[Artikel] Stigcykelgrupptestet 2012 – 29 vs 26 + ANNAT

Westman

Aktiv medlem
rose_dr_z_happymtb_2-448x298.jpg

Det har blivit dags att sammanfatta årets stigcykeltest. I femte och sista delen i artikelserien delar testarna med sig av sina personliga åsikter och försöker utse en vinnare. Och så kan vi de inte låta bli att diskutera 26 vs 29 förstås..

Läs mer: http://happymtb.org/2012/05/16/stigcykelgrupptestet-2012-29-vs-26-annat/

Senast ändrad:
mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Vadå inget 29:er AM-däck? Kenda Nevegal någon?

Panaracer Rampage och Specializeds egna Purgatory funkar bra dom med.

Globalistic skrev:
> Jag har en av varje, blir lättare så :)

Två cyklar måste ju bli tyngre än en cykel?

Visst finns det några AM-däck redan, men tyvärr ganska få som är breda och samtidigt har mjukare gummi. Purgatory är trevligt (sitter fram på Stumpjumpern) det håller jag med om. Nevegal är ett bra mönster och har bra luftkammare, men säljs inte bredare än 2.2" i 29-versionen, och inte heller med det mjuka gummit Stick-E. Rampage är ett rätt bra allroundmönster (själv kört 26-varianten i nästan två år) men samma sak där, gummit är inte särskilt mjukt och greppigt. Men det kommer fler och fler alternativ i en snabb takt! Hans Dampf ska bli kul att prova. Och MK2 finns ju nu som sagt med det utmärkta Black Chili-gummit i 29x2.2"-version, så hoppas att 2.4" kommer snart också.

Med samma däckbredd, mönster och gummiblandning har ju 29an större kontaktyta med marken än 26an, och därför mer grepp. Så när de bästa kombinationerna av detta nu börjar komma för 29, då blir det bra!

På tal om det. Mina Panaracer Rampage 2.35 jag hade mätte samma bredd som mina Kenda Nevegal 2.2. Kommer inte ihåg den exakta bredden men det känns som att man ibland ska ta den utsatta bredden med en nypa salt.

Såg ett par Maxxis Ardent idag, lite sugen på att köra dom nästa gång det är dags att byta sulor på 29ern.

Är det inte dags att byta 29er innan du byter däck?

lundatok skrev:
> Såg ett par Maxxis Ardent idag, lite sugen på
> att köra dom nästa gång det är dags att byta
> sulor på 29ern.

Westman, du skriver att du inte är så imponerad av Monarch-dämparen. Vad är det för fel på den? Gungig? Trött?

BrigTSD skrev:
> Westman, du skriver att du inte är så imponerad
> av Monarch-dämparen. Vad är det för fel på
> den? Gungig? Trött?

Jag upplever det som att den har lite för lite dämpning helt enkelt, och därmed blir lite gungig och mjuk. Men det större problemet är att justering av plattformsnivån med spaken inte gör någon större skillnad. På en såpass trmapinriktad hoj vill jag kunna styva upp bakänden för t ex kortare sprintar över krön.

Med det sagt så står jag fast vid att det fortfarande är väldigt mycket cykel för pengarna. Det går ju t ex att pumpa bakdämparen lite extra hård för att kompensera, om man vill köra mer stående (på bekostnad av prestanda i stök). Då håller sig också vevlagret något högre, vilket kan vara en annan fördel.

Aha, på så vis.

Är det där en egenskap man får leva med i den prisklassen eller finns det bättre alternativ? Fox-dämparen du rekommenderar kostar ju några dinaros extra.

BrigTSD skrev:
> Aha, på så vis.
>
> Är det där en egenskap man får leva med i den
> prisklassen eller finns det bättre alternativ?
> Fox-dämparen du rekommenderar kostar ju några
> dinaros extra.

Det handlar mer om vilken nivå av dämpning som konstruktören valt till cykeln, och den tycker vi Rose kunde valt något hårdare. På många Rose-modeller kan man välja sin vikt, ett sätt att få mer dämpning är att ange vill ha dämparen för tyngre kroppar, även om man väger under 76 kg.

Jag är mjukgummifetischist men hade faktiskt inte insett att mitt nevegal inte var en mjukgummivariant. Det är riktigt bra grepp i det däcket ändå!

Sedan är nog mitt nevegal 2.2 ungefär lika brett som mitt racing ralph 2.4.

Tillbaka
Topp