RR MTB Tour Himalaya

Christer

Aktiv medlem
RR MTB Tour Himalaya
Resan:
Cykla på hög höjd i Himalaya under augusti, Manali to Leh Highway i norraste Indien.

Snabbsummering av äventyret.
Juan I på forumet SMS:ade mig sent i januari om att han hittat en MTB-tour (point-to-point) under 11 dagar i Himalaya på hög höjd, camping som boende.
Hmm, tänkte jag i ungefär 21 sekunder och meddelade sedan OK på att hänga på.

Researrangören klassade resan som en "Extreme" då stora delar av trippen är på över 4000 m.ö.h.
MTB-mässigt inget som är tekniskt (hardtail är att föredra), men med höjd och camping gjorde äventyret en smula ansträngande.
Mitt cykelval föll på en 150mm FS då det var den i cykelstallet som satt ihop och fungerade.
Kanske inte det bästa valet för en "klättrarresa" på hög höjd, med facit i hand.

Summering av cykeldata;
ca 565km på 11 dagar, 1 vilodag.
ca 9716 höjdmeter totalt.
Lägsta höjd, startdagen 1900+ m.ö.h.
Högsta höjden, sista dagen, Khardung La-passet, 5602 m.ö.h skyltat och annonserat.
Flera dagar var vi över 4500, närmare 5000, och stannade för övernattning. Campingen var i höghöjdsöknar, dalgångar och platåer.

Hur är det då att cykla i Himalaya?
Det snabba svaret är fantastiskt.
Att jämföra med Alperna eller andra berg i Europa är att allt är större. Mer färgfullt, sol och temperaturer är extremare, hårdare leverne i och med att det mesta är svårtillgängligt.
Men med alla dessa uppoffringar returneras belöning i form av fantastiska vyer, intryck som är helt oförglömliga.

Mina personliga erfarenheter och betraktelser av höghöjdscykling är att upp till ca 3000 händer inte så mycket.
En vältränad kropp klarar det utan större bekymmer. Eventuellt lite huvudvärk och andningsbesvär. När 3500 är passerat händer desto mer.
Solen är avsevärt starkare och temperaturskillnaderna visar sig. Dagarna i augusti kan vara 30+ med stark sol och på nätterna kryper det ner mot 5grader, luften är torrare vilket visar sig på vattenkonsumptionen..
På högre höjd är även återhämtningen är långsammare. Då man närmar sig 5000 är det ytterligare en nivå hårdare. I regel är 5000m+ endast nedbrytande för en havsnivåkropp.

Vad det gäller vägarna som vi cyklade snittade de flesta klättring runt 4-8% i lutning, på relativt bra underlag. Bitvis grisigt med djupa gegghål efter kraftiga regn, men överlag hårt och fint.

Att klättra i 5% lutning runt 4500 m.ö.h är "konstigt". Ansträngningen är frustrerande på ett skumt sätt. Du har möjligheten att attackera och öka farten, dvs komma upp i en högre pulszon men straffet är andnöd inom kort.
Andningen hinner helt enkelt inte med att mätta syrebehovet. Resultatet är yrsel och vingel. Och detta på till synes plan mark...

-Nåja, sluttjatat, dags för bilder med några kommentarer;

1-ManalitoLeh.jpg

Den lila svaga markeringen var turen vi cyklade.

01-profile_manali_to_leh.gif

Höjdprofilen på turen.

2-kitchen_action.JPG

Kökspatrullen i full fart. Notera att vi har frigående höns med oss. Dagen efter var antalet "minus en". Dagen efter likaså...

3-lachalang_la.JPG

Lachalang La pass, i underkant på 5100 m.ö.h.

5-5001m_happy.JPG

Stolta herrar som precis klättrat högre än den högsta punkten i Europa

4-tame_the_deamons.JPG

Höga berg bebos av demoner (enligt vissa "locals). Dessa måste tämjas med en bön.

6-bridge.JPG

Bro över en flod i en dalgång. Man känner sig ganska liten...

7-going_gets_tough.JPG

I got going... Notera sjalarna knutna runt vaderna. Precis som i L.A får man sådan när man poppat någon. Aannars kan man knyta sådana runt sig om solen är för stark.

8-jag_juan_gorge.JPG

Visst är vi fina? Runt 4500 m.ö.h.

9-juan_gorge.JPG

Stilstudie på Juan.

10-descent.JPG

Runt 45km bara utför...

11-left_right.JPG

Wut!?

12-kanglajal.JPG

Denna "gorge" är nåt av det vackraste jag sett. Färger, avsatser, vassa bergsformationer...

13-christer_profile_picture.JPG

Kommentar onödig.

15-paradise_of_india.JPG

Håller helt med.

16-plains.JPG

Morray Plains. En dalgång som är helt platt. Troligtvis var detta en flodbotten för en lång tid sedan. Numera ökentorrt, varmt och högt, ca 4500 m.ö.h.

17-taglang_la.JPG

Taglang-La-passets topp. En av "höjdpunkterna".

18-the_group.JPG

Valet av campingplats var fin. Ökensanddyner överallt.

14-jag_gorge.JPG

Jag i Gya gorge. En dalgång full med dessa formationer.

19-grym_vy.JPG

Så vackert, så vackert...

20-grym_vy2.JPG

Ännu mer oförglömliga vyer.

21-khardung_la_climb.JPG

THE BIG ONE. Khardung La-klättringen, enligt utsago är detta världens högsta "motorable road".

22-khardung_la_top.JPG

Toppen på Khardung LA. Notera happy-klibban "ovanför 5602", undertecknad placerade på skylten.
Enligt utsago är passet som synes 5602 m.ö.h. Detta kan diskuterats fram och tillbaka. Min GPS fick fnatt och stannade vid 4678 (barometrisk), SRTM-justering på klättringen säger runt 5400 m.ö.h. Högt, jobbigt och underbart var det iaf.

(haha, jag kom precis på att jag bajjat i det fria på en bra bit över 5000 m.ö.h, vilket rekord!)

//Christer

Edit: Skrev först fel rapporterade höjdmeter, rättat med korrekt data från SRTM.

Senast ändrad:
RR MTB Tour Himalaya
Incredible India!

Några fler bilder...

DSC_0132.JPG

Vy från camping plats på den första dagen (Mahri, 3300m), kort före solnedgången.

CIMG0681.JPG

Visst, det var lerig på ställen (stigning till Rotang Pass). Det var faktiskt snabbare på MTB.

CIMG0705.JPG

Entré till en by vars namn jag inte kommer ihåg (kanske någon kan översätta texten högst upp i porten?)

CIMG0743.JPG

Ännu en bild från "the gorge"

CIMG0819.JPG

Ja, det var mycket torrt på platån...

CIMG0842.JPG

Det är faktiskt lätt att få andnöd över 5000m (stigning till Khardung La).

CIMG0852.JPG

Den enda haveri i 565km.

Senast ändrad:
RR MTB Tour Himalaya
Hur funkade det med maten och magen?
Många blir ju magsjuka och det kan ju inte vara någon höjdare ifall man ska cykla och lida avvätskebrist?
Grym rr

RR MTB Tour Himalaya
Ser otroligt fint ut! Drömresan för min del. Har varit i Himalaya och vandrat på tämligen svårcyklade stigar, fantastiskt vackert. Vande ni er fort vid höjderna över 3-4000? Jag hade stora problem med huvudvärk över 4000 minns jag, skulle ej klarat någon vidare ansträngning där uppe, men man vänjer sig kanske?

RR MTB Tour Himalaya
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilken grej!
> Vad blir nästa steg. RR från månen :)
>
> /Johan

+1

RR MTB Tour Himalaya
JojjeM skrev:
> Vilken grej!
> Vad blir nästa steg. RR från månen :)
>
Surly Moonlander? ;)

tumblr_m71vuaTgXQ1rujxuno1_1280.jpg

RR MTB Tour Himalaya
vilm skrev:
> Ser otroligt fint ut! Drömresan för min del. Har
> varit i Himalaya och vandrat på tämligen
> svårcyklade stigar, fantastiskt vackert. Vande ni
> er fort vid höjderna över 3-4000? Jag hade stora
> problem med huvudvärk över 4000 minns jag,
> skulle ej klarat någon vidare ansträngning där
> uppe, men man vänjer sig kanske?

Man vänjer sig bra. Eller vi gjorde det i alla fall. Vissa har problem, så är det bara.
Första kvällen hade jag huvudvärk. Massor med vatten och sömn löste det bra. Morgonhivudvärk av lindrigare sort har man som ovan. Rule #5 applies på det. I övrigt skall man ha stor respekt för kroppsliga signaler som är höjdrelaterade.

RR MTB Tour Himalaya
Christer skrev:
> Kommentar onödig.

Dryftar mig ändå att skriva "läckert!!" Ovanlig mtb-miljö.

RR MTB Tour Himalaya
Aron skrev:
> Awesome! Fick ni cyklat någon stig? Det såg ju
> lite lockande ut på sina ställen...

Lite stig blev det, men inte mycket.
Stigarna vi såg ledde ofta till fel ställe, dvs omvägar. Och det är jobbigt högt över havet.
Dessutom är alla områden inte helt tillgängliga då Indien och Pakistan inte är helt överens om gränsdragningar mm.
Så, allför stora utsvävningar var inte att rekommendera.
Utöver det märker man att sin beslutsförmåga till spårval är något "fördröjd" på hög höjd.

Dämpningen kom till användning, jag registrerade en topphastighet på lite över 80 km/h vid ett tillfälle, då var dämpning användbar.
Uppför märkte jag att den fanns där och användes, dock inte till någon fördel alls. :)

RR MTB Tour Himalaya
Wow! Grymma bilder och vilket äventyr det verkar vara.

Christer skrev:
> Summering av cykeldata;
> ca 565km på 11 dagar, 1 vilodag.
> ca 9716 höjdmeter totalt.
> Lägsta höjd, startdagen 1900+ m.ö.h.
> Högsta höjden, sista dagen, Khardung La-passet,
> 5602 m.ö.h skyltat och annonserat.

Jag bonkade nästan bara av att läsa det där...

RR MTB Tour Himalaya
skrotfot skrev:
> Abstrakt! Såg ni någon skog öht?

Det tog ett tag att se skog efter första dagen, som var mest bara djungel.
Vi kom fram till en utmaning om att den första som "spottade" ett träd efter att vi vart högt uppe blev belönad med öl. Har för mig att trädgränsen var runt 3500 m.ö.h. så långa sträckor var det bara torrt och buskigt.

Tillbaka
Topp