[RR] Kopaonik mtb resa - sommar 2012

milnik

Aktiv medlem
Tänkte det var dags att försöka få er Happyiter att dagdrömma bort ifrån det regniga höstvädret,
leran upp till vevlagret och halvfrusna fingrar och tår. Här kommer en RR från Serbiens första bike park som öppnades i september i år.

Jag kom på att det var länge sen jag besökte min familj i Serbien, så jag tänkte det vore bra att förena nöje med...mera nöje, och ta med cykeln. Tajmingen var lite fel, då jag anlände i Kopaonik ungefär två veckor innan kalaset skulle börja, men tänkte att det vore ändå en bra chans att cykla lite AM och XC och andas frisk luft på strax över 2000m. Bike park banorna var i princip klarbygda, men saknade en hel del features (drops, broar, osv) som las till efter jag åkte hem till Sverige.
Det finns en hel del roliga saker att se på berget, ruiner efter en gammal kristen kyrka från den 6:e sekeln; ovanpå dessa byggdes en till kyrka någon gång på 1400-talet. Ett 70m ish kaskad vattenfall, några rätt så märkliga stenformationer, en gammal järngruva, en del vattenkällor och en massa annat.

Mtb-kulturen är inte så utvecklad i Serbien, det är mest landsväg och touring som är poppis där; den här parken, då den är belägen på det mest besökta berget i landet, lär ge mtb-kulturen en rejäl lyft de kommande åren. Det byggs fortfarande nya leder som kommer att öppnas i maj 2013.

Val av cykel: Det stog klart, min 180/180, nästan 19kg, Haro X7 fick följa med. När jag tänker efter, strax under 1000 höjdmeter klättring per dag kunde ha varit lättare med min Spesh Epic, men nedförsbackerna skulle köras klart mycket långsammare...tråååååkigt!

Utsikten från liften mot en del av parkbanan och byn:

IMG_2243.jpg

Utsikt mot södra sidan berget:

IMG_2255.jpg

En del av vattenfallet:

IMG_2512.jpg

Wiiiiiiiiieeeee!

IMG_2639.jpg

Den här hunden följde efter mig på en 30-40km tur, väntade in mig på uppförsbackarna och jag väntade in honom på nedförsbackarna. Team effort.

IMG_2354.jpg

Sen fick han vatten framför hotellet:

IMG_2419.jpg

Fint utsikt, så länge man inte kollar rakt ner:

IMG_2585.jpg

Vid Nebeske Stolice, kyrkoruinen jag skrev om tidigare:

IMG_2453.jpg

Det har inte regnat på flera månader, såhär torrt (läs sketchy i 40km/h)var det:

IMG_3717.jpg

Den obligatoriska "cykeln över huvudet" bilden med en del av skidbackorna synliga i
bakgrunden:

IMG_2844.jpg

Ett gäng skittrevliga Slovener höll på att bygga fler stigar:

IMG_3747.jpg

Ett litet torg i byn:

IMG_2315.jpg

För er som har orkat bläddra ändå hit ner, här är en liten edit jag gjorde:
(obs. 18 min lång, gå hämta en kopp kaffe först.)

Hoppas ni fick lite glädje av allt detta, nu när höstmörker, regn och slask drar in över Sverige.
Bekämpa deppigheten kan man göra genom att börja planera en episk mtb äventyr redan nu!

//Milnik

Senast ändrad:
Nice,
Behöver all glädje jag kan få efter att ha landat på Arlanda och upplevt en temperatursänkning på över 30 grader. Det är verkligen miserabelt nu. Har knappt tittat på cykeln. Nu blev jag lite lite sugen på att cykla igen.

That's the spirit! Senhöstcykling är bland det mest masochistiska jag vet, men är inte det en del av tjusningen?

Japp...han är tydligen hela byns hund...medans han drack vatten framför hotellet körde en brud upp till oss och var skitglad att se honom, sa att hon matade honom med korv när han var en valp. Samma sak hände sista dagen med en annan hund, som även fick vatten ifrån min camelback under turen. Va? syns det att jag är en hundmänniska?

Gött!!!
Det ser tomt ut i spåren på ditt filmklipp - finns det ngn community på gång där?
Känner igen den dammiga känslan. Lika torrt här (Bukarest) och fortfarande varmt (29 grader idag).
Tack för att du delar med dig!
Sigge

Visserlgen har jag försökt att filma när det inte fanns folk där, men det var också inte riktigt rätt stund. Bike parken var inte ens öppen, så jag pratade med ett gäng Slovener som höll på att bygga och fick åka på den delen som var klar. Den veckan jag var där träffade jag kanske 30 andra cyklister...inte så många men en bra början för ett ställe som har mer eller mindre som mål att få mtb kulturen där att blomstra.
Förresten, vet du nånting om hur det är att åka i centrala Rumänien? Det finns gott om berg, antar att det måste vara nån som cyklar i dem också. Skulle vara kul att utforska lite otypiska ställen.

Fint! Bra musik i filmen också.

Hur mycket höjdmeter får du av liften? Har aldrig varit i forna Jugoslavien, måste åka någon gång. Slibovica (stavning?) och skogiga berg.. :)

Din Haro var snygg också, lite British Racing Green över nyansen. Snyggt med en enkel single pivot.

@Cross Micke:
Det där var heeeelt sanslöst vackert...Det ser ut som en lagom blandning av flow och stök, och jag hävdar bestämt at enduro är den enda sanna mtb-formen. Lägger upp det på min to do lista, både Rumänien och Bulgarien!

@Westman:
Tror man får 350-400 höjdmeter. Fast det är klart mycket roligare att klättra upp själv...eller hur? Det här är faktiskt första gången jag cyklade i forna Jugoslavien, Maribor står högt på to do listan, liksom ett par ställen i Kroatien. Sljivovica stavas det..om du kollade igenom filmen, precis i scenen med korna framför hotellfönstret ser du en liten marknad på torget. Hemmagjord brandy av typ 100 olika sorters frukter, marmelad, sylt, honung...i för sig jag tror att jag filmade lite för tidigt på morgonen så de hann inte öppna än. Och tackar... Haron har varit en trogen i några år nu.

Tillbaka
Topp