[notis] Krafttag mot cykelstölder i Lund

Detta låter kreativt. Är det säkert att det är polisen som är inblandad?

Allvarligt talat, det skulle vara intressant att veta hur stor del av cykelstölderna i Lund, men även i resten av landet, är proffsstölder med syfte att sälja vidare, och hur stor del som är husbehovsstölder för eget bruk.
Motåtgärderna måste till viss del se olika ut beroende på vilken typ av stöld det rör sig om.

örgelgörgel skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter tryggt att man får en dekal med sökbart
> nummer, dekaler går ju inte att dra bort eller?

Inte om man skriver dit: "Låt stå"

Dekalen är mest för att visa att cykeln är märkt.

När en cykel registreras i Smart Safetys register så kopplas enkelt förklarat tre nummer ihop. Ägarens personnummer, cykelns ramnummer och numret cykeln får i registret. D.v.s. att om lappen är bortpillad så går det att knappa in ramnumret när polisen får in en cykel.

Viss annan information läggs också in t.ex. cykelns fabrikat, modell och färg. Beroende på hur nogrann den som registrerar cykeln är kan även låsfabrikat och nyckelnummer läggas till.

[edit]amatörstavning

Senast ändrad:
Du har fått några sånna brev eller hur? :D

Jag stavar visst värre än vanligt, jag får skylla på att det är fredag.

Men 180 spänn per år, är det verkligen rimligt för en rad i en databas under internet-eran? Blir trots allt en ansenlig summa för cykelgaraget. Jag föreslår att Happymtbs utvecklare tar upp konkurensen med Smart Safety/Falck som enligt texten är "det enda register som är sökbart för Polisen i realtid genom PIL (Polisens informationslösning)"

Nedan nummer borde passeras på mindre än en vecka om alla lägger in sitt ramnummer i profilen, sen behöver det bara göras sökbart...
"Smart Safety/Falck cykelregister innehåller mer än 6,2 miljoner cyklar"

Gissar att det bakas in i något säkerhetspaket när dom säljer nya cyklar men dina siffror pekar mot världsrymden så troligtvis är det en aning överdrivna siffror..

Rock skrev:
> Dekalen är mest för att visa att cykeln är
> märkt.
>
> När en cykel registreras i Smart Safetys register
> så kopplas enkelt förklarat tre nummer ihop.
> Ägarens personnummer, cykelns ramnummer och
> numret cykeln får i registret. D.v.s. att om
> lappen är bortpillad så går det att knappa in
> ramnumret när polisen får in en cykel.

Hum. För några år sen frågade jag SmartSafetys telefonsäljare samma sak, "Är det 180:- för en dekal som kan pillas bort?" och fick svaret ja. Kontrollfrågade, hon menade verkligen att jag skulle betala för ett extra nummer på en lös lapp. Skippade då SS, jag har ju koll på mina ramnummer och ramnummer är gångbart hos polisen.
För någon vecka sen ringde jag polisen om en mycket misstänkt stulen cykel. Ny o blank o fin låg den i en snårig våtmark, utan framhjul och med brytmärken i låset. Eftersom hittegods med åsnors envishet inte tar emot låsta cyklar ringde jag polisens ledningscentral istället. De fick inte träff på ramnumret, men på SmartSafetys nummer.

Jag hoppas du har rätt och jag har fel.

jaras skrev:
> Men 180 spänn per år, är det verkligen rimligt
> för en rad i en databas

Enligt den faktura/"erbjudande" jag fick häromdagen så är det för 10 år.
Självriskreduceringen som också ingår gäller bara för ett år.

Senast ändrad:
En liten trådkapning-

På mitt prototypbord ligger det en ritning på en Co2 driven vissla som aktiveras när varjern drages ur. Detta är såklart inget som hjälper vid nattliga stölder men om du parkerar din caféräcer för en kort fika och du är i närheten, kommer du garanterat att höra vart din hoj tar vägen. Stypningen ger ca 2-3 min konstant vissling och jag tror inte tjuven vill springa med en skrikande hoj..

Man kan undra : Borde inte polisen förutsättas ha ett fungerande i alla fall nationellt (och varför inte internationellt) hittegodsregister? Valfri behörig polis matar in ramnummer/personnummer, så ser hen direkt om det rapporterats in en cykel märkt med någotdera bland upphittat.

Förvisso var det *inte* så när jag fick en cykel stulen för flera år sedan. Då syntes bara hittegods i länet för länets poliser - varje län hade egen databas. Vilket betydde att jag fick maila samtliga polismyndigheter, och fick sådär 20 artiga svar : "Hej, någon sådan cykel har dessvärre inte upphittats i Västerbotten" "... eller i Örebro" "... på Gotland" ...

Dirty_rider skrev:
> En liten trådkapning-
>
> På mitt prototypbord ligger det en ritning på en
> Co2 driven vissla som aktiveras när varjern
> drages ur. Detta är såklart inget som hjälper
> vid nattliga stölder men om du parkerar din
> caféräcer för en kort fika och du är i
> närheten, kommer du garanterat att höra vart din
> hoj tar vägen. Stypningen ger ca 2-3 min konstant
> vissling och jag tror inte tjuven vill springa med
> en skrikande hoj..

Finurligt! Tumme upp på detta.

kontrapunkt skrev:
> Man kan undra : Borde inte polisen förutsättas
> ha ett fungerande i alla fall nationellt (och
> varför inte internationellt) hittegodsregister?
> Valfri behörig polis matar in
> ramnummer/personnummer, så ser hen direkt om det
> rapporterats in en cykel märkt med någotdera
> bland upphittat.
>
> Förvisso var det *inte* så när jag fick en
> cykel stulen för flera år sedan. Då syntes bara
> hittegods i länet för länets poliser - varje
> län hade egen databas. Vilket betydde att jag
> fick maila samtliga polismyndigheter, och fick
> sådär 20 artiga svar : "Hej, någon sådan cykel
> har dessvärre inte upphittats i Västerbotten"
> "... eller i Örebro" "... på Gotland" ...

Kan inga detaljer, men detta kan ju ha att göra med polisens sammanslagning som man diskuterat ett tag:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/utreder-polisens-sammanslagning_7675374.svd

och:

"Samtidigt tror han att en centralt styrd organisation kan underlätta samarbetet över länsgränserna. Han tror att det blir enklare att göra insatser tillsammans, till exempel under festivaler och andra stora arrangemang. Och utredningsarbetet blir också mer effektivt med en myndighet, eftersom man då delar samma anmälningsregister.

– Det är självklart att det underlättar. Brottsligheten upphör inte vid gränsen, utan vi har brottsaktiva som rör sig över hela landet. Så självklart är det en förbättring som vi vill ha och som vi måste få, säger Lotta Pettersson.

Den nya Polismyndigheten förväntas vara igång den 1 januari 2015."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5045026

Att det inte redan är så, alltså att polisen är EN myndighet med enhetligt och övergripande tänkande då det gäller register och arbete, det är en gåta för mig. Om det nu är så tokigt det är alltså! Det låter ju faktiskt så pass galet att det är svårt att tro. Kling och Klang alltså.

Miss Lycka skrev:
> Är inte SS ett företag som ägs av fd poliser?

Affärsidén skulle vara fulländad om det ägdes av cykeltjuvar.

Miss Lycka skrev:
> Är inte det samma sak?

Menar du underlåtenhet att få bort problemet för att sedan lösa det med mycket grejer på ett spett? Alltså plåster istället för att hindra blodvite från början.

Hasse#7 skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är inte det samma sak?
>
> Menar du underlåtenhet att få bort problemet
> för att sedan lösa det med mycket grejer på ett
> spett? Alltså plåster istället för att hindra
> blodvite från början.

Det är väl kanske en del av den stora övergripande tendensen: avskaffandet av det obligatoriskt gemensamma och ersättandet med privata, "frivilliga" alternativ om man har råd. De som inte har råd får använda alternativa metoder.
Om man tycker detta är bra eller dåligt är väl en smaksak, eller inte...

Tillbaka
Topp