[Artikel] Test – Höstkläder från Endura

Westman

Aktiv medlem
endura-448x338.jpg

Brittiska klädtillverkaren Endura har i många år sålt funktionella cykelplagg till rimliga priser. Nu har de också svensk representation, och HappyMTB har synat några plagg ämnade för de blötare månaderna i sömmarna.

Läs mer: http://happymtb.org/2012/11/23/test-hostklader-fran-endura/

Senast ändrad:
Trevligt! Spray ser ju riktigt grymma ut, har de bälteshällor eller liknande för att justera midjan? Om man måste gå upp en storlek för att få plats med låren tänker jag.

Fast jag måste ändå fråga, när blev 800 spänn för ett par shorts "väldigt rimligt"? Jag kan tycka att det är rätt saftigt, helt ok med tanke på vad man får men knappast ett kap. T.ex. Vaudes Spray kostar ju runt 65€, är i hightechigt texmextyg osv. Tråkigt bara att de är skurna för balettdansöser och inte cyklistlår.

Använder mina spray shorts 3 dagar i veckan i göteborgs-höstväder och de fungerar riktigt bra. Är andra säsongen jag använder dem och de är nästan som nya

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast jag måste ändå fråga, när blev 800
> spänn för ett par shorts "väldigt rimligt"? Jag
> kan tycka att det är rätt saftigt, helt ok med
> tanke på vad man får men knappast ett kap.

Men hallå, hur lyder din definition av "rimligt"? Det är knappast synonymt med "ett kap" i min värld. Betydligt närmare "helt ok".

Senast ändrad:
"Väldigt rimligt" tycker jag inte betyder att det ligger i mittenfåran, utan en bit under.

T.ex. skulle jag inte beskriva Specialized som "mycket rimligt" prissatta, även om de ligger ungefär lika i pris med andra "finmärken".

Men det kna vara jag som är lite off här, ber om ursäkt i så fall.

Köpte ett par Endura MT500 Spray shorts i en Evansbutik i London för någon vecka sedan. Då fick jag med en innerbyxa. Var det för att den ska ingå eller för att de i butiken trodde att den ingick?

Jämför med vad ett bar POC- eller Norröna-byxor kostar så är 800 spänn rena fyndet. Men det är inte billigt.

Allvarligt, vi pratar om ett högt specialicerat och väldigt ändamålsenligt plagg som tillverkas i små serier. Att de här shortsen inte kostar mer än dubbelt så mycket som ett par Cheap Monday-jeans som är en masstillverkad jävla industriprodukt med låg detaljnivå borde rentav betraktas som billigt, era gnällspikar.

De är förstås lite dyrare på http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=44145

Och framförallt har cykelkläderna en oerhört betalstark målgrupp med ett brinnande pryl- och konsumtionsintresse.

erik h skrev:
> Och framförallt har cykelkläderna en oerhört
> betalstark målgrupp med ett brinnande pryl- och
> konsumptionsintresse.

Oj, man känner sig igen i det här...! :)

Annars är jag nöjd med mina spray shorts. Jag har 3/4 variant som täcker precis knäskyddet.
Om man ska vara lite gnällig, tycker jag att det borde vara nättyg i fickorna så att det går att öka ännu mer ventilation.
/E

Om man har ambitioner att vara laglig slipper man inte "ett fult baklyse på cykeln". För att vara laglig krävs att belysningen är monterad på fordonet. Vad fordonsföraren har hängt på sig saknar juridisk relevans.

bsandborgh skrev:
> Vad fordonsföraren har hängt på sig
> saknar juridisk relevans.

Inte helt riktigt:
Det får inte blända.

/Håkan

JojjeM skrev:
> Gaaah, hon har ju ingen hjälm på sig!!!!!
>
> /Johan

Hjälm är för töntar, det har jag lärt mig av s.

//Kristin

Kristin skrev:
> JojjeM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gaaah, hon har ju ingen hjälm på sig!!!!!
> >
> > /Johan
>
> Hjälm är för töntar, det har jag lärt mig av s.
>
> //Kristin

Så är det.

Tack för ett bra test! Jag är fortfarande helnöjd med mina Sombrio shorts även om de andas rätt dåligt men när de ger upp känns dessaåsom ett tänkbart val.

Bra test.
Jag är verkligen nöjd med mina Endura shorts. Det är ett par Endura Gridlock inköpta 2008 och jag använder dom typ alltid om jag ger mig ut på cykeln. Cyklar väl inte dagligen, men väldigt bra kvalitet ändå. Dom är ganska vattentäta och är bara något blekta efter dessa år.

Enduras problem är de helt orealistiskt varierande storlekarna mellan plaggen. Har provat tröjor jackor handskar långa byxor och shorts av dem. En del fick följa med hem. Men gemensamt är att man har noll koll på vilken storlek man skall prova/köpa. Så länge man kan testa plaggen är det väl det samma men i e-handel funkar det illa. Dyra o besvärliga returer för att byta storlek.

Endura fanns på Cykel City redan innan jag började cykla mtb, nångång -97/98. Köpte då MT500 bibshortsen, grymma med kevlartråd. :-) Har därefter använt en hel del Endurakläder, men tycker kvalitén på en del av plaggen blivit sämre. De gamla långa Thermastat vinterbyxorna med gummerade smalben var riktigt bra för tio år sen. Köpte ett par till för fem år sen och de var gjorda av sämre material och mindre bra detaljlösningar. Däremot har andra plagg blivit bättre, så det är verkligen en djungel att välja rätt Endura-plagg. Årets Singletrackshorts är nog bästa köpet jag gjort på länge.

/Leo

Bra artikel!

Har ett par endura shorts som jag är nöjd med. Dom har ffa hållt väldigt bra.

Kunde vara lite fler fickor dock.

Kul med så mycket feedback! :)

marran skrev:
> Trevligt! Spray ser ju riktigt grymma ut, har de
> bälteshällor eller liknande för att justera
> midjan? Om man måste gå upp en storlek för att
> få plats med låren tänker jag.

Japp, det finns bälteshållor runtom för att få dit ett vanligt bälte. Det är resår och stretch mitt på bak, så det borde gå rätt ok att dra åt en större storlek. Har du tempolår tror jag definitivt du bör prova en större om du inte vill ha dom för tajta.
>
> Fast jag måste ändå fråga, när blev 800
> spänn för ett par shorts "väldigt rimligt"? Jag
> kan tycka att det är rätt saftigt, helt ok med
> tanke på vad man får men knappast ett kap. T.ex.
> Vaudes Spray kostar ju runt 65€, är i
> hightechigt texmextyg osv. Tråkigt bara att de
> är skurna för balettdansöser och inte
> cyklistlår.

Min bild är att de flesta shorts idag ligger på ca 600-1000 kr. 800 är mitt i fåran, och då bjuder dessa ändå på features som du inte hittar på de flesta andra shorts (vattentät bakdel) och känns dessutom tåliga, välsydda och har bra placering av fickor och ventilation. Jag står fast vid att jag tycker att priset är "väldigt rimligt".

railrunner skrev:
> Köpte ett par Endura MT500 Spray shorts i en
> Evansbutik i London för någon vecka sedan. Då
> fick jag med en innerbyxa. Var det för att den
> ska ingå eller för att de i butiken trodde att
> den ingick?

Då tror jag du hade tur, för enligt Endura ska de inte ingå..

gragge skrev:
> Enduras problem är de helt orealistiskt
> varierande storlekarna mellan plaggen. Har provat
> tröjor jackor handskar långa byxor och shorts av
> dem. En del fick följa med hem. Men gemensamt är
> att man har noll koll på vilken storlek man skall
> prova/köpa. Så länge man kan testa plaggen
> är det väl det samma men i e-handel funkar det
> illa. Dyra o besvärliga returer för att byta
> storlek.

Jag är 187cm, har ca 32" i midja och väger ca 74 kg, för referens, och verkar hamna på Large mer eller mindre konsekvent, samt M på shorts, vilket är vad jag får rekommenderat från Enduras tabeller. Kroppstyp åt det smalare, tränade hållet, hyfsat breda axlar.

Enduras handskar avviker storlekarna dock och är små, där har jag normalt storlek 9/M i, där fick jag gå upp på L på Endura och de är ändå på gränsen till små.

Senast ändrad:
Westman skrev:
---------------------------------------------

> Jag är 187cm, har ca 32" i midja och väger ca 74
> kg, för referens, och verkar hamna på Large mer
> eller mindre konsekvent. Kroppstyp åt det
> smalare, tränade hållet, hyfsat breda axlar.
>
> Handskar avviker storlekarna dock och är små,
> där har jag normalt storlek 9/M i, där fick jag
> gå upp på L på Endura och de är ändå på
> gränsen till små.

Hur satt de i midjan? Jag är 174, väger in på 67kg och drar 30-32" på Jeans, lite beroende på märke. Det skulle kännas bisarrt att behöva beställa Large för att få de runt höfterna :S

theBrand skrev:
> Westman skrev:
> ---------------------------------------------
>
> > Jag är 187cm, har ca 32" i midja och väger ca
> 74
> > kg, för referens, och verkar hamna på Large
> mer
> > eller mindre konsekvent. Kroppstyp åt det
> > smalare, tränade hållet, hyfsat breda axlar.
>
> >
> > Handskar avviker storlekarna dock och är små,
> > där har jag normalt storlek 9/M i, där fick
> jag
> > gå upp på L på Endura och de är ändå på
> > gränsen till små.
>
> Hur satt de i midjan? Jag är 174, väger in på
> 67kg och drar 30-32" på Jeans, lite beroende på
> märke. Det skulle kännas bisarrt att behöva
> beställa Large för att få de runt höfterna :S

Medium sitter ganska precis på mig, inte löst alls men behöver inte stretchas ut heller.

Senast ändrad:
Endura shortsen har grymt bra tyg. Efter ett tag nöter man av tråden i sömmarna som man sitter på men tyget håller. Enkelt att laga med en symaskin och de håller länge till.

På senare tid har jag dock märkt att de sitter tightare kring midjan, vad det nu kan det bero på...

Timothy skrev:
> nöter man av tråden i sömmarna som man sitter
> på men tyget håller. Enkelt att laga med en

Japp, hände på mina Singletrack. Rätt surt att cykla runt med ett stort hål i baken, efter andra reparationen så kastade jag dem.. problemet blir tyvärr lite värre av att de är sydda av såpass många tygbitar. Och sen har de en himla massa onödiga fickor också.

Jerry skrev:
> Kunde vara lite fler fickor dock.

jomper skrev:
> Och sen har de en himla massa onödiga fickor också.

Hur ska ni ha det?

/Johan

Vi tycker olika helt enkelt, för mig är det helt ointressant med fickor på ett par baggy cykelshorts. Massa prylar som skramlar omkring på benen känns inget vidare. Möjligen en "jeansficka" att ha småprylar i när man inte cyklar men ändå ha dem på sig men det räcker bra.

Har ett par Spray shorts och kan hälsa den svenska representanten att jag inte är impad.
Efter 10 vintermil så hade tyget delaminerat i sätet och sömmarna gett mig sig.
Vattentäta har de heller aldrig varit på sätet. Reklamerade till Evans som skickade till Endura som menade på att det inte var nåt fel alls på byxorna utan att det var helt vanligt slitage.
Håller de två veckors pendling är det ett par rätt dyra shorts.
Lagade och förstärkte sömmen i baken med lite neoprenlim och nu är de åtminstone hela och relativt sköna även om man irriterar sig som fan på de sneda fickorna som inte alls är naturliga att använda.
Har även provat att impregnera men nåt vidare vattentäta i baken är de fortfarande inte.

Mina Zyme-shorts impade inte heller nåt vidare. Bägge bakfickorna släppte sömmarna på efter ett halvår......

Ben- och armvärmarna däremot är jag kanonnöjd med.

glitch skrev:
> man irriterar sig som fan
> på de sneda fickorna som inte alls är naturliga
> att använda.

Hehe, jag tycker precis tvärtom. De raka fickorna på t ex POCs shorts kommer jag inte alls överens med. Smaken är nog som baken där!

Tråkigt att dina shorts gick sönder så snabbt. Fler som haft problem eller var det ett måndagsex? Testexemplaret känns gediget efter ett par månaders slit.

Tycker det låter som kvaliteten på Endura är ganska ojämn. Vissa grejer verkar hålla hur länge som helst, och annat går sönder på en gång.

Det vore väl ganska OK om det inte var så att Enduras policy är att "normal förslitning" betyder att man har haft på sig kläderna. Utskällda Rapha ger ju till och med 50% rabatt om man växer ur kläder för att man tränar för mycket och tjafsar aldrig om något går sönder i en söm eller om man kraschar(!). Man kan ju tycka att Endura skulle visa lite mer Goodwill, men så länge man köper deras kläder ändå så lönar det sig ju inte.

Rapha har råd att vara generösa.

Edit: för att vara OnTopic - har ett par Humvees och jag bara älskar dom. Torkar fort och är mycket sköna. Enda plumpen är de snea bakfickorna.

Senast ändrad:
Jag har två par singletrack 3/4 och någon skaljacka och jag gillar dem. Men jag blir lite misstänksam när jag läser om de som har otur. Endura tjänar nog en hel del pengar de med.

Varken Rapha eller Endura idkar välgörenhet, deras beslut kring dessa frågor handlar ju om vinstmaximering. Nog kan man gilla det ena eller det andra sättet bättre, men låt oss inte tro att detta har någonting med oss att göra.

Finns det inget utrymme mellan välgörenhet och vinstmaximering?
(Inte för att jag tror det är aktuellt i just detta fall, men generellt alltså?)

Man kan vinstmaximera på kort (neka alla reklamationer) och lång (var snäll mot kunderna så de handlar mer) sikt..

Jag drar 32 i midjan på jeansen och beställde enligt en måttabell jag hittade ett par spray baggies 3/4 i storlek medium. De sitter bra men jag är lite nyfiken på Hur ett par large skulle sitta men jag tänker inte byta.

Har bara hunnit med en tur så här långt och är jäkligt nöjd.

fredrikw skrev:
> Varken Rapha eller Endura idkar välgörenhet,
> deras beslut kring dessa frågor handlar ju om
> vinstmaximering. Nog kan man gilla det ena eller
> det andra sättet bättre, men låt oss inte tro
> att detta har någonting med oss att göra.

Jo, att någon har startat ett företag bara för att gå runt och betala räkningarna, av ren passion för att få göra de produkter han själv skulle vilja se på marknaden har ju inte hänt i cykelbranchen.

Tillbaka
Topp