Åre Bike Festival 2012

Glisseur

Aktiv medlem
Åre Bike Festival 2012
Nu börjar konturerna för årets festival ta form. Datumen är 4-8 juli, onsdag till söndag. Och förutom ett rätt späckat program så körs svenska cupen i DH fredag/lördag ihop med den finska cupen, med andra ord kommer det att vara gott om flygande finnar i racepyjamas i år. Dessutom har vi fått ordning på klubbens lokala dirt med en fet pumptrack och vi planerar lite nyshapning dom närmsta veckorna. Det blir freeride camps med Kiwi-Steve och Darcy Turenne och förhoppningsvis även ett race camp med Wallner bros. Filmtävlingen GoPro Video Challenge ersätter fototävlingen, mer om det alldeles strax. Vi hoppas även på att VM6 går till 18:00 varje kväll förutom fredag då den går till 20:00. Och så blir det såklart bra väder, perfekta förhållanden och vackra människor.

Programmet är preliminärt och kan komma att ändras lite men i stora drag blir det så här. Kolla in på http://www.arebikefestival.com för mer nyheter och lite annan info.

Onsdag 4/7
XC-guidning
Pumptrack Champs
Grill på ÅBC-dirten

Torsdag 5/7
XC-guidning
Ninjaloppet
BBQ Tott hotell
Strength In Numbers premiärvisning – Tott hotell

Fredag 6/7
XC-guidning
Åre Open DH – kval
Whip It Good!
VM6 öppen till 20:00
Hyddan BBQ

Lördag 7/7
Åre Open DH – final
Pilgrimsloppet
Dirttävling – kval
GoPro Video Challenge – final Tott hotell

Söndag 8/7
XC-guidning
Barnens dag – dirten
Dirttävling – final

Åre Bike Festival 2012
Om man bara råkar titta förbi ett par dagar, vart samlas man för guidning? Kostar det något? Vad ingår / ingår inte i festrivalpasset? Tämnligen ont om information på festivalsidan.

Åre Bike Festival 2012
Stojje skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man bara råkar titta förbi ett par dagar,
> vart samlas man för guidning? Kostar det något?

Guidningen brukar utgå från torget/stjärntorget och kostar inget om du har festivalpass. Men fråga gärna hur de gör i år i samband med att du köper passet!

> Vad ingår / ingår inte i festrivalpasset?

Allt utom campsen, som är det enda som kostar extra.

Åre Bike Festival 2012
Nu finns också lite mer info om den avspända amatörklassen i videotävlingen.

GoPro Amateur Video Challenge

På plats under festivaldagarna på Stjärntorget (vid VM6:an) visas GoPros senaste modeller upp. Där kan du även passa på att låna en kamera för att under några åk fånga din syn på åkningen i Åres ledsystem. Efter festivalen kan du sedan redigera ihop din egen film, ladda upp den på här på Happys videoavdelning och tävla i GoPro Amatuer Video Challenge och vinna fina priser! Mer information får du på plats i Åre i GoPros tält.

Så ta chansen att sätta ihop några sköna åkklipp, eller varför inte visa upp årets vurpa? Du behöver inte redigera om du inte vill, insteget i amatörklassen är precis så lågt du vill att det ska vara.

Åre Bike Festival 2012
Om du har en AM-hoj eller en långslagig XC så ta med den upp. Jag och Westman har planerat in ett enduro race på söndagen. Det finns två olika planer beroende på väder och underlag (läs snö på fjället): antningen ett stage race med tre olika specialsträckor, eller ett rejält långlopp från Välliste. Det sistnämnda kan vara ett av Sveriges bästa cykelåk alla kategorier när det är bra.

Åre Bike Festival 2012
Glisseur skrev:
> Om du har en AM-hoj eller en långslagig XC så ta
> med den upp. Jag och Westman har planerat in ett
> enduro race på söndagen. Det finns två olika
> planer beroende på väder och underlag (läs snö
> på fjället): antningen ett stage race med tre
> olika specialsträckor, eller ett rejält
> långlopp från Välliste. Det sistnämnda kan
> vara ett av Sveriges bästa cykelåk alla
> kategorier när det är bra.

Det ddär låter riktigt roligt!

Åre Bike Festival 2012
Tack för svaren Glisseur och Westman. Har varit i Jämtlands obygd utan täckning i några dagar och inte kunnat uppdatera. Nu visar det sig i alla fall att syrran ska ha 40-årskalas den 7:e i Skellefteå. Några förslag på vad man ska göra?

Åre Bike Festival 2012
Tja
Enduro racet på Söndag låter intressant !!
Hur bär man sig åt för att åka me ?

David, cyklar på en Grön Nicolai som ska med upp (på tåg).

Åre Bike Festival 2012
Inte för att kissa på någons parad, men jag ställer mig väldigt skeptisk till att köra race från Välliste. Det var ordentligt blött nere i skogen där i helgen, ett helt startfält i racetempo skulle göra totalt kaos med stigen tror jag.

Sen är det en sjukt bra stig, men "Sveriges bästa alla kategorier" är väl lite väl att ta i? Jag tror inte man tjänar annat än besvikelser på att hypa och höja folks förväntningar orimligt mycket.

Oavsett så är det ett riktigt kul initiativ, och jag kommer gärna och kör om jag är i krokarna!

Åre Bike Festival 2012
rayy skrev:
> Naeeejj! Hade hoppats trippeltrampet var mitt i
> veckan, då hade man kunnat va med.. äsch. Men ni
> lär ju ha superkul!

Det är ju Trippeln imorgon.

Åre Bike Festival 2012
Håller med dig Tomtefar att det var riktigt bra filmer, över förväntan måste jag säga.
Men vilken ville du skulle vinna? Tyckte att Martins film var den enda självklara vinnaren, däremot så var de andra placeringarna hur svårt som helst, hade inte sagt något om Norrmännen kommit tvåa eller Tyskarna, eller som det blev med ÅBC filmen, galet tight måste jag säga =)

Åre Bike Festival 2012
Tomtefar skrev:
> Var är filmerna från gopro-tävlingen? Kan inte
> vänta att se dem igen, galet bra filmer!! (även
> om i mitt tycke fel film vann)

Filmerna kommer upp senare i veckan, tre av dem denna veckan, och sedan de som vann topp 3 i Bästa film-kategorin nästa vecka.

Det var inte helt enkelt att döma när många av bidragen var så jäkla bra, det kan jag säga..

Åre Bike Festival 2012
Westman skrev:
> Tomtefar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var är filmerna från gopro-tävlingen? Kan
> inte
> > vänta att se dem igen, galet bra filmer!!
> (även
> > om i mitt tycke fel film vann)
>
> Filmerna kommer upp senare i veckan, tre av dem
> denna veckan, och sedan de som vann topp 3 i
> Bästa film-kategorin nästa vecka.
>
> Det var inte helt enkelt att döma när många av
> bidragen var så jäkla bra, det kan jag säga..

Ok, får väl hålla mig lite då...

Nä, kan tänka mig det, var ju ingen dåligt film som vann precis. Hade väntat mig lite hopkraffsat skakigt hemmapul men blev djupt imponerad av kvalitetsnivån på filmerna, tror inte det kan bli så mycket bättre faktiskt. Den trevliga live-stämningen kan också bidragit till upplevelsen.
Får man önska filmerna i enkelt nedladdningsbart .avi-format i hög kvalitet?

Tillbaka
Topp