[Artikel] Sierra Nevada all inclusive

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
ner5-448x295.jpg

HappyMTB har varit på resande fot igen. Nu har vi varit på lyxig paketresa till spanska Sierra Nevada där allt är ordnat, bara lägga hjärnan på hatthyllan och trampa:

http://happymtb.org/2012/10/19/sierra-nevada-all-inclusive/

Senast redigerad av en moderator:
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> bara lägga hjärnan på hatthyllan

Ah. Mycket vackert uttryck som fick mig att haja till :)

janoshe skrev:
> Trodde det handlade om ölen

+1 Fan vilket slöseri med tid ;)

Kaffekask skrev:
> Happyrajd i Sierra Nevada 2013?

Kan rekommenderas. Plocka ihop ett gäng och boka redan nu så kan ni säkert hitta riktigt billiga flyg så här långt i förväg.

Kaffekask skrev:
> Happyrajd i Sierra Nevada 2013?

Jag kan tänka mig att följa med
Även om inte artikeln handlade om ölen :)

Sierra nevada är grymt :). Detta stället verkar ju väldigt trevligt om man som mig inte har den bästa fysiken. Att kunna välja att ta bilen upp någon sträcka samt få förfrisknigar utmed vägen låter ju kanon. Dock är priset ju nära det dubbla mot andra guidefirmor tar så något extra måste de ju erbjuda. Jag kan rekommendera switch-backs som ligger i bubion om man vill ha lite billigare (men då ingår inte mat och ingen bil som följer efter). Sen har dom ingen verkstad så som detta stället har utan man får ha med sig allt som kan tänkas gå sönder. Så man får ju lite vad man betalar för. Jag även testat sierra cycling i fuengirola som har väldigt fint boende och det ligger precis vid havet vilket är trevligt. Dock har de inte fullt lika fina stigar som uppe i sierra nevada. Vill man ha en cykelsemester med både bad och cykling så är det riktigt bra.

Inte lite sugen man blir på "techy-rock" igen! :)
Fast det där lät ju lite snällare än Switchbacks stigar, även om det fanns enklare där med. Härligt artikel!

Låter fantastiskt trevligt det där!
Jag är faktiskt ledig hela december (ska byta jobb) så nu är jag sugen på att åka till Spanien då, kanske en vecka i början av december.
Är det möjligtvis någon mer som vill och kan dra dit då? :)

Pure mountains verkar bara ha långhelger i december (tre åkdagar).
Switchback DH verkar vara ett intressant alternativ.

Tänkte slänga upp lite bilder som blev över. Inte så vackra alla gånger men kanske kul ändå.

IMG_9164.JPG

Gick upp lite tidigare på morgonen för att få se soluppgången.

IMG_9174.JPG

Grusvägsklättring låter ju aptråkigt men var faktiskt riktigt trevligt. Landskapet var otroligt. Jag är road av fåglar och fick se en hel del falk uppe i bergen.

IMG_9176.JPG

Efter första dagens klättring uppför grusvägarna kom vi fram till fikat. Jenny hade åkt i förväg och dukat upp i skuggan.

IMG_9183.JPG

IMG_9216.JPG

Vi åkte så långt det gick att ta sig med Land-rover men sen var det en bra bit cykling innan vi kom upp på 2500 meters höjd.

IMG_9241.JPG

Det är en del roliga grejer byggda i trädgården. Man startar en bit upp på berget och får sedan bra fart med sig. Här några rejäla berms.

IMG_9257.JPG

Vi fick en riktigt lång nedförslöpa som gick på en vandringsled. Jag hade lust att stå på så fort det gick, men fick hålla igen lite eftersom jag inte kände till stigen. Dessutom fick man se upp för vandrare och får. Underlaget var snustorrt så vi var ombedda att vara försiktiga på bromsarna så att vi inte sladdade sönder stigen. Det var ingen större idé att använda bakbromsen, det enda som hände var att bakhjulet dansade runt.

IMG_9259.JPG

Stigarna går längs med bergskanten, så den som har anlag för höjdskräck får det lite kämpigt.

IMG_9263.JPG

Efter mycket nerförsåka är det ofrånkomligt att man blir tvungen att åka lite upp. Strax innan lunch var motivationen inte så stor att anstränga sig det där sista.

IMG_9266.JPG

Men nerför är alltid nerför.

IMG_9268.JPG

Efter att vi kommit ner till Spaniens högst belägna stad Trevulez rullade vi 6 kilometer asfalt. Grymt fin väg som snirklade sig fram. Vid sidan av vägen stod sedan lunchen uppdukad.

IMG_9271.JPG

IMG_9273.JPG

Efter lunchen fortsatte vi ner, ner, ner. Här var det stenigt. Strax innan det här hade jag mystisk upplevelse där vi kom nerför en flowig stig med jordgubbsdoft. Stigen gick rakt genom en jordgubbsplantering. Strawberry fields forever började ljuda inne i mitt huvud, och det straffade sig snabbt med resans första snakebite. Det blev ytterligare tre på resan.

IMG_9290.JPG

Längre ner i dalen var det frodigare. Här kör vi på stigar som används för att flytta fåren mellan beten.

IMG_9291.JPG

Åker man före de andra kan man passa på att sträcka ut några minuter.

IMG_9301.JPG

Här är ett fint exempel på hur stigarna har anlagts. Getdownhill.

IMG_9313.JPG

De två följeslagarna Lucy och Jimmie är med hela tiden. Ibland åker de bil och ibland springer de vägen fram där vi cyklar.

IMG_9319.JPG

En fördel med att åka med guide är att man får reda på var taggtråden ligger.

IMG_9325.JPG

Jenny på Lapierre Zesty.

IMG_9328.JPG

Efter att vi nått dalgången så blev det förstås uppför. Den här gången en riktigt jobbig klättring. Sista dagen, sista klättringen. Motivationen var inte på topp. Det var rätt skönt att se Land-rovern och veta att nu är det över.

IMG_9330.JPG

Fikabröd och öl innan vi packade ner cyklarna.

Grym resa!

På en sådan resa hade man ju vågat ta Tubhjulen. Fäljebilen lagar och byter när jag cyklar vidare.

Eller så har man två hojjar? 5kg helstel utan bromsar uppför. Sen väntar bilen med en DH-rigg delux för nerfärden:-)

Klart av si Oskar!

Ville skrev:
> Eller så har man två hojjar? 5kg helstel utan
> bromsar uppför. Sen väntar bilen med en DH-rigg
> delux för nerfärden:-)
>

Eller så tar man bilen uppför och har en cykel. #win

Det var lite kul att höra om vad andra åkte på för cyklar. Vissa satsade bara på att åka uppför och rullade grusväg ner. Andra hade DH-hojar med och ville bara åka nerför. Mest imponerade var de nog av den svensk som körde SS-hardtail. Är det någon här?

Jag körde SS-stel igår på Kärsön, inte riktigt redo för Sierra Nevada än dock men tusan vad kul det var (i mörkret dessutom).

Jag och min man har varit hos Tim och Jenny (Pure Moutains) två gånger. Jag kan inte jämföra med något annan organiserad cykling i Spanien eller i annat land heller för den delen men vi har varit supernöjda båda gångerna. Första dagen är en "testdag" för Tim Jenny för att helt enkelt kolla kunskapsnivån på deltagarna. Utifrån det så lägger de upp resterande dagars cyklande. Jag har båda gångerna känt mig säker på att de har koll på vad för cykling varje deltagare kan klara av. Och de är mycket tydliga med om det är någon stig som är för svår för någon cyklist så finns det alltid alternativ. Du blir inte utsläppt på något som är över din nivå.

Det är en oerhörd lyx att komma upp till Land-Rovern efter en jobbig klättring och få kall dryck och snacks. Lunchen är så klart också alltid uppskattad och att inte själv behöva göra så mycket utan bara njuta av en god lunch. Jag kan även berätta att ölen/vinet efter man kommit tillbaka till huset tillsammans med eftermiddagskakan gör susen. Middagen är som alltid god i huset och middagarna på hotellet är så klart mycket goda.

Jag/vi rekommenderar varmt att åka på en resa till Pure Mountains och cykla deras underbara stigar med så bra guidning. Vi har haft HT båda gångerna. Första var stål och andra gången var det karbon. Båda fungerade mycket bra.

Tim och Jenny och deras koncept är värda varje kund de kan få då de är otroligt duktiga på allt som de gör.

Hur svåra är de svåra stigarna hos Pure Moutains? Själva konceptet låter ju riktigt trevligt men jag är ju mer ute efter stökig AM-cykling med lite uppför och mycket nedför så som Switch-back. Detta låter som sagt som det är lite mer åt XC-hållet då folk kör med cyklar med lite dämpning eller ingen alls.

Hur stort är det där, hur många cyklister kan de ha samtidigt?

8 platser. Går att knöla in 10.

Downhill i WC-klass är svårt att hitta mer än någon enstaka stig, men annars finns det bra med stök. Det beror mycket på vad det är för grupp. Kommer ni 8 pers som ligger på samma nivå tror jag att ni kan få vad ni vill ha. Skicka ett mail med en video på något ni gillar.

42Hz skrev:
> Inte lite sugen man blir på "techy-rock" igen!
> :)
> Fast det där lät ju lite snällare än
> Switchbacks stigar, även om det fanns enklare
> där med. Härligt artikel!

Steep-rocky-tech menar du!? :)

Westman skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inte lite sugen man blir på "techy-rock" igen!
> > :)
> > Fast det där lät ju lite snällare än
> > Switchbacks stigar, även om det fanns enklare
> > där med. Härligt artikel!
>
> Steep-rocky-tech menar du!? :)

Givetvis, minnet börjar svika, ännu ett tecken att det är dags igen! :)

väldigt fin artikel, med massa fina bilder.

lite snabbt om ekonomi;
jag har åkt med Pure Mountains 3 gånger, och jämfört med andra (tex Switchbacks) så är de dyrare på pappret.

Men: vi bör jämföra äpplen och äpplen.
om man äter mycket, och dricker mycket, och har tänkt göra det på restaurant, så blir räknestycket ganska likt, tillochmed billigare att åka med Puremountains, där all mat och all dricka, (läs vin och öl) ingår, (minus två middagar på restaurang tror jag det är).

om man tänker budget när man ska dra på semester, och planerar laga mat hemma i lägenheten och inte dricker nåt, så går det att åka med billigare arrangör.
men inte så mycket.

personligen älskar jag ett kylskåp fullt med cava och öl som bara är där. för mig. och som fylls på utan att jag behöver göra nåt.och som ingår. jag har ju redan betalt.

j

OXR.

Vet du vad maxantalet är som kan bo där samtidigt?
Är riktigt sugen på att dra ner ett par stycken i mars-april.

Edit:
Såg nu att det stod 8-10 st.

Senast ändrad:
skall precis börja cykla mtb efter övertalning av en vän. Vet inte om jag uppskattar det, men efter att ha läst artikeln så blev jag helt klart extremt lockad.

Tycker personligen (utan någon referensram) att det känns väldigt prisvärt för allt som ingår i priset. Är ju bara flyg och någon middag som tillkommer vad jag förstår det som.

Är du nybörjare så kanske deras Easy kan vara något? Jag tror att schemat för 2013 ligger ute nu, där anges vilken nivå som gäller olika veckor.

Då vart det bokat en vecka hos dom, hoppas vi får lika trevligt som ni andra verkar ha haft. Nu gäller det bara att bli av med förkylningen och komma i lite bättre form :).

pbeijer skrev:
> Bara en dag tills det bär iväg, längtar inte
> alls :).

Förväntar mig en fyllig reseberättelse krydda med bilder. För att få en försmak på höstens resa till samma ställe.

pbeijer skrev:
> Bara en dag tills det bär iväg, längtar inte
> alls :).

Förväntar mig en tråd fylld med bilder och smaskande ord:)
Skulle också vilja prova en sådan här resa. Avundsjuk till max!
Ha det gott nu!:)

Tillbaka
Topp