[Artikel] Bikeparktest - Lofsdalen Bike Park

Westman

Aktiv medlem
lofsdalen_happymtb_berms-448x304.jpg

Uppstickaren Lofsdalen lanserade förra året sin nygrävda cykelpark, med leder designade av självaste mr Whistler, Tom Pro. Detta ihop med en entusiastisk personal och fokus på familjen väckte vårt intresse att ta en närmare titt.

Läs mer: https://happyride.se/2012/05/30/bikeparktest-lofsdalen-bike-park/

Senast redigerad av en moderator:
Jaja, det blir säkert bra det där! Men till den viktigaste frågan, hur ser det ut med stignätet/möjlighet till fjällstigcykling??

Det är ju kombon fjällstigcykling/bikepark som gör sig så bra, t ex Hemavan...

Verkar inte finnas några XC-stigar.
----------------------------------------
Lofssjön Runt 40 km
En vacker tur runt den natursköna Lofssjön, på både asfalt och grusväg
----------------

Vi är där uppe rätt ofta och gällande övrig cykling så har jag testat lite av varje.

Jag brukar ta med landsvägscyklen upp också. På 1,5 mil slingrig asfalt kommer man upp 250 höjdmeter (förmodligen 350 stigmeter) och kan en vända och rulla i 50 kmh tillbaka till byn. Toknajs med en asfaltsväg upp på kalfjället faktiskt.

Det finns en CX-slinga runt sjön på 42 km och en hel del stig i skogen, den stigen är dock rätt svår att länka ihop men det var ett par år sen jag testade.

Det går en skid/vandringsled på fjället som man iofs behöver åka bil till starten för att köra, men som förmodligen är kalas att cykla om man vill ha AM-cykling. Vi gjorde ett försök ett år men drog in för mycket fjällbjörk i drivlinan. Dock lite special på den cykeln så det kanske inte gäller alla.

tekman skrev:
-------------------------------------------------------
> Verkar inte finnas några XC-stigar.
> ----------------------------------------
> Lofssjön Runt 40 km
> En vacker tur runt den natursköna Lofssjön, på
> både asfalt och grusväg
> ----------------

Totalt 7,9 km asfalt (+ några hundra meter nere vid dammen i syd-ost). Resten grusväg och några km stig vid Västvallen.

Skarmavbild2012-05-31kl.16.25.52.JPG

Jag var där förra året vid en Happy-helg och kom fram till att det är möjligt att rulla ned från toppen av berget. Eftersom liften bara går halvvägs upp för att täcka de anlagda spåren så måste man cykla eller knuffa upp cykeln för att nå stigen från toppen. Jag hade planerat ett försök men det kom en störtskur innan jag kom upp, så jag gav upp.
Lokals säger det skall vara en toppen-AM-stig ner.

Jag kommer nog försöka vara där på Happyhelgen iaf. Blir lite uppvärmning inför Åre i Augusti. =)

Jag har cyklat vandringsleden från toppen ned till byn. Den del som går från toppen ner till starten av MTB-spåren är klart cykelbar. Nere i skogen är det ställvis blött och brant på ett svårcyklat sätt. Den delen hoppar man ju dock med fördel över nu när lederna finns.

Är tillbaka i Lofsdalen för första gången sedan jag skrev artikeln 2012 och det har hänt en del grejer!

Kvaliteten är fortfarande hög, bermsen grymma, avrinningen jättebra (regnade 15mm inatt, inte ett spår av lera/vatten i nåt spår när jag drog igång 9.45) och luften bekväm. Inte ett brake bump heller, är inte så många som cyklar här och dessutom är ingången i kurvorna oftast välbyggd. Skönt när man kommer från Åre med trötta händer.

Parken har fått fler spår, bra sådana. Thunder, Lightning, Blizzard är roliga röd-aktiga spår som avstickare från Venom. Lite "entusiast byggda" här och var kanske med ngn oväntad sektion/vinkling men väldigt roliga.

Blå spåret Skogsleden på andra sidan liften är bra. Riktigt jävla skitbra. Crank it up-bra. Flytiga hopp, perfekta berms, stepups som kittlar men är välavvägda. Jag ska sticka ut hakan lite och säga att det petar ner Järvsö och är Sveriges bästa blå hoppled! Med fina röda variantkickar och drop bredvid här och var. Långt är det också.

Tycker parken är perfekt för en modern AM/Enduro-cykel.

Imorrn testar vi nya byggda fjälleden Stenrutsleden.

Senast ändrad:
Ja Skogsleden är riktigt rolig. Tror den var ny när jag var där första gången. Går att köra så det blir suddigt i ögonvrån och allt bara klickar i spåret hela vägen.

Rattnalle sa:
Ja Skogsleden är riktigt rolig. Tror den var ny när jag var där första gången. Går att köra så det blir suddigt i ögonvrån och allt bara klickar i spåret hela vägen.

Precis så. Har du rätt fart i en sektion har du det i nästa också. Snabbt och flytigt, lång luft utan sprättiga konstiga kickar eller annat som stör.

Jag var där en dag för ca 2 veckor sedan. Första besöket där, och riktigt imponerad. Den bästa gröna led jag nånsin kört. Flow-leden var verkligen superb. Och Viper var så jäkla kul. Röd snabb led, gick att köra riktigt fort och lagomt svårt.

Tillbaka
Topp