[Artikel] Hjultest – Stan’s NoTubes 29er XC-hjul

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Notubes-test.jpg

Nya hjul är ofta det som står överst på önskelistan när cykeln ska uppgraderas. Lättare, starkare, snabbare, snyggare kan vara några av anledningarna till att byta ut standardhjulen. HappyMTB har tittat närmare på två av Stan’s NoTubes 29er-hjul. Ett lätt XC-tävlingshjul och ett hjul för mer avancerad stigcykling.

Läs mer http://happymtb.org/2012/10/12/hjultest-stans-notubes-29er-xc-hjul/

Oj vad mycket siffror!:-)

Jag skulle nog våga gissa mig till att köra utan slang alltid rullar bättre än med. Det på grund av de mjukare sidoväggarna. Även om man pumpar upp däcket i 3 bar och kör asfalt.

Sen för den som vill testa slanglöst utan att köpa hela kittet så fungerar det precis lika bra med vanlig eltejp eller vad man har till hands. Ventilerna klipper man från valfri slang som man hittar.

Vill man få ett verktyg för att få bort ventilkärnan så följer det med ett riktigt bra i den här satsen. Fungerar till båda ventiltyper. Även en mindre 60ml flaska för smidig på fyllning följer med.

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...1&extra=&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=SCH0229

Så bra!

Skit i att cykla på hjulen nu, kan ni inte fixa fler sådana runda "spindelnät" med ekerspänning istället? Tror att det inte bara är jag som går igång på dem!?! ;-)

Mycket bra testat. Just hur lite energi det går åt att accelerera ett fritt hängande hjul kan man ju lätt testa genom att sätta cykeln i trainern på högsta växeln. Ett lagom hårt tramptag så är du uppe i 45km/h. Varför känns det ändå som om det är stor skillnad mellan olika hjul när man cyklar? Om ni kan sätta siffror på det vore det kanon.

Föredömligt mätt och testat!

Dock har ni glömt den potentiella energin i uttrycket för "det totala energibehovet". Om man inte bara cyklar på platt mark får man inte glömma denna.

Guldfinger skrev:
-------------------------------------------------------
> Mycket bra testat. Just hur lite energi det går
> åt att accelerera ett fritt hängande hjul kan
> man ju lätt testa genom att sätta cykeln i
> trainern på högsta växeln. Ett lagom hårt
> tramptag så är du uppe i 45km/h. Varför känns
> det ändå som om det är stor skillnad mellan
> olika hjul när man cyklar? Om ni kan sätta
> siffror på det vore det kanon.

Går inte sätta siffror på placebo, det är per individ.

en helt ärlig fråga, blir det verkligen lättare totalvikt med slanglöst än med slang för 29er?
Jag har fått för mig att det behövs så mkt tätningsvätska för att få tätt att viktvinsten försvinner?
Jag inser att det varierar rätt ordentligt beroende på vad man har för däck, jag är mest intresserad av de mer xc-inriktade däcken.

crippan skrev:
> Guldfinger skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mycket bra testat. Just hur lite energi det
> går
> > åt att accelerera ett fritt hängande hjul kan
> > man ju lätt testa genom att sätta cykeln i
> > trainern på högsta växeln. Ett lagom hårt
> > tramptag så är du uppe i 45km/h. Varför
> känns
> > det ändå som om det är stor skillnad mellan
> > olika hjul när man cyklar? Om ni kan sätta
> > siffror på det vore det kanon.
>
> Går inte sätta siffror på placebo, det är per
> individ.

Eller har vi ännu ingen bra mätmetod.

Mycket Tyskt och bra test! Ska bli intressant att se vad dom där lättviktarna pallar med och hur mycket dom måste justeras.

Jag har samma sorts gratis spruta från Apoteket till att fylla Stans-vätska med som jag har när jag luftar bromsarna (men det går ju inte att skriva i en artikel).
Sen har jag märkt att det går mycket enklare att få till den där första tätningen om man lägger hjulet på sidan istället för att hänga upp det som Stans rekommenderar, annars kan det vara lite svårt med handpump.

Happy goes German! Härligt test, kul med seriöst testande och verkliga mätvärden istället för bara "jag tycker". Tack för tipset om att använda aluprofiler till hjulbyggarställ, att jag inte tänkt på det själv... :)

Robert skrev:
> Stan body är förfånande lik FunWorks.

Chosen tillverkar båda.

Ser fram mot ert resultat efter "praxistest". Jag tycker det verkar lite "bökigt" med vätska och grejer, men å andra sidan är det ju på ett sätt bökigt med slangar också, så jag undrar lite om det kunde vara nåt för framtiden för vanlig gubbcykling i skogen... :)

Bra test,men jag dock blir jag lite bekymrad över det ni säger om genomslagspunktering. Slangen dras sönder av av däckets deformation, fälgen är oftast helt oskyldig. Med ett rikligt lager talk mellan däck och slang kan dessa två ytor glida mot varandra varmed slangen inte sträcks över tvära radier vid snabba deformationer = Mindre sk "genomslagspunkteringar". Tunna flexibla slangar är också att föredra.

Sorry för tangenten, men det tål att upprepas, Genomslagspunkteringar orsakas INTE av stansning.

TorpTobbe skrev:
> Någon som vet när slutbetyget kommer ?

+1 på den! Min fråga hänger kvar i luften sen mitten av oktober 2012....

Så här avslutas testet:
Provcyklingen kan börja och i nästa del redovisar vi resultat av cykling och långtidstest samt ger betyg och ett slutgiltigt omdöm.

Skynda långsamt....
eller så är det ett riktigt seriöst långtest ;)

Tillbaka
Topp