Härligt, varmt, klart vatten......
Semester och lata dagar i solen med en god bok (Panelhönan av Björn Hellberg) och en kall öl i alla ära. Men jag kände mig tvungen att prova de lokala cykelvägarna runt Agia Napa på Cypern.
Hittade en cykeluthyrning (det finns flera stycken längs huvudgatan in mot centrum) som hade flera bra cyklar. Tyvärr hade de inga SDP:s så det fick bli lösa fötter. SPD:s kan alltså vara läge att ta med sig.
Fastnade till slut för en gammal racer med lite grövre däck eftersom jag mest tänkte mig ut och se mig omkring. Mekanikern i skjulet bakom uthyrningen justerade gladerligen cykeln åt mig så det hade nog inte varit några problem att få honom att byta pedaler. 4 pund (ca. 60 svenska) kostade hyran för en dag.
Det finns fina cykelvägar längsmed de flesta stora vägarna runt Agia Napa vilket kan vara rätt skönt, eftersom de envisas med att köra bil på fel sida på Cypern!
Jag gav mig iväg längs huvudgatan i Agia Napa, ner till hamnen (1) och ut ur stan.
Lätt medvind och ca. 25 grader, mumma vill jag lova! När jag svängde ner till höger (2) övergick asfalten i grus. Nu blev det nästan som MTB........
Trampade på med rätt tunga växlar, men vinden i ryggen gjorde turen behaglig och farten rätt god. Struntade i
Cape Gkreko (3). Har sett och klättrat en bit av branten från havssidan förut, och klostret intresserar mig inte.
Första vätskestoppet (4) togs på muren bredvid cykeln. Torkad frukt från frukostbuffen avnjöts samtidigt.
Sen bar det av utför ner mot
Protaras (5). Trampade lugnt genom stan som är en lite sovande
turistort med fina badstränder. Missade den tänkta avfarten (6) men upptäckte det inte förrän jag stod vid rondellen (7).
Färden fortsatte nu på vänster sida vägen (konstig känsla) utan cykelbana. Hittade avtagsvägen (8) men blev förvånad att vägens beläggning var av grus och i rätt dåligt skick. Ännu mera MTB-känsla.......
Solen värmde och jag hade fåt motvind! Jag siktade in mig på masten på toppen av berget och började trampa. Efter en kort stund kom turens enda problem. Kedjan hoppade av och kilade fast sig mellan minsta klingan och vevlagret. M.h.a en sten och en bult som jag hittade lyckades jag knacka loss kedjan.
Fotade cykeln på nytt (9) och ledde den sista biten upp till toppen.
Strax innan toppen (10) hoppade jag på cykeln igen, och tur var väl det. För ur en vaktkur vid masten kom en ilsken chäfer som skjuten ur en kanon. Gubben som satt och vaktade lyfte inte ett finger när besten jagade mig i flera hundra meter!
Efter en fin avslutning på grusvägen som slingrade sig fram kom jag ner till stan igen.
"Folka-Porschen" stod på en gata (11) i närheten av krogen "Grabbarna Grus" som är ett känt svenskhak i Agia Napa. Jag ville, men fick inte, gå dit en kväll. Min sambo och mina barn röstade ner mig......
Rullade hem till hotellet där poolen och en kall öl väntade på mig.
Rundan som blev 38 km lång tog mig 2 timmar inklusive stopp. Alltså normalt "Happy-tempo"
// Jocke
Edit 1&2: Ny sökväg till bilderna