[notis] Örebro satsar på cykelleder

Mer av detta i alla kommuner. Hoppas de även satsar pengar på underhåll. Förhoppningsvis kan detta även leda till ökad förståelse för cyklister både på vägen och i skogen bland den breda allmänheten.

Förtydligas bör kanske göras att det inte är Örebro Kommun utan Örebro Län (genom Regionförbundet Örebro Län) som står bakom satsningen Bergslagstramp, så cykelområdet som omfattas av Bergslagstramp är alltså det geografiska område som börjar i söder vid Askersund (vid Vättern), Lindesberg/Kopparberg i norr (mot dalagränsen), Karlskoga/Degerfors (Värmland) i väst samt länsgräns mot Västmanland/Södermanland i öst.

Åh här hängs man ut :-)

Jo vi är tre personer som jobbar på olika håll i länet för att ta fram MASSOR av stigcykling med gemensam skyltning, gradering av svårighetsgrader mm.
För er som cyklat på lederna i Nora, Pershyttan så vet ni den kommande standarden på våra leder.
Lederna kommer att märkas med gröna, blåa, röda och svarta skyltar efter sin tekniska svårighet. Gröna leder är barn/nybörjarleder och svart är för de erfarna åkarna.

"mitt" område skall vara söder/sydväst om stignätet från Pershyttan och innehålla minst 15 mil leder. I Pershyttan finns 18 färdiga mil. Jag hoppas jag är färdig under sommaren 2013 med "mina" leder men projektet sträcker sig till våren 2014.
I slutet av nästa år kommer det att finnas uppskattningsvis ca 50-60 sammanhängade mil med väldigt mycket stig. Planera in en helg och kom och testa är mitt tips.

Angående Bergslagsleden är den inte cykelbar hela vägen men vissa bitar är fina dock är det inte uppskattat av de som ansvarar för leden att det cyklas på den så där blir det en fördel med färdiga mtb-leder för att sära på vandrare och cyklister.

Detta blir toppen, pluspoäng till Örebro län och cyclepro!
Jag bor i Västerås så detta är ju inte så långt bort.
Örebro har även flera uppmärkta kanotleder. Örebro är en bra friluftskommun, det kan man inte tro :)

Konkwista skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som cyklat hela 28mil långa
> bergslagsleden? Är det cykelbart helavägen?

Jag har cyklat bitar mellan Fagersta och Västerås. Vissa ställen är mycket fina men andra är massakrerade av hyggen eller igenväxta.

Awesome! Dalarnas upplägg är ju fenomenalt. Når Örebro så bara upp till 1/10 av Dala-nivån så kommer det bli huur bra som helst. Mera av detta!

Ska försöka uppdatera här.
Har idag provcyklat ett tufft förslag. Får se om det kanske är för tufft med 37 km och 650 höjdmeter :-)
Ska ändra lite och sen skall ju förstås markägare säga sitt oxå.

Angående Dalarna så har vi våra system ihoplänkade fast det är olika utgångspunkter. Är man stark och uthållig kan man förstås trampa över till något annat område. Tycker vår skyltning är tydligare än den jag sett i Falun.
Hoppas vi har tid och pengar att orna någon bra app oxå. I dagsläget är det karta och bra skyltning som gäller.

Tillbaka
Topp