Shimano Mineral oil, replacements

Ah se där, det finns alltså här med.. Okunnig ickebilanvändare och därmed inte heller bensinmacksbesökare! Tack :) Det fungerar bra? Vad kostar den?

Jag kör LHM från Biltema, funkar för Shimano och magura. Tror den kostar 80:- för en liter. LHM är den hydraulolja som Citroën har i sina bilar. Synd att man köper den på liter, det går typ 10 ml till att lufta bromsarna.

Jag har aldrig fattat varför ni köper de här stora förpackningarna. Visst, literpriset blir ju sjukt mycket lägre, men i slutändan spenderar ni samma mängd pengar och blir sittandes med en massa olja ni aldrig kommer att använda. Snacka om resursslöseri för en besparing som aldrig kommer att realiseras.

Fraspio skrev:
-------------------------------------------------------
> Ah se där, det finns alltså här med.. Okunnig
> ickebilanvändare och därmed inte heller
> bensinmacksbesökare! Tack :) Det fungerar bra?
> Vad kostar den?

Funkar lika bra som Shimanos o kostar typ 80-90 kr. :)

fredrikw skrev:
> Jag har aldrig fattat varför ni köper de här
> stora förpackningarna. Visst, literpriset blir ju
> sjukt mycket lägre, men i slutändan spenderar ni
> samma mängd pengar och blir sittandes med en
> massa olja ni aldrig kommer att använda. Snacka
> om resursslöseri för en besparing som aldrig
> kommer att realiseras.

Jag håller helt med dig om att det är ett enormt resursslöseri men jag förstår dock inte det angående att vi i slutändan gör av med samma pengar?? Det går verkligen inte ihop för mig.

Fraspio skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > Jag har aldrig fattat varför ni köper de här
> > stora förpackningarna. Visst, literpriset blir ju
> > sjukt mycket lägre, men i slutändan spenderar ni
> > samma mängd pengar och blir sittandes med en
> > massa olja ni aldrig kommer att använda. Snacka
> > om resursslöseri för en besparing som aldrig
> > kommer att realiseras.
>
> Jag håller helt med dig om att det är ett enormt
> resursslöseri men jag förstår dock inte det
> angående att vi i slutändan gör av med samma
> pengar?? Det går verkligen inte ihop för mig.

Utgångspunkten är antagandet att priset för en liten förpackning mineralolja (Shimano) är ungefär lika stor som för en stor förpackning (Biltema). Detta kanske inte riktigt stämmer, men det är verkligen inga stora mängder olja som går åt när man har Shimano-bromsar. Jag tror att jag klarade mig på två stycken originalflaskor på åtta år, och då gick nästan en hel åt när jag fyllde på ett par tomma XTR-bromsar. Skillnaden i slutändan var att jag kanske la 100:- mer, men å andra sidan slapp jag bli sittandes med nästan en liter olja som jag hade köpt i onödan.

Okej, så slutsatsen är att priset Inte är detsamma, om man nu ska vara petig. Men ja jag förstår dig och håller helt med dig, men som mycket annat här i världen så skär vi alla ner på vissa priser för att glädjas av pengarna på annat håll - även om vi inser det som vi båda här har konstaterat.

Hur som, glad för hjälpen jag fått ovan, tack! :)

Tillbaka
Topp