[RR] En blöt veckas touring i Nordnorge

Enber

Ny medlem
I somras touringcyklade jag för första gången på egen hand, totalt en vecka med ca fem cykeldagar mellan Narvik och Tromsö. Det var jag, min cykel och en massa frihetskänslor i ett dramatiskt landskap.

Jag har tidigare cyklat ut på södra udden av Lofoten, och mersmaken av den resangjorde att jag ville utforska den norra delen av ögruppen också. Jag bokade därför nattåget till Narvik och lade in en rutt via öarna som slutade i Tromsö - där jag bokade hembiljett med flyg direkt till Stockholm.

kartafrdvg.jpg

Inför den här resan hade jag nästan lite ångest. Efter att ha genomlidit det regnigaste juni sedan 50-talet i Stockholm var jag sugen på sol och lite värme, prognosen pekade dock på 8-12 grader och mellan 15 och 30 mm regn per dygn. Det blev också en hel del regn, bilderna nedan är för det mesta tagna när det var en liten lucka i det värsta ösregnet.

Vädret välkomnade mig redan på nattåget. När alla vandrare klev av i Abisko sken solen, men så fort tåget började rulla förbi Riksgränsen mötte regnet up...
DSCF8315redliten.jpg

På stationen var det dags att packa upp min cykel som varit inplastad och ganska nedmonterad, efter en och en halv timme var mitt mobila hem redo! Den vane touraren ser kanske att jag har gjort ett nybörjarmisstag och missat egolappen, vilket innebar en vecka i blöta skor :).
DSCF8319redliten.jpg

Första dagen var lite av en transportsträcka tills jag kunde svänga av E6:an. Utsikten från tältplatsen var det dock inget fel på.
DSCF8353redliten.jpg

Dagen efter var vädermässigt sådär, förutom regnet blåste det 16 sekundmeter rätt på, rulla i nedförsbackar var inte att tänka på. På bron över till Hinnöya var motvinden sidvind. Cykla var fullständigt livsfarligt, jag vinglade ut på mittlinjen så fort en husbil passerade. Det blev till att gå.
DSCF8367redliten.jpg

DSCF8378redliten.jpg

Andra tältplatsen, egen fjord ingick
DSCF8385redliten.jpg

Beach Nordnorge 2012
DSCF8408redliten.jpg

På väg mot Andöya! (i horisonten)
DSCF8414redliten.jpg

På Andöyas västra kustväg. Imponerande att de bryr sig om att odla på denna breddgraden (rätt långt norr om odlingsgränsen i Sverige).
DSCF8445redliten.jpg

Landskapet längs kustvägen blev mer och mer dramatiskt...
DSCF8465redliten.jpg

... för att plötsligt bilda en smal platt landtunga som band ihop de två bergigare delarna av ön. Hav på ena sidan, sjö på andra sidan och berg framför. Cyklingen här var den bästa på hela resan - vackert väder, medvind, sjukt vackert och rogivande landskap och noll trafik. Susade fram som jag ville i mitten av körbanan i 35-45 km/h utan någon vidare ansträngning och lyssnade på havet och fåglarna. Poesi :).
DSCF8482redliten.jpg

Tältplats 50m från öppna havet. Trodde när jag låg i tältet att det var åskväder på ingång, men det var förstås vågor som bröts mot grund längre ut i vattnet.
DSCF8491redliten.jpg

Morgonen efter.
DSCF8498redliten.jpg

Det blev en hel del fika på min tur även om de sved i plånboken - här på färjan över till ön Senja.
DSCF8520redliten.jpg

Den kommungränsskylten hade sällsynt passande placering...
DSCF8533redliten.jpg

Strax efter att denna bild togs uppnåddes resans hastighetsrekord.
DSCF8547redliten.jpg

Ett berg i solljus (ovanlig syn på denna resa).
DSCF8551redliten.jpg

Resans bästa middagspausplats!
DSCF8573redliten.jpg

Och några kilometer därifrån dök resans bästa tältplats upp.
DSCF8590redliten.jpg

Och så resmålet - Tromsö! Polarmuseet är väl värt ett besök.
DSCF8603redliten.jpg

För den som funderar på en soloresa kan jag rekommendera det (att se Lofoten är däremot obligatoriskt). Jag hann aldrig känna mig ensam eller uttråkad trots att det enda jag egentligen gjorde var att cykla, äta, tälta och sova.

Nämen en sommar i Sverige med snoriga ungar, soltörstande och småvresig fru och minimalt med episk cyckling är ju inte heller fel...
Såg ju rätt fint ut det där!

Wow! Fantastiskt, vilka bilder! Tack.

PS. En egolapp går utmärkt att tillverka av en pet-flaska som man monterar med hjälp av 4 hål för stänkskärmsstagen DS.

Sjukt vackert! Tack för att du delade med dig. Bilderna verkar inte ha påverkats av det dåliga vädret. :)

Tack för att du delar med dig, ser helt grymt ut. Hur funkade tältet? Har köpt ett likadant men inte hunnit testa det ordentligt. Ser ut som ett Vaude Hogan Ultralight, stämmer det?

Kul att ni gillar det. :)

Atlas: tack för tipset!

Mathias: Jag återkommer med packlista, har den tyvärr bara nedskriven på vanligt papper.

MIMC: Vad gäller tältet så är det inte jag som äger det, men jag har sovit i det i totalt ca 35 nätter. Hittils har det hållt ihop bra, inga skador eller tydliga tecken på slitage. Det verkade må bra av lite imprgnering inför denna resan, men i övrigt inget underhåll. Det stod emot minst 12h av regn i sträck (med inslag av rejäla skurar) utmärkt. Att resa tältet är enkelt och konstruktionen bygger på flera väldigt smarta lösningar tycker jag.

Som tvåmannatält är det en påfrestning för nästan vilken relation som helst, men det går absolut att få det att funka. Man får inte plats med så mycket packning inne samtidigt som det är en väldigt liten absid. För cykling funkar det ändå bra om man har vattentäta väskor eftersom de inte behöver stå inne i absiden. Som enmannatält är det riktigt lyxigt tycker jag, samtidigt är det tillräckligt lätt för att kännas värt att ta med det. Man kan utan problem kasta in all sin packning och sköta allt upp och nedpackande inne i tältet. Jag har inget annat dyrt tält att jämföra med dock.

Härliga bilder!!!

När vi cyklade från Narvik, ut på Lofoten och ned till Mo i Rana för några år sedan hade vi stekande sol i en vecka... "Beste vaer i manna minne" sa the locals...

Vackert, duktigt av dig att tälta också. Jag har lovat mig själv att låta bli tältet på MC semestrar i framtiden.

Tack för en fin RR. Norge är sannerligen vackert även om vädret är lite oberäkneligt.

Har faktiskt badat i havet strax väster om Andenes. Tror det var tolv grader i vattnet, men det var för 27 år sen och jag var ung och oförståndig. Dessutom var det högsommarvärme med temperaturer runt 25 grader i luften.

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för en fin RR. Norge är sannerligen vackert
> även om vädret är lite oberäkneligt.
>
> Har faktiskt badat i havet strax väster om
> Andenes. Tror det var tolv grader i vattnet, men
> det var för 27 år sen och jag var ung och
> oförståndig. Dessutom var det högsommarvärme
> med temperaturer runt 25 grader i luften.

Förra gången jag var på Lofoten badade jag på vår privata sandstrand hörandes till vår vykortsperfekta tältplats. Men det var inte så kul. Denna gång försökte jag bada på stranden där solnedgångsbilden är tagen. Det var verkligen smärtsamt kallt och jag förmådde mig inte att doppa hela kroppen. Tror att tempen i luften var mellan 10 och 12 grader eller något sådant.

Har länge drömt om att cykla på Lofoten och ditt inlägg har gjort att nu är det bestämt:-)

Hur gjorde du med cykelfrakten på tåg och flyg? Jag har en Bob Ibex kärra till min 26" FS MTB... Mission impossible?

MVH G.S

> Hur gjorde du med cykelfrakten på tåg och flyg?
> Jag har en Bob Ibex kärra till min 26" FS MTB...
> Mission impossible?

Det kan bli klurigt med all övrig packning. Egentligen får man inte ta cyklar på tåg, och tumregeln för mängd packning är att du ska kunna bära ombord allt för egen maskin. Det jag gjorde på nattåget var att ta av styret och tejpa det i ramen, ta av pedaler, sänka sadeln samt ta av framhjulet. Därefter slog jag in allt i plast. Cykeln gick då att bära som ett paket i ena armen och packväskorna kunde hänga över axlar och bäras i den andra. Det var ändå riktigt tungt att bära över 30 kg några längre sträckor på detta sätt. Det enklaste för dig kanske är att flyga i båda riktningarna och boka plats i baggageutrymmer för din packning i förväg.

På flyget hem var det nämligen hur enkelt som helst. Jag hade bokat economy plus och fick då ta med två baggage. Jag ringde i förväg och kollade med SAS, som sa att de gjorde en reservation för min cykel, att det kostade 400:- och att man fick ta av pedaler och lite annat. På flygplatsen sa de bara att jag skulle tömma däcken lite och tog 300:- för besväret. Det är sjukt att det ska vara så mycket enklare att få med sin cykel upp på 10000 meters höjd än att få ta med den på tåget. Jag tejpade lite på sadel och STI-reglage för att skydda dem, vilket verkar ha gjort susen. Jag fick dock en liten repa på ramen, lite "patina" på en touringcykel i mina ögon :).

Mathias skrev:
> G'damn vad vackert. Har du en packningslista du
> vill dela?

Jag har tyvärr slängt min packlista, men den bygger på denna:
http://www.cykelturist.com/tipsen/pack/

...och lite sunt förnuft :). Tänk på att extra vikt kostar otroligt mycket i uppförsbackar, mer än man tror.

För enbart en vecka var jag väldigt restriktiv med extra civila kläder, för att vandra på stan hade jag egentligen bara en t-shirt kombinerat med mina långbyxor i funktionsmaterial. Jag hade bara mina SPD-skor att vandra runt i eftersom de ser ut som vanliga skor och extra skor väger massor. För regnskydd körde jag med en softshelljacka som visade sig vara ett helt överlägset plagg eftersom den klarade av att ventilera ut svetten vid vanligt touringtempo, samtidigt som den var mycket mer motståndskraftig mot regn än jag hade trott. Jag hade en regnjacka som åkte fram vid de värsta skurarna.

När det gäller mat behöver du inte tänka att du ska ha med för en hel vecka som inför en fjällvandring. Det är trevligare att köpa färsk mat längs vägen. Jag kompletterade med lite frystorkade portioner eftersom jag var för lat ibland och det var skönt att ha middagen ett vattenkok bort. :)

Jag hade inte med mig särskilt mycket vatten under dagarna, jag fyllde på inför kvällen. Forsande vatten från bergen gick utmärkt att dricka för mig åtminstone.

När det gäller verktyg så beror det mycket på hur riskbenägen du är. Jag tog med mig sådant som väger lite i förhållande till hur mycket de minskar risken för totalhaveri. Punkalagning och pump är förstås obligatoriskt. Kedjelås och buntband också. Vävtejp är bra att ha, men ta inte med hela rullen. Ta med en växelvajer och en bromsvajer. Ta med de 3-4 insexnycklar vars storlek finns på din cykel och en nyckel i rätt storlek för pedalerna. Jag sket i stora sällanverktyg som t.ex. bra avbitare - det går utmärkt att cykla vidare med en för lång bromsvajer om man knyter den runt något.

Ja jo, bilder hit och dit. Men vad blev hastighetsrekordet efter skylten då?

Detta är ju trots allt ett cykelforum :P

Fin RR! Sambons hemtrakter, så man kände igen platserna på alla bilderna! Andøya är fint, eller ja...allt är fint där uppe! :)

Zoulou skrev:
> Ja jo, bilder hit och dit. Men vad blev
> hastighetsrekordet efter skylten då?
>
> Detta är ju trots allt ett cykelforum :P

Ingen aning, men det var enda gången jag inte vågade titta. :)

Tillbaka
Topp