[RR] Turen som startades av en man men avslutades av en gubbe(?)

GoranS

Aktiv medlem
Följande utsikt mötte mig när jag drog åt sidan draperiet till fönstret en dag för några veckor sedan. Svårt att inte bli sugen på en långtur då!
P1040408Large.JPG

Drog norrut i dalen och efter en bit på en lite mer trafikerad väg kom jag fram till en cykelbana som passade mitt turistcyklande betydligt bättre.
P1040413Large.JPG

Efter en stund passerade jag byn San Pellegrino vars Grand Hotel nog en gång i tiden varit riktigt schangdobelt, men nu gav ett lätt sorgligt intryck som en rest av en svunnen tid.
P1040417Large.JPG

Även om cykelbanan i alla fall bitvis var olämplig för högfartsövningar så funkade den alldeles utmärkt för myscyklande. Enda stället jag är lite frågande till är följande bro som jag inte hade lust att försöka cykla över utan istället gick och ledde cykeln över, vilket för den delen inte var helt enkelt heller med landsvägsklossar under skorna.
P1040423Large.JPG

Passerade, vad jag tror var, en gammal järnvägsstation som var i betydligt bättre skick än hotellet ovan.
P1040425Large.JPG

Efter att ha färdats ungefär tre mil uppåt i dalen med bara svag lutning började dagens första stigning på allvar i Olmo al Brembo.
P1040428Large.JPG

Som alltid ska man ta höjdprofiler med en nypa salt, men jag tror att denna i alla fall inte är totalt galen.
sanmarco.gif

Välskötta små trädgårdar i Scaluggio.
P1040432Large.JPG

Har här precis klarat av det första rödmarkerade partiet i höjdprofilen ovan.
P1040434Large.JPG

Uppe på knappt 1400 möh.
P1040436Large.JPG

Ytterligare ca 450 höjdmeter upp.
P1040444Large.JPG

Varför har vi inte sådana vägar i Stockholm?
P1040446Large.JPG

Sista biten började molnen smyga sig in.
P1040448Large.JPG

Toppen är nådd!
P1040450Large.JPG

Vy över dalgången som leder upp till passet norrifrån. Tyvärr hade de klämt dit en massa kraftledningar och stolpar som förtog lite av vyn.
P1040451Large.JPG

Var en lätt höstkänsla där uppe. Även om det var vackert så sa min termometer nio grader vilket i kombination med lite blåst och de fuktiga molnen som drog in gjorde att jag snart gav mig vidare neråt och norrut. Ett par bilder tagna rätt snart efter passet:
P1040453Large.JPG

P1040454Large.JPG

By på väg ner. Tror det är Valle-Campoerbolo, men jag är inte säker.
P1040461Large.JPG

Sista biten ner innan jag kom ner i Valtellina var det riktig lövskog.
P1040465Large.JPG

Nere i dalen tog dagens tråkigaste bit sin början då vägen västerut till strax innan Lago di Como visade sig vara väldigt trafikerad. Nåväl, det var bara att se det som en transportsträcka och trampa sig förbi den. Lyckligtvis var det svagt, svagt utför och ingen störande motvind så det rullade på i skaplig fart.

Framme i Colico Piano gjorde jag ett kortare stopp nere i hamnen. Fortsatte sen söderut längs stranden. Följande bild är av Laghetto di Piona, en vik av Lago di Como.
P1040471Large.JPG

Lite längre söderut, strax norr om Bellano.
P1040479Large.JPG

I Bellano tog jag av österut och klättrade uppåt längs en härligt slingrig väg längsmed bergssidan (profilen på den delen jag körde är ung de första 14 km av http://www.salite.ch/giumello.asp?M...enobp&dx=485&dy=330&empriseW=970&empriseH=661 ).
P1040493Large.JPG

Passerade efter ett tag Vendrogno på ca 750 möh.
P1040495Large.JPG

Fortsatte uppför och på ca 1000 möh funderade jag vid avtaget mot Giumello på om jag skulle våga mig på att köra upp dit också. Var åtminstone 500 höjdmeter ytterligare. Efter en kort inre diskussion beslutade jag mig dock för att det skulle vara en alltför stor risk då det fortfarande var en bra bit tillbaka och det inte var så många timmar kvar med dagsljus. Ett klokt beslut skulle det visa sig då jag trots detta ändå fick stressa på rätt bra sista biten för att slippa riktig mörkerkörning. Hade dock där uppifrån en fin vy ner över Valsássina, ca 600 meter längre ner., Bilden är inte tagen precis vid avtaget, men i närheten.
P1040499Large.JPG

Efter att ha åkt ner i Valsássina och följt denna en bit i riktning mot Lecco tog jag sen av och klättrade upp förbi Barzio och Móggio till Cúlmine di San Pietro. Efter att ha passerat Móggio var det en väldigt fin liten väg med bara någon enstaka bil.
P1040503Large.JPG

Som nämnts blev det lite bråttom på slutet, så det blev inte mycket fotat då. Och, även om jag haft tid hade det nog inte blivit så mycket fotat då, för huvuddelen av det vackra var gjort denna dag. Dessutom hade jag redan åkt sista milen dagen innan.

Senast ändrad:
Oj, vajert!
Vad hade hänt med det där huset som ser ut att ha ramlat omkull (14:e bilden nerifrån)?

bruce skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad hade hänt med det där huset som ser ut att
> ha ramlat omkull (14:e bilden nerifrån)?

P1040446Large.JPG

Fantastiskt fint, jag blir riktigt sugen på att komma iväg. Med tanke på rubriken kanske du kan lägga till en före- och efterbild?

bruce: Det är nog snarast fotografen som trillat omkull, eller i alla fall roterat kameran. Gäller fler bilder även om nog den med huset är värst och mest uppenbar. Tyckte dock vyn var rätt trevlig så bilden kom med ändå.

Jannetuba: Inga skräckbilder i denna tråd inte! ;-)

Ahhh... Lombardiet!
Har varit där ett par gånger och planerar att åka dit igen nästa år :-)
Brukar bo i Tremenico på ett litet B&B (om du hade tagit österut i Dervio mot Premana).

Det finns också en fin väg mellan Varenna och Bellano österut, över Esino Lario... något för nästa gång!

Har dessvärre bara varit nere på vårkanten så San Marco har varit stängt, får återkomma på höstkanten någongång, för det såg väldigt fint ut!

Tack för att du väcker min längtan tillbaka :-)

arnehavre:
Fast, vänta inte alltför länge på hösten bara. Italienaren (från trakten) som var med som guide på resan, fast inte på denna tur som jag körde solo, tyckte jag var lite galen som bara gett mig upp där utan att kolla om passet verkligen var öppet innan. Han menade att det inte alls är ovanligt att det kommer snö där uppe redan i början av oktober.

Ja, det finns många vägar som verkar intressanta i området och man hinner ju tyvärr inte prova dem alla på bara tre dagar. Har du förresten varit upp till Monte Legnoncino/Roccoli Lorla ovanför Tremenico respektive Giumello/Monte Chiaro med avtag från den väg jag åkte? I så fall, hur är de stigningarna och är det fina vyer uppifrån?

Snyggt, ja där ligger man i lä. Nej men om vi schaktar hit lite fyllnadsmassor så kan vi väl så småningom få Stockholm att bli lika fint. Vi får nog räkna med att det tar lite tid dock ;-)

Nope, har inte varit uppe vid Roccoli Lorla ... trots att B&B Valvaron ligger precis där vägen svänger upp :-). Dock lär det vara rätt smal väg med dålig asfalt upp mot Roccoli-Lorla och vidare mot Sommafiume. Tänkte ta det nästa gång :-)

Monte Chiaro har ett trevligt "rifugio" om jag minns rätt, en del hängflygare brukar åka upp där och ned mot Valsassina, god mat där uppe :-)! Vägen upp (som jag åkte bil på) är helt klart körbar...

EDIT: Men om du är i krokarna nån mer gång är ju ett måste Madonna di Ghisallo! Cykelmuseum, backe och historia... som ett kinderägg helt enkelt! När man väl är där kan man ju pröva vaderna på Il Muro di Sormano också :-) (MTB-utväxling kan vara en hjälp)

Senast ändrad:
Miro:
Jag körde med 50-34 fram och en kassett med 11-28. Det där med utväxling i berg är dock ett ämne som man kan debattera till förbannelse utan att komma fram till så mycket annat än att det är individuellt vad man vill ha. Min erfarenhet av ett antal resor till bergigare terräng är dock att det är vanligare att människor upplever att de har för tung lättaste växel än att de upplever att de skulle vilja byta bort den lättaste för en tätare kassett eller tyngre tyngstaväxel. När det kommer till kritan brukar det dock vara det som sitter på cykeln som är det viktigaste för hur bra det går uppför och mina 80+ kg bidrar väl till att jag vill ha hyggligt lätta växlar.

arnehavre:
Tack för infon. Ser fram emot en RR ;-)

staine:
Med tanke på sydeuropeernas ekonomiska problem och att en del yngre lämnar sina hemländer kanske vi kan införa ett system att de får komma hit mot att de tar med material och bygger på backen med en höjdmeter var!

Tillbaka
Topp