Men om vi glömmer bort haverierna då, hojjen bara tuggar i sig stig.en som inget hade hänt och mitt flin blev bara bredare och bredare. Den är också väldigt trampeffektiv; när Snickers punkterade så cyklade jag omkring glatt och testade hojjen istället för att stå å hänga över styret och försöka andas som jag normalt brukar göra - får det vara så här lätt och roligt?

Att klättra med den är fantastiskt, i med lillklingan och upp med Command posten i högsta läget bara:-)

Nerförs tycker jag väl att Arrowen är vassare om jag ska vara helt ärlig, men det kan ju vara en känslosak just nu som går över när jag vant mig vid den nya hojjen. Command Posten däremot is the grej helt klart. Gravity Droppern (27,2) passar på Arrowen men jag har inte hittat någon som är tillräckligt långg - jag behöver minst en 410 mm - så där leder Stumpyn helt klart på poäng:-)

Plattförs är det ingen diskussion vad som gäller: Command Posten i mitten läget å sedan man bara åker och siktar på det som ser roligast ut!

På stig så tycker jag utväxlingen är bra men när man ska transportcykla så är det lätt att trampa ur på tyngsta växeln.

Ps. Jag frågade Snickers först om han ville ha hjälp men han avböjde. :-)

Edit: @Westman, väldans bra artikel!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp