[RR] Garda AM

mikaeljc

Aktiv medlem
[RR] Garda AM
Jag och polaren lyckades sälja in en vecka vid Gardasjön till familjerna. Jag, frugan och grabben bilade först ner till Kroatien för en vecka sol och bad.
IMAG0199.jpg
Bilen lastad med fem cyklar och packning.

IMAG0235-1.jpg

På plats på ön Losinj så passad jag även på att cykla lite lvg. Fint underlag, lite trafik och vackra vyer.

Efter en vecka körde vi mot Gardasjön där vi mötte upp min polare med familj som flugit ner. Jag hade tagit med mej hans hoj i bilen. Vi bodde vid norra delen av sjön i byn Limone. Första turen cyklade vi upp direkt från byn på berget bakom, typ 12-1300 fallhöjdsmeter på asfalt, för att sedan styra in på stigarna som skulle ta oss tillbaka ner mot Limone.

DSC02463.JPG

DSC02474.JPG
IMAG0258.jpg
DSC02472.JPG
IMAG0259.jpg

Dock så var nedfarten lite av en besvikelse. Att det skulle vara riktigt brant och smalt viste vi, men stigen var oerhört erroderad med lösa stenar vilket gjorda att det var svårt att få något riktigt flyt.

Nästa tur tog vi bilen till byn Malcesine på östra sidan av sjön. Där tog vi linbanan upp på Monte Baldo till 1700m. Därifrån cyklade vi till Monte Altissimo. Först fick man rulla ner till ca 1400m och därefter påbörja klättringen upp mot toppen som ligger på drygt 2000m

DSC02529.JPG
DSC02530.JPG
DSC02542.JPG
DSC02543.JPG
DSC02545.JPG

Nedfarten från toppen gick på en stig som heter "601". Helt fantastisk och varierad utförscykling. Först på steniga vandringsleder ovan trädgränsen. Sedan på grymma skogsleder. Den absolut bästa sektionen började vid 1100m där leden "Val del Diaol" började. Bitvis rktigt brant och tekninskt, bitvis riktigt bra fow.
IMAG0273.jpg

Ett hopklipp av sektionen finns här:

Efter Garda tog vi bilen till Schweiz för att hälsa på några vänner som bor i byn Rolle vid Genevesjön. Där blev det åter lite lvg.

Bilagor

• IMAG0277-1-1.jpg
    IMAG0277-1-1.jpg
    67.9 KB · Besök: 69
Senast ändrad:
[RR] Garda AM
happyfeets skrev:
-------------------------------------------------------
> Like på AM-turen vid Gardasjön. Ni råkade inte
> göra en gpx-fil man kan låna?
>
> nic

Jag hämtade gpx på www.gardamtb.com

[RR] Garda AM
Kul RR! Jag var också uppe på Monte Baldo i somras :) fast dessvärre med skadad fot, så det blev ingen cykling :/. Bodde i Malcesine.. Fint och bra utgångspunkt för cykling, inte lika hetsigt som Riva del Garda.

[RR] Garda AM
Hej,

Åker till Garda på lördag o tänkte hyra bil. Vi kommer bo i Torbole i norra ändan o funderar på behovet att ta bilen ut för att komma till bra stigar. Styr lite valet av storlek på bil.

Nån som har en åsikt?

/Calle

[RR] Garda AM
Nu är det snart ett år sedan kalsongbytet, så det borde vara dags nu igen?

Tog cykeln från Riva del Garda upp på Monte Rocchetta idag.
image.jpg

Tillbaka
Topp