[RR] Munții Postavarul & Piatra Craiului, Rumänien - DEL 1 & 2

Sigge Star

Aktiv medlem
Tjenahej,

Här kommer ytterligare en ride report från Rumänien ( se även http://happymtb.org/forum/read.php/1/1893272).

Denna gång med bas i staden Brasov, knappa tre timmar från Bukarest. Stan är något av ett nav för olika typer av sporter som bergen bjuder på. För att maxa bästa cyklingen på två dagar tog jag hjälp av en guide från Mtb tours: Horia. En annan snubbe från Bukarest hade samma request så det blev att jag fick sällskap av Israelen Arnon. Jag pröjsade ca 1250 SEK for boende (m frukost o lunch matsäck) och guidning två dagar. Jag hade bett om All-Mountain, och hela berget blev det! Vi körde två olika berg de olika dagarna och jag delar upp det i DEL 1 och DEL 2. Först ut: Postavarul Mountain. Berget sluttar ner mot staden Brasov som ligger pa ca 500-600 meters höjd och toppen är på ca 1700 meter.
01.jpg

Rätt skön utsikt att vakna till: en av kullarna som omger stan.
02.jpg

Vi drog iväg på cykel direkt från boendet och började jobba oss upp på berget - kändes svårt hurtigt lördag morgon klockan 09:30 jämfört med den har killen som fastnat med en pilsner i stort sett där stigningen börjar.
03.jpg

En grusvag leder en upp och bjuder bitvis på ganska branta stigningar men ocksa skön skugga under lövverket
04.jpg

Efter ca 700 meters klättring kommer vi upp till skidorten Poiana Brasov, där en av kabinerna också går sommartid.
05.jpg

Vi hittar bort från skidområdet och njuter av avsaknaden av Coco-Cola-skyltar
06.jpg

Vi har hojat i ett par timmar och fyller på energinivan innan vi kastar oss in i något som faktiskt liknar cyklandet hemma i Svea rike: upp och ner ut med en ås. Men visst, höjdskillnaderna är större och mer intensiva.
07.jpg

08.jpg

09.jpg

Lite suddigt, men bara för att visa att det blev rätt stökigt emellanåt.
10.jpg

Sedan blir det lite mer av kullar och vi ser Bucegi-berget i bakgrunden.
11.jpg

12.jpg

Läge för lunchstopp och kartkoll
13.jpg

Landskapet är böljande och vi hänger med…
14.jpg

Det är helg och området ar hyffsat tillgängligt for bilburna stadsbor. När vi åker till havet eller en sjö verkar man här ta Dacia’n, lasta in campingstolarna och åka upp i berget. Badbraller och bikini verkar funka bra och solbrännan bevisar nog hur bra man haft det.
15.jpg

Får, getter…
16.jpg

Det intensiva och bitvis rätt tekniska blir lite übermäktigt för vår vän från Mellanöstern och han väljer att ta en fika tillbaka i skidorten. Jag och Horia fuskar till det och tar kabinen upp till 1700.
17.jpg

Vi följer sköna stigar utfor berget, men får också trampa en del.
18.jpg

På ett ställe kommer man ut i en av pisterna där jag hade nöjet att åka skidor under vintern. Något annorlunda känsla nu…
19.jpg

Därifrån in i skogen igen och stigar som påminde om de episka hemmastigarna i Skatås, Göteborg för att sedan bli mindre tekniska men med hög fart.
20.jpg

Vi möter upp med Arnon och festar loss pa resterna av hans Pizza.
21.jpg

Sen bär det av neråt. Riktigt jäkla bra utförsstig. Snabbt, tekniskt, ibland som en byggd bana och grymt svårt att inte tappa koncentrationen och bara asgarva åt hur kul det kan vara på två hjul. Horia jobbar även som fotograf och far med sig ljuset pa ett sätt som min kompaktkamera inte klarar:
22.JPG

22a.JPG

Dock klarar den att filma:

Utför, men inte på DH-vis. Så grymt kul. Lutet som inspirerar till tramp och gör åket så mycket längre. Fantastiskt kul.
23.jpg

Och sen det där magiska med cyklingen i Brasov. Vi rullar rätt ner på torget med husen från 1400-talet.
24.jpg

Nästan sju timmars cyklande, drygt sex mil och en massa höjdmeter… vi röjde väl kanske inte loss på pubarna den kvällen…

Ska berätta mer om sondagen i del 2. Återkommer.

/Sigge

Senast ändrad:
bortom12e skrev:
-------------------------------------------------------
> Inga problem med gatuhundar?

Inte i bergen eller Brasov, men hemma i Bucharest har jag pepparspray med mig numera

Ny dag och nya äventyr.

Vi packar ihop grejerna och slänger in allt i bilen och drar till Zarnesti, ca tre mil från Brasov för att utforska Piatra Craiului.
01.JPG

Bucegi-berget med toppar på 2500 reser sig i fjärran bakom den rumänska motsvarigheten till lutande tornet i Pisa.
02.jpg

Vi får fram alla grejer och stigningen börjar med en gång. Först vanlig grusväg sedan följer vi en ganska tajt canyon en bra bit.
03.jpg

Proportionerna är mäktiga
04.jpg

Vi har jobbat oss upp från ca 700 meter till 1200 och låter vår israeliske vän ta sig bort till en stuga på egen hand och invänta oss eftersom gårdagen tog hårt på honom. Vi umgås med lite kor istället.
05.jpg

Klättring fortsätter upp till en platå på knappa 1400 möh. Det bjuds på både stigar i skogen och i öppna landskap – hela tiden kuperat
06.jpg

07.jpg

08.jpg

09.jpg

10.jpg

Gott vatten och lite bär…
11.jpg

12.jpg

Vi fortsätter utför och det går riktigt fort emellanåt
13.jpg

Så småningom smalnar åsen vi kör på av och blir till en fantastiskt kul stig som då och då bjuder på riktigt sköna tekniska partier
14.JPG

15.jpg

16.jpg

Till slut kommer vi ner till ca 1000 möh och tar ett lunch stopp innan vi fortsätter upp i en ny canyon
17.jpg

Det går uppför en bra bit tills vi kommer till en helt fantastisk utsiktspunkt. Postavarul borta i bakgrunden till vänster och Bucegi till höger
18.jpg

Energinivån börjar sjunka och annars så sköna stigar tar emot lite
19.jpg

Efter kanske sådär ytterligare 2 timmar av rätt hård cykling och faktiskt bitvis pushande i branta partier ser vi Cabana Curmatura på nästan 1500 möh.
20.jpg

Vi laddar med varsin soppa och lite dricka och tröttheten försvinner sen helt och hållet när vi kastar oss ut för en helt sjukt skön stig. Lite lätt trampande här och där, men mestadels bara utför utför utför.
21.jpg

Vi kommer ut på en platå och har farten med oss
22.jpg

Herdarna skriker till varandra när vi blåser förbi. Jag fattar inte. Horia gör: ”crazy people!”
23.jpg

Utför och stökigt. Skitkul.
24.jpg

Efter 8 timmars cyklig och bara korta stopp rullar vi ner till bilen. Rätt mycket cykling på två dar, men shit vad gött!
25.jpg

Det finns mer info om MTB tours och lite fler bilder på: http://www.mtbtours.ro/recky-rides/sesiune-foto-in-piatra-craiului-si-postavaru/?lang=en

Grattis till fin cykling. Här nedan ser du min sambo på samma stig som du har på din näst sista bild. Vi åkte buss upp till Poiana men tyvärr missade vi linbanan, den stängde 5 minuter före vi kom fram. Cyklade ner på stigen med vit-blå-vit märkning tillsammans med några lokala dårar på fulldämpade cyklar som lämpade sig bättre än våra plast-HT.
DSC_0090.JPG

En annan dag var vi uppe på Bucegi. Tog linbanan från Busteni till 2200m och cyklade från Babele upp på Omu (2507m) och sedan ner till Sinaia (850möh) via skidbackarna och serpentinvägarna. Cyklingen mot Omu var bitvis ganska teknisk, men resten var fina grusvägar och skidbacke med lagom lutning.
DSC_0064.JPG

Den rumänska Sfinxen:
DSC_0075.JPG

Det finns oändligt med fin cykling i dessa trakter, problemet är att man ska ta sig tid att finna de bästa stigarna. Dessutom är det ganska gott om brunbjörn i området, en otrevlig överraskning om man råkar cykla på en. Aggressiva hundar mötte vi bara på ett ställe, då hade jag lust att ta bilen tillbaka och köra över hela flocken. Annars är det trevligt med (lugna) hundar, för då vet man att björnen inte är inom sniff-radie.

Magisk bokskog, med massvis av fina stigar uppe vid vulkansjön St. Anna, 70km från Brasov.
DSC_0136.JPG

Totalt sett är det en nästan övermäktig bit att köra från Oslo (2800km), jag rekommenderar hellre Alperna. Brasov är iaf. otroligt fin, jag har följt stadens utveckling de senaste 30 åren och gamla sentrum med den tyska arkitekturen är väldigt mysig. Helt klart den finaste staden i hela landet om man även räknar in närheten till naturen. Annars ligger Sibiu och Kolozsvar (Cluj) bra till i rankingen. Städerna utanför Transylvanien är inte mycket att hurra för om man vill se en stadskärna med byggnader från 1500-1800-tal. Vi ska eventuellt bila tillbaka 2014, men jag ska göra mera research innan resan. När flygplatsen i Brasov öppnar då kan vi flyga med cyklarna istället för att köra. Annars kan man ta hyrbil i Bukarest, som vi ska göra nästa år.

Google earth med 3D karta som man kan rotera och zooma direkt i mobilen är bitvis väldigt användbar för att veta var man är, iaf. på toppen av Bucegi där alla vägarna syns tydligt på sattelitbilden.
Toppen på Omu:
screenshot_2012-06-27_1107.jpg

Tack för att du delar med dig, förgyllde en annars regnig kväll i Halland...:-)
Ser helt suveränt ut!
Förmedlar dessutom en mer positiv bild av Rumänien än vad i alla fall jag snappat upp via de vanliga medierna......

discovery skrev:
> Har du några gps rutter? ska ner dit i
> september.. :)

Sure, PM'a emailadress så skickar jag över. Ngt hoppiga dock genom de trånga ravinerna.

Kanjonerna såg ju helt fantastiska ut, vilken natur!
Känslan av äventyr är lite större än att åka ett varv nerför åreskutan :)

Otroligt fin RR som vanligt.

42Hz skrev:
> När startar gruppresorna?! ;)

42Hz:Det är kanske inte helt fel. Ser lite flackare ut än Verbier

Sigge: Toppen! Inspirerade bilder. Själv får man nöja sig med Delsjön.
Fungerade det med fälgbroms i de långa backarna?

Robert skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När startar gruppresorna?! ;)
>
>
> 42Hz:Det är kanske inte helt fel. Ser lite
> flackare ut än Verbier
>
> Sigge: Toppen! Inspirerade bilder. Själv får man
> nöja sig med Delsjön.
> Fungerade det med fälgbroms i de långa backarna?

Var själv rätt förvånad över att han fixade det, men jag kunde ligga på mycket mer eftersom jag också kunde få stopp med en gång. Det är en ekonomisk fråga. Lönerna är inte höga men grejerna kostar lika mkt som i Sverige...

För övrigt; imorn kommer crossmicke ner å på fredag drar vi till Bulgarien och hojar lite där. Ämne för en ny tråd kanske...
Sigge

Kul att så många verkar gilla vad Rumänien har att erbjuda. Jag har bara bott här ett halvår och diggar det redan, men kommer att lära känna det ännu mer vad det lider. Hör av er om ni är i krokarna så kan vi kanske köra en HappyRomaniaRide...
Hare finfint
Sigge

Tillbaka
Topp